Logga in

Visa fullständig version : Hyllningstråd till BREGOTT mindre

agazza
2012-11-25, 15:18
Heregud vilket gott smör

http://www.mediabanken.se/WS/Arla/FoodService/v110/Image.aspx?opvno=zcfu7%2bn5HOd9XGNy%2bw6y3Q%3d%3d&itype=Jpg300p

Ingredienser: Vatten, smör, rapsolja, grädde, modifierad potatisstärkelse, mjölksyrakultur, salt 1,0%, konserveringsmedel (kaliumsorbat), vitamin A & D.

Smör på förstaplats i innehållsförteckningen är också härligt.

Hurra hurra*popcorn*

Spettet
2012-11-25, 15:22
Näringsinnehåll?

agazza
2012-11-25, 15:23
http://2.bp.blogspot.com/-Xxg9unq3Kx4/UD-PYI0c8sI/AAAAAAAABDk/D6QPUTEE0iA/s1600/GTFO.png

Spettet
2012-11-25, 15:25
:d

Akada
2012-11-25, 15:39
Heregud vilket gott smör

http://www.mediabanken.se/WS/Arla/FoodService/v110/Image.aspx?opvno=zcfu7%2bn5HOd9XGNy%2bw6y3Q%3d%3d&itype=Jpg300p

Ingredienser: Vatten, smör, rapsolja, grädde, modifierad potatisstärkelse, mjölksyrakultur, salt 1,0%, konserveringsmedel (kaliumsorbat), vitamin A & D.

Hurra hurra*popcorn*
Smör på 2a-plats faktiskt. :d
Näringsinnehåll?
Står ju 43% fett på burken, och protein/kollisar lär finnas i ytterst minmal mängd (kanske ett par gram kolhydrat från potatisstärkelsen).

Zorgus
2012-11-25, 15:41
Mindre nyttigt? :)

Eddie Vedder
2012-11-25, 15:42
Intressant att man skiljer på smör och grädde. De måste ha tagit smör och sedan tillsatt extra grädde. Smör är ju liksom grädde.

Yip_man
2012-11-25, 15:49
Tacka vet jag Bregott ekologisk

awesomooo
2012-11-25, 15:56
Hahahaha. Tack tack, jag behöver köpa smör!

Trouble
2012-11-25, 16:06
Tacka vet jag Bregott ekologisk

Eller hur, ser inte varför den nya skulle vara så fantastisk?

Bregott ekologisk: Pastöriserad grädde*, rapsolja*, mjölksyrakultur*, salt 1,2 %, vitamin A och D

*KRAV-ekologisk ingrediens

Fredszky
2012-11-25, 16:07
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/bregottmindre.htm

där är det någon som inte gillar idén riktigt.
kanske ger viss nyans till tråden. just sayin'.

agazza
2012-11-25, 16:49
Eller hur, ser inte varför den nya skulle vara så fantastisk?

Bregott ekologisk: Pastöriserad grädde*, rapsolja*, mjölksyrakultur*, salt 1,2 %, vitamin A och D

*KRAV-ekologisk ingrediens

Ja.. du missar det viktiga, DET VAR GOTT, smakar nästan som lätt och lagom, och inte som alla dessa andra skräpmärken.
Krav/ekologiskt, skiter jag fullständigt i, då dom reglerna fungerar så dåligt i praktiken ändå.

Ganska tydligt en stor FANBOY. Ignorera

Eddie Vedder
2012-11-25, 16:49

Ja det var ju en revolutionerande upptäckt. En lågkaloriprodukt som är dyr, stoppa pressarna.

Herr Oberst
2012-11-25, 16:55
Fast när det kommer till yoggi så är ju de fettsnåla och vattniga varianterna 3-5:- billigare literpris

Loke
2012-11-25, 17:00

Citat: "Räknade lite på energipriset, det enda intressanta när man i en variant har inblandat vatten. "

Haha, är energipriset det enda intressanta? Jag tvivlar på att det är många som kletar på detta på mackan som en form av fettillskott ;)

Eddie Vedder
2012-11-25, 17:01
Fast när det kommer till yoggi så är ju de fettsnåla och vattniga varianterna 3-5:- billigare literpris

Per kalori då?

Herr Oberst
2012-11-25, 17:46
Per kalori då?

Förstår inte varför man skulle räkna pris per kalori men, oavsett vilket så är ju yoggin och smöret varandra totala motsatser när det kommer till priset, där lightyoggi är billigt och lightsmör apdyrt

clappen
2012-11-25, 17:49
jag har alltid trott att det är margarin man har på mackor men nu verkar jag ha lärt mig något nytt.

Loke
2012-11-25, 17:54
Per kalori då?

Lättmjölk är ju billigare än annan mjölk, så det verkar ju rimligt.

Herr Oberst
2012-11-25, 18:12
jag har alltid trott att det är margarin man har på mackor men nu verkar jag ha lärt mig något nytt.

Ja det var ju på tiden för dig

Eddie Vedder
2012-11-25, 18:24
Förstår inte varför man skulle räkna pris per kalori men...

Jag bara undrade av ren nyfikenhet. För det var ju så personen på den där sidan resonerade. Och jag gav inte värst mycket för det resonemanget som du kanske såg. :) Det var ju bara sedvanligt godtycklig indelning i "naturligt/onaturligt" och ett krystat försök till att framställa ytterligare en produkt som "fusk".

Xtronal
2012-11-25, 18:26
Heregud vilket gott smör

Hurra hurra*popcorn*

Alldeles för hårt.. går ju inte att bre mackan utan att den ska gå i tusen bitar.

Brickhead
2012-11-25, 18:38
Alldeles för hårt.. går ju inte att bre mackan utan att den ska gå i tusen bitar.

Bregott är klart godaste smöret men också det svåraste att bre, man får helt enkelt låta det stå framme en stund innan man kan använda det

agazza
2012-11-25, 18:41

Det är bordsmargarin, korrekt, endel är blandningar av smör och olja, sen finns det några enstaka smörpaket som inte är för matlagning

Inte detta, det är sjukt mjukt faktiskt

Bregott är klart godaste smöret men också det svåraste att bre, man får helt enkelt låta det stå framme en stund innan man kan använda det

Se ovan, det här är riktigt mjukt, mjukare än lätt och lagom, trots att jag har riktigt kallt i kylen

Lellan
2012-11-25, 18:42

Inte för att vara sån, men här får du en lära gammal tant:

1. Lägg ner mackan på bordet.
2. Används smörkniv, dvs ngn kniv som är bredare än bordskniv.
3. Ta på smör på kniven så att det fördelas över knivens breda yta.
4. Vinkla kniven och stryk längs smörgåsen utan att lyfta smörgåsen från bordet.

Är du inte 5 år el utan kontroll över din kropp så ska det gå alldeles utmärkt.

Är du 5 år el saknar kroppskontroll så kan du istället vänta 5 minuter, under vilken tid du förvarar smörgåssmöret i rumstemperatur. Alternativt välja något annat på lägg (om du tex har bristande tålamod och inte orkar vänta 5 minuter).

Med andra ord är bregott till för oss med smak, en ansedd ålder, kroppskontroll/tålamod.. ;P

/ûberdryg tant *kissass*

Jens.Andersson
2012-11-25, 18:43

Bregott är väl smör? De flesta andra märken är margarin.

Einar
2012-11-25, 19:41
Ja.. du missar det viktiga, DET VAR GOTT, smakar nästan som lätt och lagom

Usch, lätt och lagom har ju margarinsmak. Riktigt äckligt! Det är just pga smörsmaken man äter bregott.

Grotesk
2012-11-25, 19:42

4. Vinkla kniven och stryk längs smörgåsen utan att lyfta smörgåsen från bordet.

Är du 5 år el saknar kroppskontroll så kan du istället vänta 5 minuter, under vilken tid du förvarar smörgåssmöret i rumstemperatur. Alternativt välja något annat på lägg (om du tex har bristande tålamod och inte orkar vänta 5 minuter).

Med andra ord är bregott till för oss med smak, en ansedd ålder, kroppskontroll/tålamod.. ;P

/ûberdryg tant *kissass*

Lellan made a funny. :d

Eddie Vedder
2012-11-25, 19:45
Det är bordsmargarin, korrekt, endel är blandningar av smör och olja, sen finns det några enstaka smörpaket som inte är för matlagning.

Nej är det smör i är det inte margarin. Bregott är inget smör, det är en matfettsblandning. Smör är smör och inget annat än smör är smör.

Bregott är väl smör?

Nej matfettsblandning.

agazza
2012-11-25, 20:20
Nej är det smör i är det inte margarin. Bregott är inget smör, det är en matfettsblandning. Smör är smör och inget annat än smör är smör.

Nej matfettsblandning.

Du missuppfattade nog mig, vi menar samma, det finns bordsmargarin, det finns smör och oljeblandning, och det finns även ett bords-smör, som innehåller bara smör, och det står smör på lådan, men kommer i bordsförpackning och inte dessa pappersklossar

Har dock bara sett detta "bords-smör" i västernorrland, gul förpackning.

Xtronal
2012-11-25, 20:30

/ûberdryg tant *kissass*

tack så mycket för guiden Lellan! :d