handdator

Visa fullständig version : Upp i vikt och stanna stadigt

smal
2012-12-06, 14:29
Hej!
Jag är en lång och smal tjej, har väldigt hög förbränning och äter en bra kost, både nyttigt, onyttigt och äter mig proppmätt. ;)
Just nu tränar jag inte, men har gymmat innan och har ganska lätt att få muskler. Ska börja gymma igen.
Jag är ute efter att gå upp ca 5kg, bli lite mer kurvig!, men ändå fint slimmat musklad och stanna där!
Jag har läst om gainer/ultra mass/andra kosttillskott, men dem lovar en ökande viktuppgång... men sen då? Jag vill absolut inte gå upp mer än nödvändigt, så underviktig är jag inte. Och om jag slutar med det kanske jag tappar vikt och kroppen blir hängig, vilket den är nu pga att jag vägde ett par kilo mer förut. Har lätt för att pendla några kilo upp och ner, säkert pga min lätta magkatarr som kommer och går.
Tacksam för tips på hur jag ska gå tillväga för att nå min stabila drömvikt! :)

blondyz
2012-12-06, 14:42
Räkna kalorier är det säkraste alternativet. Ligg på ett bekvämt överskott tills du nått drömvikten, dra sedan ner lite så att du ligger på kaloribalans.

Du behöver inte någon gainer för detta, det går minst lika bra med vanlig mat.

Personligen räknar jag aldrig kalorier, jag har ett hum om vad det jag äter innehåller och sedan går jag efter vågen/spegeln. Givetvis blir det svårare att hålla sig på en precis vikt på detta sätt, men jag tycker det är skönt att ha en mer avslappnad matsyn, och det funkar bra för mig.

LillisJ
2012-12-06, 14:46
Mycket billigare att t.ex. dricka 1L mjölk om dagen än att betala för gainers. Ännu billigare är det att blanda en hemmagjord gainer. Hur du går upp i vikt är helt enkelt genom att äta mer. Öka sakta kaloriintaget och ät proteinrik mat. Sikta på att gå upp ~0,5kg/månad.

Använd följande länk för att räkna ut ditt dagliga energibehov;

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php