Visa fullständig version : Marsfynd hålls hemligt i två veckor.
ARMSTARK
2012-11-22, 11:33
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/marsfynd-halls-hemligt-i-tva-veckor
Man kan väl spåna lite i vad det kan vara som är så fantastiskt. "Gå till historieböckerna" Man undrar ju, kanske en liten grön kille med jätte-***?
Förmodligen är det "inte mer spännande" än att det finns tecken på att det funnits vatten på Mars. :(
Haha jo, det lär ju knappast vara en liten alien. Jag tror dom har hittat en sten av en aningens mer rödbeige färg än dom andra stenarna.
Ngn sten.. Alternativt en baseboll Chuck slagit iväg..
Spartansk
2012-11-22, 11:47
Jimmy Hoffas lik.
ARMSTARK
2012-11-22, 12:06
Februari.
Slartibartfast
2012-11-22, 12:11
Antagligen ett stort antiklimax, som typ alla andra nasas nyheter.
Jag tror att den hittade en död katt.
Jag gissar på något slags spår/märke som kan ha orsakats av vatten någon gång i tiden.
En sten som ser ut som jesus
Minimjölk
2012-11-22, 12:52
Troligtvis någon form av sjukt april-skämt som kommer en månad för tidigt.
en partikel som ingen har någon aning om vad det är, som ingen bryr sig om förutom en liten skara människor som ser rymd,äter rymd och lever rymd.
Har vi fått någon tidpunkt då de ska gå ut med vad det är?
Karkiainen
2012-11-22, 13:43
The Prothean Archives.
Gott om tid att meka ihop crucible
Vad det än är så kommer det säkert att orsaka vår undergång runt den 21e nästa månad. :(
Fishtank
2012-11-22, 14:12
Snälla säg det är zombies som kommer den 21a.
Här är det så kallt så alla skulle frysa fast bara.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Snälla säg det är zombies som kommer den 21a.
Här är det så kallt så alla skulle frysa fast bara.
Fan va kul, bara gå ut o banka skiten ur alla som fryse fast! xD
Fishtank
2012-11-22, 14:20
Exakt, underbart ju, nytt vinternöje för barn.
Ett helvete att städa till sommaren däremot.
Exakt, underbart ju, nytt vinternöje för barn.
Ett helvete att städa till sommaren däremot.
Hämnad av all jävla hundskit ändå..
Antingen en särskild fördelning av ämnen i marken som tyder på att det har funnits liv (t.ex. att det funnits en stor mängd syre i atmosfären) eller något som säger att det funnits flytande vatten. Det häftigaste skulle ju vara om de har hittat en fossil av en organism men det känns osannolikt.
Edit: Ännu troligare är ju att fyndet är relativt ointressant men det är roligare att hoppas på något coolt.
Minimjölk
2012-11-22, 14:54
Ja, det bästa vi kan våga hoppas på känns som en fossil även om det i sig låter som för mycket att hoppas på.
Å andra sidan, om det är detta osm presenteras då hade det blivit konspirationsteworier deluxe. Om månlandningen beskylls för att vara fejk, vad skulle ett utdött djur inbarkat i sten eller kåda kunna orsaka, världskrig mellan de riktigt religiösa och ateister/agnostiker?
Den 21/12 here we come.
Vilken humor det skulle vara på ett sätt. En upptäckt av en död fossil på Mars leder till bråk i den utsträckning att vi tar livet av oss själva på jorden 2012.
ARMSTARK
2012-11-22, 15:10
Mest troligt är det spår av spår som tyder på spår av nåt.
Spartansk
2012-11-22, 15:26
De kanske hittat alla mina strumpor som försvunnit i tvätten?
Jockefoten
2012-11-22, 15:28
The Prothean Archives.
Hade varit galet coolt!
Man ska någ inte ha allt för höga förväntningar, lär knappast vara någon Alien de har hittat..
Fredszky
2012-11-22, 16:15
gissar på något säkert tecken på att vatten har varit där eller nåt i den stilen.
Spartansk
2012-11-22, 16:16
En fungerande handbok i hur man raggar tjejer?
Tror inte det rör sig om (nya) tecken på att vatten funnits på Mars för ~3 miljarder år sedan. I slutet av september släpptes den här nyheten t.ex; http://www.nasa.gov/mission_pages/msl/news/msl20120927.html
Dissector
2012-11-22, 18:15
De har hittat olja.
Tänk vad häftigt det hade varit. Då har man ju först och främst bevisat att det har funnits någon form av organiskt liv på mars, och dessutom så blir det säkert en turbo för investeringen i den rymdålder jag hoppas att vi når snart, ni vet med rymdtaxis, pirater och sånt.
En fungerande handbok i hur man raggar tjejer?
Fel planet. Den fungerande handboken fanns på Venus. Den tålde givetvis inte atmosfären med 460 grader celcius, 90 gånger högre tryck än här; glöm inte en inte föraktfull andel svaveldioxid i atmosfären som fräter sönder.
Tänk vad häftigt det hade varit. Då har man ju först och främst bevisat att det har funnits någon form av organiskt liv på mars, och dessutom så blir det säkert en turbo för investeringen i den rymdålder jag hoppas att vi når snart, ni vet med rymdtaxis, pirater och sånt.
Lär väl starta kriget som gör slut på mänskligheten.
Kina vill ha olja. Usa likaså.. *Bang*..
:smash:
De har hittat olja.
Alltså, det här förslaget är mer eller mindre oslagbart. Allt det hade inneburit hade fan förändrat hela världen.
Olja, diamant eller guld. Nån form av ädelmetall/sten som får oss att äntligen forma Weiland Yutani
Alltså, det här förslaget är mer eller mindre oslagbart. Allt det hade inneburit hade fan förändrat hela världen.
Mhm.
Börjar nästan bli lite orolig att propagandan med Mayakalendern & jordens undergång kan ha ett uns sanning i sig. :D
För är det olija (eller dylikt) är det ju kört.
Är de smarta hemlighetshålls det.
Phil Heath
2012-11-22, 19:00
Olja, diamant eller guld. Nån form av ädelmetall/sten som får oss att äntligen forma Weiland Yutani
Haha, joina Weyland:hbang:
PixelMiner
2012-11-22, 19:12
Enligt en "expert" som CNET pratat med så är det mest troliga "organiskt" material, dvs liv på mars:
http://news.cnet.com/8301-17938_105-57553096-1/nasas-not-sharing-a-historic-find-on-mars..-yet/
Dissector
2012-11-22, 19:17
Lär väl starta kriget som gör slut på mänskligheten.
Kina vill ha olja. Usa likaså.. *Bang*..
:smash:
Mhm.
Börjar nästan bli lite orolig att propagandan med Mayakalendern & jordens undergång kan ha ett uns sanning i sig. :D
För är det olija (eller dylikt) är det ju kört.
Är de smarta hemlighetshålls det.
Nu är du lite väl dystropisk tycker jag. Konflikten kring olja trappas ju rimligtvis upp av att tillgången minskar, inte av att den ökar.
Finns det olja på Mars så lär det ju ha funnits ett myller av liv där för ett antal miljoner år sedan. Nu är jag inte så insatt i biologiska modeller men vågar man anta att om det fanns växter så fanns det djur? Då är det ju bara att börja gräva fossil :D
Nu är du lite väl dystropisk tycker jag. Konflikten kring olja trappas ju rimligtvis upp av att tillgången minskar, inte av att den ökar.
Finns det olja på Mars så lär det ju ha funnits ett myller av liv där för ett antal miljoner år sedan. Nu är jag inte så insatt i biologiska modeller men vågar man anta att om det fanns växter så fanns det djur? Då är det ju bara att börja gräva fossil :D
Fast olja är ganska eftertraktat och många vill nog vara med och dela på fyndet.. Det i sin tur kan skapa katastrofala effekter.
Enligt en "expert" som CNET pratat med så är det mest troliga "organiskt" material, dvs liv på mars:
http://news.cnet.com/8301-17938_105-57553096-1/nasas-not-sharing-a-historic-find-on-mars..-yet/
Guy Webster från JPL tycker vi ska lugna ner oss lite;
http://phys.org/news/2012-11-life-mars-nasa-rows.html?goback=.gde_3049228_member_188457833
Fast olja är ganska eftertraktat och många vill nog vara med och dela på fyndet.. Det i sin tur kan skapa katastrofala effekter.
Att kunna utvinna högst eventuell olja på Mars ligger många, många år och stora internationella samarbeten bort.
Nja, tror inte olja på mars i dagsläget skulle vara speciellt eftertraktat.
Kostnaderna att transportera olja från Mars till Jorden är nog en jävla massa mer än vad vinsten skulle bli.
De har hittat Necrons*cry*
Kostnaderna att transportera olja från Mars till Jorden är nog en jävla massa mer än vad vinsten skulle bli.
Men det skulle bli en utmärkt punkt för vidare utforskning av solsystemet, som bränsledepå.. Dra till Statoil på Mars!
Dissector
2012-11-22, 19:56
Det beror ju såklart också på vilka mängder det skulle handla om, men om du har en håla med tre hungriga gorillor, vad borde orsaka stört konflikt - att släppa ner en banan eller att släppa ner en hel säck med bananer? Sedan tror inte jag heller att det skulle bli en smärtfri process att försöka fördela bytet men generellt tror jag att det hade bidragit till fred snarare än tvärt om :)
Nu kan jag inte för mitt liv tro att det skulle handla om något så sensationellt, men om man för skojs skull antar att det skulle ha gjort det, så hade det nog inte spelat någon större roll, för ur ett vinst-kostnadsperspektiv skulle det förmodligen vara helt meningslöst att frakta hit eländet :D
Men det skulle bli en utmärkt punkt för vidare utforskning av solsystemet, som bränsledepå.. Dra till Statoil på Mars!
Drömmen - en liten dieseldriven rymdmoppe :D
Man kanske skulle kunna tända eld på skiten och terraforma planeten!
HMS Laestander
2012-11-22, 20:00
Det enda jag rent spontant kan känna mig frågande till är varför de skulle undanhålla detta i två veckor till? Bygga upp en hype? Tänk om allmänheten bara rycker på axlarna åt deras fynd... då har ju dessa två veckor snarare sabbat mer än vad de "hjälpt"...
Det enda jag rent spontant kan känna mig frågande till är varför de skulle undanhålla detta i två veckor till? Bygga upp en hype? Tänk om allmänheten bara rycker på axlarna åt deras fynd... då har ju dessa två veckor snarare sabbat mer än vad de "hjälpt"...
De måste dubbel och trippelkolla. Innan trodde de ju att de hade hitta metanol där, men det visade sig vara från luften som på något sätt följt med från jorden. Går de t med för många saker som visar sig inte stämma förlorar de massor med trovärdighet
HMS Laestander
2012-11-22, 20:19
De måste dubbel och trippelkolla. Innan trodde de ju att de hade hitta metanol där, men det visade sig vara från luften som på något sätt följt med från jorden. Går de t med för många saker som visar sig inte stämma förlorar de massor med trovärdighet
Tänkte inte riktigt så långt... *facepalm*
filmjölk
2012-11-22, 20:38
Tänk vad hysteriskt kul det hade vart om de hittade något udda slumpmässigt föremål som en snusdosa, ölburk eller en badanka, och sedan inget mer. Vem placerade badankan där? i vilket syfte? och sedan inte få några som helst svar på några frågor.
Hoppas de har hittat tecken på att Xel Naga faktiskt existerar, eller kanske inte...
Latissimus Dorsi
2012-11-22, 20:53
Kan det vara ett fotografi på King Grub innan han började träna?
Varför transportera hit det? Det kan nog vara användbart i många processer som förr eller senare skulle bli möjliga att driva på Mars.
Kan också förenkla återresor till Moder Jord *skratt*.
Jävligt långt fram i tiden blir det även lättare att bygga en eventuell koloni därborta om förutsättningarna är bra.
Akerhage
2012-11-23, 08:21
Tupac Shakur och Michael Jackson!
ARMSTARK
2012-11-23, 08:27
Elvis!
Minimjölk
2012-11-23, 08:48
Då jag nyligen dissat våra chanser at tinom kort kolonisera någon grannplanet vore det häftigt om upptäckten faktiskt är av den digniteten at tdet faktiskt tar oss ett steg närmare rymden. Nu tror jag nog dock bara att det vi har hittat med stor sannolikhet kan påvisa tidigare existensen av något likt vatten, syre, liv, växlighet, material etc. Dvs inget som vi med omedelbar verkan kommer ha någon direkt nytta av mer än att vi får starka bevis för att livtroligtvis inte är unikt för vårt lilla klot utan det finns minsann förutsättningar även på andra planeter.
Jag i min tro är helt övertygad om att liv existerar och har existerat på andra planeter, Vilket jävla slöseri med resurser om så inte är fallet. ;)
Hur som helst, om vi ponerar att det är något form av livstecken, är det rimligt att tro att liv på Mars, en planet längre ifrån solen och med varmare dagar och kallare nätter skulle utvecklas tidigare och snabbare än på jorden? Planeterna har ju funnits rätt länge sida vid sida och det är ju rätt orimligt att intelligent liv skall råka samexistera i rätt time slot.
Jockefoten
2012-11-23, 08:58
Varför transportera hit det? Det kan nog vara användbart i många processer som förr eller senare skulle bli möjliga att driva på Mars.
Kan också förenkla återresor till Moder Jord *skratt*.
Jävligt långt fram i tiden blir det även lättare att bygga en eventuell koloni därborta om förutsättningarna är bra.
Detta är en väldigt intressant och bra tanke.
ArnoldOnLehmä
2012-11-23, 16:34
Dem har hittat en rymdstation tillhörande elaka aliens och väntar i två veckor att berätta att den 21 december blir vi alla butrejpade av små gröna män. Eller så har dem hittat Björn Ullveus.
Ett primitivt stamfolk har hittats. Så bra! En hel värld att kolonisera och allt vi behöver ta med oss är lite glaspärlor och annat krafs!
Är detta det dom snackade om?
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/curiosity-skoter-sitt-uppdrag-pa-mars-till-nasas-belatenhet
I så fall;
Jorden på Mars har en komplex kemi....
...Vatten, svavel och ämnen innehållande bland annat klor har kunnat analyseras i det rullande laboratoriet.....
Klor? Det kan tyda på att det har funnits badhus!
Är detta det dom snackade om?
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/curiosity-skoter-sitt-uppdrag-pa-mars-till-nasas-belatenhet
I så fall;
Nej, detta:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nasa-backar-om-historisk-nyhet
Det John Grotzinger sa i en radiointervju förstorades (med rätta?) upp till enorma proportioner. Vilket kanske inte så konstigt med tanke på att det även nämndes på NASA Facebook.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.