handdator

Visa fullständig version : AKUT hjälp med Bulk.

Kimme94
2012-12-06, 11:19
Hej,

Har lite ångest, tycker att jag står helt still i bulken, (min första) och behöver hjälp!
har räknat kalorier med shapeup, körde på 3500 kcal/dag, en vanlig dag i skolan då man är helt stilla och sen lyfter skrot 1,5-2h 6 dagar i veckan, men tydligen så är det för lite.. såhär ser det ut:

juli 2012 efter det tog det fart. slut oktober, 3,5 månad:
Midja 86 Midja 87
Bröst 97 Bröst 101
Armar 36 Armar 40
Lår 55 Lår 58
vader 34 Vader 36
morgonvikt vet ej. Morgonvikt 77,4

Vägde mig den 11 september och vägde då 79kg.
Och vägde mig idag och står på 79kg. med samma mått sen i slutet av oktober, enda skillnaden är 1 cm+ över bröstet och låren så 102cm bröst och 59cm lår.
Är 18 år, 180 lång.

tänkte deffa i vår, och börja tidigt, kanske januari/februari, men nu kommer jag nog vilja fortsätta bygga för det inte hänt något..
Undrar då om det är en bra ide att ställa bort vågen till deffen, och bara äta! inte tänka så mycket, träna hårt och tungt och ät MAT, är jag hungrig, ja ät mer då, ni förstår nog. eller ska jag fortsätta räkna kcal men kanske höja till 4000?
de jobbiga är att jag har praktik varannan månad, är ute nu, och de blir jobbigt då om jag behöver 4000 vid bara gym och skola, då behövs ju ännu mer på praktikveckorna..

Slutpratat, HJÄLP! tack.

Wiizra
2012-12-06, 11:22
Står du still, ät mer.

Kimme94
2012-12-06, 11:27
Står du still, ät mer.

jo det har jag räknat ut.. men säg vad ni ligger på i en bulk? känns som att 3500 bör räcka för en 18 åring, och de jag undrar då, kan jag skita i att väga och räkna, och bara käka på! eller är de en dum ide?

nitz
2012-12-06, 11:29
jo det har jag räknat ut.. men säg vad ni ligger på i en bulk? känns som att 3500 bör räcka för en 18 åring, och de jag undrar då, kan jag skita i att väga och räkna, och bara käka på! eller är de en dum ide?
Vad någon annan ligger på är egentligen rätt oviktigt, vi lever ju alla olika liv :)
Men prova att höj om du står still, se vad som händer.

Nikodemus
2012-12-06, 11:33
Du verkar ju haft bra ökningar hitintills. Jag skulle fortsatt på 3500, det är ganska mycket, om det fortfarande stå still så öka 3800-4000 och se vad som händer. Det känns mest logiskt. Vad gör du för praktik, ute o slänger timmerstockar i 8 timmar? Då kan du ju behöva öka lite mer :> Bulkar själv på 3000 men jag vänder på papper och säger "hmm" om dagarna så det räcker.

Kimme94
2012-12-06, 11:39
Du verkar ju haft bra ökningar hitintills. Jag skulle fortsatt på 3500, det är ganska mycket, om det fortfarande stå still så öka 3800-4000 och se vad som händer. Det känns mest logiskt. Vad gör du för praktik, ute o slänger timmerstockar i 8 timmar? Då kan du ju behöva öka lite mer :> Bulkar själv på 3000 men jag vänder på papper och säger "hmm" om dagarna så det räcker.

haha låter ju trevligt!

just nu så är vi i ett 5vånings hus med ca 4 lägenheter per plan och isolerar och gipsar. så de e ganska tungt och bära gips, skruva osvosv. tar i ryggen iaf! marklyften har inte fått vart med och lekt efter en hel gipsdag.. :(

andeem
2012-12-06, 11:46
Står du still i vikt, ät mer. Och kan du träffa rätt på ett par hundra kalorier när så visst, öka till 3800. Personligen skulle jag öka till minst 4000 så att det märks skillnad. Skulle det bli för mycket är det väl bara att deffa någon vecka extra.

Mouline
2012-12-06, 11:50
Stoppa pressarna!
Fram med smörbyttan; här krävs det bulk!
ShapeUp är inte 100%.. Räkna själv..
Finns ett fint excel på denna sida om du letar lite.. !

Pretorian
2012-12-06, 12:06
Du måste inte räkna kalorier. Jag går väldigt långsamt upp i vikt utan att räkna. Gör det som du tycker är lättat men fastna inte vid att ett visst kalorital bör vara tillräckligt bara för att en app säger det. Du får äta mer om du inte går upp i vikt.

Kimme94
2012-12-06, 12:50
Tack för hjälpen, kommer räkna på ett ungefär, och försöka landa på ca 4000 varje dag så får vi se!

Reaper123
2012-12-06, 14:27
Om du började med 3500 kcal/dag och sedan stannar upp så har det med att ditt kcalbehov ökar... för du väger ju bland annat mer nu än då. Alltså fullt normalt att du förr eller senare måste öka kcalintaget = du har hittat din kcalbalans! :thumbup:

Du har gjort fina ökningar, så forsätta med samma kost men som tidigare sagt... ät lite större portioner så ska du se att det börjar smyga sakta uppåt! (jag själv förespråkar ej grisbulk, så skynda långsamt är bra metod enligt mig!)

Edit: Jag "bulkar" på ungefär samma siffror som dig, väger dock ett par kilo mer än dig men tror jag har mer fettvikt så jag skulle säga att 3500 + ev. ett par hundra kcal är bra riktmärke för en med din vikt och akvitetsfaktor som önskar att öka i vikt!

Jeml
2012-12-06, 14:33
Shapeup kan vara långt ifrån 100%, mkt säkrare att räkna själv.

Det där med hur det funkar att äta om man är hungrig osv är ju väldigt olika, vissa skulle garanterat spåra totalt och bli feta medans vissa skulle tappa vikt fort som fan och för vissa funkar det.

Om jag vore dig skulle jag helt enkelt ökat intaget några 100kcal om du vill gå upp mer.

Kimme94
2012-12-06, 18:33
Tack för all hjälp :D men är shapeup så fel? allt man söker på finns ju, det mesta, och i början så kontrollerade jag vissa saker för skojs skull, scanade dom, skrev att jag tog 100g. och då visade appen samma kcal/100g som det stog på paketen jag provade: smör/bröd/ost/mjölk/proteinpulver/ osv :D

Pretorian
2012-12-07, 08:12
Tack för all hjälp :D men är shapeup så fel? allt man söker på finns ju, det mesta, och i början så kontrollerade jag vissa saker för skojs skull, scanade dom, skrev att jag tog 100g. och då visade appen samma kcal/100g som det stog på paketen jag provade: smör/bröd/ost/mjölk/proteinpulver/ osv :D

Det är fler saker som spelar in än vad appen säger och vad som står på paketen. Du kan räkna fel din egen förbrukning tex. Kommer aldrig bli exakt så släpp appen lite och öka intaget.

Jeml
2012-12-07, 08:18
Det är fler saker som spelar in än vad appen säger och vad som står på paketen. Du kan räkna fel din egen förbrukning tex. Kommer aldrig bli exakt så släpp appen lite och öka intaget.

när man räknar så märker men ju dock om räknat fel på sin förbrukning och kan därefter bara sänka eller höja.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Pretorian
2012-12-07, 10:19
när man räknar så märker men ju dock om räknat fel på sin förbrukning och kan därefter bara sänka eller höja.

Absolut, jag menar mer att man inte helt ska gå efter appen eller excel-dokumentet eller någon annan kaloriuträknare och vara fast vid att man borde gå upp eller ner i vikt.

Jeml
2012-12-07, 10:37
Absolut, jag menar mer att man inte helt ska gå efter appen eller excel-dokumentet eller någon annan kaloriuträknare och vara fast vid att man borde gå upp eller ner i vikt.

jaha ne precis. oftast behöver man äta mer än man tror då kroppen kommer försöka göra sig av med överskotts energin på olika sätt (typ reglera kroppsvärmen eller vad det är den gör och att man själv blir mer aktiv i vardagen utan att kansle tänka på det).

Kimme94
2012-12-07, 10:38
Vad appen räknade ut att jag ska äta har jag struntat helt i, har räknat själv med formeln som finns lite överallt. Men appen tycker att jag ska äta 3800 så de kanske inte är så fel. Och då valde jag en uppgång på 0,5kg i veckan.

Jeml
2012-12-07, 10:41
Vad appen räknade ut att jag ska äta har jag struntat helt i, har räknat själv med formeln som finns lite överallt. Men appen tycker att jag ska äta 3800 så de kanske inte är så fel. Och då valde jag en uppgång på 0,5kg i veckan.

står du still på 3500 kommer 3800 ge 0,3kg/vecka.

det är bara att öka intaget succsecivt när du stannar i vikt eftersom din energiförbrukning uppenbarligen ökar :) var glad och ät, lyxproblem ju! jag behöver oxå trycka runt 3500kcal och väger bara 76-77kg, utan att vara sp aktiv :)