Visa fullständig version : Ska man verkligen lyfta tungt när man deffar?
Är det så att man ska lyfta tungt när man deffar?
Isåfall så är det så att jag tänkte köra på samma schema fast bara sänka repsen. Frågan är till hur många reps?
Ska man även ändra antal set när man deffar?
Aldrig deffat nu men ja det är väl det dom flesta gör. Lågreps höga vikter för att inte förlora så mycket styrka under deffen. Jag hade nog inte velat köra så dock, känns som att man pushar för att man ska skada sig
Aldrig deffat nu men ja det är väl det dom flesta gör. Lågreps höga vikter för att inte förlora så mycket styrka under deffen. Jag hade nog inte velat köra så dock, känns som att man pushar för att man ska skada sig
Förlora styrka? Jag bryr mig inte så mycket styrkan, det är massan jag vill ha kvar! Men är det verkligen så? Trodde man tränade tungt för att behålla massan.
Förlora styrka? Jag bryr mig inte så mycket styrkan, det är massan jag vill ha kvar! Men är det verkligen så? Trodde man tränade tungt för att behålla massan.
Jag kan vara helt ute å cykla. Lämnar det till någon annan
Styrkan och massan kan sägas gå hand i hand, så länge man tränar på rätt intensitet och volym. Det finns inget sätt som är mest rätt. "Träna tungt" kan också tolkas som att man fortfarande tar i på gymmet, satsar på att försöka öka sin styrka, och inte börjar ta det lugnare p.g.a. energiunderskott.
Jag brukar personligen lyfta tungt när jag deffar, brukar generellt gå över till RPT som progressions modell för basövningarna då och försöka konstant öka i styrka trots underskott.
Sheogorath
2012-11-25, 09:54
Styrkan och massan kan sägas gå hand i hand, så länge man tränar på rätt intensitet och volym. Det finns inget sätt som är mest rätt. "Träna tungt" kan också tolkas som att man fortfarande tar i på gymmet, satsar på att försöka öka sin styrka, och inte börjar ta det lugnare p.g.a. energiunderskott.
Det är så jag tycker att man ska tolka det. :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178921&highlight=reps+deff
Orkar inte läsa igenom tråden igen, men har för mig att det står bra information där.
Själv föredrar jag att köra de flesta seten med låga reps (1-5). Återhämtar mig mycket bättre från ett sådant pass
Om maxstyrkan är viktigast för dig men annars tror JAG att det fortfarande är bättre med högre reps trots deff för anabolismen, men kanske inte om man ligger för lågt på kolhydrater..
krubkungen
2012-11-25, 14:36
Det är så jag tycker att man ska tolka det. :)
+1
Tycker samma sak.
Tackar för svar, men nu är det så att jag inte bryr mig så värst mycket om styrkan, det är muskelmassan jag vill behålla!
Jag har kört 12-16 reps i några månader och nu när det är dags för deff kanske jag ska köra 6-8? Vad säger ni?
Tackar för svar, men nu är det så att jag inte bryr mig så värst mycket om styrkan, det är muskelmassan jag vill behålla!
Du kan tänka det som att bibehållen styrka vid deff är främst tecknet på bibehållen muskelmassa.
Jag har kört 12-16 reps i några månader och nu när det är dags för deff kanske jag ska köra 6-8? Vad säger ni?
Hade du läst igenom tråden jag länkade så hade du nog fått bra svar. Du får ju ta och anstränga dig själv lite...
Barbastark
2012-11-26, 07:14
Min take på det är att tung styrketräning (som i set om 4-6reps på samma RM) är bäst vid deff av två anledningar:
1. Tung styrketräning i detta RM-spann stimmulerar till myofibrillär hypertrofi=den faktiska muskelvävnaden, villet ju är vad man vill behålla. Till skillnad från sarkoplastisk hypertrofi (stimuleras mer vid högreps) villket snarare är cytoplasman och mitokondriernas kapacitet=inte direkt "muskelmassa" på samma sätt.
2. Vid lägre energi och glykogennivåer (villet du antagligen kommer ha vid deffen) så vill du få så mycket "bang for the buck" som möjligt. Lågt repsantal kommer göra att du till största delen kommer använda ditt lagrade ATP under setet och samma krav på att "nybilda" ATP under själva arbetet kommer inte ställas på dig. Kör du även med kreatin här (ATP boost) så kommer du nog inte märka någon större skillnad på deff vs icke-deff perioden.
Tung träning är bra. Riskabel träning är mindre bra. Så träna tungt men smart, speciellt på diet. Ju mer energi och fett det finns tillgängligt desto mer marginal finns det.
Är inte hela grejen ett missförstånd från King Grub? Han skrev att man skulle träna tungt, det betyder inte att man ska träna lågreps. Eller?
Tror det va något sådant.
Tungt är i det här sammanhanget ungefär allt över 15rm i intensitet dvs låg och medelhöga reps (om man kör något så när nära failure). Att undvika högre reps för att man har mindre glykogen kan vara ett skäl om det är en strikt ketodiet även om det går att köra höga reps även då, i annat fall tyder det mest på att man inte fyller på tillräckligt med kolhydrater (vilket i slutet av en deff är helt naturligt för de flesta). Jag skulle också bli förvånad om det faktiskt märks någon större skillnad på högre reps än så, om man är van vid att köra det, när det gäller att behålla muskelmassan.
Att behålla muskelmassa kräver däremot inte samma ansträngning och belastning som att bygga upp den så att minska totalvolymen en aning vid deff kan vara rimligt. Dock kanske inte bara för att det står deff på schemat utan att man funderar igenom hur man planerar att sänka den och att man kanske inte genomför hela sänkningen på en gång.
Styrka är ett kvitto men om man byter träningsprogram precis innan en deff så kan det vara ett ganska dåligt sådant.
Tackar för svar allihopa!
KREATIN verkar som en bra ide under deff?
vicarious
2012-11-26, 17:07
Alltid en bra idé, oavsett deff eller inte.
Sheogorath
2012-11-26, 19:40
Absolut. Jag kör kreatin endast under deff. Ett utmärkt sätt att behålla vikterna på stången så länge som möjligt, tillsammans med allt annat man optimerar när det är deffdags. :thumbup:
ninjafinne
2012-11-26, 20:57
Personligen var det svåraste med deff det psykiska i vetskapen om att man inte kommer öka i massa, oavsett teknik då kroppen går på underskott.
Svårare motivera till ordentliga pass när det mest handlar om att underhålla det man har istället för att sträva framåt.
Personligen var det svåraste med deff det psykiska i vetskapen om att man inte kommer öka i massa, oavsett teknik då kroppen går på underskott.
Svårare motivera till ordentliga pass när det mest handlar om att underhålla det man har istället för att sträva framåt.
Absolut, håller med till 100%. Men jag längtar tills dagen jag kan känna mig bekväm på stranden/hos polarna/ i kläderna o.s.v.
Jag sitter och funderar på fall jag kanske kan öka något i massa på armarna även fast jag deffar eftersom dom inte har mycket massa alls... Hmm
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.