handdator

Visa fullständig version : Aspartame.

2HE
2012-11-30, 11:16
Tjenare.

Jag älskar light produkter. Jag älskar läsk som Pepsi Max men även liknande så som sådan Cola Light/Zero.
Vad dessa produkter har gemensamt är att de (samt en massa andra produkter på marknaden) innehåller aspartame.

Hur farligt är detta egentligen?

Aspartame has been linked to all of the major brain diseases including Alzheimer’s and ALS. It is also considered a prime contributor to many other diseases such as diabetes, multiple sclerosis, asthma, obesity, and many others. It is in many diet products on the market today, but in the long run actually contributes to obesity due to his extreme acidity. Aspartame is an excitotoxin, which over excites neurons in the brain until they burn out and die. Dr. Russell Blaylock is the leading expert on Aspartame and other excitotoxins and I would highly encourage you to see the documentary entitled “Sweet Misery: A Poisoned World”.

Det finns olika studier man hittar online om dess farlighet. Vissa studier påpekar att chansen till magcancer ökar med upp till 40%.

Vad bör man göra, fortsätta konsumtionen eller minska den eller avbryta den helt ?

http://www.collective-evolution.com/2012/10/06/aspartame-damages-the-brain-at-any-dose/
http://www.collective-evolution.com/2012/09/11/is-chewing-gum-the-most-toxic-substance-in-the-supermarket/

King Grub
2012-11-30, 11:20
Vissa studier påpekar att chansen till magcancer ökar med upp till 40%

Vilka då?

312
2012-11-30, 11:33
En person nära till mig hvdar att allt samlas i kroppen som ett gift eller något, jag har alltid sagt emot att det inte är farligt att dricka 2L lightläsk i veckan. Vem har rätt?

Dreas
2012-11-30, 11:38
En person nära till mig hvdar att allt samlas i kroppen som ett gift eller något, jag har alltid sagt emot att det inte är farligt att dricka 2L lightläsk i veckan. Vem har rätt?Aspartam bryts mig veterligen ner till två aminosyror och följer med ut i urinen.

Lagras det i kroppen skulle man ju gå upp i vikt. Varför har man inte sett den effektwn under trettio år?

312
2012-11-30, 11:44
Aspartam bryts mig veterligen ner till två aminosyror och följer med ut i urinen.

Lagras det i kroppen skulle man ju gå upp i vikt. Varför har man inte sett den effektwn under trettio år?

Tror mer hon syftade på att det typ är ett "Farligt syntetiskt medel som sitter kvar i kroppen och aldrig åker ur", samma sak som man hört om Marijuana, att det samlas i hjärnbalken (eller liknande). Hon menade nog inte att det blir till fett eller annat.

Vad dåligt förklarat de blev.

King Grub
2012-11-30, 11:46
Following ingestion, aspartame breaks down in the gut into its three constituent parts: aspartic acid, phenylalanine and methanol. Aspartame itself does not enter the bloodstream nor does it accumulate in the body.

http://www.efsa.europa.eu/en/faqs/faqaspartame.htm

Ronn
2012-11-30, 12:05
Here we go again...

Ja det låter ju jätterimligt att vi i Sverige skulle tillåta livsmedel som vi medvetet vet är farliga och självklart är kroppen effektiv på att lagra gifter i kroppen det är ju en viktig överlevnadsfunktion. ;)

miaz
2012-11-30, 12:15
Ja det låter ju jätterimligt att vi i Sverige skulle tillåta livsmedel som vi medvetet vet är farliga och självklart är kroppen effektiv på att lagra gifter i kroppen det är ju en viktig överlevnadsfunktion.
e250?

Dreas
2012-11-30, 12:22
e250?

Omdiskuterat. Kolla varför det används.

Kischen
2012-11-30, 12:32
e250?

Skulle kunna ge värre effekter att inte använda det.

Pinarello
2012-11-30, 14:08
Samband mellan fibromyalgi och aspartam. http://www.youtube.com/watch?v=doc_6_GkOzk&feature=g-all

King Grub
2012-11-30, 14:59
En YouTubevideo = vetenskaplig evidens. Ungefär som länkarna i förstainlägget, där andra artiklar som "The Illuminati Doesn’t Exist? Here’s Evidence They do" sätter nivån.

Dreas
2012-11-30, 14:59
Samband mellan fibromyalgi och aspartam. http://www.youtube.com/watch?v=doc_6_GkOzk&feature=g-allYoutube??

älskarcola
2012-11-30, 15:13
Varför vill dom ljuga och skriva att asptartam ger hjärnskador? Måste ju vara någon hitler som sitter och skriver såna ljugerier. Jävla mytomaaaaaaaaaaaan

Pinarello
2012-11-30, 15:50
En YouTubevideo = vetenskaplig evidens. Ungefär som länkarna i förstainlägget, där andra artiklar som "The Illuminati Doesn’t Exist? Here’s Evidence They do" sätter nivån.

Det beror lite på vad youtube-videon visar, tycker du inte? Hursomhelst så har Dr. Michael Greger lite mer tyngd i sina uttalanden (och videos) än dig

Pinarello
2012-11-30, 15:52
Att prata illa om aspartam här på broscience-forumet nummer 1, det passar sig inte. Haha

King Grub
2012-11-30, 16:04
Det är tvärtom; det finns inget vetenskapligt stöd för att aspartam har dom skadliga effekter som uppges på diverse Internetsidor. Enligt vetenskaplig expertis är aspartam säkert.

Ronn
2012-11-30, 16:24
Att prata illa om aspartam här på broscience-forumet nummer 1, det passar sig inte. Haha

Hur menar du? Kolo är ju rätt öppet för ny information, just för aspartam finns det ju ingen evidens att det skulle vara farligt, vore det då inte broscience att tro att det är farligt?

Tolkia
2012-11-30, 16:38
Hursomhelst så har Dr. Michael Greger lite mer tyngd i sina uttalanden (och videos) än dig
Kan ju inte säga att jag tycker att hans uttalanden om fibromyalgi har direkt blytyngd. Men det är för all del ett tillstånd där expertisens åsikter är många och polariserade, och den självutnämnda expertisens är en djungel.

Sverker
2012-11-30, 17:03
Varför vill dom ljuga och skriva att asptartam ger hjärnskador? Måste ju vara någon hitler som sitter och skriver såna ljugerier. Jävla mytomaaaaaaaaaaaan

Därför man hänvisar till studier där hjärnceller ( från mus eller råtta får vi hoppas ) badar i en lösning med aspartam.
Aspartam i sig kan säkert passera över den feta cellmembranen runt hjärncellen. Men vi ska inte ha aspartam i blodet.
Aspartam bryts lätt ned av olika esteraser till en enkel dipeptid. Vips känner kroppen igen ämnet som därefter delas till fria aminosyror.

Alltid när man läser studier måste man reflektera över ifall studien är relevant för mig eller är ren grundforskning alternativ ren spjutspetsforskning för någon rymdlandning på Mars.

exevision
2012-11-30, 19:45
Skulle kunna ge värre effekter att inte använda det.

Jag äter då inte e250 över huvudtaget.

2HE
2012-12-03, 12:19
Riktigt löjligt att alla "experter" här inne anser att det inte är farligt. Studier visar att det är farligt på möss och råttor men det tas inte på allvar för att man inte har kunnat bevisa det vetenskapligt att det är farligt för människor. Men är det farligt för djur så är det farligt för människor med, mer eller mindre.

King Grub
2012-12-03, 12:22
Vilka studier?

Och det är inte experter "här inne", utan experter på alla världens motsvarigheter till Livsmedelsverket som uttalat sig. Tycker du EFSAs expertpanel också baserar sina uttalanden på broscience?

Här är deras bedömning: http://www.efsa.europa.eu/en/supporting/doc/1641.pdf

King Grub
2012-12-03, 12:29
Men är det farligt för djur så är det farligt för människor med, mer eller mindre.

Inkorrekt. Inte per automatik. Ta sackarin som exempel, för att hålla ämnet på sötningsmedel. Sackarin ger råttor urinblåsecancer, men inte människor. Råttor metaboliserar sackarinsalter helt annorlunda än människor, och där människor kissar ut dessa, stannar de kvar i blåsan hos råttorna.

Dreas
2012-12-03, 12:45
Riktigt löjligt att alla "experter" här inne anser att det inte är farligt. Studier visar att det är farligt på möss och råttor men det tas inte på allvar för att man inte har kunnat bevisa det vetenskapligt att det är farligt för människor. Men är det farligt för djur så är det farligt för människor med, mer eller mindre.Vad har du för utbildning som gör att du kan uttala dig inom ämnet?

Vad har du som pekar på att aspartam är skadligt hos råttor i måttliga mängder?

mij82
2012-12-03, 13:39
Studier visar att det är farligt på möss och råttor

Vilka då?

midwinterholes
2012-12-03, 15:15

Haha här är min nya signatur