Visa fullständig version : Thailand Resa, Sprutor etc.
E det någon som vet ifall man MÅSTE ta sprutorna för att åka iväg till thailand? Om man inte behöver, och inte tar de löper man stor risk för sjukdomar etc än om man tar sprutorna.
Har även hört något om att man bör inta någon typ av vätska ifall man ska åka för att de har annorlunda vatten elr dylikt där borta?
E inte ett fan av sprutor och undviker helst allt ifall det är möjligt och man inte löper allt för stor risk för sjukdomar etc.
Mvh.
tommie-92
2012-11-27, 20:53
Kranvattnet är ju inte att rekommendera att dricka såvida du inte vill ha niagrafallet i bakdelen :d
Perfekt att du startade denna tråd, för jag behövde också veta vilka man bör ta innan. Den mot turistdiarré tänker jag fan ta, speciellt med tanke på sist.
Att vistas i Thailand utan att inta någon form av vätska verkar väldigt jobbigt.
Däremot brukar man undvika kranvattnen, och allt som kan tänkas innehålla okokt kranvatten.
Twinrix mot hepatit samt dukoral mot kolera/turistdiarré skulle jag rekommendera.
Twinrix bör du ta, hepatit suger. Det drickbara kan du skippa, funkade inte alls för mig iaf.
Tog twinrix och drack bara flaskvatten när jag var där, funkade finfint...
Twinrix, Dukoral och om du skall ut i djungeln...malariaprofylax!!
Fan man undrar ju om det egentligen hjälper med såna sprutor, någon som vet pris m.m.? Tar man de på vårdcentralen?
Fan man undrar ju om det egentligen hjälper med såna sprutor, någon som vet pris m.m.? Tar man de på vårdcentralen?
Hepatit sprutor fungerar ja, du vill inte få hepatit....
Bor du i sthlm så finns det flera ställen som vaccinerar bara o söka lite online så lär du hitta.
Dukoral är mot dålig i magen saker typ, det är inga sprutor och de är inget 100%igt skydd. Jag skippar Dukoral när jag åker iaf men jag skulle aldrig skippa ta twinrix.
Du måste inte ta dem, men det är bättre att vara på den säkra sidan. Dukoral och Twinrix skulle jag definitivt ta, vi snackar trots allt om kolera och hepatit. Murphys lag kan vara ett förbannat ok när den inträder. Speciellt turistdiarré drabbar 20 - 50% av alla internationella resande, och du ska iväg till ett land med relativt hög risk.
hahavaffan
2012-11-28, 06:31
Angående vattnet i kranen i Thailand, så hade dom inget riktigt vattenreningsverk på Phi Phi Island när jag var där 2007, och ingen förbindelse (förutom mindre båtar) med fastlandet där friskt vatten kunde hämtas. Så de lät avlopps- och kranvattnet gå genom någon meter sand/jord, sen var det rent nog för att duscha och tvätta/diska i enligt dom. Det luktade och smakade bajs när man duschade :D
Bunta inte ihop alla vaccinationer i en och samma fack.
Vissa vaccinationer kan man klart ifrågasätta (säsongs- och svininfluensevaccin t ex) men att vaccinera sig mot hepatit A och B är definitivt något man bör göra imo.
Dukoral funkade inte på mig när jag skulle till Indien (det man dricker). Iofs kanske det gjorde det och jag hade haft det ännu värre om jag intet agit det :P
Hur många doser tog du? Skyddet ligger runt 60% under andra året, sämre än fullt skydd, men bättre än inget.
Jag säger det igen: att välja bort dessa vaccinationer är enbart dumdristigt och riskfyllt.
*Edit* För övrigt är många sköterskor vana vid spruträdda män.
hahavaffan
2014-07-21, 11:44
Angående vattnet i kranen i Thailand, så hade dom inget riktigt vattenreningsverk på Phi Phi Island när jag var där 2007, och ingen förbindelse (förutom mindre båtar) med fastlandet där friskt vatten kunde hämtas. Så de lät avlopps- och kranvattnet gå genom någon meter sand/jord, sen var det rent nog för att duscha och tvätta/diska i enligt dom. Det luktade och smakade bajs när man duschade :DHahahaha cool story brah.
Drar upp en gammal död häst till tråd här, men nu är det dags för en Thailandsresa igen till jul/nyår. Var där 06/07, och vill mig minnas att jag tog en en spruta innan avresa, och att jag skulle tagit en till när jag kom hem ett halvår senare, för långvarigt skydd. Tog aldrig den andra sprutan, och undrar om det bara är att traska iväg och Twinrix-vaccinera sig som vanligt nu? Har VC/Vården historik över mina vaccineringar i nån journal tro?
Tog du bara en spruta då kommer du med all sannolikhet behöva börja om vaccinationskuren från början.
Du kan berätta för dom vad du tog och när, de kan ha journal om det var vårdcentral men oftast vaccinerar man sig väl på vaccinationsställen nu. Jag misstänker att du kommer få ta om hela kuren.
Om det är twinrix så ska man ta den första minst 1 månad innan resa. andra dosen en månad senare och sen 3e 6 månader efter första dosen. Dock osäker på hur länge efter man kan vänta (jag väntade iaf ett år och det var lugnt).
Lånar tråden lite, jag tog dokural vaccinet, andra dosen för ca 3 veckor sen. Jag gjorde misstaget att efter att ha druckit vaccinet drack jag ett glass vatten efteråt :smash: Kan det ha "förstört" min vaccinering kanske? Hur petigt är det?
Lånar tråden lite, jag tog dokural vaccinet, andra dosen för ca 3 veckor sen. Jag gjorde misstaget att efter att ha druckit vaccinet drack jag ett glass vatten efteråt :smash: Kan det ha "förstört" min vaccinering kanske? Hur petigt är det?
Du skojar va?:laugh:
Du skojar va?:laugh:
Hur ska jag tolka ditt svar ang min fråga? :)
hur ska jag tolka ditt svar ang min fråga? :)
lugnt
Det är lugnt.
lugnt
Tack för svar👍🙂
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.