Visa fullständig version : Creme fraiche vs kvarg?
Creme fraiche är ju gott till pasta och så, fungerar perfekt, krämigt och milt och gott.
Lade dock nyss märke till att det är typ 3ggr mer protein i kvarg, för samma pris.
Men smakar det ungefär likadant, eller är kvarg inte lika krämigt och bra till t.ex. pasta?
I min åsikt smakar kvarg sämre till, sedan rekommenderar jag absolut inte att använda det i tillagning där det värms... Då går det inte så bra...
Mmm du har nog rätt, är nog inte alls samma sak.
Är Kesella och Kvarg som är typ samma sak, Creme Fraiche är nog något helt annat, mer som gräddfil typ.
Aja, är något gott eller billigt är det sällan opti :D
vicarious
2012-11-26, 16:13
Nej det går inte att jämföra smakmässigt enligt mig. Två helt skilda produkter, en som i huvudsak består av fett och en annan protein.
Mmm du har nog rätt, är nog inte alls samma sak.
Är Kesella och Kvarg som är typ samma sak, Creme Fraiche är nog något helt annat, mer som gräddfil typ.
Aja, är något gott eller billigt är det sällan opti :D
Ja alltså, Kesella är ju Arlas varumärkesnamn för kvarg.
Testa? En burk är ju inte dyr! Jag upplever att LIDL's är mycket surare än tex. Arla's men självklart också billigare. Om du inte gillar det naturellt så kan du ju alltid krydda/späda det efter smak!
Edit: Kesella och kvarg är självklart samma sak då kesella är Arla's namn på kvarg.
Mastodntflmsmats
2012-11-26, 17:50
Kesella enligt mig är godast tillsammans med funlight eller till substitut för gräddfil/turkisk yoghurt till såser etc. Har aldrig testat att värma det överhuvudtaget, känns som att det skär sig. Kan ej jämnföra det med creme fraiche. Kvarg är väl baserat på skummjölk och är en typ av ost medans creme fraiche är grädde gjord för matlagning? Sen har väl creme fraiche mycket högre fetthalt än kvarg (även då lätt craim fraiche)
Kesella enligt mig är godast tillsammans med funlight eller till substitut för gräddfil/turkisk yoghurt till såser etc. Har aldrig testat att värma det överhuvudtaget, känns som att det skär sig. Kan ej jämnföra det med creme fraiche. Kvarg är väl baserat på skummjölk och är en typ av ost medans creme fraiche är grädde gjord för matlagning? Sen har väl creme fraiche mycket högre fetthalt än kvarg (även då lätt craim fraiche)
Av min erfarenhet skär det sig rejält.
Testade att göra lite saker med kvarg förut, praktiskt taget inget blev bra.
De enda som blev hyffsade var tzatziki och senapsröra :P
Mastodntflmsmats
2012-11-26, 22:59
Av min erfarenhet skär det sig rejält.
Testade att göra lite saker med kvarg förut, praktiskt taget inget blev bra.
De enda som blev hyffsade var tzatziki och senapsröra :P
Ja, tzatsiki har jag också gjort, det fungerar bra. Nåt annat du kan testa är kvarg till guacemole det brukar bli riktigt bra med två avokado, vitlök och salt.. Men har även testat att ersätta den med gräddfil när jag skulle tillaga OLW's dipper vilket är ej att rekommendera.
Säg att man har t.ex. kvarg istället för creme fraiche i någon slags röra som blir matlåda efter. Då blir "såsen" mer som vatten när man värmer på det nästa gång. Inte alls gott tyvärr...
Låt dig icke luras av fitness-sekten! Kvarg är djävulens säd! Det smakar surt och torrt och du måste blanda i 40 olika ingredienser för att det ska bli ätbart. Nej kör du på din Creme Fraiche för den är nämligen ämnad till människoföda!
PS, Kvarg är bra till deff, och då enbart som kall sås, tex tzatziki osv. Eller blandat med bär.
mvh
Låt dig icke luras av fitness-sekten! Kvarg är djävulens säd! Det smakar surt och torrt och du måste blanda i 40 olika ingredienser för att det ska bli ätbart. Nej kör du på din Creme Fraiche för den är nämligen ämnad till människoföda!
PS, Kvarg är bra till deff, och då enbart som kall sås, tex tzatziki osv. Eller blandat med bär.
mvh
Så sant. :D Protein är knappast ett problem för de flesta under bulk/balans ändå, och det är få som behöver mer b12 och kalicum i sin diet.
Kesella 10% ska ner i mina lussebullar här nu till advent däremot. Det blir saftigt och gött. *drool*
Så sant. :D Protein är knappast ett problem för de flesta under bulk/balans ändå, och det är få som behöver mer b12 och kalicum i sin diet.
Kesella 10% ska ner i mina lussebullar här nu till advent däremot. Det blir saftigt och gött. *drool*
Kvarg är grymt i ostkaka! sedan burkar jag slå på lite på pizzan och i guacamolen till tacos.Brukar också blanda ut kvarg med mjölk eller vatten så den blir som fil! Sjukt gott att ha i tacos eller pizzan!
vicarious
2012-11-27, 16:24
Kvarg gör sig faktiskt rätt bra till tacos tycker jag. Gott med lite syrligt.
Kvarg till tacos eller på pizza påminner mig om ett random inlägg i en (alla fitnessbloggar har dessa inlägg misstänker jag) fitnessblogg "assså gjorde en skitgo shake idag, kvarg, vatten, bär och psyllium frö! skiiitgooo, smakade EXAKT som en milkshake fast mycket nyttigare såklart! :-) XOXO!"
Förlåt.
Kvarg till tacos eller på pizza påminner mig om ett random inlägg i en (alla fitnessbloggar har dessa inlägg misstänker jag) fitnessblogg "assså gjorde en skitgo shake idag, kvarg, vatten, bär och psyllium frö! skiiitgooo, smakade EXAKT som en milkshake fast mycket nyttigare såklart! :-) XOXO!"
Förlåt.
:laugh:
Visst går det att byta ut creme fraiche mot kvarg. Eftersom det (som tidigare nämnt) är 2 helt olika produkter blir det dock lite annurlunda. Men man vänjer sig.*s*.
Kvarg fungerar nästan till allt om du frågar mig, dock inte lussebullar.
Dem gör jag med extra mycket smör istället samt låter dem jäsa varmt och länge. Håller sig saftiga i många dagar.. Dessutom slipper man den där kompakta känslan som jag anser att lussebullar får med kvarg.
Mycket fetare men whatever.
Visst går det att byta ut creme fraiche mot kvarg. Eftersom det (som tidigare nämnt) är 2 helt olika produkter blir det dock lite annurlunda. Men man vänjer sig.*s*.
Kvarg fungerar nästan till allt om du frågar mig, dock inte lussebullar.
Dem gör jag med extra mycket smör istället samt låter dem jäsa varmt och länge. Håller sig saftiga i många dagar.. Dessutom slipper man den där kompakta känslan som jag anser att lussebullar får med kvarg.
Mycket fetare men whatever.
Inte behöver man använda mindre smör för att man tillsätter fullfet kvarg i degen. Just kvarg är för att göra dem mer saftiga, och inte för att göra dem mer "opti", om någon trodde det.
Saftigare vetebröd får man också om man använder rumstempererat smör istället för att smälta det.
Kvarg i lussebullar är som ovan skriver för att få dem mer saftiga och det fungerar utmärkt. Mycket smör ska man ändå ha...i allt ;-)
Lagade kött igår och ville ha sås testade då följande:
250g kvarg
2 msk chillisås
2 vitlöksklyftor
BOOOM så gått det var, perfekt kall sås.
vicarious
2012-11-27, 20:37
Precis, ska vara både kvarg OCH smör i lussebullarna :) Man kan ju ta 10%-ig kvarg istället för 1%-ig dessutom.
Lidls kvarg med bär, kanel eller lingonsylt är en gudomligt gott!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.