handdator

Visa fullständig version : Hållbart med protein diet?

Champan
2012-11-29, 19:44
Hallåjsan!

Nu har jag kört på en protein diet i ca 2 veckor. Inga kolisar och grönsaker varannan dag (Dukan dieten eller LCHP som den kallas). Jag vill verkligen satsa på styrketräning nu och undrar om det är hållbart... har även lyckats få nån kattpisslukt på svetten och har läst på att det kan ha med det ökade proteinintaget.. så börjar verkligen misstänka om det är hållbart.

Krävs det kolhydrater för att bygga muskler? Har förövrigt energi, upplever inte trötthet etc.

Någon med erfarenhet??

massakay
2012-11-29, 19:54
Krävs det kolhydrater för att bygga muskler?

Jag skulle då inte orka träna så hårt som jag gör just nu i mer än 1-2 dagar om jag inte åt kolhydrater.

vicarious
2012-11-29, 20:03
Att bara begränsa sig till protein låter dumt och onödigt om man inte försöker rasa i vikt väldigt snabbt, är det syftet? Nackdelen är att man kanske får i sig för lite av någon vitamin eller mineral, eller fett. Och så blir det ganska dyrt att bara käka protein.

StarkaUlf
2012-11-29, 20:09
Bara protein? Inget fett?

Då kanske du bör läsa lite om detta, Rabbit starvation, även kallat Kaninsvält ->

http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaninsv%C3%A4lt

tjing
2012-11-29, 20:21
Inte hälsosamt eller särskilt optimalt på något sätt skulle jag säga, annat än som en drastisk snabbdeff några dagar (med multivitamin etc).

I praktiken krävs det överskott för att bygga muskler i det långa loppet pch kolhydrater är anabola på en mängd olika sätt. Däremot får du en kraftigt uppreglerad fettförbränning på en proteindiet, men det får du om du fastar eller om du bara äter fett, eller fett och protein, också. Frånvaro av glukos är alltså nyckeln till lipolys.

Lychgate
2012-11-29, 20:35
Överskott eller underskott? Kattpiss lukten kommer antagligen från ketos pga det låga kolhydratsintaget.

Om du ska satsa på styrketräning bör du äta kolhydrater då det är mycket effektivare energi för intensiv träning.