Visa fullständig version : Träna hjärnan?
Konstig titel, jag vet..
Jag har alltid tänkt på om man kan träna hjärnan, nästan som fysisk kondition. Jag måste konstant läsa artiklar i samband med min utbildning, vissa av dessa är extremt jobbiga och svåra att förstår ibland. Ibland blir det så att jag måste plugga och läsa extremt mycket under en kort tid, mot slutet så blir det mycket lättare att förstå en viss sorts text. Men om jag nu tar en "paus" och inte gör så mycket i typ 1 vecka, så känns det som att man är tillbaka på ruta ett igen när man har en ny uppgift igen?
Finns det något sätt att träna sitt fokus?
Vad är "fokus"?
Man kan träna upp sitt arbetsminne, t ex genom att pressa sig i närheten av sin maximala förmåga, något man t ex gör när man lär sig ett nytt instrument. Arbetsminne hos barn är korrelerat med studieresultat och förmåga.
Hmm i mitt fall menar jag t.ex. hur länge man kan sitta och lära sig något nytt utan att hjärnan till slut ger upp.
willtjam
2012-12-03, 12:49
http://www.gwern.net/DNB%20FAQ
http://code.reddit.com/wiki/help/faqs/nootropics?version=783#WhatcanIusetoquantifytrackn ootropiceffects
Du menar att du blir trött och ofokuserad?
Det tränar man inte upp. Det fixar man genom att ta koffein och hålla sig i fysiskt trim och äta nyttigt.
amfetamin funkar bra också.
Fredszky
2012-12-03, 13:09
jag kan absolut märka att mental fokus/uthållighet/skarphet ökar vid perioder av tungt pluggande. sen när det är lugnt en period är man inte lika skärpt.
amfetamin funkar bra också.
:laugh:
Minimjölk
2012-12-03, 13:57
Hjärnan är enligt mig det som är viktigast att träna upp. Så gott som varje aspekt går att förbättra och som i ditt fall med ökad fokus som önskemål så finns det en del enkla saker. Du säger att du upplever som att du lättare håller fokus om du är uppe i varv vad det gäller studier. Detta bör du använda som input till vad som gör att du håller dig mer fokuserad. Försöka att minska saker som stör ditt fokus. Ge dig själv med andra ord så pass rätt förutssätningar som möjligt för at tdin hjärna skall fungera optimalt. Vilka dessa förutsättningar detta är är unikt från person till person men att se till att ha tid avsatt för studier samt tillräckligt med sömn/mat/dryck och att vara frisk brukar underlätta. Någon form av lättare stress samt krav gör att de flesta presterar bättre men här är det väldigt individuellt. jag själv presterar betydligt bättre under lite press och det jag läser i din OP verkar tyda på att du har lättare att fokusera när du har fullt upp på slutet och måste få in infon. Försök även hitta en miljö som du förknippar med just en bra miljö att fokusera i. När du väl hittat ditt happy place, försöka att bibehålla denna känslan, dvs använd bara denna när du verkligen behöver och har stor chans att gå vinnande ut. Använder du den även när projektet är dödsdömt kommer din känsla av happy place eventuellt försvinna.
Sedan är det lite lurigt för ibland kan man vid inlärningstillfället känna sig ofokuserad men när man väl skriver prov/tenta så sitter alla viktiga punkter och man gör bra ifrån sig trots detta, ibland är det givetvis tvärtom, förberedelserna är enligt eget tycke optimala och ändå visade det sig att infon inte gick in tillräckligt bra. Nu pratar vi dock mer om hur man skall välja att sortera in rätt information i rätt minnesfack mer är fokusering så det tar vi i ett annat kapitel.
Lycka till!
Det handlar väl också framför allt om studievana och rutiner.
Minimjölk
2012-12-03, 14:37
Klart att detta för de flesta spelar in men jag tolkar det inte som att studievanan gör så stor skillnad från en vecka till en annan. Fokus handlar enligt mig mer om dagsform men att se till att hitta fokus kring studier ingår väl till rätt stor del i det vi kallar studievana.
Att läsa rätt saker tillräckligt mycket. Att selektera bort nonsens och överflödig info och få en generell förståelse och intresse inom området som sådant är för mig väldigt viktigt för att snabbt kunna uppnå ett fullgott resultat.
Nu på vintern så blir det att jag spelar datorspel när jag inte har något att plugga(utöver träning så klart!), detta ÄR orsaken till att jag inte kan fokusera mig, men samtidigt är det en hobby. Om jag spelar typ 4-5h/dag i 2 dagar så har jag tex väldigt svårt för att sätta mig ner och läsa en bok i lugn och ro. Känns dock ganska extremt att behöva sluta med en hobby för att öka fokus ;S
Men om jag nu tar en "paus" och inte gör så mycket i typ 1 vecka, så känns det som att man är tillbaka på ruta ett igen när man har en ny uppgift igen?
Är det inom samma ämne då? Det tar tid att sätta sig in i något nytt.
Konstig titel, jag vet..
Jag har alltid tänkt på om man kan träna hjärnan, nästan som fysisk kondition. Jag måste konstant läsa artiklar i samband med min utbildning, vissa av dessa är extremt jobbiga och svåra att förstår ibland. Ibland blir det så att jag måste plugga och läsa extremt mycket under en kort tid, mot slutet så blir det mycket lättare att förstå en viss sorts text.Men om jag nu tar en "paus" och inte gör så mycket i typ 1 vecka, så känns det som att man är tillbaka på ruta ett igen när man har en ny uppgift igen?
Finns det något sätt att träna sitt fokus?
Angaende det fetstilta sa Ja, om du kanner dig rensad av nagonting, jag vet inte vad men for mig ar t ex klattring bra for det kraver 100% focus pa vad jag gor pa klippvaggen. da blir det lattare sen att at nya tag med saker som kraver Annan koncentration. resten av inlagget at Andra fragor men manga upplever fysusk traning, som rensande. du Kasar samtidigt in en massa molekyler I beloningssystemet om du tycker traningen ar extremt rolig och studierna trackinga. Aven det hjaer till att Kunna jobba.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.