Visa fullständig version : Svårt att äta på morgonen, HJÄLP!
Har väldigt svårt att äta stora mängder mat på morgonen, och havregrynsgröten börjar bli riktigt jobbig att få i sig, tänkte om man kanske införskaffar sig Vitargo ett kolhydrattillskott och tar ett glas av det istället på morgonen? skulle det kunna ersätta havregrynsgröten hyfsat bra?
Vad är skillnaden på långsamma kolhydrater och snabba kolhydrater, jag äter var tredje timma så ibland kan det vara grymt jobbigt att äta, konstant mätt, men jag måste eftersom jag bulkar.
Om jag nu skulle börja med Vitargo missar jag några viktiga mineraler/fibrer?
Finns det att köpa det på burk tillskott också?
Får i mig runt 250gram protien varje dag, det är ungefär det jag klarar hålla koll på, hur många kohydrater ska jag få i mig varje dag(bulk 20år normalvikt)?
Vilka är det viktigaste näringsämnerna som man ska ha i sig varje dag om man gymmar och vill växa.
Vill verkligen lära mig mer om kosten så var snäll och lämna en kommentar, om ni inte fattar vad jag menar någonstans fråga bara så förklarar jag mer ingående.
Pretorian
2012-12-06, 12:58
Kan du inte prova någon annan frukost (om du nu måste äta frukost)? Något måste du väl gilla? Risgrynsgröt, yoghurt med mackor, omelett, äggröra, kokta ägg...
finns inget som heter normalvikt... vad är din längd och vikt? man brukar prata om att 2x kroppsvikt med protein, 1x kroppsvikt med fett och resten fyller man ut med kolhydrater (har jag för mig)
Hur mkt kolhydrater du ska få i dig varje dag kan ingen svara på utan att ha en uppfattning om vart din energibalans ligger (för att på så sätt kunna lägga dig på ett rimligt överskott). Sen beror det ju på hur pass mkt fett du vill ligga på också.
Finns säkert massvis med folk som snittar 250g/dag under bulk också, alla är olika och väljer att lägga upp kosten olika. Tycker personligen att det låter onödigt mkt. Förutsatt att du inte väger runt 100+ pannor vill säga.
Alla näringsämnen är viktiga oavsett vad. Ät varierat och käka vitamintillskott om du vill vara "säker".
Skillnaden mellan "snabba" och långsamma" kolhydrater ligger i dess GI-värde. Hur snabbt de bryts ned till socker och tas upp av kroppen. "Snabba" kolhydrater är aldrig att föredra enligt mig, förutom direkt efter träning då det är rent ut sagt bra (om man nu ska vara optimal).
Vad gäller din frukost. Prova mixa havret med mjölk proteinpulver och drick? Mkt enklare än att äta gröt om man nu har dålig morgonaptit. Själv längtar jag till frukosten för att få avnjuta den! :)
Vill du verkligen lära dig mer om kost. Läs på. Internet kryllar av information som du kan läsa in utan att behöva fråga här. Inte för att det är "dumt" att fråga, men för att du kan lära dig "allt" lättare då. :)
finns inget som heter normalvikt... vad är din längd och vikt? man brukar prata om att 2x kroppsvikt med protein, 1x kroppsvikt med fett och resten fyller man ut med kolhydrater (har jag för mig)
Är 185cm runt 76kg.
Bra riktlinje, IOF! Men för att veta hur mkt "resten" är och ska fyllas med, behöver han ju räkna ut sitt basala energibehyov*lämplig aktivitetsfaktor+eventuell träning (om man nu inte vill se aktivitetsfaktorn som "tränings-påslaget, själv kör jag basaltenergibehov*1.2+träning)
:)
Är 185cm runt 76kg.
Då låter 250g protein i mina öron som overkill. Byt ut det mot kolhydrater ist.
Jag väger ca 2-3 kilo mer än dig och äter bara sånna mängder protein under deff, av den enkla anledningen att hålla nere på kolhydraterna och fettet då.
Då låter 250g protein i mina öron som overkill. Byt ut det mot kolhydrater ist.
Jag väger ca 2-3 kilo mer än dig och äter bara sånna mängder protein under deff, av den enkla anledningen att hålla nere på kolhydraterna och fettet då.
Aa, men tänkte på det här med snabba kolhydrater, om jag äter hela långsamma kolhydrater blir det inte mycket jobbigare att äta var tredje timma än om man käkar snabba kolhydrater? ungefär så här ser min kost ut på 1dag:
Frukost 6.00
1glas vatten med mono/creatin, 75g havregrynsgröt m/mjölk, 2 mackor rostat bröd med salami. + 2 stora glas lättdryk.
Gym 9.00
1 banan m/protienshake
Efter Gym 11.00
Protienshake, tonfisk med ris någon sås.
14-15.00 Lunch
Måltidsersättare
(http://www.*************.com/1/sv/artiklar/meal-pro-regular-4-kg-storkop)
kl 18.00 Middag
Köttfärs med spagghetti
20.00 Kvällmål
Kesella
22.00 Sova
kanske tar nån protiendrink
Dricker runt 2-3liter vätska varje dag.
Blandar i lite lättdryk i vattentillbringaren så det blir lättare att få i sig så mycket vätska.
Kom gärna med synpunkter på min kost, vill bara lära mig mer.
Du måste inte äta så ofta, ha istället den måltidsfrekvens du är mest bekväm med.
vicarious
2012-12-06, 13:43
Men snälla du. Du klagar över att du har svårt att få i dig tillräckligt med mat/energi och så äter du tonfisk och kesella? Kom igen.
Reaper123
2012-12-06, 13:51
Men snälla du. Du klagar över att du har svårt att få i dig tillräckligt med mat/energi och så äter du tonfisk och kesella? Kom igen.Haha precis min tanke!
Till TS:
1. Du äter "onödigt" mycket protein, som dessutom är den makronutrient som mtätar bäst per kcal! Jag skulle sikta på runt 200g istället och lägga energin på att få i dig mer av det övriga och tex vitt bröd mättar rätt dåligt och knappast onyttigt om du sköter din kost bra och äter varierat!
2. Du måste inte äta "frukostmat" till frukost, spaghetti och bolgnese funkar minst lika bra om det nu är lättare att få ner!
3. Du måste inte äta frukost, drick något flytande om du vill det och ät istället mer ordentligt mat på dina övriga mål.
Hmm.. har säkert fler tips men får räcka just nu...
Edit: Rent spontant tror jag du äter väldigt lite fett. Så försök se till så att du åtminstone får i dig runt 1 ggr kroppsvikten i gram så ska du nog se att du slipper känna behovet av att trycka ner mat i strupen i samma utsträckning som nu! Har jag fel ang ditt fettintag så ignorera detta! ;)
Ristretto
2012-12-06, 14:09
ät inte frukost då?
+1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.