Visa fullständig version : Mot 100 armhävningar!
kalle_banan
2012-11-29, 15:46
Jag snubblade över den här (http://www.100armhavningar.se/) hemsidan och jag tyckte att det lät kul så jag ska ta mig an utmaningen nu!
Men jag vill inte vara bunden till en hemsida och jag tycker att excel är kul så jag gjorde ett eget excel-program där jag har följt den röda tråden från hemsidan ovan och förhoppningsvis är det någorlunda balanserat.
Länk till programmet (https://dl.dropbox.com/u/256576/Kalle_banans%20100%20pushupsprogram.xls)
För att börja så gör man så många armhävningar man kan och fyller i antalet vid nr. 1 på bilden nedan.
Därefter följer man antalet reps för respektive set och på sista settet maxar man alltid och fyller i antalet armhävningar som man har klarat i nr. 2. Det antalet avgör hur många armhävningar som man ska göra på nästa pass.
Jag kommer att föra dagbok här dom kommande veckorna.
kalle_banan
2012-11-29, 15:50
Dagens pass:
9 reps
12 reps
6 reps
6 reps
24 reps "PB"
Jag värmde inte upp utan jag började med att maxa och gjorde 18 st, jag hade lite andra ekvationer då så därför blev det 6/6 istället för 9/9 på tredje och fjärde setet. Sen maxade jag och då gjorde jag 24 st så det lönar sig att värma upp ;)
nisse1976
2012-11-29, 16:13
Jag testade den appen. Gjorde 45 när jag började. Två första veckornas set var löjligt lätta,tredje blev lite jobbigt, fjärde började bli småtufft att klara. Femte grymt svårt och sista omöjlig. Tror jag höll på i tio veckor och klarade 80 som mest.
Fattar inte hur det är tänkt att nån som klarar typ 5 stycken skall lyckas med 100 efter 6 veckor.
kalle_banan
2012-11-30, 00:52
Jag testade den appen. Gjorde 45 när jag började. Två första veckornas set var löjligt lätta,tredje blev lite jobbigt, fjärde började bli småtufft att klara. Femte grymt svårt och sista omöjlig. Tror jag höll på i tio veckor och klarade 80 som mest.
Fattar inte hur det är tänkt att nån som klarar typ 5 stycken skall lyckas med 100 efter 6 veckor.
Ja det tycker jag låter lite märkligt också, det är inte som om repsen kan stegra i den takt som dom behöver om man börjar med att maxa 5 reps. Man får ta det med en nypa salt och ge sig fan på att bli så stark som möjligt ändå!
kalle_banan
2012-12-01, 11:16
Dagens pass:
12
16
12
16
21, målet var 27.
Jag kände redan från början att det skulle bli svårt att nå 27 reps och jag fuskade lite lätt på dom sista repsen i sista settet, varje gång jag gick ner la jag mig i ~1 sekund. Nästa pass blir samma som idag och förhoppningsvis gör jag fler än 21 reps i sista settet. Jag räknar med att ha en laggfas nu i början eftersom jag inte har tränat regelbundet på väldigt länge, men sen tror jag muskelminnet hjälper mig att öka snabbt.
Intressant, ska lätta följas!
kalle_banan
2012-12-02, 15:50
Det finns en 200 knäböjar-hemsida också, jag tänkte att det kunde vara kul att göra testet och se hur många jag pallade och se vart jag hamnade i skalan. Jag gjorde 100 reps innan jag gav upp, jag kände mjölksyrasmak i munnen på slutet.
Enligt hemsidan har man bra kondition om man klarar 50 eller fler så det gick väl bra, nu är jag så slut i benen att jag inte kan träna mer med rättvisa, men jag ska slänga in benträning framöver eftersom jag ändå är i farten!
Jag ska försöka mig på att börja med vecka 4 och se hur det går, så det blir ca 30 reps i fyra set och 40 reps i femte settet. http://www.twohundredsquats.com/week4.html
Jag har en känsla av att ribban är högt satt men hellre det än att sätta den för lågt.
Fishtank
2012-12-02, 16:04
Ja det tycker jag låter lite märkligt också, det är inte som om repsen kan stegra i den takt som dom behöver om man börjar med att maxa 5 reps. Man får ta det med en nypa salt och ge sig fan på att bli så stark som möjligt ändå!
Fast det handlar ju om uthållighet och inte styrka.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
kalle_banan
2012-12-03, 11:26
Fast det handlar ju om uthållighet och inte styrka.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Hårklyveri.
kalle_banan
2012-12-03, 12:01
Dagens pass:
12
16
12
16
24, skulle ha varit 27 reps, nästa pass klarar jag det garanterat. Det var mycket lättare att nå 21 reps idag än förra passet, jag var rejält slut på sista repetitionen men jag pausade inte som jag gjorde förra passet.
Jag gjorde ett misstag dock, jag hade fått för mig att målet var 24 så jag slutade där, det är tveksamt om jag hade klarat fler men det känns surt att inte ha försökt göra fler. Nåväl, nästa pass klarar jag det har jag bestämt.
Det kan hända att jag provar beta-alanin nästa pass, det ska bli spännande.
Lite pics också.
Pump from hell.
kalle_banan
2012-12-05, 13:22
Det gick!
Det blev:
12
16
12
16
27!
Sen vilade jag en stund och kände för att göra fler set så det blev:
10 smala
12 breda och upphöjda (benen högt)
10 breda
Jag tog ca 3g beta alanin också, det är sticksigt i kroppen.
Men shit vad tungt det var, jag fick plåga fram dom sista repsen. Det är märkligt hur stark jag var i början och relativt svag nu, 24 reps var tungt första gången men det gick utan större problem. Jag tror att mitt excelark är lite väl optimistiskt mot slutet, jag ska se över det när det känns som att ribban är omöjlig att nå.
Sen blev det knäböj!
Vecka 4 innebär:
29
34
29
29
43
Det är verkligen drygt att göra så många knäböjar.
kalle_banan
2012-12-07, 15:43
Dagens pass:
14
18
9
14
30, PB!
3-4g beta alanin igen, det går framåt!.
Schemat är upplagt för 3 dagar per vecka men jag kör varannan dag istället.
Knäböj:
34
40
34
34
49
Drygt.
kalle_banan
2012-12-09, 16:18
Dagens pass
Armhävningar
15 breda
20 smala
10 breda
10 upphöjda
27, skulle ha varit 33.
Jag får skylla på att jag vaknade 05 och jobbade till 18:00 igår. Jag tog ca 4g beta alanin den här gången också.
Men jag gjorde lite chins på jobbet, i runda slängar gjorde jag 5 set med brett och smalt grepp blandat och 2-6 reps/set...
Knäböj
40
45
40
40
70, det var dags att maxa och 61 reps eller mer kvalificerar en för den tyngsta kategorin i vecka 5: http://www.twohundredsquats.com/week5.html
Så jag gjorde 70 bara för att jag kunde.
?v=6YMPAH67f4o
är det här enda träningen du gör?
kalle_banan
2012-12-10, 16:18
är det här enda träningen du gör?
Ja.
kalle_banan
2012-12-12, 11:01
Dagens pass
Armhävningar
15 breda
20 smala
10 breda
10 upphöjda
33 breda
Ribban är verkligen högt satt och ändå har jag sänkt målen nu. Innan var varje ny måndag från vecka 2 och framåt +5 reps men jag har sänkt till +3 istället.
Knäböj
49
54
40
32
54
kalle_banan
2012-12-14, 13:49
Idag började jag med knäböj, passet bestod av:
27
27
32
32
24
24
30
63
Det är väldigt lätt, tänk om armhävningarna gick lika lätt.
Armhävningar:
17 breda
22 smala
17 breda
32 breda, på sista repetition la jag mig ner så att magen/bröstet tog i golvet och det bildades en luftficka som pruttade när jag lyfte mig upp och jag kunde inte hålla mig för skratt så jag gav upp :D
Men det var lättare att nå 32 idag än det var i förrgår så jag har ökat ändå, målet var 36 och med lite vila mellan repetitionerna hade det gått, men jag gör om det här passet nästa gång ändå. Det går åt rätt håll!
kalle_banan
2012-12-14, 14:27
Dang it, det skulle stå såhär på armhävningarna:
17 breda
22 smala
17 breda
22 upphöjda*
32 breda
kalle_banan
2012-12-16, 16:22
Jag tog som vanligt 3-4g beta alanin men jag la till lite EAA också.
Dagens pass:
Knäböj
27
27
32
32
27
27
36
63
Lätt!
Mellan set 1-4 gjorde jag lite bicepsövningar med ett gummiband, 5-20 repetitioner/set med både enkel och dubbel bredd på gummibandet. Jag tränade axlarna också och jag gjorde lika många repetitioner men bara med enkel bredd på gummibandet när jag tränade.
Armhävningar
17 breda
22 smala
17 breda
22 upphöjda
36 breda, från 29-36 vilade jag ca 1 sekund mellan varje repetition.
Nästa pass ska det bli 18, 24, 12, 17 och 39 repetitioner... Det blir nog väldigt svårt att uppnå med tanke på dagens pass.
kalle_banan
2012-12-19, 12:37
Knäböj
67
76
47
40
Jag skulle ha gjort ett set på 76 reps också men jag pallar inte.
Armhävningar
18 breda
24 smala
12 breda
17 upphöjda
30 breda, skulle ha varit 39.
Idag är en dålig dag, jag brukar inte bli såhär trött, jag kunde inte pressa mig mer. En sak är att inte orka alla reps men såhär trött har jag inte blivit.
Anyhow, jag provade HMB eftersom jag har det hemma, det smakade så fruktansvärt att jag nästan spydde och ändå hade jag blandat i en del strösocker. I övrigt blev det EAA och beta alanin också.
kalle_banan
2012-12-19, 14:16
Nu har jag vassle, kreatin och omega 3 på väg till mig. Jag ska leta upp något artificiellt sötningsmedel så jag slipper få kräkreflexer av HMB också. Jag köpte hampapulver för ett tag sedan och jag läste att det inte har så bra proteinsammansättning (eller var det aminosyresammansättning?) så jag ska äta upp det blandat med en skopa EAA per drink. Det smakar gräsligt, bokstavligt talat, så jag ska testa att göra en drink med mjölk och banan och se om det smakar bättre.
kalle_banan
2012-12-22, 11:00
Nu ska jag ta ett steg bakåt och inte maxa varje pass, minst 3 pass framöver (inklusive dagens), och sen går jag tillbaka och kör enligt schemat.
Så idag varvade jag armhävningar med knäböj såhär:
A = armhävningar, K = knäböj.
A 18 breda
K 22
A 24 smala
K 26
A 12 breda
K 22
A 17 upphöjda
K 22
A 12 breda
K 22
Sen curlade jag loss armarna med gummibandet, dubbel bredd, långsamma reps:
20
15
10 vanliga curls och direkt efter 10 hammercurls.
10 koncentrationscurls per arm följt av 10 likadana en gång till.
Axelträning: Varje set består av en repetition rakt framåt, med böjda armar, rakt ut från sidorna och stående axelrodd som går upp i startpositionen för militärpress, så varje rörelse utförs 5 gånger/set när jag gör 20 reps. Enkel bredd på gummibandet.
20
20
20
Och en bicepsbild.
kalle_banan
2012-12-24, 11:27
Dagens pass
Armhävningar
18 breda
24 smala
12 breda
17 upphöjda
22 breda
Nå' mer än så blev det inte! God jul!
kalle_banan
2012-12-26, 13:04
Dagens pass
Jag laddade med ca 4g beta alanin och tog ca 5g eaa precis innan första settet.
K 22
A 18 breda
Bicepscurls med snoddar, 20 reps
Axlar med snoddar, 16 reps
K 22
A 24 smala - Tungt! Axelträningen förstör för armhävningarna :Virro
K 22
A 12 breda
15 bicepscurls
K 22
A 22 upphöjda
Koncentrationscurls, 20 reps
Enbent knäböj, 4 reps
Utfall, 10 reps/ben - Vid det här laget flåsade jag ganska rejält!
A 16 breda
Bicepscurls, 25 reps
Sådär! Nästa pass blir precis enligt armhävningsschemat, målet är 39 reps på sista settet. Knäböjarna går tillbaka till schemat likaså. Jag skippar axelträningen dom närmaste veckorna.
Enligt schemat ligget jag efter ganska rejält :cryout:
Jag började vecka 48 och nu har det gått 4 veckor, att jag skulle öka med över 60 reps på två veckor vore ett underverk men jag ska inte ge upp för det!
Paperbasket
2012-12-26, 13:19
Prövade programmet på fyra veckor med en bättre bakgrund än dig, gick kanon. Du ska nog klara det lätt.
Men varför envisas alla med att skriva armhävningar? Du häver dig inte på något sätt med armarna. Push ups eller.. armsträck med böj! :)
kalle_banan
2012-12-26, 14:33
Prövade programmet på fyra veckor med en bättre bakgrund än dig, gick kanon. Du ska nog klara det lätt.
Men varför envisas alla med att skriva armhävningar? Du häver dig inte på något sätt med armarna. Push ups eller.. armsträck med böj! :)
Armhävningar är det svenska ordet för push ups, jag tror att det heter så för språkpolisernas skull ;)
Men jag kämpar vidare, skam den som ger sig!
kalle_banan
2012-12-28, 11:31
Det gick! Fan vad bra det känns!
Tidigare när jag har gjort dom 24 smala armhävningarna så har jag märkt att det har varit tungt att nå dom allra sista repetitionerna men idag var det inte alls lika svårt. När jag hade nått 32 reps i sista settet kändes det också bra eftersom det var ruskigt tungt att nå dit tidigare men inte idag! Den enda nackdelen var att jag fick vila i 1-2 sekunder efter 36 reps innan jag klämde ur mig 3 repetitioner till, den allra sista repetitionen var tung men den satt med ett litet ragevrål till hjälp!
Så, i vanligt ordning:
18 breda
24 smala
12 breda
17 upphöjda
39 breda, PB
När jag gjorde sista settet lyssnade jag på den här låten:
?v=ls-LYas5j8U
Jag har en misstanke om att mina knän är inflammerade för dom gör ont när jag sätter igång med knäböjarna, så jag ska göra aktiv vila framöver och träna lite lätt utan att lägga för mycket last på knälederna.
kalle_banan
2012-12-28, 12:06
Jag slängde in lite biceps och axelträning också.
Axlar:
20 reps, 3 set, enkel bredd, växlande mellan raka, sena, flyes och stående axelrodd som går upp i startpositionen för militärpress.
Biceps:
20 reps, dubbel bredd, 2 set
30 reps varav 20 med dubbel bredd och 10 med enkel bredd.
kalle_banan
2012-12-30, 13:07
Armhävningar
20 breda
26 smala
13 smala
13 upphöjda
32 breda... med vila och på knäna i slutet... Dafuq? *gah!*
Det skulle ha varit 42 reps på sista, minst 36 eftersom jag kunde göra så många utan att vila förra passet, men jag föll på golvet efter 25 reps, vilade någon sekund, gjorde några till, vilade någon sekund och gjorde några till ståendes på knäna istället för på tårna *grr*
Kan det bero på axelträningen? Dom känns möra nu... Jag ska skippa den och se vad som händer. Nästa vecka borde jag få hem kreatin och nu är beta alanin-burken slut. Det ska bli spännande att se om det gör någon skillnad i träningen! Den 10e januari har det gått 42 dagar/6 veckor sedan första passet, då jävlar!
Men men, eftersom jag vilar knäna och läste att det är bra att stretcha låren och vaderna om knäna är inflammerade så har jag börjat träna baksidan av låren också:
Good mornings
20
20
20 med gummiband
Knäböj
15
15
15
Stretch av fram/baksida lår och vaderna.
kalle_banan
2013-01-02, 11:21
Framöver kommer jag inte att träna axlarna med gummibandet eftersom det verkar påverka armhävningarna en hel del. Kreatinet har inte kommit än och jag kan inte spåra paketet längre, det sista jag såg var att det var försenat och nu får jag felmeddelande 500 när jag gör sökningen... Jag anar att det kommer att ta sin tid innan jag får det.
Armhävningar
20 breda
26 smala -Jag kände redan här att det skulle vara lättare idag.
13 smala
20 upphöjda
43 PB! Efter 20 reps var det fortfarande lätt, vid 36 reps kändes det grymt eftersom jag visste att jag kunde göra fler reps och det blev det! :hbang:
Fastän jag var bakis och åt dåligt igår så har jag ökat markant sedan förra passet, målet var 42 reps på sista men jag klämde till med en till bara för att jag kunde! Axelträningen måste ha varit boven i dramat.
Biceps
15
30 på vänster och 40 på höger, "PB". Jag tänkte maxa bara för att se vart jag ligger, det var betydligt lättare med högerarmen. Pumpen i högerarmen värker :D
15
Knäböj
15
15
15
Good mornings
15
15
15
Och stretch!
Knäna verkar vara på bättringsvägen nu, dom värker inte längre när jag gör knäböj. Jag ska fortsätta med få reps ett tag till för att ge dom lite andrum, men sen jävlar :devil:
Idag är en bra dag.
Kul! Ska hålla ett öga här :thumbup:
kalle_banan
2013-01-04, 10:45
Kreatinet kom i förrgår trots allt, så nu har jag laddat och fått känna på ett första pass. Jag kan inte påstå att passet var en höjdare, såhär gick det:
Armhävningar
21 breda
28 smala
21 smala
28 upphöjda
35 breda, skulle ha varit 45... Inte kan väl kreatin göra att man blir svagare?! Jag har grov pump i triceps, det känns som att dom ska sprängas :d
Knäböj
15
15
15
Good mornings
15
15
15
Jag kände inget i knäna idag heller.
Benstretch.
kalle_banan
2013-01-06, 12:30
Armhävningar
21 breda
28 smala - Skittungt?!
21 smala - tungt...
14 upphöjda
Nu är jag illamående...
Det blev 40+1 på sista. Det blev klart bättre än förra gången, möjligtvis för att jag gjorde färre reps på näst sista settet, 14 istället för 28. Anledningen till att jag sänkte antalet repetitioner är för att i förra steget gjorde jag totalt 79 reps innan jag maxade, nästa steg (21/28/21/28) var 98 repetitioner och jag kände att det var ett jävligt stort steg från ett pass till ett annat så jag sänkte till totalt 84 reps innan maxsettet.
Knäböj
15
15
15
15
Good mornings - Dom här gör jag såpass djupt att jag stretchar baklåren samtidigt.
15
15 - Andfådd!
15
15
Bicepscurls
15
20 - Tungt... Det känns verkligen som att jag har blivit klenare sen jag började med kreatin :confused:
Jag har mer pump dock!
20 - Ännu tyngre
Stretch
Det finns som bekant non responders när det gäller kreatin, än så länge känns det som att jag snarare svarar _negativt_ av kreatin när det gäller styrkan. Pumpen är lite värre dock, jag mätte mina armar nu och vänster arm mäter 37cm medan höger arm mäter 41cm! Jag mätte den högra två gånger eftersom det lät som väldigt mycket men jag fick samma resultat båda gånger.
kalle_banan
2013-01-08, 11:39
Idag är sista passet innan jag maxar på riktigt den 10e!
Armhävningar
21 breda
28 smala
21 smala
14 upphöjda
35... Helt sämst. Det förbryllar mig att jag inte pallar mer än 35-40 nu, jag äter bra, sover bra och tar inte ut mig fysiskt i övrigt :confused:
Men på torsdag gäller det!
Knäböj
15
15
15
15
Good mornings
15
15
15
15
Bicepscurls
20
20
20
kalle_banan
2013-01-08, 11:59
Nu klämde jag ur mig 40 armhävningar till! Kan det vara så att uthålligheten försämras av kreatin?
Skulle man vara allt för elak om man snor denna idéen med 100 armhävningar? :$
kalle_banan
2013-01-08, 13:56
Skulle man vara allt för elak om man snor denna idéen med 100 armhävningar? :$
Nej kör på! Det är därför jag la upp en länk till programmet. Den version som ligger uppe nu är ganska tung med stora ökningar. Jag har ändrat dokumentet nu så du kan ta den här versionen om du vill: https://dl.dropbox.com/u/256576/Kalle_Banans%20100%20pushupsprogram_V2.xls
Jag har lagt till en graf som visar maxreps/pass och ett tips är att räkna varje pass med "-" för varje pass som du inte klarar och med "X" för varje pass som du klarar, kolla in dokumentet så förstår du vad jag menar. Dessutom räknar jag antal utförda reps/pass också, om du klickar på "Totalt antal"-siffran och kollar in ekvationen så ser du att jag har lagt till hur många repetitioner/pass som jag har gjort, det kan vara kul att använda också. Länka gärna här om du gör en egen journal :)
Nej kör på! Det är därför jag la upp en länk till programmet. Den version som ligger uppe nu är ganska tung med stora ökningar. Jag har ändrat dokumentet nu så du kan ta den här versionen om du vill: https://dl.dropbox.com/u/256576/Kalle_Banans%20100%20pushupsprogram_V2.xls
Jag har lagt till en graf som visar maxreps/pass och ett tips är att räkna varje pass med "-" för varje pass som du inte klarar och med "X" för varje pass som du klarar, kolla in dokumentet så förstår du vad jag menar. Dessutom räknar jag antal utförda reps/pass också, om du klickar på "Totalt antal"-siffran och kollar in ekvationen så ser du att jag har lagt till hur många repetitioner/pass som jag har gjort, det kan vara kul att använda också. Länka gärna här om du gör en egen journal :)
Vore faktiskt kul att testa på och se ifall man klarar det, har inte tränat något förr utan har börjat nu och tränat i en vecka. :)
Dock så provar jag på lite sån där pre workout då och då, och det kanske räknas som fusk ifall jag använder sånt och gör push ups? :$
kalle_banan
2013-01-08, 17:09
Vore faktiskt kul att testa på och se ifall man klarar det, har inte tränat något förr utan har börjat nu och tränat i en vecka. :)
Dock så provar jag på lite sån där pre workout då och då, och det kanske räknas som fusk ifall jag använder sånt och gör push ups? :$
Nejdå, det är inte fusk. Vad har du för träningsupplägg bortsett från armhävningar?
Nejdå, det är inte fusk. Vad har du för träningsupplägg bortsett från armhävningar?
Haha kändes lite som det.. har som sagt inte tränat förr, och har inte testat armhävningar sedan i somras. Och då kunde jag göra 10- 15st sedan var jag totalslut. Tog lite pre workout en timme innan så la mej i sängen vid datorn, och sedan ställde jag mej upp och bestämde mej för att testa maxa helt utan att uppvärmning. Och jag klarade 30reps, sedan lite vila och 31reps.
Haha vettefan (:
Brukar träna 3-4 gånger i veckan på gym, lite rullande så det blir inte några speciella dagar (:
kalle_banan
2013-01-08, 17:54
Haha kändes lite som det.. har som sagt inte tränat förr, och har inte testat armhävningar sedan i somras. Och då kunde jag göra 10- 15st sedan var jag totalslut. Tog lite pre workout en timme innan så la mej i sängen vid datorn, och sedan ställde jag mej upp och bestämde mej för att testa maxa helt utan att uppvärmning. Och jag klarade 30reps, sedan lite vila och 31reps.
Haha vettefan (:
Brukar träna 3-4 gånger i veckan på gym, lite rullande så det blir inte några speciella dagar (:
Nice, då är det bara att kötta på! Skaffa lite nya vanor och rutiner, lägg upp några mål och fila på detaljerna :naughty:
Nice, då är det bara att kötta på! Skaffa lite nya vanor och rutiner, lägg upp några mål och fila på detaljerna :naughty:
Ja det skall jag göra, tack för hjälpen! :)
Tänkte jag börjar imorgon, men funderar på om det kanske vore dumt att skapa en ny tråd för denna utmaning?
Har redan en journaltråd, men blir lite rörigt med allt i samma :em:
kalle_banan
2013-01-08, 18:30
Ja det skall jag göra, tack för hjälpen! :)
Tänkte jag börjar imorgon, men funderar på om det kanske vore dumt att skapa en ny tråd för denna utmaning?
Har redan en journaltråd, men blir lite rörigt med allt i samma :em:
Smaksak.
kalle_banan
2013-01-10, 14:22
Det blev total fail när jag maxade, jag gjorde som mest 33 fisiga reptitioner. Jag ska skippa kreatinet framöver och se om det hjälper.
Men jag gjorde 100 armhävningar ändå, 10 reps/set med 10-60s vila mellan varje set uppdelat såhär:
10, 20s
10, 20s
10, 30s
10, 30s
10, 40s
10, 30s
10, 60s
10, 60s
10, 60s
10, 60s
Nu tar det ca 4 veckor innan det mesta av kreatinet har lämnat musklerna. Dom närmaste passen ska jag lägga in lite magövningar och träna lättare än normalt.
kalle_banan
2013-01-15, 12:44
Jag har tränat lite mage men inte skrivit om det, jag har gjort plankan och plankan med en hand i luften som snubben gör i det här klippet vid 2:50 och 3:30 ?v=z0UALdBKB3w
Men idag blev det armhävningar, ett helt värdelöst pass, jag provade att ha ganska exakt 1 minuts vila mellan setten men jag klenade ur totalt. Såhär gick det:
21 breda
28 smala - Efter 15 reps fick jag börja vila 2-4 sekunder efter 3-4 reps ända tills jag nådde 28 reps.
15 smala - Det skulle ha varit 21.
14 upphöjda - Det gick men det var tyngre än på väldigt länge, jag har gjort 28 upphöjda som mest.
Jag försökte inte maxa eftersom jag ändå är så klen nu, jag vill inte råka stressa kroppen ännu mer.
Jag har slutat ta kreatin åtminstone, jag hoppas att jag blir återställd inom kort.
Jag ska fortsätta med knäböjen nu, jag hoppar tillbaka näst sista passet innan jag trappade ner pga knäinflammationen.
Knäböj
27
27
32
32
27
27
Knäna klagar fortfarande, jag skulle ha gjort 36 och 63 reps till men det får vänta.
Good mornings
5 set, 15 reps/set, varje set utfördes direkt efter varje knäböjset.
Ländryggen blir mör på ett skönt sätt av benträningen!
Benstretch.
kalle_banan
2013-01-17, 12:11
Armhävningar/plankan
1-2-3-4-5-6, alltså 1 repetition, vila 3s, 2 reps, vila 3s, 3 reps, vila 3 s ... till totalt 6 reps
26 - 4, 26 i rad, vila några sekunder sedan 4 till
15 breda
10 smala, vila 10 s i plankan sen 6 reps till
15 reps "side to side" som i det här klippet: http://www.youtube.com/watch?v=dqQcQrXoYrw fast utan att gå upp mellan varke repetition, så jag låg på golvet hela tiden kan man säga.
Jag valde att inte försöka ta ut mig för mycket och lattja lite istället, därför provade jag lite olika grejer.
Biceps
20 reps, dubbel bredd
15 reps, dubbel bredd
20 reps med dubbel bredd och 30 reps med enkel bredd direkt efter
20 reps, dubbel bredd
Sneda/plankan
1 set ~30 s, både sneda och raka plankan.
Luftcykling
"Tills jag började bli slut", räknade inte reps eller tog tiden.
20 reps
30 reps
Tricepsextensions
20 med enkel bredd.
15 med enkel bredd.
Jag blir inte lika slut i musklerna så kreatinet börjar släppa ganska märkbart nu.
kalle_banan
2013-01-19, 18:45
Jag känner mig ganska normal i musklerna nu, den enda nackdelen är att jag fortfarande är klen jämfört med innan jag började med kreatin. Nästa pass ska jag fortsätta som vanligt igen men jag ska gå tillbaka några pass och lägga mig på en lite mer realistisk nivå, 40 reps är inte möjligt idag så det är meningslöst att lägga ribban för högt.
Idag är en bakisdag så jag pallar inte träna benen.
Armhävningar
15 - jag avslutade med plankan i 10-15s.
8 - Händerna i höjd med naveln
13 - "Diamantbredd" https://afitnessapp.files.wordpress.com/2012/04/triceps-diamond-pushups.jpg
27 - upphöjda
26 - breda
kalle_banan
2013-01-25, 12:37
Efter att ha varit förkyld sedan den 19e så är det äntligen dags igen.
Jag har gick tillbaka ett par pass nu eftersom jag har tappat en del styrka. Efter att ha frågat i kreatintråden om det är känt/möjligt att man kan bli svagare av kreatin svarade King Grub att mitt tapp i styrka inte berodde på att jag hade börjat med kreatin. Samtidigt som jag började med kreatin slutade jag med beta alanin så kanske är det boven i dramat. Trist är det i vilket fall.
Armhävningar
18 breda
24 smala
12 breda
17 upphöjda
29 breda, skulle ha varit 39...
Det är lika bra att jag börjar om än att jag ligger på en för hög nivå. Mitt nya max är 29 och schemat kommer att ändras därefter. Nästa pass blir början på en ny "6 veckor till 100 armhävningar"-cykel. Eftersom kreatin verkar ha en positiv inverkan på återhämtning så ska jag börja med det igen.
Summering
Tid: 42 dagar
Antal pass: 20
Totalt antal armhävningar ~2200
Max: ökade från 24 till 43
Såhär ökade jag i maxreps mellan varje pass.
https://dl.dropbox.com/u/256576/max.png
Vid 36/30 kändes det som att jag behövde vila lite, därför gjorde jag så få dom tre närmaste passen.
Det ska bli intressant att se hur det går det här varvet!
I vanlig ordning tränade jag benen samtidigt:
Knäböj
15
15
15
15
15
Inga känningar i knäna
Good mornings
15
15
15
15
15
kalle_banan
2013-01-27, 12:25
Alright... Min styrka varierar markant just nu. Förra passet maxade jag 29 reps, idag maxade jag 40 reps :Virro Såhär såg det ut:
Armhävningar
15
19
15
10
40
Sedan sist har jag börjat med kreatin igen men sällan att det har en så stor inverkan på styrkan. Jag hade varit sjuk och ätit dåligt dagarna innan förra passet, kanske kan det stå för en del av skillnaden i styrka. Förra passet gjorde jag 71 reps innan jag maxade, av dom var 24 reps smala, idag gjorde jag 59 reps innan jag maxade, jag tror att det också gjorde skillnad. Jag ska inte ta ut segern i förskott dock. Nästa pass baseras antalet repetitioner i arbetssetten på dagens max, men jag ska inte försöka göra fler än 40 reps i sista settet, om jag maxar 35 reps är jag nöjd för då har jag ökat utifrån dagens mål som var 32 repetitioner.
Det känns bra =)
Bicepscurls
20
20
20, direkt efter gjorde jag 15 reps med enkel bredd.
20
Plankan
3 set, tog ej tid.
kalle_banan
2013-01-29, 16:13
Dagens pass
Armhävningar
20
27 - Det här settet var lite kämpigt, det gick utan vila men jag tappade fart mot slutet.
20
13
35 - Med lite vila på sista repsen så blev det 35 reps precis enligt planen!
Alla armhävningar var breda.
Av en oförutsedd anledning behövde jag göra ett set armhävningar till för att ta slut på lite energi, så ungefär en timme efter passet gjorde jag ett max-set till på 38 reps.
Knäböj
15
15
15
15
15
Good mornings
15
15
15
15
15
kalle_banan
2013-01-31, 11:50
Istället för att göra armhävningar varannan dag ska lägga in två dagars vila var tredje pass, precis som orginalet rekommenderar. Jag har citrulline malat hemma också, det ska visst ha någon effekt om man kör många reps så varför inte slänga in lite, jag kan inte påstå att jag märkte någon skillnad med å andra sidan har jag svårt att jämföra med andra biceps eller magpass eftersom jag inte har kört dom särskilt hårt. Det kanske märks bättre när jag gör armhävningar nästa pass.
Som sagt så blev det biceps och mage idag!
Biceps
30
25
25
25-20-15-10-10. Dropset, när jag hade gjort 25 per arm gjorde jag direkt 20 per arm osv. Sista skulle ha varit 5 reps men jag råkade fortsätta så det fick bli 10 istället. Pump utan dess nåde :Virro
Benlyft
15
15
15
15
Cykelsparkar
15
10
10
10
kalle_banan
2013-02-01, 14:45
Armhävningar
18
23
18
12
28 reps utan vila, skulle ha varit 38. Efter 28 reps vilade jag någon sekund och gjorde 7 till, sedan tre till på knäna, totalt 38. Det kändes lätt men jag tog slut väldigt fort av någon anledning. Nästa pass blir målet 31 reps.
Knäböj
15
15
15
15
15
Good mornings
15
15
15
15
15
kalle_banan
2013-02-03, 11:30
Jag tycker mig se en trend nu, dom pass då jag totalt sett gör många repetitioner kan jag inte göra lika många repetitioner på sista settet, men om jag tar det lugnt i början kan jag göra desto fler i sista settet. När jag åt beta alanin gjorde totalrepsen mindre skillnad. Enligt det första upplägget så hade jag baserat nästa pass på dagens max men det verkar inte fungera bra så nästa pass blir istället baserat på förra passets max + 3, alltså 34 reps. Om det stämmer så hoppas jag att jag åtminstone når 40 +/- 2 nästa pass.
Armhävningar
14
19
14
9
40 - Målet var 31.
Efter maxsettet fick jag ordentlig mjölksyra!
Bicepscurls
15
25
25
30
Jag lägger inte jättemycket vikt vid bicepsträningen men här har jag ökat sedan jag började. När jag hade blivit ordentlig uppvärmd var det inga som helst problem att göra dom två sista setten medan dom två första inte var lika lätta att utföra.
Benlyft
20
15
15
15
Cykelövningen
20
15
15 - Här lyfte jag höger arm mot vänster ben och vice versa som i det här klippet (övningen börjar vid 36s).
ek5e2s9X5es
Det blir mycket tyngre än att bara sparka med benen.
10 - Som ovan.
kalle_banan
2013-02-26, 16:18
Då var det dags igen, jag fick influensan kort efter förra passet och jag börjar känna mig kry nog att sätta igång igen. Jag började i vanlig ordning med armhävningar och jag blev ohemult trött efter sista settet så jag vilade i över en timme innan jag tränade armarna...
Men såhär gick det:
Armhävningar, bara breda
14
19
14
9
34 - 32 i rad, sen två till med kort vila mellan varje repetition.
Bicepscurls, gummisnodd som vanligt, dubbel bredd
10 reps/arm, 4 set, ingen vila mellan varje set.
25 reps
kalle_banan
2013-02-28, 12:52
Armhävningar
16
21
16
11
31
Benlyft
20
20
15
15
Vad är det med influensa som gör att man kan bli brutalt seg av att träna efteråt?
Förra gången kunde jag ha somnat efter armhävningarna, nu är jag bara superseg så nästa gång blir väl bättre, men shit?
Hur går det för dej med utmaningen? Lite segt med uppdateringar ;)
Jag har nu själv antagit utmaningen (pass 3 imorn) och du får gärna kolla in om du vill.. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197261;)
kalle_banan
2013-03-14, 12:17
Hur går det för dej med utmaningen? Lite segt med uppdateringar ;)
Jag har nu själv antagit utmaningen (pass 3 imorn) och du får gärna kolla in om du vill.. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197261;)
Ja det går segt nu, jag har fortfarande spår av inflammation i kroppen så jag har inte tränat regelbundet på över en månad nu =/
Det löser sig alltid tids nog, tills dess ska jag hålla ett öga på din journal, det ska bli kul att se hur det går för dig!
Ja det går segt nu, jag har fortfarande spår av inflammation i kroppen så jag har inte tränat regelbundet på över en månad nu =/
Det löser sig alltid tids nog, tills dess ska jag hålla ett öga på din journal, det ska bli kul att se hur det går för dig!
Det kan nog vara bättre att vila upp kroppen då, lite tråkigt dock.. "/
Ja det får du gärna göra! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.