handdator

Visa fullständig version : Skadat axeln!

supras
2012-11-22, 16:22
Tjo.

Igår körde jag ett axelpass och fick hjälp av en polare när jag skulle köra axelpress i maskin. När han skulle hjälpa mig att dra upp vikterna för att börja utföra övningen så kom dom för långt upp och all vikt kastades ner 10cm tills mina armar tog emot (han drog upp den 10cm för långt helt enkelt så vikterna fick fri fall tills jag kunde ha armarna raka). Kände att det högg till i axeln men ville testa köra några reps men det gick inte, smärtade för mycket.

Vi gick vidare till triceps där jag heller inte klarade utan min stabilitet på vänsterarmen var usel och fick avbryta även där. Ville testa om jag kunde använda vänsterarmen till något så testade att curla lite lätt med biceps.. även det gick åt helvete.

Så vad kan det röra sig om för skada? Sträckning?

Om detta skulle kunna hjälpa att klura ut vad för skada det är så kan jag säga att jag kunde köra dips till min förvåning, utan någon smärta alls.

Väl mött!

Rusk
2012-11-22, 17:37
Gå till en naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast och belasta inte axeln förens du har fått en diagnos.
I framtiden så råder jag dig även att använda en vikt du kan kontrollera.

supras
2012-11-22, 17:50
Gå till en naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast och belasta inte axeln förens du har fått en diagnos.
I framtiden så råder jag dig även att använda en vikt du kan kontrollera.
Yes, får göra det. Jo det var inte direkt en övervikt om du tolkar det så, utan polaren hjälpte att dra upp dom till utgångsposition. Han/jag tog i lite för mö så att de flög upp för långt, delvis jag fick sträcka upp armarna rejält och i den positionen har ingen kontroll över axlarnas rörelse när du skall ta emot dom på nedvägen 5-10cm så armarna är normalt utstäckta.. ^^

PäronLenin
2012-11-22, 18:53
Samma sak hände mig när jag körde axelpress, då var det rotatorkuffen som pajade.
Pratade med en sjukgymnast och fick veta att supraspinatus (en muskel i axeln) hade kommit i kläm.

Det tog ett halvår innan jag kunde träna axeln igen, och jag får fortfarande ont av axelpress...
PRATA MED EN SJUKGYMNAST DIREKT!

DJJOHANSSON
2012-11-22, 18:58
Yes, får göra det. Jo det var inte direkt en övervikt om du tolkar det så, utan polaren hjälpte att dra upp dom till utgångsposition.

Kan man inte pressa upp vikten själv ifrån bottenläget så är man inte stark nog att träna med vikten, ifall det nu inte var någon tung vikt då kan jag verkligen inte förstå varför han hjälpte till:confused:

Ifall du aldrig pressar ifrån bottenläget utan hjälp så blir du inte heller starkare.

Att sluta ta hjälp av en passare är det bästa jag har gjort efter mina tidigare axelskador. Missförstå mig inte, Det är kanon att ha en kille bakom dig som hjälper till med dom där sista repsen men hantlarna ska man pressa upp själv. Hoppas du blir bra i axeln igen :)

supras
2012-11-22, 19:28
Kan man inte pressa upp vikten själv ifrån bottenläget så är man inte stark nog att träna med vikten, ifall det nu inte var någon tung vikt då kan jag verkligen inte förstå varför han hjälpte till:confused:

Ifall du aldrig pressar ifrån bottenläget utan hjälp så blir du inte heller starkare.

Att sluta ta hjälp av en passare är det bästa jag har gjort efter mina tidigare axelskador. Missförstå mig inte, Det är kanon att ha en kille bakom dig som hjälper till med dom där sista repsen men hantlarna ska man pressa upp själv. Hoppas du blir bra i axeln igen :)
Nejnej, jag hade fått upp den själv utan problem.. Frågade bara om han ville hjälpa mig att dra upp den eftersom det var sista övningen och setet! Vill ju inte dra upp den själv och faila de sista repsen, då tar jag hellre hjälp upp med de och kör alla reps som jag planerat köra. :) Inte så att jag är viktkåt som jävligt många är.. *hug*

supras
2012-11-22, 19:29
Samma sak hände mig när jag körde axelpress, då var det rotatorkuffen som pajade.
Pratade med en sjukgymnast och fick veta att supraspinatus (en muskel i axeln) hade kommit i kläm.

Det tog ett halvår innan jag kunde träna axeln igen, och jag får fortfarande ont av axelpress...
PRATA MED EN SJUKGYMNAST DIREKT!
Å fyfan! Trodde det skulle komma en liten myt där.. nu blev jag helt förstörd *gah!**cry*... Får hoppas jag återhämtar mig snabbare!

Donkey Kong
2012-11-28, 14:22
Med sjukgymnastik kan du i bästa fall halvera tiden till 3 månader. Se det som lärotid och slipa axelteknik mm. (Det är därför jag tjatar så om dessa rotatorcuffar hela tiden...) :)

Gå till sjukgymnasten direkt (en som jobbar med tränande folk).

Andra tips - lätt överätning under skadeperioden (kroppen reparerar sig dåligt på deff), ät extra zink (och magnesium) för snabbare läkning.

Ett annat problem jag ser mellan raderna här är "självkännedom" eller "kroppskontroll" ihopkopplat. Du var lite trött, kompisen lite trött, ändå skulle ni köra fullt set, kanske eftersom det stod på schemat, inte bra, onödiga risker för mycket lite vinst. Sen testade ni på andra övningar efter skadan, aja-baja... ;)

Försök lära er lyssna på kroppen ungdomar... :)

Vad ni skulle ha gjort är skippat det där setet (efterklokhetens kranka blekhet...) eller åtminstone gått direkt till rotatorcuffarna, påbörjat sjukjympan direkt, det hade kunnat förminska den akuta skadan. :(

Jag håller tummana för att det bara är en liten förtjockning av en sena eller så.