Logga in

Visa fullständig version : Mikronutrienter

Brad Lee
2012-12-05, 23:19
Hej

Jag undrar vad för mikronutrienter som är viktiga att få i sig (alla?) och bra källor till dessa. Grönsaker är ju såklart bra men i olika utsträckning tänker jag mig; isbergssallad och gurka lär ju till exempel inte vara några mikronutrientbomber.

Jag frågar därför att jag brukar få till en rätt optimal makrofördelning, men eftersom det blir en del bröd och spaghetti osv, och snålt med grönsaker, misstänker jag att det vore bra att se över mikrointaget.

"Ät mer grönsaker" - visst, men därför vill jag också veta vilka som ger vad. Och vad förutom grönsaker som är bra. Undrar främst över de mindre "uppenbara" mikronutrienterna.

Tack på förhand!

Sverker
2012-12-06, 18:47
Mikronutrienter är ämnen som vi bara behöver milli- eler mikrogram av. Vitaminer och mineraler men även antioxidanter utan vitaminaktivitet.
Lykopen i tomat och lutein i blåbär är bra exempel på antioxidanter.

Djur som ko, gris, kyckling och lax äter foder och koncentrerar upp mängderna mikronäringsämnena i vegetabilierna. Bra exempel är järn i nötkött.

PrimalAeon
2012-12-06, 18:49
Lever en gång i veckan. Klar!

Ok, lite överdrift. Men lever är ruggigt fylld med mikronäring :)

tjing
2012-12-06, 19:33
Livsmedelsverket har en databas för vad mat innehåller.

Sök. Vinn.

Brad Lee
2012-12-06, 21:52
Men jag vet ju inte riktigt vad jag letar efter. Jag vet vad mikronutrienter är, men jag undrar just vilka jag ska leta efter och som är värda att kontrollera att man får i sig nog av (jag vet att många får man mer eller mindre i sig tillräckligt av per automatik).

tjing
2012-12-06, 22:09
Grönsaker innehåller ju annat nyttigt än vitaminer och mineraler för övrigt.

Broccoli, spenat, gröna ärter, morot, blomkål etc är alla klockrena på olika sätt.

Jag äter samtliga (spenat ibland) ovan dagligen och det är bara att lägga i kokande vatten en jättekort stund och sedan äta.