handdator

Visa fullständig version : Spelar det roll om jag äter före eller efter?

LIFT
2012-11-26, 21:03
Min dag har sett ut såhär:

09:00 - vaknat
11:00 - frukost/lunch (2x90g hamburgare + mjölk)
17:00 - middag (2 kycklingklubbor + 2 DL ris + mjölk)

Nu är klockan 21:00 och har haft funderingar att dra mot gymmet klockan 22:30 eller liknande, och funderar på göra 250g Kvarg + kakao + mjölk + jordnötter eller någon blandning (aldrig testat blanda kvarg mer än med nötter).

Det jag funderar är om det skulle spela någon roll om jag åt Kvarg kanske 30-60 min innan jag påbörjar träningen eller om jag äter det cirka 45 minuter efter träningen?
Tar väl cirka 30 min från och till gymmet. Och väl hemma igen lär jag vara uppe max i en timme till för att sedan sova, och sedan på morgonen kanske 8-9 timmar senare vakna och äta frukost som säkert blir 250g Kvarg och nå annat.

ReXi
2012-11-26, 21:10
Läst att kvarg innehåller mycket kasein-protein, dvs det tar tid för kroppen att ta upp proteinet.

Hur som hlst, personligen hade jag ätit kvargen direkt efter träningen.

LIFT
2012-11-26, 21:30
Aha,
Men då det ändå tar så lång tid så torde det inte spela roll om jag äter innan eller efter?
Eller kommer det förbrännas/brukas eller liknande under själva träningen?

[edit]
Det jag tänker är att när jag väl kommer hem lär jag vara ganska slut och kommer troligen inte vara vaken så länge iallafall. Gillar att vila ut ordentligt ganska snart efter träning. Samt känner för att göra och äta något väldigt snart medans jag sitter och väntar på en lite senare tid att börja åka iväg.

RykteT
2012-11-26, 21:32
Det tar inte lång tid för det att börja användas. Det tar lång tid att förbrukas.

LIFT
2012-11-27, 00:48
Okej, blev iallafall inte av med att äta något innan jag for då jag blev upptagen med annat.

Nu när jag cykla hem från gymmet, smärta i vänster bröst vid hjärtat, samt magen skriker av hunger.
Mixade kvarg + mjölk nu, smakar inte bättre, hade inte kakao eller nå annat gott :/
Skulle nog iallafall ätit något innan jag drog iväg, vet det till nästa gång iaf.