Visa fullständig version : Deff, intag vid nattjobb.
EfterlysT
2012-11-26, 05:04
Jag jobbar som skiftarbetare och jobbar i tre veckor följt av tre veckor ledigt rullande. Under en jobbperiod har jag totalt sju nätter.
Nu är jag en vecka in i en deff inför en resa till asien i Januari.
Det jag aldrig har blivit klok på är hur man ska äta på nätterna. Jag vet ju min kaloribudget per dag men tycker det är svårt med just nätterna.
Just nu äter jag följande mellan 23:00 och 06:00: (de dagar jag jobbar natt)
750g kvarg
2skivor wasa husman
1 burk makrill i tomatsås
Totalt:
800Kcal
105,4g protein
48g kolhydrater
18,35g fett
Om jag inte skulle äta på nätterna efter att jag har gått på vid 23:00 tills jag går upp runt 14:00 så kommer jag ju att få svårt att trycka i mig hela mitt intag på eftermiddagen och kvällen.
När jag kliver ur sängen åker jag och tränar innan jag äter första riktiga målet mat.
Hur gör ni andra som måste jobba natt ? Nu blir det ju bara sju pass på tre veckor men det känns ändå som att både kost, sömn och träning blir skit dessa dagar.
phoenix91
2012-11-27, 17:09
Jag jobbar som skiftarbetare och jobbar i tre veckor följt av tre veckor ledigt rullande. Under en jobbperiod har jag totalt sju nätter.
Nu är jag en vecka in i en deff inför en resa till asien i Januari.
Det jag aldrig har blivit klok på är hur man ska äta på nätterna. Jag vet ju min kaloribudget per dag men tycker det är svårt med just nätterna.
Just nu äter jag följande mellan 23:00 och 06:00: (de dagar jag jobbar natt)
750g kvarg
2skivor wasa husman
1 burk makrill i tomatsås
Totalt:
800Kcal
105,4g protein
48g kolhydrater
18,35g fett
Om jag inte skulle äta på nätterna efter att jag har gått på vid 23:00 tills jag går upp runt 14:00 så kommer jag ju att få svårt att trycka i mig hela mitt intag på eftermiddagen och kvällen.
När jag kliver ur sängen åker jag och tränar innan jag äter första riktiga målet mat.
Hur gör ni andra som måste jobba natt ? Nu blir det ju bara sju pass på tre veckor men det känns ändå som att både kost, sömn och träning blir skit dessa dagar.
Känns som ett lyxproblem om du under deff får svårt att få i dig allt du ska. Jag brukar vara vidrigt hungrig på nattjobb, och äter då en massa vitkål, samt keso/kvarg, tonfisk och sallad.
Kanske även lite frön, typ pumpa/solros, bra fetter och gott.
användaren
2012-11-27, 18:25
jag har inget direkt fysiskt jobb men jag jobbar natt 21-7. käkar frukost när jag kommer hem. går upp 15 och käkar lunch 16. och middag innan jag drar till jobbet.
funkar bra för mig nu när jag går på deff. blir ibland jävligt hungrig på jobbet men eftersom jag inte har någon mat där har jag inget val än att svälta.
EfterlysT
2012-11-30, 18:38
Känns som ett lyxproblem om du under deff får svårt att få i dig allt du ska. Jag brukar vara vidrigt hungrig på nattjobb, och äter då en massa vitkål, samt keso/kvarg, tonfisk och sallad.
Kanske även lite frön, typ pumpa/solros, bra fetter och gott.
Jo jag kan hålla med om att det är ett lyxproblem. Nu har jag blåst av deffen efter bara två veckor då massan bara rann av mig trots att jag skött allt. Det kanske bara är att det är helt fel årstid för deff eller något men jag har lagt ner.
Jag är alltid vrålhungrig på nätterna på gott och ont.
Jag gör ett nytt försök till våren igen.
EfterlysT
2012-11-30, 18:48
jag har inget direkt fysiskt jobb men jag jobbar natt 21-7. käkar frukost när jag kommer hem. går upp 15 och käkar lunch 16. och middag innan jag drar till jobbet.
funkar bra för mig nu när jag går på deff. blir ibland jävligt hungrig på jobbet men eftersom jag inte har någon mat där har jag inget val än att svälta.
Det måste bli tufft att få i dig allt under bulk ? Om du inte äter på natten vill säga ?
Jag behöver bara ta några kliv ut i ett fullt utrustat kök med kyl, frys och kaffemaskin. Vi har tom en skapligt välsorterad kiosk som jag svär mig blå över emellanåt vissa riktigt tunga nätter.
Här är lite tips från en van skiftjobbare.
Jag jobbar 12h skift dagar och nätter.
Det absolut största felet folk gör är att de inte går och lägger sig direkt när de kommer hem!!
Max 5min efter det att du kliver innanför dörren hemma ska du ligga i sängen för att sova efter ytterligare 2min.
Jobbar du inte mer än 3 nätter på rad ska du för hälsans skull vända så lite på dygnet som möjligt.
På mina nattpass så brukar jag vakna mellan 10:20-12:00(före första natten tidigare) lite beroende på vilken natt det är i ordningen, jag äter då min "frukost".
Jag äter sedan en rejäl middag som dagens huvudmål vid 16:30 med familjen.
Är på jobbbet vid typ 17:15.
Försöker att bara äta lite lättare under natten(frukt, macka osv), för att senare slå igen ögonen vid 05:00 hemma i sängen.
Detta funkar för mig och min skiftgång, har aldrig förstått mig på dessa människor som ska lalla på med frukost och annat när de kommer hem och inte komma i säng för ens kanske 9-10 på fm.
Jag skulle bli helt förstörd och asocial om jag gjorde så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.