handdator

Visa fullständig version : Kaffe-abstinens ger huvudvärk?

DSBM
2012-11-30, 14:09
Dricker kaffe varje vardag, två koppar om dagen. Ingen jättekonsumption alltså men upplever ändå att jag lätt får huvudvärk och känner mig hängig om jag avstår från kaffe en dag.

Hade huvudvärk när jag vaknade upp i morse och det har hållit i sig fram tills nu, klockan två då jag tog en kopp - och vips så försvann huvudvärken. Samma sak förra helgen; huvudvärk hela dagen för att på kvällen botas med en kopp kaffe.

Finns det några belägg för det här? Att man kan bli beroende är väl ganska erkänt, men att man ska må direkt dåligt av abstinens av så här små mängder?

Har provat att ha kaffefria perioder på 2 veckor då och då. Tycker att jag får jämnare humör men kicken man får att kaffet är ju så skön! Inget jag vill avstå från. Någon annan som har samma problem?

Fantasten
2012-11-30, 14:14
Jepp jag har exakt samma problem. Måste dricka kaffe regelbundet annars blir jag trög i huvudet och får huvudvärk. Igår på morgonen trodde jag jag skulle dö av seghet och huvudvärk. Då hade jag inte druckit kaffe sedan 3-tiden dagen innan. En panna kaffe senare var humöret på topp igen.

Jag stör mig inte på det iaf eftersom jag vet om det. Dessutom gillar jag kicken man får, som du också gör. Sedan så är ju förstås kaffe så jävla gött.

Perramja
2012-11-30, 14:24
Du är inte unik! Samma sak här. När ett gammalt magsår ibland knackar lite försiktigt på dörren brukar jag lägga av med kaffet några veckor, tar då ca tre dagar innan jag är "avgiftad" och går under dessa dagar med ständig huvudvärk och trötthet. Då dricker jag också endast två koppar om dagen! Men tror att det kan vara väldigt individuellt, är personligen en person som lätt blir beroende av saker och ting

Stefan J
2012-11-30, 14:36
Får enorm huvudvärk om jag inte dricker kaffe.

Ristretto
2012-11-30, 14:38
Om jag sover länge på morgonen brukar jag vakna med huvudvärk pga uteblivet morgonkaffe...

tjing
2012-11-30, 14:47
Kaffebrist = huvudvärk

kavalen
2012-11-30, 16:23
aldrig huvudvärk av utebliven kaffekonsumtion, oavsett hur lång tid jag håller upp. Däremot känner jag mig mer seg än vanligt, inte lika rapp. Men det är något psykiskt för direkt när bryggaren är laddad och står och puttrar så mår jag bättre igen utan att ens ha börjat dricka.

Sverker
2012-11-30, 16:52
Jag också.

Blir lite konstigt när kaffet behövs för att återställa grundnivån samtidigt som kaffe inte kan höja prestationsnivån i träningen ( koncensus på Kolozzeum ).

Spunken
2012-11-30, 16:56
Samma fenomen för mig också, huvudvärk deluxe om jag inte dricker kaffe dagligen.

KalleTeodor
2012-11-30, 17:54
är det bara för ni är beroende av koffein då eller? och när ni inte får det så yttrar det sig i huvudvärk?

1684_
2012-11-30, 18:24
Jag blir galen, huvudvärk och irriterad om jag inte får mitt morgonkaffe... Så varje lördag e jobbig då jag inte har tillgång till detta förns runt 13.00 istället :D

Sheogorath
2012-11-30, 18:54
är det bara för ni är beroende av koffein då eller? och när ni inte får det så yttrar det sig i huvudvärk?

Ja.

(jag också)

Nebuchadnezzar
2012-11-30, 19:04
Noobs! :D

Sniggel
2012-11-30, 19:07
Får det enbart vid ordenligt kraftiga sänkningar av konsumtionen. t ex från 5 koppar om dagen i 4 dagar till inget på 6 dagen. Tar jag då 1-2 koppar den dagen så slipper jag huvudvärken. Så lätt kan jag trappa ner :P
#jelly #mirin

Sheogorath
2012-11-30, 19:20
Får det enbart vid ordenligt kraftiga sänkningar av konsumtionen. t ex från 5 koppar om dagen i 4 dagar till inget på 6 dagen. Tar jag då 1-2 koppar den dagen så slipper jag huvudvärken. Så lätt kan jag trappa ner :P
#jelly #mirin

Jag med. Jag får det i princip bara vid cold turkey. Jag kan klara mig i kanske en dag (en dag när skallen känns som fylld med trolldeg) men huvudvärken kommer först någon dag senare.

mikaelj
2012-11-30, 19:29
Huvudvärken kommer väl från att kärlen är förstorade (eller om det var tvärtom) vanligtvis pga koffeinet.

Sheogorath
2012-11-30, 19:34
Huvudvärken kommer väl från att kärlen är förstorade (eller om det var tvärtom) vanligtvis pga koffeinet.

Jag har hört att det beror på koffeinets vätskedrivande effekt. Ökat intrakraniellt tryck innan vätskebalansen hamnat i just balans igen. Men det låter lite dramatiskt. Någon annan får bekräfta eller dementera.

Archer08
2012-11-30, 19:45
Well it is happen due to the addiction of Caffeine. This is the thing which we drink daily in out tea and coffee and it make us addicted to it and when we don't drink it it lead the headaches. So thats why caffeine is often used as a remedy to restrict the dilation of blood vessels and reduce painful headaches.

andeem
2012-11-30, 21:19
Får svår huvudvärk och även heebie-jeebies på morgonen om jag inte dricker kaffe eller te på kvällen innan. Och när det väl har slagit till går det inte att bota med kaffe utan kräver huvudvärkstabletter.

DSBM
2012-11-30, 21:50
Jag var inte ensam då verkar det som :D Tror jag rättar in mig i ledet, höjer kaffekoppen och står ut med huvudvärken! De positiva sidorna - smaken, "ruset" - är för stora för att gå miste om.

andeem
2012-11-30, 22:00
Se till att få din fix regelbundet så håller du ju abstinensen i schack.

Sniggel
2012-11-30, 23:50
Ja och det verkar funka att dricka kontinuerligt samma mängd kaffe varje dag utan att få huvudvärk eller "bli tröttare än utan kaffe pga tolerans". Säger det eftersom jag ofta hör icke-kaffedrickare säga att kaffedrickare verkar tröttare än de som inte dricker kaffe. Men det har jag definitivt inte upplevt. Jag önskar jag börjat med kaffe i tonåren. Min skolgång (och sociala tillvaro) hade gått mycket bättre då (även om där är vissa risker med att börja tidigt rent fysiologiskt. I mitt eget fall hade jag tagit de riskerna om jag hade kunant gå tillbaka i tiden :p).
Att helst vilja slippa prata med folk tills efter 12-13 pga morgontrötthet är en väldigt stor nackdel.

Så det känns knappast som man har något att förlora eller har nytta av att göra uppehåll. Annat än om man helt enkelt druckit för mycket och får bieffekter av det (spattig/ångest/stressad).
Men en avgiftning (om man nu faktiskt dricker för mycket) verkar ju vara väldigt kort. Någon till några dagar beroende på individ. Stå ut med huvudvärken (eller trappa ner successivt) och man är återställd.

DSBM
2012-12-14, 07:59
Ja och det verkar funka att dricka kontinuerligt samma mängd kaffe varje dag utan att få huvudvärk eller "bli tröttare än utan kaffe pga tolerans". Säger det eftersom jag ofta hör icke-kaffedrickare säga att kaffedrickare verkar tröttare än de som inte dricker kaffe. Men det har jag definitivt inte upplevt. Jag önskar jag börjat med kaffe i tonåren. Min skolgång (och sociala tillvaro) hade gått mycket bättre då (även om där är vissa risker med att börja tidigt rent fysiologiskt. I mitt eget fall hade jag tagit de riskerna om jag hade kunant gå tillbaka i tiden :p).
Att helst vilja slippa prata med folk tills efter 12-13 pga morgontrötthet är en väldigt stor nackdel.

Så det känns knappast som man har något att förlora eller har nytta av att göra uppehåll. Annat än om man helt enkelt druckit för mycket och får bieffekter av det (spattig/ångest/stressad).
Men en avgiftning (om man nu faktiskt dricker för mycket) verkar ju vara väldigt kort. Någon till några dagar beroende på individ. Stå ut med huvudvärken (eller trappa ner successivt) och man är återställd.
Jag är likadan, går upp 06:10 på mornarna men vaknar inte förän 09:30~ där omkring :D

En liten update: har börjat trappa ned lite för att göra en sån där avgiftning igen. Inte första gången jag gör det men alltid lika intressant. Huvudvärk och seg i huvudet, javisst! Vaknade upp på morgonen med dåligt humör och ont i huvudet. Drack nyss en liten kopp kaffe och nu älskar jag världen igen, vill göra stordåd på jobbet och längtar efter att dra mark nu i eftermiddag! Finns inga hinder eller begränsningar!

Tror jag ska begränsa mitt kaffedrickande till tidpunkter då jag faktiskt är trött och verkligen behöver den där kicken, försöka att inte göra det till en vardagsrutin. Blir det för regelbundet försvinner lite av den där härliga känslan. Men det är lättare sagt än gjort då arbetsdagarna känns längre utan mitt kära kaffe :(

LizaK
2012-12-14, 14:04
Du är lite koffeinberoende som större delen av befolkningen.

Problemet du beskriver är inte ovanligt.

DSBM
2012-12-14, 14:29
Du är lite koffeinberoende som större delen av befolkningen.

Problemet du beskriver är inte ovanligt.Nej, uppenbarligen inte :)

Knatcharn
2012-12-14, 14:54
Inget konstigt, blir alltid så tills man får morgonkaffet :)

Old Nick
2012-12-15, 13:56
Samma här. Får en enorm huvudvärk om jag inte dricker kaffe. Undrar dock om det verkligen är abstinens eller om det helt enkelt bara är någon kroppslig funktion som hamnar lite i obalans när koffeinflödet stryps. Som det där med interkraniellt tryck p.g.a. ökad vätskemängd som nämndes tidigare i tråden, eller något liknande. För jag kan inte säga att jag på något sätt upplever att jag är beroende av kaffe, trots att jag dricker mycket.

På jobbet kan det bli 6-7 koppar bara under arbetsdagen. På helgen ibland ingenting alls. Trots att jag överkonsumerar som bara den i långa perioder, mest bara för att det finns tillgängligt gratis och är gott, känner jag aldrig något egentligt sug. På helgen är det inte alls ovanligt att jag helt plötsligt börjar få huvudvärk och inser att jag glömt att koka en panna. Jag känner dock aldrig något beroende i stil med hur jag tidigare känt för nikotin eller socker där jag ibland kunde sätta mig i bilen mitt i natten för att köra ner till macken och köpa en kexchoklad eller snusdosa för att jag helt enkelt BEHÖVDE en jävla fix. Det känner jag aldrig med kaffe. Inte ens en tendens. Bara abstinenssymptom som jag via ren slutledningsförmåga medvetet måste koppla till koffein för att förstå var det kommer ifrån.

Och det går över snabbt. Dricker jag inget kaffe på lördagen får jag en rungande huvudvärk. Den är borta på söndagen och kommer inte igen förrän jag börjat dricka kaffe igen och har en nytt uppehåll.

Sir Beef A Lot
2012-12-15, 15:33
Här var en bra förklaring, hur sann den är kan man diskutera.

Coffee, tea and cocoa beans all contain the chemical caffeine. This chemical has a similar structure to a chemical in the human brain called adenosine. Adenosine is released by the body when it is tired. It attaches to specific sites in the brain to slow down nerve cell activity to bring on drowsiness and makes the blood vessels in the brain wider (dilate) to increase the amount of oxygen taken to the brain while the body sleeps.

Caffeine prevents this taking place by binding to the sites and blocking the adenosine. This prevents the drowsy feeling but also the brain gets used to not having the blood vessels dilated when the body is tired due to regular caffeine consumption.

When we decide to give up caffeine this is reversed. Adenosine freely attaches to previously blocked sites and the blood vessels in the brain dilate more than ever, causing splitting headaches.
http://www.blurtit.com/q757569.html