handdator

Visa fullständig version : Viktminskning.

Kanisk23
2012-11-27, 18:43
Hejsan!

Jag är 18 år , aldrig gymmat ... tänkte börja röja på fettet nu. Är cirka 1.79 och väger 86kg. Tänkte fråga lite frågor ..

Om jag förstått det rätt så leder energiunderskott = viktminskning , så om man ligger på ett energiunderskott utan att träna/motionera, utan bara genom o äta rätt så kommer man tappa fett?
Proteiner verkar vara viktigt under deff , är protein shake något för mig eller?

Vad rekommenderar ni mig? Bör jag gå ut o powerwalka ? styrketräna?

Har läst deff guiden.

Tack för svar.

HugSeal
2012-11-27, 18:45
Jag rekommenderar att du följer deffguiden. Lägg dig på ett kaloriunderskott och träna det du kan och orkar. Cardio förbränner överlag mer kalorier men gymmande bibehåller muskelmassa. isch

nitz
2012-11-27, 21:38
Hejsan!

Jag är 18 år , aldrig gymmat ... tänkte börja röja på fettet nu. Är cirka 1.79 och väger 86kg. Tänkte fråga lite frågor ..

Om jag förstått det rätt så leder energiunderskott = viktminskning , så om man ligger på ett energiunderskott utan att träna/motionera, utan bara genom o äta rätt så kommer man tappa fett?

Exakt, vid energiundeskott så går man ner i vikt hur som.
Dock så kan man i korta drag för att förenkla det säga att styrketräningens vara samt kostsammansättning kan påverka VAD man går ner.

Proteiner verkar vara viktigt under deff , är protein shake något för mig eller?

Både ja och nej.
Man klarar sig utan, dock ett smidigt sätt att förenkla kosten i mitt tycke, både efter träning samt som helhet.

Vad rekommenderar ni mig? Bör jag gå ut o powerwalka ? styrketräna?

Har läst deff guiden.

Styrketräna för att behålla / kanske t.om öka i muskelmassa
Promenera för att öka kaloribudgeten (så detta är ytterst valfritt)
Konditionsträning för hälsa och högre kaloribudget (också valfritt)

Kamremsbyte01
2012-11-29, 03:57
Jag tycker att du ska använda deffguiden Cardio bränner fler kalorier totalt, men gymmande bibehålla muskelmassa. Isch