Visa fullständig version : Marijuana vs Sprit
Vad är farligast av marijuana och alkohol/sprit?
Skulle mindre brått begås om marijuana blev lagligt?
Diskuterade med några polare om saken och de var fast beslutna om att alkohol/sprit är farligare.
Alkohol såklart. Har du någonsin hört talas om någon som fått sämre blodvärden, trasiga organ eller dött av alkoholförgiftning? Ja.
Marijuana? Nej, ingen har någonsin dött av själva drogen.
Varför är det "hyshhysh" med marijuana då? Är det helt "ofarligt"?
filmjölk
2012-11-24, 22:01
...and here we go again!
Jockefoten
2012-11-24, 22:01
Alkohol såklart. Har du någonsin hört talas om någon som fått sämre blodvärden, trasiga organ eller dött av alkoholförgiftning? Ja.
Marijuana? Nej, ingen har någonsin dött av själva drogen.
Människan har rökt/käkat/injicerat marijuanaplantan i tusentals år. Ett rätt vågat antagande när du säger att ingen någonsin dött av själva drogen. :D
Moralpanik. Nej.
Sprit är ett giftigt och dödligt lösningsmedel. Cannabis är världsfred.
Självklart är det inte helt "ofarligt". Det påverkar, vad jag förstår, psyket väldigt mycket. Sen läste jag någonstans att man blir dummare :laugh:
King Grub
2012-11-24, 22:03
Sen läste jag någonstans att man blir dummare :laugh:
http://www.pnas.org/content/109/40/E2657
älskarcola
2012-11-24, 22:04
Synd att man inte uppfann cannabis för 30 år sen..då hade Bob Marley levt idag..
Synd att man inte uppfann cannabis för 30 år sen..då hade Bob Marley levt idag..
Precis, marijuana gav honom cancer :p
Nebuchadnezzar
2012-11-24, 22:06
Hade han inte fått hudcancer under tånageln då menar du? Om man hade "uppfunnit" växten senare.
:thumbup:
Båda är kassa därför låter man bli.
r2d2r2d2
2012-11-24, 22:14
Båda är skadliga droger.
Sparven från Minsk
2012-11-24, 22:15
Tänk om alla kunde läsa den och sen knipa.
Eddie Vedder
2012-11-24, 22:19
Alla jag känner som rökt mycket har i alla fall mindre brått. De är lugna och har inte brått alls.
Hihihihi
EDIT: Och nej, det är inte direkt den första tråden. Ingen är utan biverkningar och man väljer än idag att hålla den ena illegal eftersom den andra innebär enorma samhällsproblem. Kanske fel, kanske rätt, kanske rätt ur folkhälsosynpunkt men moraliskt fel etc. Någon lösning på svaret blir det i alla fall inte i den här tråden heller. :)
ja det är ju jävligt svårt att hitta liknande rapporter om sprit, eller hur? ingen har väl påstått att cannabis inte har biverkningar vid långsiktigt användande, ,frågan var ju vilket som var farligare. och alkohol är helt klart farligare.
cannabis är inte direkt någon höjdare rent psykiskt
kaffekopp
2012-11-24, 22:22
"among adolescent-onset cannabis users"
så denna studie gäller för folk som börjat röka på under eller innan puberteten, det är en annan historia om man börjar när man är färdigutveklad.
dock tror jag inte det är helt så skade fritt o perfekt som folk verkar tro.. weed sliter nog på en också
fiskebulle
2012-11-24, 22:25
Inte fan blir man smartare att röka gräs i alla fall... Alla potheads jag känner blir tydligt dummare/långsammare även när de inte är påverkade.
sen kan mqn ju också påpeka att det finns medicinal cannabis. men inte medicinal sprit. eller har du hört en läkare säga "du, dra hem och ta dig ett järn mot den där starren/reumatismen/cancersmärtorna hörru"
Hemma Gymmaren
2012-11-24, 22:27
OCef3q94tRI
Skulle vart lite snabbare på att posta denna.
Jockefoten
2012-11-24, 22:28
sen kan mqn ju också påpeka att det finns medicinal cannabis. men inte medicinal sprit. eller har du hört en läkare säga "du, dra hem och ta dig ett järn mot den där starren/reumatismen/cancersmärtorna hörru"
Alkohol används inom sjukvården...
Alkohol används inom sjukvården...
i vilket syfte, förrutom desinfektionsmedel?
http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Fakta-och-forskning/Dricka-for-att-halla-sig-frisk/
Eddie Vedder
2012-11-24, 22:31
Alla jag känner som rökt mycket har i alla fall mindre brått. De är lugna och har inte brått alls.
Hihihihi
EDIT: Och nej, det är inte direkt den första tråden. Ingen är utan biverkningar och man väljer än idag att hålla den ena illegal eftersom den andra innebär enorma samhällsproblem. Kanske fel, kanske rätt, kanske rätt ur folkhälsosynpunkt men moraliskt fel etc. Någon lösning på svaret blir det i alla fall inte i den här tråden heller. :)
Som ett tillägg till mitt lite semitrollande förstainlägg så måste jag ju säga att den där nya studien är väldigt bra genomförd. Väldigt noggrant kontrollerad, prospektiv och intressant rent metodologiskt att de även frågat närstående människor hur de uppfattar deltagaren som de står nära. Men ja, det handlar som sagt om regelbundet rökande från tonåren men jag ser knappast den faktorn som obetydlig. Om man inte enbart är känslostyrd i den här frågan (och därför fnyser åt studien på ren rutin) tycker jag i alla fall att man ödmjukt borde reflektera över resultaten.
billmaier
2012-11-24, 22:31
Röstade på alkohol eftersom den kan orsaka en massa olika sjukdomar, medan cannabis gör att man endast blir lite dummare.
Som ett tillägg till mitt lite semitrollande förstainlägg så måste jag ju säga att den där nya studien är väldigt bra genomförd. Väldigt noggrant kontrollerad, prospektiv och intressant rent metodologiskt att de även frågat närstående människor hur de uppfattar deltagaren som de står nära. Men ja, det handlar som sagt om regelbundet rökande från tonåren men jag ser knappast den faktorn som obetydlig. Om man inte enbart är känslostyrd i den här frågan (och därför fnyser åt studien på ren rutin) tycker jag i alla fall att man ödmjukt borde reflektera över resultaten.Tråden heter ju Marijuana vs sprit.
Vad säger liknande rapporter om alkohol? Att bara ta rapporten och peka på att det är jättedåligt är långt ifrån genomtänkt.
Sen har nog de flesta av oss inte tillgång till rapporten i sin helhet heller.
edit: Att alkohol är en värre drog borde det inte råda något tvivel om. Det finns rapporter om man orkar googla.
Även om jag inte brukar cannabis tog jag det. Har aldrig stött på någon som varit våldsam av maja. Alkohol däremot..
Eddie Vedder
2012-11-24, 22:41
Sen har nog de flesta av oss inte tillgång till rapporten i sin helhet heller.
Jag vet det. Därför försökte jag ge en lite övergripande kommentar. Jag ljög inte om du tror det. Angående alkohol så är det irrelevant utifrån vad jag pratar om. Vissa pratar om att det är helt ofarligt med cannabis, cold turkey, och det är väldigt oseriöst. Och det är min poäng. Det finns ingen motsättning i att ta såna här resultat på allvar men fortfarande vara för en legalisering.
vem hävdar att det är helt ofarligt i tråden?
Eddie Vedder
2012-11-24, 22:43
vem hävdar att det är helt ofarligt i tråden?
Vad som sagts i andra trådar upphör inte att vara sagt bara för att en ny startas.
Jag vet det. Därför försökte jag ge en lite övergripande kommentar. Jag ljög inte om du tror det. Angående alkohol så är det irrelevant utifrån vad jag pratar om. Vissa pratar om att det är helt ofarligt med cannabis, cold turkey, och det är väldigt oseriöst. Och det är min poäng, det finns ingen motsättning i att ta såna här resultat på allvar men fortfarande vara för en legalisering.Klart jag inte tror att du ljuger.
Så sant så.
Att säga att cannabis är ofarligt är dumt och leder inte till någon seriöst debatt. Ungefär lika oseriös blir debatten när folk säger "bort bort bort det är skräp bort".
Och det sista håller jag också med om. Mitt inlägg var inte primärt riktat till dig utan mer fylla i vad andra som läser kan tänka på.
Beror på hur man använder det.
Men fler saker skulle väl kunna gå snett på en helkväll med alkohol än med cannabis.
Tycker ni är för hårda mot Sparven, hans källa är ju polisens "experter", de skulle väl aldrig ha en agenda?:confused:
Precis, marijuana gav honom cancer :p
Nej. Han fick cancer av nåt sår i foten när han spelade fotboll. Sen spred den sig vidare. Har inget med weedet att göra. Dock lindrar weed bra mot en del cancersjukdomar.
Bägge.
Även om det inte är farligt - orka. Har vettigare saker att lägga pengarna på. & dessutom behöver jag inget för att må bra/bli lugn.
Men är inte emot något av dem direkt. Alla gör vad de vill med sina liv & sålänge man kan hantera alkolhol/jollar spelar det väl ingen roll i det stora hela så att säga.. Förutom moraliskt..
Nebuchadnezzar
2012-11-25, 02:33
Nej. Han fick cancer av nåt sår i foten när han spelade fotboll. Sen spred den sig vidare. Har inget med weedet att göra. Dock lindrar weed bra mot en del cancersjukdomar.
Det hade inget med fotboll att göra heller, det är en myt.
Det hade inget med fotboll att göra heller, det är en myt.
jo de stämmer
Question: How and why did Bob Marley die?
Answer: Bob Marley died in 1981, officially due to malignant melanoma, a dangerous type of cancer that was found on his toe. It's not quite as simple as it sounds, though.
Discovering the Melanoma
Reggae legend Bob Marley first discovered that something was wrong in 1977 when he injured his foot while playing soccer with some friends. The wound seemed pretty extreme for a simple soccer injury, and when it got worse instead of healing, he decided to see a doctor. Marley was diagnosed with melanoma, and an amputation of the toe was recommended.
--
Samma sak står på flera sidor. Sen vägrade han amputera foten pga hans religion så den spred sig.
han fick det ju inte från skadan,det vara bara att de upptäckte att han hade det i samband med vård för den skadan. cancer smittar inte, och är inte en infektionssjukdom...
han fick det ju inte från skadan,det vara bara att de upptäckte att han hade det i samband med vård för den skadan. cancer smittar inte, och är inte en infektionssjukdom...
Ja juste, så vare!
Eddie Vedder
2012-11-25, 10:02
...och är inte en infektionssjukdom...
http://en.wikipedia.org/wiki/Harald_zur_Hausen
http://en.wikipedia.org/wiki/Harald_zur_Hausen
Den absoluta majoriteten då. Vi pratar ju hudcancer.
Eddie Vedder
2012-11-25, 13:42
Den absoluta majoriteten då. Vi pratar ju hudcancer.
Jag ville bara retas lite. ;)
jag lärde mig iallafall nånting! jag tackar och tar emot
i vilket syfte, förrutom desinfektionsmedel?
http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Fakta-och-forskning/Dricka-for-att-halla-sig-frisk/
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19660623000023&DocTypeID=3
Jag använder Malvitona för att få upp aptiten hos vissa patienter. Att de blir lite snurriga och glada i hatten ser jag som en positiv bieffekt.
Antar att gräs hade fungerat minst lika bra dock :D
Alla dagar i veckan marijuana framför Sprit!
Inte ens en hundradels så många våldsbrott begås med marijuana i blodet jämfört med sprit.
Om vi däremot snackar legalisering så tycker jag det är värdelöst att legalisera marijuana med argumentet "sprit är lagligt och det är farligare". Hjälp mig förbjuda sprit så hjälper jag er legalisera marijuana!
Tack för mig!
rajjan_dammit
2012-11-25, 21:54
Mindre brått hade det ju blivit om fler brukade cannabis. Om kriminaliteten minskat vet jag inte.
Puch2
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/302795_465496860183058_1650028874_n.png
Röda Björnen
2012-11-25, 22:59
Finns inget positivt med varken eller! Alkohol kan i liten mängd ha en viss positiv hälsoeffekt men annars så är inget av dem mycket bra!
påFinns inget positivt med varken eller! Alkohol kan i liten mängd ha en viss positiv hälsoeffekt men annars så är inget av dem mycket bra!
Du får ta och läsa på lite.
Finns inget positivt med varken eller! Alkohol kan i liten mängd ha en viss positiv hälsoeffekt men annars så är inget av dem mycket bra!
Men nu är väl cannabis snarare ett av de läkemedel som har absolut mest användningsområden..?
Fast frågan är vilken av dem som är farligast.
Det är skojsiga effekter! Det måste väl ses som positivt?
alkohol hjälper folk att få ligga
Hemma Gymmaren
2012-11-26, 01:10
Gräs också.
Hamsterkakan
2012-11-26, 01:32
Gräs positiva effekter
Psykiska effekter:
Lyckokänslor, eufori.
Lugn, stress försvinner.
Djupare tankar, filosofiska tankar.
Problem löser sig, främst genom att man i tankeprocesserna hittar nya synviklar på problemen.
Kreativiteten ökar, genom att stimulera viljan att uttrycka sig i konst, skrift eller musik.
Musik låter bättre
Alla yttre intryck förstärks.
Förändrad tidsuppfattning. (inte lika mycket för dagligrökare)
Fysiska effekter:
Avslappning i hela kroppen
Pirrningar/spasmer i ben/armar
Ökad aptit (mat smakar väldigt bra)
Negativa effekter:
:laugh::laugh::laugh::laugh:
Haha, gillar att man kan räkna de som ser båda sidorna av mynten på en hand i den här tråden :D
Haha Pryce :D
Farligast lär ju utan tvekan vara alkohol. Hade inte marijuana varit stimatiserat, hade det varit en icke-fråga skulle jag tro.
Kanske vägen dit men whiskeyballe underlättar inte själv liggandet.
De du lista är "ytliga" effekter. Men det finns medicinskt bevisade effekter mot tex starr, reumatism och migrän. Det är dom effekterna man ska framhäva mer än att man blir stenad och dt är gött om man vill bli tagen seriöst!
true dat.
Om jag personligen ska välja. Väljer jag nog alkohol eftersom jag har så stor erfarenhet av just det och vet att jag själv inte är en av de i statistiken som orsakar den omfattning av skada till sig själv eller andra. Men jag anar att om maja hade haft alkoholens position så hade där varit mindre skadegörelse i samhället även om det klart också skapat problem.
Sen tror jag inte heller att en legalisering (reglering då förstås) av personligt bruk hade ökat problemen på samhällelig nivå på sikt utan snarare minskat den.
Eftersom fler hade "valt" att röka på istället för att supa och då hade vi minskat alkoholkonsumtionen och allt det negativa relaterat till alkohol hade ersatts med allt det negativa med maja. Vilket nog hade varit en vinst för samhället.
BTW: Hur mycket ska man dricka för att få den här effekten? Jag har aldrig upplevt något annat än ökad libido av alkohol :P
BTW: Hur mycket ska man dricka för att få den här effekten? Jag har aldrig upplevt något annat än ökad libido av alkohol :P
Vete fan, en del ;)
Vinballe har inget med libido att göra. Sexlusten kan vara på topp men kuken kan ändå slakna pga alkoholen.
Libido=sexlust
tror att det ar bade och. testot okar I borjan, nar man kanner sig euforisk over huvudtaget. jag TROR ocksa att det ar orsaken till manga valdtakter som ar sa vanliga pa nordamerikanska studentfester t ex. I kombo med sprit, men efter et tag kommer trottheten och bakfyllan och da ar hormonbalansen helt snedvriden, man har ju ostrogen ocksa.
Orgasm ar styrd ever var vilja, man kan tvinga fram den men det ar svarare med alkohol, emedan potensen inte kan paverkas av vilja alls utan snarare bejakande I sa fall.
det har kan vara fel men jag skall forsoka kolla up det, broscience och gissningar Fran min sida.
Ah ok. Har helt enkelt inte upplevt fenomenet, utan att gå in på närmare detaljer...
Ah ok. Har helt enkelt inte upplevt fenomenet, utan att gå in på närmare detaljer...
Skatta dig lycklig :) Jag får i princip välja mellan hemsläp och dricka, iof inte så svårt val.
Angående topic så säger jag att spriten är bra mycket farligare, förstör både kroppen, relationer och andra människor betydligt mer än majja.
Gräs positiva effekter
Psykiska effekter:
Lyckokänslor, eufori.
Lugn, stress försvinner.
Djupare tankar, filosofiska tankar.
Problem löser sig, främst genom att man i tankeprocesserna hittar nya synviklar på problemen.
Kreativiteten ökar, genom att stimulera viljan att uttrycka sig i konst, skrift eller musik.
Musik låter bättre
Alla yttre intryck förstärks.
Förändrad tidsuppfattning. (inte lika mycket för dagligrökare)
Fysiska effekter:
Avslappning i hela kroppen
Pirrningar/spasmer i ben/armar
Ökad aptit (mat smakar väldigt bra)
Negativa effekter:
:laugh::laugh::laugh::laugh:Amen.
/tråd
Jag gillar att spasmer i ben/armar är en "positiv effekt" ;)
Tänk om du skulle lära dig att allt här i världen inte är svart eller vitt.
Röda Björnen
2012-11-26, 19:48
på
Du får ta och läsa på lite.
Men nu är väl cannabis snarare ett av de läkemedel som har absolut mest användningsområden..?
Fast frågan är vilken av dem som är farligast.
Alkohol skulle jag säga är ett farligare ämne än cannabis om man nu ska dra dessa lätt över varandra. Alkohol är väl kan man säga den mest spridda drogen i hela världen [laglig också].
Finns ett visst mediciniskt värde i bägge medlen och man kan ju tänka sig att det kanske är ENDAST där de bör användas egentligen.
Jag var rätt stor supporter till marijuana och andra droger [Aldrig tyckt alkohol har medfört något positivt] ett tag men när man tittar på vad det kostar världen i drogbekämpning, brott som begås under drogpåverkan, brott som begås för att få tag i droger o.s.v. Det finns lätta räknesätt för att räkna ut att även om marijuana i sig inte är den farligaste drogen [förutom att det nu till och med är bevisat med forskning att det gör dig dum] så kostar det mycket pengar.
Dessutom kan man diskutera kring hur stor inkörsport det är att gå ifrån marijuana till "hårdare" droger.
Jag arbetar som väktare och har sett en hel del skit gå omkring både under min korta tid som jag arbetat samt även innan och har varit med om flera människor gå ifrån just marijuanabruk till att bruka heroin, amfetamin, ectasy m.m., dessutom blandar många detta med alkohol och det leder ofta till dåliga saker.
Läsa på lite behöver man alltid men säger du att de positiva delarna av droger överväger det negativa så är det kanske inte jag som behöver läsa på.
MVH
Det kostar mycket pengar för att det är olagligt, simple as that, björn.
filmjölk
2012-11-26, 20:46
Negativa effekter jag studerat hos pårökta, men vad jag skulle klassa som icke missbrukande, bara nöjesbrukande:
* Man får för sig att låten "Puff the magic dragon" faktiskt handlar om ett barns leksak (och inte hasch) som blir övergiven och börjar böla som ett litet barn.
* Man letar upp telefonnummer till tjejer man var förälskad i när man gick i skolan för 15-20år sedan och tycker att det är en bra idé att ringa dem klockan tre på natten och berätta om sina känslor.
* Man äter knäckebrödmackor med smör och är ensam i världen den som förstår hur fantastiskt gott detta faktiskt är. Msn kanske skulle ta och ringa någon, mamma kanske? och berätta det här om knäckemackor.
* Man skrattar såpass mycket att man kissar på sig åt Onkel Kånkels tolkning av Tjuren Ferdinand. Sedan skrattar man så mycket åt att man kissat på sig av skratt att man kissar på sig igen.
* Man sitter och "småsmuttar" på några pilsner och har dragit i sig tolv inom loppet av två timmar och är inte bara stenad, utan även full som en kastrull.
* Man letar upp telefonnummer till tjejer man var förälskad i när man gick i skolan för 15-20år sedan och tycker att det är en bra idé att ringa dem klockan tre på natten och berätta om sina känslor.
Det här är annars en ökänd effekt av alkohol :D
Cannabis legaliserat aven I Colorado, USA sen ett par veckor tillbaka. USA ar verkligen ett Lapptacke nar det galler forbud och frihet.
Jag arbetar som väktare och har sett en hel del skit gå omkring både under min korta tid som jag arbetat samt även innan och har varit med om flera människor gå ifrån just marijuanabruk till att bruka heroin, amfetamin, ectasy m.m., dessutom blandar många detta med alkohol och det leder ofta till dåliga saker.
Läsa på lite behöver man alltid men säger du att de positiva delarna av droger överväger det negativa så är det kanske inte jag som behöver läsa på.
MVH
Personliga anekdoter säger inte så mycket. Väktarerfarenhten lär ju inte vara typisk för hur den genomsnittslige cannabisbrukaren ter sig. För du gick väl inte rond på t ex trevliga lugna hemmafester?
Den övriga erfarenheten kan jag väl ge dig lite cred för men det viktiga i sammanhanget är den vetenskap och statistik man har samlat. Att från sitt egen perspektiv iakkta individer har inte i närheten lika stor tyngd som de effekter man kan se på nationell nivå. Där kommer alltid finnas individer som bara upplevt dåliga saker med en drog. Precis som där finns de som enbart upplevt eufori, vällust och harmonisk gemenskap.
Rå-data är mycket mer intressant.
Det kostar mycket pengar för att det är olagligt, simple as that, björn.
Precis. Om de var lagligt skulle man kunna odla överallt och endast betala elräkningen som kostnad.
Men detta vill ju inte läkemedelsbolagen. Dom vill uppfinna sina "drömpiller" och ta patent på de för att leva på rikedomarna.
Min teori är att medicinsk marjiuana inte fått lika stor utsträkning som de borde fått, pga att man inte kan ta patent på naturliga medel. FInns inte lika mycket pengar att hämta helt enkelt.
Cannabis lindrar mot över 200 sjukdomar, och vissa sjukdomar fungerar cannabis bättre än vilken annan medicin som helst. Synd bara att utvecklingen går så långsamt.
Kan länka en intressant studie kring ämnet (bipolära, psykiska sjukdomar generellt och marijuana).
http://www.theatlantic.com/health/archive/2012/08/study-pot-may-improve-cognitive-functioning-in-bipolar-disorder/261140/
METHODOLOGY: Data was collected over nine years from patients at a Long Island hospital as part of a larger cohort study. All of the patients used for this study fit the DSM-IV requirements for bipolar I disorder, meaning they had experienced a true manic episode. Fifty individuals with a history of cannabis "abuse or dependence" and 150 individuals without this history took part in a number of standardized tests designed to measure their cognitive functioning. Researchers attempted to control for as many variables as possible, including their demographics, the age of onset and duration of the patients' illness and their estimated IQ from before they developed the disorder.
RESULTS: There was a general pattern of superior cognitive functioning in the group with a history of cannabis abuse. These patients performed better than their drug-free cohort on all significant measures, such as processing speed, attention, and working memory. The researchers suspected that this discrepancy could have been caused by increased alcohol dependence in the control group, but upon secondary analysis they found that alcohol abuse was higher in the cannabis group as well.
Intressant. Speciellt när man hör så många säga att man blir dum av att röka. Ifs påverkas folk olika, stuidien nämner inte hur hjärnan påverkas om man är helt frisk. Har för mig att de finns en studie som dock pekar på att studerande klarade av proven bättre om dom rökte lite marjiuana. Dock blev de sämre resultat om eleverna rökte större mängder.
Men men. Bipolära verkar klara de bra o de e jag jäkligt glad över!
Det farligaste med gräs är att du blir som värst inlåst. Dock är det OK att försöka överdosera alkohol.
D0Ioy9eEDIA
Yup, alkoholförgiftning kan man dö av, mycket svårare att dör av cannabis förgiftning. I USA mellan 90 och 07 kunde man spåra 26 dödsfall till cannabis eller med cannabis som underliggande orsak, vad det nu betyder, medan 75000 personer där varje år i USA av alkohol. Enligt WHO dör 2.5 miljoner av alkohol varje år över hela världen. Tydligen kan de nya syntetiska cannabissorterna vara farligare, kallas för Spice eller k2 tydligen.
Yup, alkoholförgiftning kan man dö av, mycket svårare att dör av cannabis förgiftning. I USA mellan 90 och 07 kunde man spåra 26 dödsfall till cannabis eller med cannabis som underliggande orsak, vad det nu betyder, medan 75000 personer där varje år i USA av alkohol. Enligt WHO dör 2.5 miljoner av alkohol varje år över hela världen. Tydligen kan de nya syntetiska cannabissorterna vara farligare, kallas för Spice eller k2 tydligen.
Inte heller bara de som är påverkade av alkohol som skadas, hur många bråk uppstår inte på krogen. Läste för att överdosera cannabis krävs 50g/kg kroppsvikt, alltså kommer man att somna långt innan man ligger i farozonen. Spice innehöll cancerframkallande ämnen, vet inte hur det är nu dock.
Spice är inte cannabis och är enligt mig en ganska allvarlig drog. Ruset är annorlunda. Räcker att ta 2 bloss av spice och man blir helt borta.
Ahh, läste på lite mer och ja, de har inget att göra med cannabis.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.