handdator

Visa fullständig version : Resa med ospecificerat boende

shadowfire
2012-11-23, 10:25
Aloha kolo, är det någon här som har rest med ospeccat boende och vad har ni för erfarenheter av sådana resor? Alltså charter utan valt hotell, men med hotellgaranti.
Fått flytta runt till nya hotell mitt under semestern? Eller landat på bra hotell? etc.. tacksam för input.

DanielF
2012-11-23, 10:29
De hotell jag fått när jag rest ospecificerat har varit helt ok. Däremot har de övriga gästerna inte varit det. Drängfulla göteborgare som ska bråka i hallen kl 4 på morgonen.
Men det är ju inte hotellets fel direkt.

Tap3worm
2012-11-23, 10:30
Jag och brorsan köpte en resa med ospec boende till cypern för ca 2 år sen! Vi hade inte så stora krav och var inte så kräsna av oss. Väl framme fick vi en egen bungalow med lite havsutsikt! (Låg väl ca 400m från havet)! Så med andra ord kunde det inte blivit mycket bättre!
Dock ska man nog vara inställd på att man kan få ett risigt boende! Men är man inte överdrivet kräsen är det bara tuta och köra!
Vart planerar du resan?

mini
2012-11-23, 10:33
Ospecresor som man kan hamna på riktigt bra hotell är oerhört få då arrangörerna inte bokar upp rum i samma omfattning som förut. Nu köper de rummen efter att resan är köpt av kund. Om du reser ensam kan du få dela lägenhet med annan resenär.
Jag har inte varit med om att flytta någon under semestern (om det inte var på eget initiativ) men det finns en hel del dåliga hotell att hamna på. Å andra sidan tycker jag att sista minuten inte är så jättebilliga längre, så kanske är hotellen bättre.

shadowfire
2012-11-23, 10:54
De hotell jag fått när jag rest ospecificerat har varit helt ok. Däremot har de övriga gästerna inte varit det. Drängfulla göteborgare som ska bråka i hallen kl 4 på morgonen.
Men det är ju inte hotellets fel direkt.

Har du rest i hög- eller lågsäsong?

Jag och brorsan köpte en resa med ospec boende till cypern för ca 2 år sen! Vi hade inte så stora krav och var inte så kräsna av oss. Väl framme fick vi en egen bungalow med lite havsutsikt! (Låg väl ca 400m från havet)! Så med andra ord kunde det inte blivit mycket bättre!
Dock ska man nog vara inställd på att man kan få ett risigt boende! Men är man inte överdrivet kräsen är det bara tuta och köra!
Vart planerar du resan?

Jag kikar på Mexico och det är högsäsong nu ju, så risken är väl kanske som störst nu att man hamnar på skitställen. :/

Ospecresor som man kan hamna på riktigt bra hotell är oerhört få då arrangörerna inte bokar upp rum i samma omfattning som förut. Nu köper de rummen efter att resan är köpt av kund. Om du reser ensam kan du få dela lägenhet med annan resenär.
Jag har inte varit med om att flytta någon under semestern (om det inte var på eget initiativ) men det finns en hel del dåliga hotell att hamna på. Å andra sidan tycker jag att sista minuten inte är så jättebilliga längre, så kanske är hotellen bättre.

Ja, jag fick dock ett alternativ med att betala aningen mer så blev man garanterad "eget rum", så det lät iofs lockande. Det är så pass slutsålt med sistaminuten just nu att det enbart är riktigt dyra resor kvar (fyrstjärningt, all inclusive osv) så det skiljer sig över 10 000 kr om jag tar en ospec istället.

Väljer just nu mellan att spara de pengarna och chansa, eller betala för tryggheten (och lite extra lyx). Misstänker att det nu över jul/nyår är som störst risk att man får ett skithotell på ospec dock.

tntballe
2012-11-23, 11:00
Jag kikar på Mexico och det är högsäsong nu ju, så risken är väl kanske som störst nu att man hamnar på skitställen. :/

Åk dit 6-14 december så vi kan ha böjfest på hotellet.

shadowfire
2012-11-23, 11:09
Åk dit 6-14 december så vi kan ha böjfest på hotellet.

wtf ska ni dit? haha! Undervattens böj ftw? Kettlebells i poolen?

tntballe
2012-11-23, 11:13
wtf ska ni dit? haha! Undervattens böj ftw? Kettlebells i poolen?

Playa del carmen, ölcurl och bänkpress utan press varje dag.

MathiasF
2012-11-23, 11:13
Vad kostar ett okej hotell för tiden du ska stanna där? Om du bara förlorar en tusing eller två så kan det vara värt risken. Om du får en kackerlackskoloni att bo i så är det bara att knalla över till ett annat hotell.

bagmol
2012-11-23, 11:28
Rekomenderar ospecificerat boende om det är en billig resa.

Jag har rest ospecificerat tre gånger.

1. Tunisien, en vecka, lågsängong, skitbra hotell (3 stjärnor) bättre än jag någonsin skulle boka in mig på själv. Flyg + boende gick på 1995:- Resebolag Detur

2. Bulgarien, en vecka, högsängong, skitbra hotell (3 stjärnor) bättre än jag någonsin skulle boka in mig på själv. Flyg + boende gick på 1595:- Första natten fick vi dock på i ett lägenhetshotell i en annan stad. Detta var bra boende och resebyron ordnade transport utan kostnad mellan hotellen. Resebolag Apollo.

3. Kreta, två veckor, högsängong, första veckan skitbra hotell (3 stjärnor) bättre än jag någonsin skulle boka in mig på själv. Efter en vecka fick vi byta till ett pisshotell utanför stan, utan AC, poolen var full med alger. Första rummet var fullt med gigantiska spindlar. Andra rummet sov i i två nätter efter detta upptäckte vi att vi hade runt 80 bett på kropparna (bedbugs eller loppor kanske) och efter en del klagomål fick vi byta till ett annant lägenhetshotell resterande 5 nätter. Det nya hotellet var helt ok, bra läge dock ingen AC. Flyg + boende gick på 2395:- Resebolag Apollo.

Fishtank
2012-11-23, 11:39
Det är så man ska resa shadowfire.
Har åkt charter två gånger.
Helt fritt med bara planet och kanske två nätter bokade på något hotell så man kan sova av sig jetlag.

Blir alltid roligare och trevligare så om man orkar jobba lite.
Senast hamnade vi på ett 4,5 stjärnigt splitternytt hotell för 10 000 i tre veckor.(5 pers, inklusive frukost med kock som lagade på begäran)

shadowfire
2012-11-23, 11:41
Playa del carmen, ölcurl och bänkpress utan press varje dag.

hahaha, jag har faktiskt tänkt köra "The Spaniard" och visa mexikanarna lite Jason Genova moves

Vad kostar ett okej hotell för tiden du ska stanna där? Om du bara förlorar en tusing eller två så kan det vara värt risken. Om du får en kackerlackskoloni att bo i så är det bara att knalla över till ett annat hotell.

Tror inte det är så jäklarns billigt, en pizza ska tydligen kosta en hundring, så det är väl som i Sverige kan jag tänka mig med hotellnätter :/ ..

Ospecboende med garanterad "eget rum" kostar 14 papp med transfer+mat på flyget. Ej garanterad resebyråns hotell, ej garanterad resebyråns orter (även om säljaren sa att det är högst troligt). Ej garanterad att förflyttning under vistelsen ej kommer att ske.

Eller två olika hotell, speccat, all inclusive för 23 papp. Ett i staden där det var lite mer drag och ett mer spa/avkoppling andra veckan.

Skulle jag hamna på ett skithotell på ospec och vilja ta ett eget hotell så kryper jag ju farligt nära speccad resa minus all inclusive..

shadowfire
2012-11-23, 11:44
Känns ju som om chansen att få bra boende (och att kunna klaga/byta etc) är större om man åker under lågsäsong. Får man kackerlacksrum så är det antagligen lättare att hitta nytt hotell då. Nu under jul/nyår finns det en risk att hotell överlag är hyffsat fullbelagda på orterna rent generellt, så får väga in det som en risk också.

DanielF
2012-11-23, 11:48
Har du rest i hög- eller lågsäsong?

Det var under högsäsong.

xodd
2012-11-23, 11:55
För min egen del hade jag inte valt ospec. Att ens ha möjlighet att hamna på ett hotell som är skit hade för mig förstört nöjet inför resan, och antagligen förstört mycket av resan om man fått ett riktigt råtthål. Semester är ju något man skall se fram emot utan att behöva oroa sig, och när man väl är där vill ju iaf jag kunna bo fräscht och trevligt.

Hade helt klart betalat dom 9000kr det kostar extra för att få ett bokat hotellrum på ett hotell som du valt själv.

shadowfire
2012-11-23, 12:17
Det sjuka är att jag kan få ett speccat boende på restresa för TVÅ personer till en billigare kostnad än vad jag får om jag åker själv. Så fort man blir ensamresenär så försvinner alla de alternativen som syns på sistaminuten på hemsidor mm. Blä!

Det verkar rentav så att jag skulle kunna fake-boka en andra person och ta avbeställningsskydd och avbeställa den personens flygstol i sista sekund och komma billigare undan än om jag köper en resa enbart för mig själv. Helt galet.

Baan
2012-11-23, 19:23
All incl på spahotell 1vecka på kanarieholmarna om två veckor :)

Dennis93
2012-11-23, 20:08
För min egen del hade jag inte valt ospec. Att ens ha möjlighet att hamna på ett hotell som är skit hade för mig förstört nöjet inför resan, och antagligen förstört mycket av resan om man fått ett riktigt råtthål. Semester är ju något man skall se fram emot utan att behöva oroa sig, och när man väl är där vill ju iaf jag kunna bo fräscht och trevligt.

Hade helt klart betalat dom 9000kr det kostar extra för att få ett bokat hotellrum på ett hotell som du valt själv.

+1 Det är ju semester, nåt att se fram emot och bara njuta under den tiden. Att först få ett riktigt pisshotell, sen försöka skaffa nåt nytt å böka är något jag inte skulle vilja hålla på med under semestern.

tntballe
2012-11-23, 20:20
Dom här har all inclusive till dominikanska republiken för 14740kr den 16 december.
http://www.allinc.se/

shadowfire
2012-11-23, 23:28
Jag har funderat över kvällen och just nu känns det för risky att ta ospecificerat precis över jul och nyår. Annars hade jag nog chansat lite, men med otur så hamnar jag i en jäkla bergby långt ifrån hav o stränder o gudars vet allt... ska dock prova på att åka ospecificerat nästa resa tror jag, men då inte under årets kanske intensivaste högtid.

Stort tack alla för input iaf!

jens__E
2012-11-25, 03:22
Eller två olika hotell, speccat, all inclusive för 23 papp. Ett i staden där det var lite mer drag och ett mer spa/avkoppling andra veckan.

Ta det!!
Av egen erfarenhet så är det inte värt med ospec. Speciellt inte till Mexico runt jul/nyår.
Allt i Playa Del Carmen är till 99 % fullbokat så det kommer, om du vill från ospec resa uppgradera dig till annat hotell, i stort sett vara omöjligt att göra det.