Visa fullständig version : Deff hjälp
Lärlingen
2012-11-25, 10:21
Är det någon som vet vad det beror på att jag antingen står stilla eller går upp?. Testade vlcd tidigare och körde så i ca 2v sen kombinerade jag pulvret med sallad lite då och då vilket funkade grymt.
Nu för 6 dagar sen ca så släppte jag pulvret och började bara äta igen. Vägde 108,1 då och väger 108,7 idag?!?!. Jag vet vad jag stoppar i mig men kan ta gårdagens mat så ni ser att det är underskott
Frukost/lunch
Ica färska hamburgare 1st 210kcal per 100g denna va på 110g
Max frisco bröd 300kcal högt räknat
Gurka
Sallad
Lök
Väldigt lite ketchup med stevia
Eftermiddags mål
Fransk hotdog med vanlig grillkorv utan dressing
Middag
Stor sallad med ca 100g kalkon i. Salladen va gjort av isbergssallad,gurka,tomat och gul lök
20g chilisås. 80kcal per 100g
Ja det va vilodag igår från gymmet
Igår va en lite mer syndig dag därför jag väljer att skriva gårdagen. Mitt kcal behov är 2900 vid vila och det stöttas av olika formler på nätet samt fick fram det vid fettmätningen med.
Är det så enkelt med vikten så kroppen inte vant sig än?. Vad kan man göra isåfall för att komma igång igen?. Börjar bli riktigt idiot på detta då mitt mål är 100 innan nästa fettmätning som är den 18december så tiden är knapp och alla problem på vägen vill jag lösa så snabbt och bra det går.
Så vet någon vad detta beror på?
Här har du lite som kan vara intressant att läsa
http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part.html
http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part_28.html
Vissa saker kanske kan ta emot lite att göra när vikten inte vill gå ner (refeed etc) men värt en genomläsning!
Lärlingen
2012-11-25, 11:13
Akada, du är fan kung. Läste igenom länkarna du skickade och då jag känner igen några av symptomen och det är det ända sättet som kan förklara varför jag stannat och tom ökat i vikt så blir det att lyda råden i del 2 förutom alkoholen för jag dricker inte :P. Men jag ska självklart testa allt annat, har inget att förlora på det.
Ska försöka ta mig till gymmet och ta ett helkroppepass på höga rep om axeln vill idag för den har också börjat bråka men den får bara lyda i någon timme. Tack så jätte mycket igen Akada :)
No probs, hoppas det löser sig!
Vet själv hur frustrerande det kan vara när inget ser ut att hända, fastän man sköter sig.
Lärlingen
2012-11-25, 11:52
No probs, hoppas det löser sig!
Vet själv hur frustrerande det kan vara när inget ser ut att hända, fastän man sköter sig.
Det är galet frustrerande. Nu är iaf massa refeed saker köpt och ska kränga fint innan gymmet. Hoppas detta löser sig nu. Känt mig svullen ett tag nu med så det är förhoppningsvis vatten för har omöjligt legat på kcal +
Strunta i vågen och kolla hur kläderna blir större vecka för vecka.
Lärlingen
2012-11-25, 15:55
Strunta i vågen och kolla hur kläderna blir större vecka för vecka.
Bra idé men är tyvärr fast på att nå under 15i bf så man kan börja bygga på riktigt. Men självklart studerar jag dagligen måtten runt mage,bröst osv för att hålla koll men där har det stannat och tom ökat lite längst ner på magen.
Testar iaf akadas tips idag stenhårt så ser vi annars får tekniken läggas om på något vis
Lärlingen
2012-11-26, 09:12
Testade att äta och träna efter akadas tips igår och det kändes bra tills vågen kom fram. Mätte mig med och har ökat drygt 1cm och 700g sen igår? Vad fan händer med min kropp?!. Åt ca 2300kcal igår och har behov på 2900 men tränade även i 2t hög rep så. Några fler idéer? Jag börjar fan på pulver igen om jag inte får bukt på detta. Förstår inte hur jag kan gå upp hela tiden trotts underskott?. Upp över 1kg på mindre än 1v?
Testade att äta och träna efter akadas tips igår och det kändes bra tills vågen kom fram. Mätte mig med och har ökat drygt 1cm och 700g sen igår? Vad fan händer med min kropp?!. Åt ca 2300kcal igår och har behov på 2900 men tränade även i 2t hög rep så. Några fler idéer? Jag börjar fan på pulver igen om jag inte får bukt på detta. Förstår inte hur jag kan gå upp hela tiden trotts underskott?. Upp över 1kg på mindre än 1v?
Då räknar du fel. Väg dig inte varje dag, väg dig 1 gång i veckan.
Lärlingen
2012-11-26, 10:41
Kan lova dig att jag inte räknar så fel så att jag ligger på balans eller ens plus. Att väga sig 1gång i veckan kan jag köpa och borde nog börja med det
Pretorian
2012-11-26, 10:53
Ät färre kalorier. Det brukar fungera.
vicarious
2012-11-26, 10:59
Då räknar du fel. Väg dig inte varje dag, väg dig 1 gång i veckan.
Dåligt tips. Begränsar man sig till en vägning per vecka är risken stor att den blir missvisande.
Pretorian
2012-11-26, 11:02
Kan lova dig att jag inte räknar så fel så att jag ligger på balans eller ens plus. Att väga sig 1gång i veckan kan jag köpa och borde nog börja med det
Du kanske räknar rätt på maten men är lite väl optimistisk när det gäller din förbrukning. Du skrev väl någonstans att din balans är på 4000 kalorier.
Om jag lägger ihop det och att du inte går ner i vikt så är det ju inte omöjligt att du ändå räknar fel och faktiskt äter för mycket. (Det har hänt förut).
Lärlingen
2012-11-26, 12:05
Du kanske räknar rätt på maten men är lite väl optimistisk när det gäller din förbrukning. Du skrev väl någonstans att din balans är på 4000 kalorier.
Om jag lägger ihop det och att du inte går ner i vikt så är det ju inte omöjligt att du ändå räknar fel och faktiskt äter för mycket. (Det har hänt förut).
4000kcal är om jag skall ligga på balans dom dagarna jag tränar och har inte legat över 2500 ens på träningsdagarna och när jag gjorde bf mätningen så fick jag även fram resultatet 2900kcal en dag jag inte gjorde något på. dvs fortfarande underskott på 2500. Men jag förstår klart att jag kan ha räknat fel på kalorierna någonstans men då jag en normal dag äter max 2000 för där har jag hittat balansen jag trivs med så är det ändå underskott.
igår åt jag tex 4stycken rostade mackor till frukost med ca 70g kalkon och 30g ost samt 3dl mjölk
lunch 2 clementiner och 2 rostade mackor med 30g kalkon
middag 430g råstekt potatis, 50g wok grönsaker, 400g fläskfile samt 3dl mjölk
kvälls mål blev 2 clementiner och 2 rån
räknar man högt på frukosten så 650 kcal. Mackorna är på 83kcal styck. Kalkonen på 90 per 100g och osten 280 per 100g mjölken på 40kcal per dl
clementiner. Ingen aning men säger vi 100 för att dra till och återigen mackorna så 400kcal här med?
Middagen fläskfile är på 110kcal men drar till med 140 så 560 där och potatisen 400 kcal, mjölken 120 så här har vi 1150kcal
kvälls målet högt räknat på clementiner 100 igen dvs 200 där sen rånen är på 14kcal styck så 230 här.
Får det snabbt till 2430 kcal igår. Tränade i exakt 1t och 48minuter igår styrka på hög rep. Hann med 16 olika övningar på denna tiden och alla va 3 set på 15rep per set dvs hade ganska många lyft i minuten och högt tempo så igår va det knappast balans eller överskott.
Gick upp på vågen ca 700g tills idag så tror någon eller vet att det är överskott så säg till för alla tips som verkar logiskt provar jag och kör mer än gärna på det. Jag vill bara att vikten skall neråt och skiter i vad som krävs för att nå målen bara dom uppnås
Lärlingen
2012-11-26, 12:07
Dåligt tips. Begränsar man sig till en vägning per vecka är risken stor att den blir missvisande.
Bra att du skrev så. Har kännt att jag kanske väger mig för ofta men vill hålla koll på hur vikten beter sig samt hur kroppen svarar vid maten så vägt mig morgon och kväll men lägger ihop den totala vikten per vecka och räknar ut snittet per dag då
Pretorian
2012-11-26, 12:33
Får det snabbt till 2430 kcal igår.
Jag vet att vi alla är olika men att gå ner i vikt på närmare 2500 kcal tror jag inte är så vanligt och bevisligen så är det för högt för dig. Du verkar ha koll på kalorierna du stoppar i dig men du är nog överoptimistisk när det gäller din förbrukning.
Antingen fortsätter du som du gör och går långsamt upp i vikt (eller ligger still) ELLER så sänker du kalorierna. Se det som ett test. From imorgon äter du "endast" 2000 kcal per dag.
(Väldigt mycket mackor tycker jag...)
Lärlingen
2012-11-26, 12:40
Jag vet att vi alla är olika men att gå ner i vikt på närmare 2500 kcal tror jag inte är så vanligt och bevisligen så är det för högt för dig. Du verkar ha koll på kalorierna du stoppar i dig men du är nog överoptimistisk när det gäller din förbrukning.
Antingen fortsätter du som du gör och går långsamt upp i vikt (eller ligger still) ELLER så sänker du kalorierna. Se det som ett test. From imorgon äter du "endast" 2000 kcal per dag.
(Väldigt mycket mackor tycker jag...)
Absolut. Vet inte om jag va otydlig eller glömt att skriva det. Men normal deff dag för mig är under 2000 kcal. Har legat på 1200 ett tag och slutade att gå ner efter jag slutade på vlcd trotts att jag la på 1500 kcal i dagar. Gick tom upp då. Men ja vi kör ett test så idag MAX 2000 kcal som du säger. Har ätit HÖGT räknat 500 kcal nu och ska inte träna idag utan enbart powerwalk. Men vi ser om detta kan släppa om jag sänker det till ursprungs tanken. Ja mackorna igår va vääldigt många och äter max 1 macka i veckan i vanliga fall men tog gårdagen som va ett extrem fall bara för att visa att jag inte överskattar behovet osv. Normal dag är som sagt 2000 kcal utan mackor och sånt trams
Lärlingen
2012-11-27, 12:26
1900 kcal igår men började kissa som en dåre igår utan att dricka så mycket så ner 200g så tror att jag börjat samla vatten som börjar ge sig nu. Håller lägre kcal idag och hoppas på ett mirakel med nästa 800g
Låter bra, oroa dig inte och kör bara på så ska du se att det löser sig!
DJJOHANSSON
2012-11-27, 18:05
Har du en matvåg?
Väldigt mycket Uppskattningar och cirka här när det kommer till måltiderna.
Lärlingen
2012-11-27, 20:30
Ja jag har matvåg så allt vägs när inte hela paket äts.
Akada. Ja jag hoppas det, börjar få lite panik på vikten nu men försöker att inte oroa mig. Har förstått att stress kan ställa till det med vikten
Pretorian
2012-11-27, 21:39
Ja jag har matvåg så allt vägs när inte hela paket äts.
Akada. Ja jag hoppas det, börjar få lite panik på vikten nu men försöker att inte oroa mig. Har förstått att stress kan ställa till det med vikten
Vaddå panik!? Du sänkte väl kalorierna igår? Låt det gå någon vecka innan du justerar igen.
Lärlingen
2012-11-27, 22:17
Ja kalorierna är sänkta. 1900 igår och 1700 idag. Nä några justeringar blir det inte nu men vad jag menar med panik att jag har målet 100kg innan jul och hade det helt under kontroll förut men efter denna platån som jag inte ens vet om den är över så lär jag nog inte nå målet. Hoppas bara på ett mirakel dvs 2st 700g nergångar för dom har jag haft några gånger förr
Lärlingen hur mkt rör du dig / tränar??
Balans på 4000kcal känns spontant väldigt orimligt.
Runt 2000kcal brukar vara lagom att deffa på för dom flesta.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Lärlingen
2012-11-28, 09:01
Kör träning på ca 1t och 30 min 6gg i veckan och på kvällen brukar det bli powerwalk en stund med (har hund). Sen om balans på 4000 stämmer eller inte kan jag inte svära på för det är olika formler på nätet och inget testat
Pretorian
2012-11-28, 09:50
Vi kan väl gissa att balans på 4000 inte stämmer med tanke på att du inte verkar gå ner på 2000 ens?
Lychgate
2012-11-28, 10:16
Viktökningen kommer primärt från mat i tarmen när man övergår från en VLCD/Flytande/Pulver-diet. Vid större kaloriunderskott kommer även kroppen att behålla maten i tarmen så länge som möjligt för att utvinna så mycket näring som möjligt vilket leder till mindre besök på latrinen, vilket bidrar till ökad vikt. Det finns bra mycket mer variabler som påverkar kroppsvikten.
Att skära ner för mycket på intaget kommer bara vara negativt för att behålla fettfri massa, speciellt om ditt mål är BF relaterat.
Lärlingen
2012-11-28, 10:24
Vi kan väl gissa att balans på 4000 inte stämmer med tanke på att du inte verkar gå ner på 2000 ens?
Gick ner 200g på 1900?. 600g ner idag på 1700kcal tror jag det va. 2000 har jag inte provat just nu men körde lägre när platån började och gick upp så borde ha samlat vätska eller bara kroppen som försöker stoppa min målgång den 18 december
Lärlingen
2012-11-28, 10:40
Viktökningen kommer primärt från mat i tarmen när man övergår från en VLCD/Flytande/Pulver-diet. Vid större kaloriunderskott kommer även kroppen att behålla maten i tarmen så länge som möjligt för att utvinna så mycket näring som möjligt vilket leder till mindre besök på latrinen, vilket bidrar till ökad vikt. Det finns bra mycket mer variabler som påverkar kroppsvikten.
Att skära ner för mycket på intaget kommer bara vara negativt för att behålla fettfri massa, speciellt om ditt mål är BF relaterat.
Kan isåfall förklara uppblåst känslan?. Men latrinen har inte varit direkt som vanligt. Känner att jag överskattade min kropp 1dag genom 2500kcal, dock va det 1 dag och inte alla dagar. La på 1700 igår och 1900 dagen innan. Att skära ner för mycket vill jag inte då jag är rädd om min ffm.
Tänker köra på Max 1800 kcal dagligen nu med mycket fokus på protein som vanligt. Nu verkar det ha kommit igång bra igen. 800g på 2dagar :)
Lychgate
2012-11-28, 10:45
Det är antagligen den bidragande faktorn till att du känner dig uppblåst.
Träna förövrigt med kroppen, inte emot den. Att mata in siffror(kalorier) och förvänta sig ett exakt resultat(viktnedgång) är omöjligt då kroppen är en organism och inte en maskin.
Lärlingen
2012-11-28, 10:54
Det är antagligen den bidragande faktorn till att du känner dig uppblåst.
Träna förövrigt med kroppen, inte emot den. Att mata in siffror(kalorier) och förvänta sig ett exakt resultat(viktnedgång) är omöjligt då kroppen är en organism och inte en maskin.
Jo jag vet. Va som sagt 1dag jag gjorde det vilket va otroligt korkat. Vet ju vad som funkar för min kropp så några sånna expriment blir det inte mer. Att siffrorna svajar i nergång förstår jag, bara denna långa platå som skrämde mig lite
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.