Visa fullständig version : Hur länge kan man vänta med mat efter träning?
Hej,
Jag har letat och letat på både Koluzzeum och Google men utan att finna svar på min fråga.
Jag kör periodisk fasta (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=96449) med ett 8 timmars ätfönster. Jag gymmar på morgonen, och äter dagens första mål ca en timme efter avslutat pass (ca 08:00)
Pga olika anledningar skulle jag behöva senarelägga mitt ätfönster, men behålla tiden för träningspasset.
Så frågan är, hur länge kan/(bör?) jag vänta med att äta efter avslutat träningspass (ingen proteinshake eller något, utan förbli i fastande tillstånd, där jag inte ätit på 15+ timmar) för att nå optimal muskelökning / minimal muskelnedbrytning?
Jag går f.n. på deff, men planerar snart en bulk. Så att få höra både för- och nackdelar sett ur viktminkning-/muskelöknings perspektiv är intressant.
Tacksam för all hjälp! V.v. håll BroScience låg och länka gärna källor eller annat som belyser ämnet.
King Grub
2012-12-07, 11:13
Du förlorar muskler efter träningspasset till dess du äter helt enkelt.
Du har inte funderat på att köra på early morning fasted training schemat som Martin skrivit om på leangains?
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html
6 AM: 5-15 minutes pre-workout: 10 g BCAA.
6-7 AM: Training.
8 AM: 10 g BCAA.
10 AM: 10 g BCAA
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.
Jag kan inte se att det finns något som hindrar att du äter något efter träningen och, om du av någon anledning känner att du måste vänta, äter nästa mål långt senare. Om du promt måste ha ett "ätfönster" så kan du t o m äta sen kvällsmat, frukost, träna och andra frukost...
Reaper123
2012-12-07, 11:27
Du har inte funderat på att köra på early morning fasted training schemat som Martin skrivit om på leangains?
12-1 PM: The "real" post-workout meal (largest meal of the day). Start of the 8 hour feeding-window.
8-9 PM: Last meal before the fast.Har själv provat att "proteinpulsa" fram fastan när jag på helger ibland tränar på morgonen, men osäker på hur pass "opti" det är... Har åtminstone inte trillat av några synliga muskler ;)
Till TS:
Det är ju inte någon magi bakom PF, så passar inte det med ditt liv så ät på ett sätt som gör det mer "opti". Ett mål mat inom 60min med x kcal och sen äta resten av kalorierna i 1-2 mål senare under dagen tex?
vicarious
2012-12-07, 11:29
Ta 10g aminosyror direkt efter träningen och varannan timme fram tills dess att du äter.
Du förlorar muskler efter träningspasset till dess du äter helt enkelt.
Hur länge kan man vänta till den grad att passet varit direkt negativt på muskeluppbyggnad då?
8-9 PM: Last meal before the fast.
Faktiskt inte hittat den formeln tidigare. Låter helt klart som ett alternativ!
Jag kan inte se att det finns något som hindrar att du äter något efter träningen och, om du av någon anledning känner att du måste vänta, äter nästa mål långt senare. Om du promt måste ha ett "ätfönster" så kan du t o m äta sen kvällsmat, frukost, träna och andra frukost...
Räknar ju in sömnen i mitt fastande (7 timmar), så det spricker ju där...
Har själv provat att "proteinpulsa" fram fastan när jag på helger ibland tränar på morgonen, men osäker på hur pass "opti" det är... Har åtminstone inte trillat av några synliga muskler ;)
Ja, you gotta do what you gotta do. Men att "proteinpulsa" skulle vara något jag behöver göra 6 dagar i veckan. Segt att vakna upp efter ett par veckor pulsande och inse att man tappat både styrka och massa hehe.
Till TS:
Det är ju inte någon magi bakom PF, så passar inte det med ditt liv så ät på ett sätt som gör det mer "opti". Ett mål mat inom 60min med x kcal och sen äta resten av kalorierna i 1-2 mål senare under dagen tex?
Det är så jag åt under tidig deff. Platåde dock efter ett par veckor, och ville inte sänka kaloriintaget ytterliggare. Med fastan lyckades jag fortsätta viktnedgången med samma intag.
Ta 10g aminosyror direkt efter träningen och varannan timme fram tills dess att du äter.
Låter som ett alternativt. Men är det optimalt?
Hur länge kan man vänta till den grad att passet varit direkt negativt på muskeluppbyggnad då?
Det beror på hur lätt du har för att bygga muskler. Uppbyggnaden måste bli större än nedbrytningen på sikt.
Alltså är det en fråga som ingen någonsin kan besvara.
Vicarious tips låter vettigt. Det är förmodligen mycket bättre än att inte ta något alls om det kommer att gå många timmar innan du äter.
Faktiskt inte hittat den formeln tidigare. Låter helt klart som ett alternativ!
Räknar ju in sömnen i mitt fastande (7 timmar), så det spricker ju där...
Alt 1 (enligt formeln)
Du börjar äta 6 och slutar 21, totalt tid 15 h. "Fastande" i 9 h
Alt 2 Äta sent och två frukostar.
Du börjar äta 21 och slutar 8:30 total tid 10,5 h. "Fastande" i 12,5 h.
Passet i sig kommer aldrig att vara negativt. Det är alltid bättre att träna och inte äta än att varken träna eller äta.
Alt 1 (enligt formeln)
Du börjar äta 6 och slutar 21, totalt tid 15 h. "Fastande" i 9 h
Alt 2 Äta sent och två frukostar.
Du börjar äta 21 och slutar 8:30 total tid 10,5 h. "Fastande" i 12,5 h.
Alt 1 Var det jag var positiv till. Att äta BCAA bryter inte fastan, så den "börjar" ju inte förrän lunch (enligt exemplet).
Alt 2 var alldeles för kort fasta. Vill fasta 16-18 timmar och ha ett 6-8 timmar ätfönster. Att fasta mellan 8:30 till 21 är alldeles för magstarkt också. Skulle aldrig klara det. Lite skälet till att jag behöver flytta fram fönstret, då jag hinner bli himla hungrig mellan tiden jag idag äter min sista måltid (15.00) och somnar (21-22.00)
vicarious
2012-12-07, 14:25
Låter som ett alternativt. Men är det optimalt?
Optimalt hade nog varit att äta direkt efter träningen. Men det jag tipsade om är ju bättre än att inte äta eller inta något alls.
Optimalt hade nog varit att äta direkt efter träningen. Men det jag tipsade om är ju bättre än att inte äta eller inta något alls.
Jag tolkar då trådsvaren som att ju tidigare man äter desto bättre, men att någon "gyllene tid/timme/timmar" där kroppen bygger mer än annars inte finns, och att muskelnedbrytning kan förhalas genom att inta BCAA. Någon för gärna rätta mig. Tack för svaren! Ska prova BCAA någon månad med fortsatt fönster/kcalintag och se om jag upplever någon försämring.
King Grub
2012-12-07, 15:23
muskelnedbrytning kan förhalas genom att inta BCAA
Nej, aminosyreintag stimulerar muskeluppbyggnaden men har ingen eller liten effekt nedbrytningen.
Commando1980
2012-12-07, 17:01
Hej,
Jag har letat och letat på både Koluzzeum och Google men utan att finna svar på min fråga.
Jag kör periodisk fasta (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=96449) med ett 8 timmars ätfönster. Jag gymmar på morgonen, och äter dagens första mål ca en timme efter avslutat pass (ca 08:00)
Pga olika anledningar skulle jag behöva senarelägga mitt ätfönster, men behålla tiden för träningspasset.
Så frågan är, hur länge kan/(bör?) jag vänta med att äta efter avslutat träningspass (ingen proteinshake eller något, utan förbli i fastande tillstånd, där jag inte ätit på 15+ timmar) för att nå optimal muskelökning / minimal muskelnedbrytning?
Jag går f.n. på deff, men planerar snart en bulk. Så att få höra både för- och nackdelar sett ur viktminkning-/muskelöknings perspektiv är intressant.
Tacksam för all hjälp! V.v. håll BroScience låg och länka gärna källor eller annat som belyser ämnet.
Ät före och efter träningen. Finns ingen anledning med att vänta att äta efter ett pass. Samtidigt behöver du inte stressa med att äta sekunden efter att du avslutat ett pass. Vissa dagar du kanske sveper en proteinshake 7 minuter efter passet andra dagar kanske du äter en omelett 58minuter efter ett pass. Ibland kanske det tar 2 timmar innan du får i dig något eftersom du var tvungen att hämta mormor från flygplatsen/sonen från dagis/whatever.
Spelar ingen roll i det långa loppet så länge du tränar tillräckligt hårt och gör det regelbundet samt äter tillräckligt mycket (eller lite) för dina ändamål.
Detta har jag beprövat flera gånger om, och inte upplevt något negativt alls med det. Har återhämtat mig fint och gainat bra med styrka.
Sålänge du känner dig återhämtad och kan öka på gymmet så gör du något rätt.
Men som sagt, proteinpulser fram till riktiga måltiden är väl inget negativt i muskeuppbyggandet anseendet? Är väl endå aminosyror som bidrar till uppbyggnaden (tänker lite VLCD a la ola wallengren-style).
Eventuell försämrad återhämtning är väl det spontana jag kan komma på som är negativt att avakta med riktig mat efter träningen.
Nej, aminosyreintag stimulerar muskeluppbyggnaden men har ingen eller liten effekt nedbrytningen.
Jag kanske är okunnig, men det där känns som att det säger emot sig självt? lust att utveckla om möjligt?:)
King Grub
2012-12-08, 12:24
Det är två separata processer - muskeluppbyggnad (proteinsyntes) och muskelnedbrytning. Båda processerna pågår konstant, samtidigt. Det är balansen mellan dessa på sikt som avgör om man ökar eller minskar i muskelmassa.
En superkompensation av glykogen sker i tömda muskler när kolhydraterna tillförs.
Du bör stimulera proteinsyntesen tills du äter, t ex med BCAA/EAA, vanligt matprotein, vassle etc.
Jag förstår inte varför folk måste krångla in besvärliga kostupplägg med fasta, när de inte ens vet varför de fastar i första taget. TS, du säger att du vill fortsätta vara i ett fastande läge för muskelökning? Fasta är inte anabolt, utan katabolt. Sannolikt är inte fasta optimalt för optimal muskelökning i första taget heller.
Det är två separata processer - muskeluppbyggnad (proteinsyntes) och muskelnedbrytning. Båda processerna pågår konstant, samtidigt. Det är balansen mellan dessa på sikt som avgör om man ökar eller minskar i muskelmassa.
Tack för förtydligande.
Jag förstår inte varför folk måste krångla in besvärliga kostupplägg med fasta, när de inte ens vet varför de fastar i första taget. TS, du säger att du vill fortsätta vara i ett fastande läge för muskelökning? Fasta är inte anabolt, utan katabolt. Sannolikt är inte fasta optimalt för optimal muskelökning i första taget heller.
Jag vill förbli i fastande tillstånd för att få ett förskjutet ätfönster som börjar senare på dagen. Är f.n. inte intresserad av muskelökning pga deff, utan ville då mer höra vad det kunde ha för inverkat på muskelnedbrytningen. Tog ändå med frågan för hur länge man kan vänta för att fortfarande få ut maximal muskelökning av träningen då detta var intressant..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.