handdator

Visa fullständig version : kcal per dag, android app? Skillnad mellan dem?

behedwin
2012-11-29, 09:20
Hej
Hoppas detta hamnar rätt. Jag tänkte be om lite hjälp att tolka intaget av kalorier.

Idag är jag i behov utav att förlora ca 10kg.
Jag är ca 173cm lång och väger ca 80kg
Jag är 29 år.
Jag jobbar mycket, jag sitter still på jobbet.
Jag gör ingen motion på fritiden.

Jag har hittat två intressanta android appar som räknar kalorier utifrån vad man stoppar i sig.

Jag vill börja använda dessa för att få bättre kontroll och se vad jag äter varje dag. Se om jag går över rekomenderat intag av kalorier.
Dessa är apparna:
1. https://play.google.com/store/apps/d...peupclub&hl=sv
2. https://play.google.com/store/apps/d....android&hl=sv

Nr 1 fyller jag i vikt, längd, ålder och vilken vikt jag vill minska till. Den säger då att jag bör äta ca 1300kcal per dag för att förlora 1kg i veckan. Detta då inställt med Noll träning.

Nr 2 fyller jag i samma sak, vikt, ålder och längd och vikt jag vill minska till. Den säger då att jag ska äga ca 2300kcal per dag.

Nu blir jag fundersam.
Oavsett hur man räknar och hur man tänker kring intag av kalorier... hur kan det skilja 1000kcal?
Jag vet att det är många fler aspekter för att veta exakt hur mycket man ska äta... men jag söker bara ett värde att jobba efter för att ligga ungefär rätt så jag kan börja motivera mig igen.

Om jag slår in gårdagens matintag i båda apparna så landar de på ca 1000kcal.

Tacksam för svar.

Jeml
2012-11-29, 09:28
räkna på benedicts formel som finns i deffguiden och använd aktivitets faktorn 1.2 så kommer du nog få en siffra som stämmer ganska bra.

Gissar att din balans är runt 2500kcal, dvs du isåfall behöver äta 1500kcal/dag för att tappa 1kg/veckan. (om du inte lägger in någon ytterligare motion)

behedwin
2012-11-29, 09:52
Okej, tack. Med den formeln kom jag fram till följande.
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Män: 66.5 + (13.75 x 80) + (5.003 x 173) - (6.775 x 29)
1835,544 Kcal

Sedan tar jag då 1835,544 x 1.2 = 2202,6528 som då representerar en dag framför datorn.

Sedan drar jag av 500 vilket ger mig 1702,6528kcal

Vilket då ska represensera ungefär vad jag bör äta för att ha en viktminskning på ca 0,5kg i veckan.

Har jag tänkt rätt?

Sen förståss spelar flera andra saker in. Inte bara stoppa i sig en mängd kcal så blir det bra. Protein, fett och kolhydrater till varje mål. Guiden tog upp det mesta.
Men om jag gjort rätt ovan, då har jag ett värde att sikta efter. Och jag tänker nog säga 1500kcal om dagen för att lägga det på en nivå som jag är bekväm med. Gårdagens kost kom ju knappt upp i 1000kcal vilket då innebär att jag bör äta mer (regelbundet och inte skippa lunch/frukost som igår).

vicarious
2012-11-29, 10:09
1.2 är en väldig låg aktivitetsnivå. De flesta (nästan alla) har betydligt högre.

behedwin
2012-11-29, 10:14
Okej, om jag tar det hela med 1.5 istället så hamnar jag på
2253,316kcal efter minus 500.

Men vad är "fel" med att köra på 1.2 och 1500kcal per dag.

Eller uppnår jag en motsatt effeckt av att äta för lite.
Guiden pekade på 0.5kg i veckan.
Jag siktar mot 1kg i veckan.
Så 1500kcal per dag och kanske lite mer om jag får in lite motion då och då.

vicarious
2012-11-29, 10:24
Eller uppnår jag en motsatt effeckt av att äta för lite.
Guiden pekade på 0.5kg i veckan.
Jag siktar mot 1kg i veckan.
Så 1500kcal per dag och kanske lite mer om jag får in lite motion då och då.

Nej inte direkt. Men det vanligaste med för stort underskott är väl energilöshet, brist på motivation, onormalt trött, mycket hunger, svårt att sova osv. Dessutom ökar risken för muskelförlust desto större underskott man använder sig av.

behedwin
2012-11-29, 10:27
Ok, ja det har du förståss rätt i.
Jag gör ett försök men har detta i åtanke. Om jag upplever mig trött och omotiverad så vet jag vad det kan bero på.

Min motivation går i vågor. Jag slutade träna för 4 år sedan (elitidrottare ca 10-12 pass i veckan). Jag har mycket kunskap om kost och träning... Men har under de senaste 4 åren inte hittat viljan till att motionera igen. Allt tog bara stopp när jag la av med idrotten för att satsa på familjen... Nu sväller jag sakta men säkert efter att ha förlorat min muskelmassa. Det har skett många försök till träning, löpning, promenader, gym, nya idrotter. Det håller ett par veckor och sedan faller jag ur det igen och tappar motivationen.

Får se om jag lyckas med detta :)

Jeml
2012-11-29, 10:29
ja dom flesta har högre än 1,2 men det är bättre att underskatta förbrukningen och höja intaget än tvärtom i min mening.

det som händer om man äter för lite är att man går ner snabbare :p

en riktlinje för det absolut minsta intaget man bör lägga sig på kan vara energibehovet man får ut innan man multiplicerar aktivitetsfaktorn :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2