Visa fullständig version : För mycket protein på en måltid?
Lågpastöriserad
2012-12-02, 20:32
Hej,
Jag har blivit lite nojig nu när en vän berättat att man inte ska konsumera för mycket protein per gång. Vanligtvis till middag köper jag 4x140grams lax. Då steker jag vanligtvis 2 laxbitar åt gången och äter. Det blir totalt 280 gram lax och en del protein på köpet.
Han började babbla om att det ej är bra för kroppen och slöseri på pengar etc.
Stämmer detta?
StarkaUlf
2012-12-02, 20:33
Stämmer detta?
Nej.
King Grub
2012-12-02, 20:38
Slöseri med pengar är det iofs möjligt att det är, men det skadar dig inte fysiskt.
Lågpastöriserad
2012-12-02, 20:41
Nej.
Slöseri med pengar är det iofs möjligt att det är, men det skadar dig inte fysiskt.
Okej, vad bra då. Jag tillhör väl dock skaran som tror att ett högre proteinintag är något mer behövligt än vad som rekommenderas enligt studier (med tanke på att du är rätt glad för studier, King). Jag gillar bara inte att hålla på och dela laxen i bitar, då det är mer praktiskt att bara slänga i bägge på en gång.
Men noterat. Tack, båda två! :)
280 gram fryst lax är väl bara 50-55g protein? Känns inte orimligt alls.
centralt
2012-12-03, 10:00
Doesn't make sense, som redan nämnt är det inga astronomiska höjder protein precis.
Tror din kompis är väldigt opti-skadad eller bara avundsjuk på att du har råd med att "slösa" med protein osv (vill att du ska bjuda and shit) :D
Varför är det slöseri med pengar?
Antar att han menar 2 lax bitar, lax är inte billigt precis, speciellt inte om man äter 2 bitar om dagen.
Varför är det slöseri med pengar?Jag antar att han syftar på att mer protein inte alltid är bättre sett till vad som görs med det. Du kunde kanske ersatt hälften av proteinet med något annat. Protein är ju i regel lite dyrare än t.ex. kolhydrater per g.
Att det inte hjälper mer än samma mängd energi från typ pasta, havre eller nån annan nästangratis-källa.
Nebuchadnezzar
2012-12-03, 15:30
Tycker det är svårt att äta färre än fyra laxfiléer i stöten. *drool*
Det är väl dyrt om man äter lax enbart för proteinet. Men det hoppas jag verkligen inte man gör. Lax är ju tokgott och dessutom nyttigt på andra sätt så jag hoppas dessa anledningar också är med :P
Det är väl dyrt om man äter lax enbart för proteinet. Men det hoppas jag verkligen inte man gör. Lax är ju tokgott och dessutom nyttigt på andra sätt så jag hoppas dessa anledningar också är med :P
+1. Lax är svindyrt i mina ögon, men svingott i min mun
Ja, det är slöseri på pengar om muskeltillväxt är målet. Ett överskott protein oxiderar och omvandlas till glukos. Tyvärr kan man inte bygga mer muskler med mer protein, vilket ju vore trevligt om det gick.
1,5 - 2,0 g / kg kroppsvikt är fortfarande riktlinjer med marginal som forskning stödjer. Det är inte taget ur luften.
På ett underskott är det en annan femma då glukoneogenes kan vara själva poängen med ett högt proteinintag, vid sidan om minskad muskelnedbrytning och ökad ämnesomsättning etc.
Vad gäller omega-3 kan man ju fråga sig hur mycket som är nyttigt i stöten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.