handdator

Visa fullständig version : Näring för nervsystemet?

AndersHermansson
2004-02-11, 20:37
Vad ska man äta för tillskott eller typ av mat för att få i sig de ämnena som nervsystemet vill ha? Magnesium och såna krejjer :)

King Grub
2004-02-11, 20:48
En allsidig kost med delar från hela kostcirkeln ger dig de vitaminer, mineraler och spårämnen du behöver. Vid tveksamhet kan man komplettera med en vanlig multivitamin/mineraltablett om dagen.

Sverker
2004-02-12, 06:38
Lagom mängder av fleromättat fett.

Fet fisk, linfröolja vetegroddar men även rapsolja tex.
Naturliga antioxidanter från grönsaker ( E-vitaminet i vetegroddarna ).

Nerverna är ju till stor del uppbyggda av fett så ät med omsorg.

Hobbes
2004-02-12, 10:27
Originally posted by Sverker
Lagom mängder av fleromättat fett.

Fet fisk, linfröolja vetegroddar men även rapsolja tex.
Naturliga antioxidanter från grönsaker ( E-vitaminet i vetegroddarna ).

Nerverna är ju till stor del uppbyggda av fett så ät med omsorg.

Sverker är detta något du hört något om?

Men jag fick en inbjudan från min lokala LIFE butik att gå på en föreläsning av MD Olle Haglund, ska visst vara en av sveriges främsta forskare inom fettsyror.

Alltså, detta vara landsomfattande tillsammans med hälsobutiker, gå och kolla hos era närmaste butiker om de oxå har erbjudnandet.

LunaSpice
2004-02-12, 11:52
Originally posted by AndersHermansson
Vad ska man äta för tillskott eller typ av mat för att få i sig de ämnena som nervsystemet vill ha? Magnesium och såna krejjer :)

Nervsystemet använder sig nästan uteslutande av glukos som energikälla men magnesium, natrium/kalium och kalcium är viktiga joner som sköter nervsystemssignalering (aktionspotentialer) och hjärtmuskelkontraktioner.

Sverker
2004-02-12, 15:44
Det är säkert en mycket bra föreläsning Hobbes !

Har du läst detta ?
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1504

( med mycket små bokstäver.... ja, jag vet en del om detta )

Vad jag närmast tänker på är ju att nervceller behöver de fleromättade fetterna som rent byggmaterial.
Här är fettsyran GLA som finns i Jättenattljusolja intressant för diabetiker som med tiden får skador på nervbanerna och vill det sig riktig illa kallbrand.

Detta är ju också intressant för vanliga tränande som ökar i muskelvolym. Den ökade muskelmassan behöver ju även den fler och mer förgrenade nervbaner för bättre funktion.