handdator

Visa fullständig version : Mat för en nybörjare

Fight
2012-12-03, 20:21
Så här kan en typisk dag se ut vad set gäller mat för mig.

Frukost: Äggröra på 4 hela ägg och en matsked grädde alt. kesella med frön och osötade bär. Ibland äter jag även 2 crisp med ost/skinka
Mellanmål: Ibland en smoothie eller ägg.
Lunch: Kött/fisk/kyckling med sås, coleslaw och sallad.
Mellanmål: Ibland nötter
Middag: Kött/fisk/kyckling med sås och sallad.
Kvällsmål: 2 crisp med brieost och salami. Ibland två rutor mörk choklad.

I ett av mina andra inlägg ( http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192639 ) kan ni läsa vad jag tränar och varför så kanske det underlättar för er att ge mig tips
Min sambo är en duktig kock och vill äta lchf så därför äter jag också det. Dels vill jag bli smidigare, snabbare och starkare. Jag vill deffa fram mina muskler så dem blir mer definierbara. Jag vill få tips på hur jag kan få i mig mycket protein samt annat nyttigt att äta.

Nu måste jag springa till bussen!

/Fight

kharon
2012-12-09, 15:24
Så här kan en typisk dag se ut vad set gäller mat för mig.

Frukost: Äggröra på 4 hela ägg och en matsked grädde alt. kesella med frön och osötade bär. Ibland äter jag även 2 crisp med ost/skinka
Mellanmål: Ibland en smoothie eller ägg.
Lunch: Kött/fisk/kyckling med sås, coleslaw och sallad.
Mellanmål: Ibland nötter
Middag: Kött/fisk/kyckling med sås och sallad.
Kvällsmål: 2 crisp med brieost och salami. Ibland två rutor mörk choklad.

I ett av mina andra inlägg ( http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=192639 ) kan ni läsa vad jag tränar och varför så kanske det underlättar för er att ge mig tips
Min sambo är en duktig kock och vill äta lchf så därför äter jag också det. Dels vill jag bli smidigare, snabbare och starkare. Jag vill deffa fram mina muskler så dem blir mer definierbara. Jag vill få tips på hur jag kan få i mig mycket protein samt annat nyttigt att äta.

Nu måste jag springa till bussen!

/Fight

Ja vad fasen! Det ser väl bra ut om du kör med lite kolhydrater!

Spendera lite tid på att läsa trådar om protein så ska du få se att du hittar en massa tips redan.

Jeml
2012-12-09, 15:31
varför äter man LCHF.... :confused:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

HerrM
2012-12-09, 15:54
Jag skulle inte orka träna så mycket som dig utan rejält med kolhydrater vid varje mål. LCHF kanske kan ge dig synliga muskler men jag begriper inte hur det ska göra dig snabbare och starkare. I varje fall mina muskler kräver kolisar som bränsle.

Jeml
2012-12-09, 15:59
Jag skulle inte orka träna så mycket som dig utan rejält med kolhydrater vid varje mål. LCHF kanske kan ge dig synliga muskler men jag begriper inte hur det ska göra dig snabbare och starkare. I varje fall mina muskler kräver kolisar som bränsle.

+1

som någon skrev någon gång: "LCHF är för tjockisar som inte orkar träna".

Eddie Vedder
2012-12-09, 16:17
"LCHF är för tjockisar som inte orkar träna"

Det var ett överdrivet kategoriskt uttalande då och det är det fortfarande. Även om det förstås finns många (troligtvis den övervägande majoriteten till och med) som stämmer in på den förklaringen så är det ju inte så att dieten är till för dem.

I övrigt håller jag dock med om att man med all sannolikhet gör sig en björntjänst ur prestationssynpunkt. Plus att jag tror att man som nybörjare kan göra klokt i att inte ge sig på något så udda och potentiellt krångligt innan man lärt sig grunder.

Nyström
2012-12-11, 00:32
+1

som någon skrev någon gång: "LCHF är för tjockisar som inte orkar träna".

Så sant!

cero
2012-12-11, 00:41
Du behöver inte äta något speciellt. Ät enligt tallriksmodellen, och se till att få i dig 2g protein / kg kroppsvikt och dag.

Och min gissning är att LCHF inte kommer ge dig något, förutom sämre resultat.