Logga in

Visa fullständig version : Vänja kroppen med mycket mat

Tallkrogen
2012-12-08, 00:29
Ett av de bästa tipsen och insikterna jag fått av att läsa här är att inte träna som ett byggarproffs innan man kan grunderna. Klokt och logiskt när man tänker träning - så jag funderar på ; gäller det mat också?
Om man inte tidigare ätit de kopiösa mängder man gör när man börjar träna, borde inte kroppen ha lite svårt att anpassa sig till detta?
Ser till mig själv, som är fotbollsspelare i grunden men nu fokuserar på styrketräning å framförallt kosten; är min kropp verkligen redo för att ligga på så stort kaloriövetskott å framförallt så mycket protein?
Ska man Verkligen träna som en nybörjare men ändå äta som ett proffs?

LillisJ
2012-12-08, 00:53
Kosten MÅSTE inte vara 'opti' för att du ska få bra resultat när du börjar. Dock så blir de ännu bättre med en bra kost.

Amfksp
2012-12-08, 07:37
Varför måste du ligga på ett extremt kaloriöverskott?

Trouble
2012-12-08, 08:01
Varför måste du ligga på ett extremt kaloriöverskott?

Undrar jag med?

Tallkrogen
2012-12-08, 08:08
Uttryckte mig fel, menar att jag äter extremt många fler kalorier än innan träningen :)

Amfksp
2012-12-08, 08:22
Uttryckte mig fel, menar att jag äter extremt många fler kalorier än innan träningen :)

Om du spelat fotboll innan så kommer du nog äta ungefär lika mycket eller mindre gissar jag. I vilket fall som är det inget du behöver tänka på.

sumialic
2012-12-08, 08:23

Men varför ska du äta extremt mycket mer kalorier än du gjort förr?

Forseti
2012-12-08, 09:37
Det krävs inte särskillt mycket för att bara hamna på ett kaloriöverskott på 500 kcal och det brukar väl vara det vanliga man pratar om när man ska bulka med sans och balans, grisbulk tycker ingen om!

Ronn
2012-12-08, 09:53
Som nybörjare finns det ingen poäng med att ligga på överskott, du börjar med låga vikter, lär dig teknik, vänjer kroppen och kommer se muskelökningar utan att äta allt för mycket. Reglera kosten kan du göra när du kommit en bit.

sumialic
2012-12-08, 09:59
Som nybörjare finns det ingen poäng med att ligga på överskott, du börjar med låga vikter, lär dig teknik, vänjer kroppen och kommer se muskelökningar utan att äta allt för mycket. Reglera kosten kan du göra när du kommit en bit.

Wtf?! På allvar, vem börjar med så låga vikter att det inte kommer ge något? Är TS 60 år?

Ronn
2012-12-08, 10:33
Wtf?! På allvar, vem börjar med så låga vikter att det inte kommer ge något? Är TS 60 år?

Jag skrev inte att träningen inte skulle ge resultat, jag skrev ju precis tvärt om, för det behövs inte enorma mängder mat vilket är en fördel som nybörjare.

sumialic
2012-12-08, 10:55
Jag skrev inte att träningen inte skulle ge resultat, jag skrev ju precis tvärt om, för det behövs inte enorma mängder mat vilket är en fördel som nybörjare.

Nej, du skrev att det inte fanns någon poäng med att ligga på ett överskott. Klart det gynnar honom att ligga på ett överskott.

Ronn
2012-12-08, 10:58
Nej, du skrev att det inte fanns någon poäng med att ligga på ett överskott. Klart det gynnar honom att ligga på ett överskott.

Finns ingen poäng med att äta sig fet medan man lär sig grunderna och kroppen gör basala adaptioner till träningen.

sumialic
2012-12-08, 11:07
Finns ingen poäng med att äta sig fet medan man lär sig grunderna och kroppen gör basala adaptioner till träningen.

Äta sig fet? Tror nog du ska sluta skriva i tråden. TS gynnas av ett kaloriöverskott, punkt.

Scoffan
2012-12-08, 12:11
[QUOTE=Forseti;6139907]Det krävs inte särskillt mycket för att bara hamna på ett kaloriöverskott på 500 kcal och det brukar väl vara det vanliga man pratar om när man ska bulka med sans och balans, grisbulk tycker ingen om![/QUOTE

Jag kan reflektera över mig själv, och om jag inte medvetet ligger på ett kcal överskott hela tiden så hamnar jag automatiskt på underskott/balans. Detta händer då jag känner mig väldigt mätt och emellan åt äter mycket mindre men har fortfarande känslan att jag äter väldigt mkt.

Självklart skall man inte grisbulka, men lite mer tycker jag definitivt att man skall äta annars går det mycket långsammare än det skulle kunna göra.

Loke
2012-12-08, 12:41

+1.

Bli stark först, bygg sen.

tjing
2012-12-08, 13:07
Ett lätt tips jag brukar ge är att fylla på med 100 g ris/pasta/bröd etc extra per dag, om viktuppgång är målet.

Sniggel
2012-12-08, 13:12
Utgå alltid från att hungern anpassar sig till hur mycket kroppen vill att den ska gå upp i vikt pga ökande muskelmassa.
Visar det sig inte stämma så kan det vara dags att kolla på hur man äter.
Och det är inte säkert att kroppen vill upp i vikt i början när man övar in teknik och tränar upp nervsystemet.