handdator

Visa fullständig version : EKOT idag: Hälften av de som tränar äter kosttillskott

Pretorian
2012-12-07, 07:45
Tipsar om nyheten. Det handlar lite om att man börjar med vanliga kosttillskott som proteinpulver och det kan sen lätt övergå till att man vill ha något "starkare":

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5372341

Lite utdrag:
Enligt Charlotta Rehnman kan köp av tillskott online också innebära ett problem, då man inte är helt säker på vad det är man stoppar i sig. Och det är inte helt säkert att kroppen kan ta hand om preparaten.
– Vissa av de här preparaten kan ju innehålla saker som vi inte kan ta hand om, eftersom det inte finns något som reglerar vad som är i dem. Dessutom så vet vi att ett för stort proteinintag belastar njurarna, så det kan ge en skadlig effekt, säger Charlotta Rehnman.

massakay
2012-12-07, 08:12
Det handlar lite om att man börjar med vanliga kosttillskott som proteinpulver och det kan sen lätt övergå till att man vill ha något "starkare": säger Charlotta Rehnman.

Hur menar hon då? Om man äter vassleprotein för att få upp proteinintaget på en måltid. Skulle man vilja ha ett starkare vassleprotein efter ett tag då?

Vad är det för fel på henne?

Det är ju inte som alkohol, att ju mer man dricker ju mer tål man

Stannade och pratade med en bekant på stan förra veckan, och nämde att jag skulle gå och köpa proteintillskott på en gymshop. Fick då ett svar tillbaka att: Jaså du har börjat med sådana där anabolasteroider nu också!

Eeeeee! Snacka om att ha koll på läget.

jokem
2012-12-07, 08:14
De där jävla kosttillskotten...

sp0941
2012-12-07, 08:41
Jag känner redan att jag absar efter lite mer proteindrink... Kanske går all in idag eftersom det är fredag och kör tre dubbla vitamintillskott!?

Pretorian
2012-12-07, 08:43
Ser att det redan finns en tråd under ALLMÄNT:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192769

(Trodde detta hörde till "Kosttillskott"?)

sp0941
2012-12-07, 08:45
Ser att det redan finns en tråd under ALLMÄNT:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192769

(Trodde detta hörde till "Kosttillskott"?)

Erkänn att du snortat lite Jack3d och kört en cocktail med lite Craze, drf du är så stirrig och missade den första tråden, erkänn! ;)

Morty
2012-12-07, 08:52
Och hur är jag säker på exakt vad jag får i mig när jag köper färdiglagad ärtsoppa? Jag menar, det står en sak på innehållet men efterlevs det? Jag kräver utförliga, dubbelblinda tester genomförda med jämna mellanrum!

Pretorian
2012-12-07, 09:17
Erkänn att du snortat lite Jack3d och kört en cocktail med lite Craze, drf du är så stirrig och missade den första tråden, erkänn! ;)

http://lolvirgin.com/wp-content/uploads/Oh-so-you-think-supplements-are-bad-for-you.jpg

memmeme
2012-12-07, 13:58
Proteinpulver är en inkörssport till tyngre saker det vet väl alla?

Zorgus
2012-12-07, 14:33
De där jävla kosttillskotten...

Exakt..värsta dödsdrogerna typ.

Lillleif
2012-12-07, 14:38
Hur stor del av befolkningen i övrigt tar kosttillskott? Var och varannan människa knaprar ju omega3 och multivitaminer..

Pretorian
2012-12-07, 15:23
Hur stor del av befolkningen i övrigt tar kosttillskott? Var och varannan människa knaprar ju omega3 och multivitaminer..

Tydligen räknaden dem bort det i denna studie:

"Det handlar inte om vitaminer, utan proteinpulver, muskelhöjande eller fettförbrännande preparat."

massakay
2012-12-07, 19:03
får nog dra ner på kycklingfiléerna också så man inte torskar för snuten

tjing
2012-12-08, 13:25
Jag blir rätt störd på hur man framställer kosttillskott och anabola steroider i media.

Ständigt denna ihopklumpning av proteinpulver och anabola steroider i samma andetag. Hur kan de två ens jämföras.

Det här är ett sociologiskt problem där det finns en föreställning om att stora muskler etc hotar den civiliserade värld vi byggt upp. En okontrollerad maskulinitet ligger och lurar i bakgrunden. Det är som att man inte ska tillåtas få effekt av träningen. Helst ska man väl träna icke-optimalt och äta slarvigt, för att etablissemangstyckare (dietister etc) ska få sitt lagomhets-sug tillfredsställt.

Sniggel
2012-12-08, 13:37
Amen på tjing :)

z_bumbi
2012-12-08, 13:47
Det är som att man inte ska tillåtas få effekt av träningen. Helst ska man väl träna icke-optimalt och äta slarvigt, för att etablissemangstyckare (dietister etc) ska få sitt lagomhets-sug tillfredsställt.

Hur får du det till att tillskott har något med det där att göra? De dietister, kostvetare, näringsfysiologer etc jag har pratat med och/eller lyssnat på om kost och träning har snarare varit inriktade just på resultat och då blir ju tillskott en så försvinnande liten del av helheten.

tjing
2012-12-08, 13:53
Att vissa tillskott i praktiken är snudd på oumbärliga (smidigt protein kring träning) för optimala resultat är givet. Att man då lyfter upp tillskott som är positiva i samband med träning som en riskfaktor för något annat är problematiskt.

Beroende på träningsupplägg så är tillskott mer eller mindre viktiga. Men min poäng är att de fortsätter att ifrågasättas bara på grund av att de är kosttillskott, inte för vad de innehåller.

z_bumbi
2012-12-08, 13:59
Att vissa tillskott i praktiken är snudd på oumbärliga (smidigt protein kring träning) för optimala resultat är givet.

För vem då?

Birkharju
2012-12-08, 14:11
Så sjukt pinsamt att hon påstår att ett högt proteinintag är skadligt för njurarna. Finns absolut inga belägg för att det skulle vara så, annat än för personer med njurproblem osv.

tjing
2012-12-08, 14:33
För vem då?

För gemene person. Såtillvida du inte vill ha med dig kycklingfiléer till gymmet i en plastburk.

Dreas
2012-12-08, 14:39
För gemene person. Såtillvida du inte vill ha med dig kycklingfiléer till gymmet i en plastburk.En bar. Eller varför inte bara äta direkt du kommer hem? Eller en mjölkliter.

Att tro att tillskott behövs för gemene man är ju långt ifrån genomtänkt. Och optimal, ja, för det är det viktiga för ens resultat...

tjing
2012-12-08, 17:41
Så sjukt pinsamt att hon påstår att ett högt proteinintag är skadligt för njurarna. Finns absolut inga belägg för att det skulle vara så, annat än för personer med njurproblem osv.

Hur det ser ut på sikt tror jag inte någon vet.

tjing
2012-12-08, 17:42
En bar. Eller varför inte bara äta direkt du kommer hem? Eller en mjölkliter.

Att tro att tillskott behövs för gemene man är ju långt ifrån genomtänkt. Och optimal, ja, för det är det viktiga för ens resultat...

Du förstår väl vad jag menar. Poängen är att det är harmlöst och essentiellt mat, fast i smidig form.

stevez
2012-12-12, 01:58
Så länge proteinpulvret bara är fucking protein har jag mycket svårt att se någon intuitiv/evolutionär risk i det hela. Vi VET å andra sidan att exv. väldigt mycket kolhydrater har en rad negativa effekter. Kroppen är en MASKIN, det finns inget som säger att någonting inte bara kan vara bra. Den forskning som finns pekar dessutom entydigt mot att det ger positiva effekter. Bland annat skyddar mot cancer.

Sök på Whey Protein på web of knowledge för er som är vetenskapligt initierade. Jag gör det då o då, kollar mest reviews, men dessa är såvitt jag sett entydigti positiva till intaget.

Men det är välkänt att medias kostråd inte är synkat till de vetenskapliga kostråd som finns.