handdator

Visa fullständig version : Michael Bluejays syn på protein

begt
2012-12-06, 08:04
Jag undrar lite vad ni anser om det här:

http://michaelbluejay.com/veg/protein.html

z_bumbi
2012-12-06, 09:50
En dåligt skriven artikel som är onödigt pratig.

Är det någon mer konkret du undrar över?

begt
2012-12-06, 14:13
Jag undrar om det finns någon som totalt debunkat allt den där mannen har skrivit.

phoenix91
2012-12-06, 14:32
Min vän har nyligen börjat snacka om detta, då i samband med RAW-food-diet, typ trycka 15 bananer per dag samt massa grönsaker, kallas tydligen 80-10-10 diet, 80% kolhydrater, och menar att det räcker för muskeluppbyggnad, så länge man får i sig de essentiella aminosyrorna.

Det mest radikala känns som den låga mängd protein, då det av de flesta anses som nödvändigt för att bygga upp musklerna.

Har inte orkat säa mig in i dess argument, men förmodar att det är det som TS mest undrar över, och såklart även jag gärna vill ha mer information om.

WHITEFOLKS
2012-12-06, 14:38
Det är skillnad på räcker för överlevnad - helt ok - optimalt.

Men för många är nog den stora mängden protein som äts "ganska onödig" och inte det som gör någon större skillnad. Dock är det ju i stor utsträckning något som man kan kopiera och kvantifiera varför fokus lätt blir på det istället för självaste träningen.

begt
2012-12-06, 15:05
Vad säger forumets tungviktare, t.ex., King Grub och Eddie Vedder om saken?

WHITEFOLKS
2012-12-06, 15:13
Vad precis är det du vill veta?

begt
2012-12-06, 15:26
Vad precis är det du vill veta?

Vad de tycker om artikeln och om det finns någon substans i hans grundtes att animaliskt protein inte behövs, liksom protein-combining om man äter vegetariskt.

WHITEFOLKS
2012-12-06, 15:36
Ja det stämmer i stort.

Det han gör fel/fult är att det han beskriver som "människans behov" är det som behövs för att leva och inte nödvändigtvis vad som är optimalt för muskelbyggnad.

Kombinera behöver man oftast inte göra bara att om man kombinerar (bara exempel nu) 25g protein från linser med 15g protein från havre så får man kanske 40g komplett protein. Om man bara skulle äta 40g linser istället så skulle vissa aminosyror finnas i så liten mängd att det kanske bara är "värt" 30g komplett protein istället.

Lychgate
2012-12-06, 15:36
Det finns grunder i det han skriver om man förutsätter att individen äter på överskott samt inte utövar allt för hård träning.

z_bumbi
2012-12-06, 17:13
0,3 g aminosyror per kilo kroppsvikt räcker för överlevnad och antagligen också för att må ganska så bra om det är rätt aminosyror.
0,5 g protein brukar anges för blandkost/vegetariskt.
Med marginal blir det sedan 0,8 g/kg vilket brukar vara den generella rekommendationen men om det sedan räcker för att må så bra som möjligt vet jag inte. Kroppen brukarvara bra på att dra ner vissa processer pga sämre tillförsel av vissa näringsämnen eller energi så jag ser inte varför den inte skulle kunna göra det även här om det nu krävs.

Att äta ensidigt vegetariskt kan ge upphov till brist på vissa aminosyror så om man ska äta lite protein så bör man också fundera på vad som är bra kombinationer eller i alla fall vilka källor som minskar risken för brister (vissa livsmedel är kraftigt begränsade medan andra bara är lite grand). Jag ser inte heller att det skulle vara något problem att göra det om man inte är svältande, väldigt fattig i ett u-land eller på något annat sätt befinner sig i trångmål vad gäller tillgången till mat.