handdator

Visa fullständig version : Hur onyttig är min favoritprottedrink egentligen?

Miranda
2004-02-11, 16:23
Det här är ju nästan ingen riktig prottedrink utan snarare en proteinberikad milkshake... :em: Men hur fasansfullt onyttig är den egentligen? kan man slurpa den med gott samvete lite då och då? eller bara på "ätardagar"?

1 skopa triple whey (jordgubb)
frysta bär (blåbär)
1/3 pkt GB Light (vanilj)
Minimjölk (lagom mängd så det blir rätt milkshakekonsistens)

YUM YUM YUM :eating:

M

King Grub
2004-02-11, 17:05
Den är väl inte onyttig alls? Definiera "onyttig".

Droog
2004-02-11, 17:16
Håller med, hälsodryck är väl rätt uttryck. Ser gott ut!

Miranda
2004-02-11, 17:38
OK jag kände väl på mig att jag var alldeles för otydlig och vag för att kunna begära nåt specifikt svar... sorry :em:

Eftersom jag placerade frågan just här så är min första fråga:

Främjar den här drycken viktminskning (närmare bestämt minskad fett% och ökad lean body mass)? Med tanke på GI, II, satiety index, proportioner kolhydrater/fett/protein etc... (den känns ju som att den mättar väldigt bra... å andra sidan vill man gärna ha minst 2 på raken...)

Fråga nr 2: kan man bygga muskler på den? Inte samma muskelfoder som äggvitor och tonfisk naturligtvis... ha ha... men kanske OK ändå?

Fråga nr 3: vad ska man allmänt tycka om GB Light? OK vardagligt substitut för "riktig" glass, godis etc eller nåt som man bara ska unna sig då och då om man vill komma i form?

Ja, ja. Jag är sjuk och har inget annat att göra än sitta och undra över oviktiga saker. Nu ska jag käka havregrynsgröt. :eating:

M

Megatuttarna
2004-02-11, 18:01
Originally posted by Miranda
OK jag kände väl på mig att jag var alldeles för otydlig och vag för att kunna begära nåt specifikt svar... sorry :em:

Eftersom jag placerade frågan just här så är min första fråga:

Främjar den här drycken viktminskning (närmare bestämt minskad fett% och ökad lean body mass)? Med tanke på GI, II, satiety index, proportioner kolhydrater/fett/protein etc... (den känns ju som att den mättar väldigt bra... å andra sidan vill man gärna ha minst 2 på raken...)

Fråga nr 2: kan man bygga muskler på den? Inte samma muskelfoder som äggvitor och tonfisk naturligtvis... ha ha... men kanske OK ändå?

Fråga nr 3: vad ska man allmänt tycka om GB Light? OK vardagligt substitut för "riktig" glass, godis etc eller nåt som man bara ska unna sig då och då om man vill komma i form?

Ja, ja. Jag är sjuk och har inget annat att göra än sitta och undra över oviktiga saker. Nu ska jag käka havregrynsgröt. :eating:

M

Den här drinken främjar viktminskning lika mkt som andra mjölkprodukter; äter du mindre än du förbrukar så kommer du främja viktminskning, vare sig du lever på såna här drinkar eller annan mat.

Till fråga 2 så visst kan den främja muskeltillväxt, jag hade berikat den med lite russin och käkat som gainer efter varje träningspass om det inte var så förbannat kallt ute.

Edit: Glömde fråga tre. Vare sig det är deff eller bulk hade jag skitit i GB Light och kört vanlig glass till ätardagarna på deffen och en mindre skål på några bulkdar i månaden samtidigt som jag slänger in något HIT pass på den dagen. Man ska ju träna för att kunna käka och leva gott, inte för att gå runt och vara sugen på allt möjligt. Det är ju bara frustrerande annars.

King Grub
2004-02-11, 18:14

Att den främjar viktminskning vore väl fel att säga, men visst kan den ingå som en del av en viktminskningsdiet, till och med dagligen, om dygnets energiintag är lägre än energiförbrukningen.

Du kan inte bygga muskler på något enskilt livsmedel alls. Du måste kombinera hård och tung träning med tillräcklig vila och en bra kost, och då är muskeltillväxt möjlig. Men återigen: visst kan den drinken ingå i ett kostschema som syftar till muskelökningar.

Vill man äta glass utan att få i sig lika stora kalorimängder och fettmängder som gräddglass ger är det inte helt fel med lättglass. "Nyttig" är den ju inte, men så länge huvuddelen av kosten består av bra mat gör den ingen skada.