handdator

Visa fullständig version : Riktigt salt kryddmix

__Linnea__
2012-11-29, 09:15
Hej!

Jag skulle vilja hitta en riktigt riktigt riktigt salt och god kryddmix (grillkrydda, italiensk salladskrydda och så vidare) men med så lite maltodextrin, kolhydrater, smakförstärkare, kalorigivare som möjligt. Örter och dylikt går självklart bra, det är ju det som gör kryddmixen till en kryddmix.

Det finns inga söta efterrättskryddor som är saltkryddor va?

Idéer, tips? Jag vill verkligen inte tillreda själv. :) Vill köpa Santa Maria/Kockens/Kryddhuset/Eldorado/nåt i butiken.

Tack!

__Linnea__
2012-11-29, 09:26
Eh, kardemummasalt, ingefärssalt? *screwy*

__Linnea__
2012-11-29, 09:28
Och i storbutik... typ ICA/COOP/Willys.

Och ingen chilli eller tomatgrejs.

Akada
2012-11-29, 09:40
Santa maria + extra, eget, salt? Ser inte riktigt hur det är svårt.

__Linnea__
2012-11-29, 11:24
Santa maria + extra, eget, salt? Ser inte riktigt hur det är svårt.

Då missade du att jag ville ha mindre maltodextrin, kolhydrater, smakförstärkare, kalorigivare och inte bara spä ut skiten. :)
Nej, jag tycker inte resultatet blir likadant.

Tolkia
2012-11-29, 11:46
Om du konsumerar så mycket kryddmix att du behöver bekymra dig om hur många kalorier det ger bör du nog se över din konsumtion.

Fru_Flisa
2012-11-29, 18:03
Då missade du att jag ville ha mindre maltodextrin, kolhydrater, smakförstärkare, kalorigivare och inte bara spä ut skiten. :)
Nej, jag tycker inte resultatet blir likadant.

Hur tänker du nu? Santa Maria har ju många (de flesta) kryddor utan malto, glutamat etc. Ta flingsalt och blanda med någon sort. Kolla vad de kryddmixar du eftersträvar innehåller i övrigt (tex paprika, basilika, timjan, chili, vitlök) så blandar du dessa kryddor som de är rent och tillsammans med salt så har du en egen mix.

RykteT
2012-11-29, 18:06
Örtsalt! <3

LizaK
2012-11-29, 21:56
De flesta kryddor används så sparsamt att man inte behöver nojja över kalorierna som de ger. Om du inte använder dem som proteinpulver, vill säga, men det får vi väl hoppas att du inte gör.

Köp hem lite kryddor som du vet att du gillar! Eller är nyfiken på. Blanda lite hit och dit, tills du hittar en mix som du gillar. Råkar du blanda fel är det inte hela världen.. Kryddor är billigt. Lek.

LillisJ
2012-11-29, 23:35
Visste inte ens att man räknade kalorier i krydda...

Gober
2012-11-30, 00:05
Visste inte ens att man räknade kalorier i krydda...

Det gör man förmodligen om man tex har allvarliga problem. Vet inte om det är något tävlingsbyggare bryr sig om sista perioden av dieten, men nu tror jag inte TS undrar detta pga tävlingsdiet...tyvärr.

Bulta
2012-11-30, 01:01
Det gör man förmodligen om man tex har allvarliga problem. Vet inte om det är något tävlingsbyggare bryr sig om sista perioden av dieten, men nu tror jag inte TS undrar detta pga tävlingsdiet...tyvärr.

Det är mycket många byggare gör som gemene man anser är tecken på allvarliga problem. Käkar man mycket tacokryddad köttfärs till exempel så blir det ganska höga mängder kalorier på kryddan.

Till TS: Knorr gör en del bra grejer. Kött och grill är god, men som sagt så är det både modifierad stärkelse, lite maltodextrin, klumpförebyggande medel och annat gott. Men så vida du inte tömmer en hel burk så är den kryddan inte värd att fundera över kaloriinnehållet på, om det var det som var det viktiga med frågeställningen?

Fishtank
2012-11-30, 01:32
Om du konsumerar så mycket kryddmix att du behöver bekymra dig om hur många kalorier det ger bör du nog se över din konsumtion.

+1
En hel kryddburk ligger väl på runt 30 gram(?)

AronP
2012-11-30, 08:06
En påse tacokrydda ger ca 100kcal, är inte det värt att räkna med menar ni? Det blir ju ändå en 3-10% av dagsintaget. Jag kan tänka mig att om man är riktigt hooked på det så kan man dra i 2st påsar.

Ristretto
2012-11-30, 08:53
En påse tacokrydda ger ca 100kcal, är inte det värt att räkna med menar ni? Det blir ju ändå en 3-10% av dagsintaget. Jag kan tänka mig att om man är riktigt hooked på det så kan man dra i 2st påsar.

Nej, det tycker jag verkligen inte. Ska man börja räkna med kryddor känns det som att man borde räkna med den ökade termogenesen som starka kryddor ger också.

Ulvamal
2012-11-30, 09:01
Nej, det tycker jag verkligen inte. Ska man börja räkna med kryddor känns det som att man borde räkna med den ökade termogenesen som starka kryddor ger också.

Verkar dumt. Rekommenderar du att man räknar bort andra saker som ligger runt samma kalorital, alltså 100 kcal? Dvs "Äh, varför räkna det stekta ägget till maten?" eller "Vafan, en macka är väl inget att räkna?" eller ... ja, du märker hur dumt det blir.

312
2012-11-30, 09:01

Jag gör det, om det är färdig kryddpåse. En sådan kan innehålla runt 150-200kcal, vilket enligt mig är ganska mycket om man inte räknar det.

Dock är jag inte särskilt noggrann med annat heller.

Ristretto
2012-11-30, 09:07
Verkar dumt. Rekommenderar du att man räknar bort andra saker som ligger runt samma kalorital, alltså 100 kcal? Dvs "Äh, varför räkna det stekta ägget till maten?" eller "Vafan, en macka är väl inget att räkna?" eller ... ja, du märker hur dumt det blir.

Never mind, tänkte fel. Tacokryddor och annat som är laddat med socker räknar jag med. Däremot inte typ grill- och allroundkrydda som ger drygt 100 kcal/100g.

__Linnea__
2012-11-30, 09:42
Men hjälp till istället! :(

Ulvamal
2012-11-30, 10:03
Men hjälp till istället! :(

Nej. Sorry.

Gober
2012-12-01, 11:35
En påse tacokrydda ger ca 100kcal, är inte det värt att räkna med menar ni?

Inte om man tex väger under 40kg...För dig som tävlar i BB, ja.

unsuspected
2012-12-01, 13:28
Spice Fields provensalska kryddblandning(finns på Willys) + salt?

Ljuvligt
2012-12-01, 13:36
Varför så mycket salt?

Bite
2012-12-01, 13:53
Santa Maria har en blandning som heter Örtagård som är god till det mesta, häll den i en burk med lagom mängd salt och skaka om?