Visa fullständig version : Första deffen, tusen frågor.
Jag är en tjej på 21 år som ska börja deffa i slutet av feb/början på mars. Hatar att misslyckas med något så vill redan nu börja planera och samla så mycket kunskap som möjligt så att det inte går fel.
Jag har ett stillasittande jobb (reception), styrketränar 3 ggr i veckan och försöker klämma in ett konditionspass när jag hinner(och har ork). Jag är 164 cm lång och väger 61,4 (morgonvikt) och har lagt på mig 3 kg från juli och frammåt. Jag ser dock att det inte bara är muskler utan en hel del fett också, så till mars vill jag börja jobba bort de överflödiga.
Nu till min fråga, jag har räknat ut mitt dagliga kaloribehöv, det blev 1437 kcal för att vara exakt, hur ska jag kunna ligga på ett tillräckligt underskott för att kunna se några resultat? Att äta 1200 kcal om dagen är ju inte mänskligt! Och ska man följa deffguiden och ligga 500 kcal under dagsbehovet ska jag ligga på 900 kcal och det finns en risk att jag avlider då(haha?)...
....hjälp....
Visserligen att du jobbar som receptionist men jag tror knappast att du har en aktivitetsfaktor under 1.2!
Vid balans räknade jag ut att du ligger på 1800..
Då skulle jag säga ligg på 1500 på vilodagar/konditionsdagar och 1800 inom styrketräningssammanhang! (-0.2kg / vecka)
http://i46.tinypic.com/xfnjfs.png
StarkaUlf
2012-12-05, 18:05
Glöm inte att lägga till en aktivitetsfaktor på det.
1437 x 1.2-2.0
Tar du 1.4 så hamnar du på 2000 kcal i balans, alltså 1500 för att gå ner 0.5 kg i veckan.
Lychgate
2012-12-05, 18:07
Får fram ditt energibehov till 1925 med 3 dagars träning.
Visserligen att du jobbar som receptionist men jag tror knappast att du har en aktivitetsfaktor under 1.2!
Då skulle jag säga ligg på 1500 på vilodagar/konditionsdagar och 1800 inom styrketräningssammanhang! (-0.2kg / vecka)
Glöm inte att lägga till en aktivitetsfaktor på det.
1437 x 1.2-2.0
Tar du 1.4 så hamnar du på 2000 kcal i balans, alltså 1500 för att gå ner 0.5 kg i veckan.
Får fram ditt energibehov till 1925 med 3 dagars träning.
Haha men vafan hur kan jag ha räknat så fel? Och varför går jag inte ner i vikt nu? Jag äter verkligen inte 2000 kcal om dagen, ligger väl på 1600-1800 skulle jag tro.
Lychgate
2012-12-05, 20:24
Haha men vafan hur kan jag ha räknat så fel? Och varför går jag inte ner i vikt nu? Jag äter verkligen inte 2000 kcal om dagen, ligger väl på 1600-1800 skulle jag tro.
Räknar du verkligen allt du äter isåfall? Småsaker som t.ex. kryddor innehåller även dem kcal.
Räknar du verkligen allt du äter isåfall? Småsaker som t.ex. kryddor innehåller även dem kcal.
Nej jag ska inte uttala mig, har inte räknat kalorier sedan jag kände att jag höll på att utveckla en ätstörning, men då åt jag mellan 1400-1600 kcal om dagen och då räknade jag inte med grönsaker (sallad, ruccola, tomat, gurka) eller kryddor. Men jag litar på er, ska testa äta 1500 kcal per dag i 12 veckor det borde resultera i att jag går ner 6 kg om allt går som det ska. :) (om jag inte räknat fel igen)
Lychgate
2012-12-05, 20:34
Nej jag ska inte uttala mig, har inte räknat kalorier sedan jag kände att jag höll på att utveckla en ätstörning, men då åt jag mellan 1400-1600 kcal om dagen och då räknade jag inte med grönsaker (sallad, ruccola, tomat, gurka) eller kryddor. Men jag litar på er, ska testa äta 1500 kcal per dag i 12 veckor det borde resultera i att jag går ner 6 kg om allt går som det ska. :) (om jag inte räknat fel igen)
Bra att ta ett steg tillbaka isåfall!
Det är svårt att deffa ordentligt utan ganska stor koll på maten, satsa på att göra ett matschema som du följer någorlunda och anpassa därefter veckovis intaget beroende på om du tappar för snabbt eller för sakta.
Var har du fått diagrammen från?
Lychgate
2012-12-05, 20:40
Var har du fått diagrammen från?
http://www.1percentedge.com/ifcalc/
väger du din mat?
Ja, självklart, så långt bakom flötet är jag inte :)
Bra att ta ett steg tillbaka isåfall!
Det är svårt att deffa ordentligt utan ganska stor koll på maten, satsa på att göra ett matschema som du följer någorlunda och anpassa därefter veckovis intaget beroende på om du tappar för snabbt eller för sakta.
Du har helt rätt.
Jag tänkte göra det, och göra en rejäl utrensning hemma under dom veckorna så att man inte får för sig att fuska. :)
Aja, det känns bra att veta nu iaf att jag inte kommer behöva leva på 900 kcal om dagen hahaha.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.