handdator

Visa fullständig version : smärta i huvudet vid bänkpress

proteinmannen
2012-11-30, 19:23
Tjäna!
När jag kör bänkpress, tungt alltså ca 2-6 reps,så får jag ofta en rejäl huvudvärk när jag ställer mig upp efter setet. Detta sitter kvar några minuter efter. Sen fortsätter det så under passet efter alla övningar jag kör liggandes. Vad jag märkt är att om jag ligger kvar ett tag innan jag ställer mig upp så får jag ingen värk. Kan det vara någon typ av spänningshuvudvärk? Någon som vet vad det beror på?

pezrulezhaakon
2012-11-30, 22:06
proteinmannen

Andas du ut eller in under nån del av pressrörelsen eller håller du andan genom varje reps?

proteinmannen
2012-12-08, 18:19
proteinmannen

Andas du ut eller in under nån del av pressrörelsen eller håller du andan genom varje reps?

Lite sent svar av mig ;) ehh jag andas ut under press rörelsen och håller andan på vägen ner till bröstkorgen.

pezrulezhaakon
2012-12-08, 23:13
proteinmannen

Om du trivs med det andningsmönstret så kan du fortsätta med det.

Det jag funderar på är om du trycker huvudet bakåt i ryggstödet onödigt mycket. Övre traps och nackmusklerna kan strypa en del av blodtillförseln till hjärnan i vissa lägen, som kan ge huvudvärk.

proteinmannen
2012-12-09, 09:38
proteinmannen

Om du trivs med det andningsmönstret så kan du fortsätta med det.

Det jag funderar på är om du trycker huvudet bakåt i ryggstödet onödigt mycket. Övre traps och nackmusklerna kan strypa en del av blodtillförseln till hjärnan i vissa lägen, som kan ge huvudvärk.

Hmmm. Jag får ta o tänka på det nästa gång jag kör. är inte helt omöjligt att jag går så.