handdator

Visa fullständig version : axlar

maximuscle
2004-02-10, 18:04
har lite funderingar om mina axel pass om det e för mycket övningar tycker inte det känns så men men ...så vad tycker ni e det för många övningar?;)

hantelpress 3 set
hantel lyft framåt 3 set
utsida 3 set + ibland supersetar jag med en maskin för utsida axlar
baksida 3 set
baksida 3 set

MVH/ MaXiMuScLe

Calleman
2004-02-10, 18:10
Originally posted by maximuscle
har lite funderingar om mina axel pass om det e för mycket övningar tycker inte det känns så men men ...så vad tycker ni e det för många övningar?;)

hantelpress 3 set
hantel lyft framåt 3 set
baksida 3 set
baksida 3 set

MVH/ MaXiMuScLe

Tycker jag inte. Kör ofta fler set själv. Axlarna mår finfint av lite stryk!

AdrenalineRush
2004-02-10, 19:44
Grejjen e att speciellt framsida axlar får rätt mycke stryk i andra pressövningar som bänk, lutande bänk osv.. Så just framsida axlar kan du kanske skippa träna separat? Eller e ja helt ute o cyklar när jag påstår detta? ;)

Jag körde hantel front raises innan, men slutade me det eftersom min "främre" axel växte som satan jämfört med baksidan! :bpump:

Shadow Warrior
2004-02-10, 20:00

hantelpress 3 set
hantel lyft framåt 3 set
baksida 3 set
baksida 3 set

MVH/ MaXiMuScLe

Själv klarar jag mej utmärkt med stående press 3x5 och High Pull 3x5... and thats it!

/Shadow Warrior

Herkulez
2004-02-10, 20:01
Originally posted by AdrenalineRush
Grejjen e att speciellt framsida axlar får rätt mycke stryk i andra pressövningar som bänk, lutande bänk osv.. Så just framsida axlar kan du kanske skippa träna separat? Eller e ja helt ute o cyklar när jag påstår detta? ;)

Nä det kan jag inte påstå att du 'r, själv kör jag aldrig framsida för den får nog mycklet stryk ändå, men han kanske ine har så välutvecklad framsida så han måste köra det

emmzan
2004-02-10, 20:05
Själv föredrar jag att inte köra framsida axel separat utan låta den trakasseras nog av andra övningar (som t.ex bänkpress) på andra dagar.

Sen finns det ju olika hur man gillar att köra många set. Jag kör hellre många set på varje övning.

Typ
Pressar bakom nacken 5 set
Sidolyft ex. hantlar 3 set
Baksida axel 3-6 set (1 el 2 övningar)

Men fungerar det för dig och gillar du upplägget så kör på! Glöm inte att träna eller iallafall värma upp rotatorcuffen!!

Shadow Warrior
2004-02-10, 20:33
Originally posted by emmzan
Själv föredrar jag att inte köra framsida axel separat utan låta den trakasseras nog av andra övningar (som t.ex bänkpress) på andra dagar.

Sen finns det ju olika hur man gillar att köra många set. Jag kör hellre många set på varje övning.

Typ
Pressar bakom nacken 5 set
Sidolyft ex. hantlar 3 set
Baksida axel 3-6 set (1 el 2 övningar)

Men fungerar det för dig och gillar du upplägget så kör på! Glöm inte att träna eller iallafall värma upp rotatorcuffen!!

Hehe... jag tror nog att han värmer upp rotator cuffen tillräckligt med det där upplägget..... för mycket....

/Shadow Warrior

Jorgen
2004-02-10, 20:41
Originally posted by Shadow Warrior
Hehe... jag tror nog att han värmer upp rotator cuffen tillräckligt med det där upplägget..... för mycket....
Ehh, vilka övningar hade han för cuffarna där?

Sen så är det som påpekats tämligen onödigt att träna framsida axlar. Dom får så det räcker.

//Jörgen

Jimbo
2004-02-10, 20:51
så här såg dagen axelpass ut

5set Pressbakomnacken
5set Sidohantellyft
4set Omvändakryssdrag(behövde inte mer kör axlar med rygg och avslutade med axlar)

emmzan
2004-02-10, 21:22

/Shadow Warrior

Så du menar att det är onödigt att specifikt värma upp och även träna rotatorcuffen? Varför?

Personligen ser jag den träningen som ett utmärkt sätt att undvika axelskador på i gymet!

Shadow Warrior
2004-02-10, 21:37

Så du menar att det är onödigt att specifikt värma upp och även träna rotatorcuffen? Varför?

Personligen ser jag den träningen som ett utmärkt sätt att undvika axelskador på i gymet!

Rotator cuffen får sitt ändå, speciellt om man kör en mass hantellyft åt alla möjliga håll....

Jag har alldrig tränat rotator cuffen, Brooks kubik rekomenderar det inte heller....

Men det betyder ju inte att det är fel att träna den ;)

Själv kör jag back bridge 1-2ggr i veckan, inte många som tycker att det är nödvändigt heller.....

/Shadow Warrior

Allan
2004-02-10, 21:42
vad f-n är back bridge? Är det nån sån där övning från en utländsk sida?

allan

emmzan
2004-02-10, 21:43
Rotatorcuffen utför 2 huvudsakliga rörelser och det är utåtrotation (supraspinatus, infraspinatus, teres minor) samt inåtrotation (subscapularis). Kan även redogöra för origo och insertio för dessa om intresse finns.

Mina hantellyft brukar inte innebära så väldans mkt rotationer i axelleden, snarare abduktioner!

Har du en aning om varför vi har en rotatorcuff btw?

Shadow Warrior
2004-02-10, 21:44
Originally posted by Allan
vad f-n är back bridge? Är det nån sån där övning från en utländsk sida?

allan

Alla brottare gör back bridge..... många tyndlyftare med så det är konstigt att du inte vet vad det är...... Man står i alla fall på huvudet samtidigt som man står på fötterna det stärker nacken och erector spine i ett extremt läge man inte kommer åt vanligtvis.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-10, 21:46
Rotatorcuffen utför 2 huvudsakliga rörelser och det är utåtrotation (supraspinatus, infraspinatus, teres minor) samt inåtrotation (subscapularis). Kan även redogöra för origo och insertio för dessa om intresse finns.

Mina hantellyft brukar inte innebära så väldans mkt rotationer i axelleden, snarare abduktioner!

Har du en aning om varför vi har en rotatorcuff btw?

Givetvis vet jag dess primära uppgifter men man behöver faktiskt inte isolera alla muskler.... då får man ju träna 2timmar om dagen....

Människans kropp är till för att jobba som en enhet.

/Shadow Warrior

emmzan
2004-02-10, 21:47

Alla brottare gör back bridge..... många tyndlyftare med så det är konstigt att du inte vet vad det är...... Man står i alla fall på huvudet samtidigt som man står på fötterna det stärker nacken och erector spine i ett extremt läge man inte kommer åt vanligtvis.

/Shadow Warrior

Nån specifik anledning att du gör det eller känner du bara lite allmän dödslängtan ibland :)

emmzan
2004-02-10, 21:49

Givetvis vet jag dess primära uppgifter men man behöver faktiskt inte isolera alla muskler.... då får man ju träna 2timmar om dagen....

Människans kropp är till för att jobba som en enhet.

/Shadow Warrior

Vad är dess primära uppgift då?

Herkulez
2004-02-10, 21:56

/Shadow Warrior

Jag har varit brottare under en massa år förut, varit tränare + gått tränarutbildningar och jag har då aldrig hört det ordet förut

Shadow Warrior
2004-02-10, 21:57

Nån specifik anledning att du gör det eller känner du bara lite allmän dödslängtan ibland :)

Jag gör det för att stärka nacken och för att bli bättre i knäböj.

/Shadow Warrior

maximuscle
tackar för svaren...:thumbup:

Herkulez
Originally posted by Jorgen

Sen så är det som påpekats tämligen onödigt att träna framsida axlar. Dom får så det räcker.

//Jörgen

j men om framsidan släpar så är det ju ett tecken på att den inte får det, därmed inte sagt att frågeställarens framsida släpar

själv kör jag det aldrig men hade jag haft utebliven eller dålig tillväxt där så hade jag kört det

Shadow Warrior
2004-02-10, 21:58

Vad är dess primära uppgift då?

Att rotera axelleden, och därmed stabilisera axeln uder träning.

/Shadow Warrior

Allan
2004-02-10, 22:00
Om det är brygga du menar så skriv då det. Även om det finns en dragning åt anglifiering i den här branschen så finns det korrekta svenska uttryck för det mesta.

allan

Shadow Warrior
Originally posted by Herkulez

Jag har varit brottare under en massa år förut, varit tränare + gått tränarutbildningar och jag har då aldrig hört det ordet förut

Du kanske känner till övningen vid namnet brygga? eller något sådant.... tror knappast du aldrig hört talas om den.

/Shadow Warrior

emmzan

Att rotera axelleden, och därmed stabilisera axeln uder träning.

/Shadow Warrior

Med vetskapen om hur sladdrig axelleden är pga stort ledhuvud i förhållande till ledpanna, är det då inte motiverat att träna de muskler som håller ihop den så specifikt man kan så att man verkligen stärker dessa ytterst viktiga muskler.

Stabiliseringen av leden sker ju knappast bara under träning utan även hela tiden i vardagliga livet. Jobbar man mycket med händerna ovanför huvudet jobbar supraspinatus väldigt mycket. Har man ont i axlarna är det ofta rotatorcuffen som är problemet.

Knäböj och nackträning. Förklara gärna det för mig! Hur har du lärt dig övningen?

Allan
2004-02-10, 22:01
Och vilka tyngdlyftare då om man får fråga? kanske de där som tränade tre dagar i veckan som ingen i hela förbundsledningen hade hört talas om? :D

allan

maximuscle
2004-02-10, 22:02
tycker inte den släpar men tycker den borde växa mer...därför tänkte jag att jag kanske kör den för hårt...:MrT:

Ludvig
2004-02-10, 22:05
rotatorcuffen.. kan någon beskriva en övning eller rent utav har nån film eller länk till en där dom visar en rotatorcuff övning..

vore tacksam om nån kunde hjälpa mig.:thumbup:

emmzan
2004-02-10, 22:10
Här är min beskrivning och jag vet - den är usel!

Stå med armen rakt ut från kroppen, dvs paralell med golvet, med lätt hantel i handen och håll underarmen lodrätt dvs så hanteln är uppåt.

Sen roterar du framåt utan att för den saken skull ändra överarmens position, du roterar helt enkelt bara i axelleden. Så långt du kommer.

Sen "lyfter" du (roterar) tillbaka tills handen med hanteln är rätt upp igen.

puh!

Shadow Warrior
2004-02-10, 22:11

Med vetskapen om hur sladdrig axelleden är pga stort ledhuvud i förhållande till ledpanna, är det då inte motiverat att träna de muskler som håller ihop den så specifikt man kan så att man verkligen stärker dessa ytterst viktiga muskler.

Stabiliseringen av leden sker ju knappast bara under träning utan även hela tiden i vardagliga livet. Jobbar man mycket med händerna ovanför huvudet jobbar supraspinatus väldigt mycket. Har man ont i axlarna är det ofta rotatorcuffen som är problemet.

Knäböj och nackträning. Förklara gärna det för mig! Hur har du lärt dig övningen?

Jag lärde mej övningne genom att jag såg en bild på Matt Fureys sida, och sedan gjorde jag övningen ;) Funkar utmärkt! Då ska jag väl tillägga att jag är ganska flexibel och har styrketränat i 7år så det kan ju ha något att göra med saken...

Här är en bild på övningen: http://www.brookskubik.com/images/ccv_t.jpg

Inte särskilt svårt eller hur? ;)

Själv kör jag 2x20sec och 2x20sec med 8kg vikt på magen.

/Shadow Warrior

Herkulez
2004-02-10, 22:11

Du kanske känner till övningen vid namnet brygga? eller något sådant.... tror knappast du aldrig hört talas om den.

/Shadow Warrior

Nä den har jg såklart hört talas om, visste att det var den du mena ,men du lät så förvånad när andra inte hört "ditt" ord

emmzan
2004-02-10, 22:12
Har du väldigt svag nacke eller varför skulle denna övning underlätta i din knäböj?

Shadow Warrior
2004-02-10, 22:13
Originally posted by Allan
Och vilka tyngdlyftare då om man får fråga? kanske de där som tränade tre dagar i veckan som ingen i hela förbundsledningen hade hört talas om? :D

allan

hehe... jag läste en viss artikel och jag fick intrycket utav att det var en standard övning för brottare, dom gör ju trotts allt brygg liknande fasthållningar och liknande eller hur?

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-10, 22:15
Har du väldigt svag nacke eller varför skulle denna övning underlätta i din knäböj?

Därför att jag stärker erector spinae i en bakåtlutad possition inte helt olik botten possitionen i knäböj bara mer extrem.

Jag kör även Oh-squats (knäböj med stången på raka armar) med samma syfte, det är min kombo i öka maximalt i knäböjs planen.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-10, 22:17

Nä den har jg såklart hört talas om, visste att det var den du mena ,men du lät så förvånad när andra inte hört "ditt" ord

Ja det är ju liksom inte ens 1% utav dom bästa internet källorna och böckerna som är skrivet på vårat språk....

/Shadow Warrior

maximuscle
2004-02-10, 22:17
hoppas ni har en rolig disskussion i min tråd....:booty:

Herkulez
2004-02-10, 22:20

hehe... jag läste en viss artikel och jag fick intrycket utav att det var en standard övning för brottare, dom gör ju trotts allt brygg liknande fasthållningar och liknande eller hur?

/Shadow Warrior

Jo visst är det en standardövning för brottare, men allan menade på Tyngdlyftare........sen kan du ju använda svenska ord ibland så man förstår ;)

Shadow Warrior
2004-02-10, 22:21

Jo visst är det en standardövning för brottare, men allan menade på Tyngdlyftare........sen kan du ju använda svenska ord ibland så man förstår ;)

men då måste jag ju översätta dom.... åhh... vad jobbigt! ;)

/Shadow Warrior

Ludvig
2004-02-10, 22:33
tack för den emmzan du förklara fint :thumbup:

Numero1
2004-02-11, 16:43
Jag är Numero UNO!;)

z_bumbi
2004-02-11, 18:18

hantelpress 3 set
hantel lyft framåt 3 set
baksida 3 set
baksida 3 set

MVH/ MaXiMuScLe

Som framgått i tråden insprängt med andra inlägg om andra ämnen så..

*De flesta tycker inte det är för många set.

Jag personligen tycker det är lite mycket däremot.

*Många tycker inte du behöver köra framsidan

Jag tycker du kan köra något eller några set till med hantelpressarna som ju faktiskt tar en hel del på framsidan även om det inte är den primära muskeln som man är ute efter i den övningen (Finns en väldigt lång tråd om den frågan också. :D ) och sen hoppa över direkt träning för framsidan.

*Du bör träna rotatorcuffen också.

Tycker även jag. De flesta som styrketränar får någon gång problem med axlarna och i de flesta fall beror det på att de missat att träna "cuffen".

*Du bör inte testa att köra brygga

Jag håller med fullständigt, det är en bra övning för brottare och boxare men de är oftast vana vid den sen unga år och vet vad de håller på med.

Övriga synpunkter, 6 set för baksidan kan vara lite i mesta laget men känner du att den ligger lite efter så är det kanske inget fel. Baksidan får även en del stryk i ryggövningarna så det kan även vara så det räcker bra med 3 set. Du får testa och se hur det känns.

TCOG
2004-02-11, 18:50
ska man träna rotatorknuffen som uppvärmning eller som en övning där man kör hårt?

jag har själv aldrig tränat rotatorknuffen och det har inte gjort mig mycket, men är det en smart invenstering att börja?

hur kör man övningen ens? hur långt ut ska man gå?

Shadow Warrior
2004-02-11, 20:17
Originally posted by TCOG
ska man träna rotatorknuffen som uppvärmning eller som en övning där man kör hårt?

jag har själv aldrig tränat rotatorknuffen och det har inte gjort mig mycket, men är det en smart invenstering att börja?

Man bör undvika dom mest extrema lägena så vad du bör gör är (om du vill träna rotator cuffen) att köra drag snett nedifrån och drag snett uppifrån med kabel.

Gör på följande sett Ställ en bänk på längden mitt emot en kabel annårdning, sätt armbågen på bänkens slut (emot kabel anå.) (sitt med knäna på golvet)
armvecket ska vara 90grader, samma läge som om du ska bryta arm, fast utan att du lutar underarmen frammåt, hålla armbågen hårt mot bänken drag i ett kabelhantag (tummen mot dej) tills underarmen pekar rakt upp (drag snett nedrifrån) eller ligger längs med bänken (drag uppifrån). Alltså en kvartscirkel med armbågen på samma platts hela tiden, kör lätt och inte till failure dom första veckorna du gör denna övning.

Kom ihåg att när du byter hand så måste du sitta på mottsatta sidan av bänken!

Jag skulle rekomendera att du avslutar axelträningen med 1x10 i både drag snett uppifån och nedifrån. Börjar du passet med dessa övningar så blir du bara förutmattat i rotatorn (INTE BRA).
Såvida man inte har en skada ,då det kan vara bra att värma upp med denna övning.

Du bör inte syssla med hantelversionerna utav rotator drag eftersom dom inte har en gämn belastning, rotator kuffen vill du isolera maximalt, tung träning får den ändå utav drag och press övningar.

/Shadow Warrior

emmzan
2004-02-11, 20:42
Jag skulle rekomendera att du avslutar axelträningen med 1x10 i både drag snett uppifån och nedifrån. Börjar du passet med dessa övningar så blir du bara förutmattat i rotatorn (INTE BRA).Såvida man inte har en skada ,då det kan vara bra att värma upp med denna övning.

Du bör inte syssla med hantelversionerna utav rotator drag eftersom dom inte har en gämn belastning, rotator kuffen vill du isolera maximalt, tung träning får den ändå utav drag och press övningar.

/Shadow Warrior

Ändrat åsikter plötsligt nu? Ska man köra rotatorn ändå?
Att värma rotatorcuffen kan FÖREBYGGA skador och därför gör man det med fördel när man inte har några skador!

Fördelen med hantelversionen är ju faktiskt att man inte behöver hitta en ledig kabelmaskin utan kan använda närmsta viktstopp (2.5kg), viktskiva eller hantel!

z_bumbi
2004-02-11, 20:46
Originally posted by TCOG

Uppvärmning av rotatorcuffen betyder väldigt lätt belastning och ett antal reps men du ska inte vara trött i den när du är klar. Jämför med andra muskler som du värmer upp så är det ju samma målsättning där.

Efter passet kan du sen köra lite tyngre men det är fortfarande ingen "byggavolymövning" utan en övning för att hålla musklerna starka samt se till så du har full rörlighet i dem. Det här räcker oftast om man kör en gång per vecka precis som andra muskler.

Du kör naturligtvis dessa muskler i dess naturliga rörelsebana då de annars blir förkorta och du snarare ökar skaderisken än minskar den.

Jag tycker även/har blivit lärd att man ska köra utåtrotation mer än inåtrotation men att man inte ska glömma den senare biten.

Mer läsning med övningsbeskrivningar
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7055&highlight=rotatorcuff

Shadow Warrior
2004-02-11, 21:33

Ändrat åsikter plötsligt nu? Ska man köra rotatorn ändå?
Att värma rotatorcuffen kan FÖREBYGGA skador och därför gör man det med fördel när man inte har några skador!

Fördelen med hantelversionen är ju faktiskt att man inte behöver hitta en ledig kabelmaskin utan kan använda närmsta viktstopp (2.5kg), viktskiva eller hantel!

Nej jag har inte ändrat åsikt.... för övrigt så anser jag inte att det är bra att förutmatta rotatorn varken med lätta övningar eller tunga. Vanlig uppvämnin och uppvämning i stående press är tillräkligt. Har man ingen kabel annårdning ska man givetvis kör hantelversionen ;) (om man vill träna rotatorn det vill säga)

/Shadow Warrior