handdator

Visa fullständig version : Vad händer i kroppen vid hård träning och för lite kcal?

baldrick
2012-11-29, 00:55
Dum fråga kanske och borde kanske inte vara i diet forumet.
Ett överdrivet exempel för att tydliggöra:
Kalle tränar styrketräning i 3 timmar enormt hårt. Under de närmsta 12-20 timmarna, äter han, men blir mätt och når kanske inte upp till plus kcal. Kanske minus, kanske +-0.

Är du i en sämre situation än om du inte tränat alls, ut muskeltillväxt synpunkt?

Dvs kan träningen förstöra mer än den tillför när du bommar att äta plus?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nitz
2012-11-29, 01:11
Menar du som i +- 0 alltså och inte kaloribalans? Så att det blir ett mega underskott?

Vunnis
2012-11-29, 01:14
Dvs kan träningen förstöra mer än den tillför när du bommar att äta plus?

Det beror på vad du är ute efter.
Den kommer alltid att putta upp proteinsyntesen, om det är muskler du är ute efter.

Rahf
2012-11-29, 03:48
Mät aldrig dag för dag. Är det en engångshändelse så spelar det ingen roll.

Slutligen: Nej, han är i bättre position. Kroppen kommer fortfarande anpassa sig efter påfrestningen den fått utstå.

Kamremsbyte01
2012-11-29, 03:49
du kan äta med lämplig kost för att justera mängden Kalo.

vicarious
2012-11-29, 08:06
Är du i en sämre situation än om du inte tränat alls, ut muskeltillväxt synpunkt?

Nej, absolut inte.

baldrick
2012-12-01, 12:21
Ah, bra. Klart jag inte mäter enskilda dagar. :-) Ingen optinojja på det sättet.
Däremot så svänger matintaget rätt kraftigt, men jag missar aldrig ett pass.
Har flera gånger insett när jag ska sova att jag ätit alldeles för lite. Jobb, barn osv. Det är inte helt fel eftersom jag behöver gå ner, men jag vill ju inte att träningen ska "förstöra" muskler i onödan. Sjukt roligt att träna ju.

Sniggel
2012-12-01, 15:48
Ah, bra. Klart jag inte mäter enskilda dagar. :-) Ingen optinojja på det sättet.
Har flera gånger insett när jag ska sova att jag ätit alldeles för lite. Jobb, barn osv. Det är inte helt fel eftersom jag behöver gå ner, men jag vill ju inte att träningen ska "förstöra" muskler i onödan. Sjukt roligt att träna ju.

Så som du beskriver det tror jag inte du behöver vara orolig. Du verkar ju få i dig något oavsett. Men du kanske hamnar på kaloriunderskott på sikt och då kan det bli så att du går ner i vikt.
Men du kommer inte att "förstöra" musklerna så länge du inte känner att det börjar göra ont på fel sätt i dem eller något.
Det är nog väldigt sällan som ett pass styrketräning är sämre för musklerna än att avstå. Ok om man är sjuk och tränar - kanske.

tjing
2012-12-01, 17:20
Om man tränar "hård" styrketräning konstant i tre timmar, tränar man inte hårt.

baldrick
2012-12-01, 19:09

Ett exempel, Helge. Ett exempel. Du missade banan och sprang upp på läktaren direkt. Där uppifrån är det alltid roligt generaliserande utrop! Popcorn till kanske?

Sniggel
2012-12-01, 22:07

Det kanske blir hårt totalt sett pga tiden?

Jag tränar själv 3 timmar per pass nu för tiden. Jag kör dock mycket vila mellan set och mycket övningar. Men "genomsnittshårdheten" är ganska låg.

Sverker
2012-12-02, 07:46

Det är därför vi har en buffert på energi. Muskel och leverglykogen håller dig igång länge. Tränar du länge kommer adrenalinet att driva ut mer och mer fria fettsyror som sparar glykogenet ytterligare.
Nästa effekt är fristättningen av kortisol som minskar upptaget av energi i hela kroppen.

Du kan säkert överföra tankarna kring periodisk fasta här. Genom din träning kortar du ned dygnet betydligt. Istället för 16/8 blir det 8/16. 8 timmar aktivitet och 16 timmar födointag.
Fyller du bara på med energi efteråt är du snart tillbaka.

Att kortisol blir ett problem är en annan tråd.