handdator

Visa fullständig version : Vems fel är det när det går dåligt för ett lag? spelarnas eller tränarens?

smocken
2012-12-03, 14:25
Tja alles en sak jag har funderat på länge är.

När det går dåligt för ett lag och dom förlorar det kan väl inte vara tränarens fel? det är väl upp till spelarna att få igång en teamkänsla och peppa varandra mentalt.

Men visst om det har skurit sig mellan en hel del spelare och tränaren kan väl en svacka uppstå men jag personligen tycker att tränarna får ta för mycket av skulden vad tycker ni?

Fyllot
2012-12-03, 14:40
Är tränaren kass på att förmedla sanningen till spelare så skiter det sig. I Sverige är vi inte lika professionella upplever jag och lite mer av bortskämd karaktär. Att rätt person är lagkapten är nog minst lika viktigt för dessa är med i spelet hela tiden.

rooz
2012-12-03, 14:45
Tränaren har ju yttersta ansvaret för den spelartrupp han blivit tilldelad. Och tränaren är ansvarig för "Gameplan" och hur laget ska utföra matcher.

Men jag tycker även div sportchefer ska ha sin beskärda del av "skiten"

Tigerkotten
2012-12-03, 14:59
Spelarna, Tränaren, Styrelsen. Allt beror på situationen, t.ex om styrelsen ej vill skjuta in mera pengar och andra lag får mera och mera att spendera, hur ska då laget kunna konkurrera på samma villkor?

Sen självklart gameplans / motivation är viktigt. Går en spelare bort sig missar lägen, gör misstag och låter det andra laget kapitulera på det misstaget så är det ju spelarens ansvar.

Som sagt väldigt svårt att säga. Jag som Arsenal supporter idag skyller på alla 3 efter denna "dåliga" säsong.

egge
2012-12-03, 15:18
Tittar vi på Chelsea så är det knappast tränarens fel t ex. Helt omöjligt att träna när man får kicken för minsta nederlag.
Kikar vi på Liverpool så har ju styrelsen sagt att det är deras fel att det inte köptes in en bättre anfallare i somras så då kan man ju inte skylla på tränaren som inte får de resurser han vill.

Oftast skylls det allt för mycket på tränaren tycker jag.

kaer
2012-12-03, 15:25
Ofta handlar det ju om att man måste få till en förändring, även om det inte är tränarens 'fel' är det lättare att byta ut tränaren en en del av truppen.

Tigerkotten
2012-12-03, 15:28
Möjligen denna säsong har du rätt i ang Liverpool, men de la fortfarande ut runt £20 miljoner på nyförvärv denna säsong.

http://www.transferleague.co.uk/premiership-transfers/liverpool-transfers.html

Med tanke på hur mycket de spenderat de senaste åren, skulle man ändå kunna tycka att de borde gjort bättre ifrån sig. Fast de har ju dock CL vinst samt CL final för inte så länge sedan. Men som sagt de har investerat rätt mycket pengar också.

Därför på ett sätt har jag "hopp" på Wenger, eftersom sedan Emirates flytten har han fått snåla och t.om gått plus i transfer pengar sedan den. Men samtidigt så oroar spelet mig, för det är ingen fart alls längre. Så får mig att undra om tiden har sprungit förbi Wenger en del med, och man behöver ha ett nytt "mindset".

Amfksp
2012-12-03, 15:28
Spelar inte så mkt roll vems fel det är, tränar har ändå alltid det övergripande ansvaret på samma sätt som en VD har det

Även om han inte gör dom direkta felen, utan någon under honom är orsaken till att ett bolag går dåligt, så får han foten av styrelsen för att det är hans ansvar att se till att dom under honom inte gör fel.

pwnyou
2012-12-03, 15:53
Spelarna har kanske 50%, tränaren 25%, övriga faktorer 25% eller något åt det hållet.

smocken
2012-12-03, 16:22
Ja, det är nog mycket olika faktorer men tycker nog att tränaren får ta för mycket av skulden.
Det är väl ganska mycket upp till spelarna att ta tag i situationen eller hur? sänk lönen till hälften så kanske dom får en morot att spela bättre eller?

spoon
2012-12-03, 16:56
Ja, det är nog mycket olika faktorer men tycker nog att tränaren får ta för mycket av skulden.
Det är väl ganska mycket upp till spelarna att ta tag i situationen eller hur? sänk lönen till hälften så kanske dom får en morot att spela bättre eller?

Du tror inte att dom hade flyttat till ett annat lag som hade betalat mer pengar då?

smocken
2012-12-03, 16:58
Kontrakt?

Kebab-Arne
2012-12-03, 17:08
Kontrakt?

Så du menar att kontraktet gör så att spelaren inte kan dra men klubben halvera hans lön för de känner för det?

mangemani
2012-12-03, 17:58
motståndarna?

smocken
2012-12-03, 18:03
Så du menar att kontraktet gör så att spelaren inte kan dra men klubben halvera hans lön för de känner för det?

Förstår inte hur vinkeln kan vinklas åt mitt håll? jag ställde en enkel fråga men som vanligt ska det börjas med det vanliga jiddret!

I Ryssland i KHL blev spelarnas lön halverad om dem inte började spela bättre och så blev fallet att det började spela som ett kämpande lag och inte en hoper överbetalda divor.

Klart dom kan dra men man kan väl inte bryta ett kontrakt hur som helst då den andra klubben får stå för en jävla summa och dom måste ha klubbens godkännande osv.

Sniggel
2012-12-03, 19:18
Varför en tränare kan ha stor inverkan:

yX39J_YyKbs

spoon
2012-12-03, 19:23
Spelarna har kanske 50%, tränaren 25%, övriga faktorer 25% eller något åt det hållet.

Ja nåt sånt. Att lägga 100% ansvar på en av dom här tre faktorerna gör ju att dom andra två faktorerna är oviktiga. Så är det ju inte.