handdator

Visa fullständig version : "Tämligen onödigt att träna framsida axlar"?

JAM
2004-02-11, 21:24
Läste just denna tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19212) där bl.a. Jörgen skriver att:
Originally posted by Jorgen
Sen så är det som påpekats tämligen onödigt att träna framsida axlar. Dom får så det räcker.Håller alla med om det? Jag har faktiskt aldrig hört det tidigare. Vilka övningar skulle de annars få tillräcklig träning av? Lutande bänkpress?

EDIT: Borde kanske ha skrivit "Ja, för nybörjare (<2-3 år)"?

emmzan
2004-02-11, 21:28
Många övningar tar på framsida axel.. bicepscurl, bänkpress, snedbänk, hantelpressar, militärpressar osv...

Tänk alla övningar där en flexion i axeln sker!

Shadow Warrior
2004-02-11, 21:30
Originally posted by JAM
Läste just denna tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19212) där bl.a. Jörgen skriver att:
Håller alla med om det? Jag har faktiskt aldrig hört det tidigare. Vilka övningar skulle de annars få tillräcklig träning av? Lutande bänkpress?

EDIT: Borde kanske ha skrivit "Ja, för nybörjare (<2-3 år)"?

Framsida axlar involverar starkt i ALLA pressövningar och även hantellyft åt sidan, så att träna framsidan "specifikt" är tämligen onödigt.

/Shadow Warrior

Herkulez
2004-02-11, 21:31
Beror på om muskeln släpar eller inte

Shadow Warrior
2004-02-11, 21:43
Originally posted by Herkulez
Beror på om muskeln släpar eller inte

Visst om man är proffessionell BB då kanske.... kör man press över huvudet seriöst så kan man ju inte ha en släpade framsida!?

/Shadow Warrior

Hnke
2004-02-11, 22:10
beror på som sagt.......men de får ju sitt i axelpressar

JAM
2004-02-12, 01:02
Originally posted by Shadow Warrior
Framsida axlar involverar starkt i ALLA pressövningar och även hantellyft åt sidan, så att träna framsidan "specifikt" är tämligen onödigt.OK, jag har alltid tänkt att axelpressar och militärpress är övningar för just framsida axlar. Visst, utsidan jobbar också, men det gör även triceps, brösten och trapzen. Vilka övningar menar du tränar framsidan "specifikt"? Kollar man på exrx.net (http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html) så har militärpress och axelpress endast Anterior Deltoid som "target". Kan det bli mer "specifikt" än så?

Löjtnant Blank
2004-02-12, 01:17
Är det inte risk för framåtskjutna axlar om man tränar framsida axlar flitigt? Jag skippade den muskelgruppen för ca. ett år sedan, just p.g.a. att jag inte ville ha den där häftiga orangutangkroppshållningen.

Herkulez
2004-02-12, 01:36
Originally posted by Shadow Warrior

Visst om man är proffessionell BB då kanske.... kör man press över huvudet seriöst så kan man ju inte ha en släpade framsida!?

/Shadow Warrior

jo det kan man, har själv sett det flera ggr....med egna ögon tom, och inte bara sånt jag läst i en massa amerikanske forum;)

Men för dom flesta räcker det, som du själv säger, att köra pressövningar

Mago
2004-02-12, 14:31
Klart man ska träna framsida axlar!

När man kör pressar osv. så TRÄNAS de ju. (DOH!)

:bpump:

Teval
2004-02-12, 14:46
Vad pratar ni om? Då borde det vara onödigt att träna mellersta delen av axlarna, för den får ju sig rejält med stryk i alla axelövningar man kör :smash:

Dipshit
2004-02-12, 15:28
Mina axlar får stryk på axelpassen...bra va? :rolleyes:

Herkulez: du har inga bilder på folk med mer baksida än framsida? förmodar att du menade att framsida släpade i förhållande till hela kroppen, men skulle va roligt att så ändå då jag aldrig sett det.. släpande baksida ser man ju ganska ofta...

Spiffy
2004-02-12, 15:41
Om man nu vill träna framsida extra. Vilken övning är då kung?

Shadow Warrior
2004-02-12, 15:46
Originally posted by Teval
Vad pratar ni om? Då borde det vara onödigt att träna mellersta delen av axlarna, för den får ju sig rejält med stryk i alla axelövningar man kör :smash:

Givetvis är det onödigt att försöka isolera utsida axel eftersom det i praktiskt taget är omöjligt. Visst hantellyft åt sidan tar på utsidan men det tar minst lika mycket på framsidan. Här kommer ett bra citat från han vad han nu hette: "Shut up and press!"

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-12, 15:47
Originally posted by Spiffy
Om man nu vill träna framsida extra. Vilken övning är då kung?

Vad du än vill åstakomma med dina axlar så... PRESSA vikt över huvudet... det är i allafall min åsikt ;)

/Shadow Warrior

Castro
2004-02-12, 16:23
Originally posted by billon
Mina axlar får stryk på axelpassen...bra va? :rolleyes:

Herkulez: du har inga bilder på folk med mer baksida än framsida? förmodar att du menade att framsida släpade i förhållande till hela kroppen, men skulle va roligt att så ändå då jag aldrig sett det.. släpande baksida ser man ju ganska ofta...

Markus Ruhl har släpande framsida i förhållande till baksidan:

http://www.nuclearnutrition.com/gfx/2001%20olympia%20pics/markus%20side.jpg

Survivor
2004-02-12, 17:32
Varför skulle det vara onödigt för just en nybörjare att träna framsidan av axlarna?

shirunai
2004-02-12, 17:43
för den växer av pressövningarna, även bänk inkluderad i pressövningarna

Survivor
2004-02-12, 18:39
Varför skulle det vara onödigt för just en nybörjare att träna framsidan av axlarna?