Visa fullständig version : Netbook i julklapp
Hej, är det någon som kan tipsa om en netbook eller liten laptop att ge bort i julklapp? Budget 3500 kr, gärna billigare.
- Tyst, sval, lång batteritid och windows 7 (8?) är viktiga egenskaper
- Prestanda är inte så högt i prio 99% av tiden används den till surf och youtube
- CD/DVD behövs inte
- Stor hdd är inget krav, funderar på ssd istället
- Intel eller AMD, vad är bäst?
- Grafikkort, sammanbyggt eller separat?
Hälsningar
Det kommer bli integrerat grafikkort och FDD om du ska hålla ned priset.
Skärmstorlek och vikt, är det något som prioriteras?
Tänkte mig ca 10" skärm.
Integrerat grafikkort OK men vad kostar en ssd? jag har hört att man får stor upplevd prestandahöjning pga accesstiden.
Skärmstorlek och vikt, är det något som prioriteras?
Du kan alltid köpa en SSD vid sidan av och ersätta hårddisken, och ja, det gör en stor skillnad. Minst 2gb ram med skulle jag säga.
Men om jag tar bort hårddisken så försvinner ju operativet
Du kan alltid köpa en SSD vid sidan av och ersätta hårddisken, och ja, det gör en stor skillnad. Minst 2gb ram med skulle jag säga.
Men om jag tar bort hårddisken så försvinner ju operativet
Ja, du installerar det igen på SSD:n
Så bra, har du någon modell att rekommendera så här direkt? :)
Ja, du installerar det igen på SSD:n
Ingen på rak arm, vore jag du skulle jag kolla lite på prisjakt och filtrera bärbara på 10" skärm och kolla lite.
Dock är många netbooks på väg att fasas ut pga bristande lönsamhet. För stor priskamp i segmentet.
Tack för dina svar, här är en som ser lovande ut http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html?oid=5283190 kostar 3290 på prisjakt.
Ingen på rak arm, vore jag du skulle jag kolla lite på prisjakt och filtrera bärbara på 10" skärm och kolla lite.
Dock är många netbooks på väg att fasas ut pga bristande lönsamhet. För stor priskamp i segmentet.
hahavaffan
2012-12-03, 13:06
Skärmstorlek och vikt, är det något som prioriteras?Det kan bli svårt att hitta en netbook med FDD idag ;)
Det kan bli svårt att hitta en netbook med FDD idag ;)
Hopsan kärstin! :d Nej, floppy klarar han sig nog utan!
hahavaffan
2012-12-03, 15:12
hopsan kärstin! :d nej, floppy klarar han sig nog utan!:d
HPn jag länkade till tidigare verkar rätt bra, hyfsad ranking på prisjakt. Skall man satsa på Windows 8 eller ligga kvar på w7, någon som har tips?
Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
MathiasF
2012-12-03, 18:16
Tänkte mig ca 10" skärm.
Integrerat grafikkort OK men vad kostar en ssd? jag har hört att man får stor upplevd prestandahöjning pga accesstiden.
Jag startar photoshop (senaste) på 1 sekund drygt och jag startar om datorn från inloggad till inloggad väldigt snabbt, jag har inte tagit tiden. Men under en halv minut.
Med andra ord, köp SSD :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.