Visa fullständig version : Fråga fördelning näringsvärden m.m
Namehere
2012-11-27, 19:05
Tjena! Det börjar bli deffardags för mig.
Jag väger 100 kg och är 184 cm lång, 19 år.
Enligt uträkningen som finns på forumet så skulle jag behöva ligga på 2 800 kcal.
Iallafall! Under deffen hade jag tänkt att hålla en 4-split. Sedan konditionsträna 2 ggr (springning) och en del promenader.
Det jag undrar är hur jag ska dela upp protein, kolhydrater och fett. Protein högt självklart, men kolhydrater/fett? Det är ju en del träning så kolhydrater kommer kanske behövas en del?
Tack på förhand
vicarious
2012-11-27, 20:30
Testa vad du trivs bäst med, vad du själv presterar bäst på, vilken mat du helst äter osv.
Personligen hade jag kört 2.5-3g protein/kg, fett runt 0.5g/kg och resten kolhydrat.
2g protein/kg kv
~1g fett/kg kv
resten kolhydrat
så hade jag kört på deff. på bulk tkr jag man ska köra 15e%fett vilket i dom flesta fall blir mindre än 1g/kg kv. Oftast ungefär 0,5g/kg kv.
Som ovan
Ha inte för lågt fettintag
Namehere
2012-11-28, 09:53
Tack för feedbacken.
Vad leder ett lågt fettintag till och varför är ett högre bättre?
Lychgate
2012-11-28, 10:42
Tack för feedbacken.
Vad leder ett lågt fettintag till och varför är ett högre bättre?
Försämrat näringsupptag och hormonförändringar.
lychgate har du ett bra svar på hur man definierar ett FÖR lågt fett intag?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Testa vad du trivs bäst med, vad du själv presterar bäst på, vilken mat du helst äter osv.
Personligen hade jag kört 2.5-3g protein/kg, fett runt 0.5g/kg och resten kolhydrat.
Jag tror det är på tok för lite fett att må bra på vid ett kroniskt intag. Dessutom kan alltför lite fett i kosten öka LDL-kolesterol och jag tror att hormonproduktion blir lidande av så lite fett. Det blir en flaskhals.
Lychgate
2012-11-28, 16:36
lychgate har du ett bra svar på hur man definierar ett FÖR lågt fett intag?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Lite siffror som cirkulerat är runt 10-20g Omega-6 och Omega-3 runt 5-10g som absolut minimum. Detta är alltså dem essentiela fettsyrorna, inte att man äter 30g margarin om dagen. Omega-6 är vanligt i en normal kosthållning så äter man lågt med fett bör man se så att intaget av omega-3 är tillräckligt.
Minimalt intag av fett för att kunna ta upp dom fettlösliga vitaminerna(A,D,E &K) vet jag inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.