Logga in

Visa fullständig version : Vad jag äter på en dag

Skitväder
2012-11-21, 22:03
Hej! Skriver nu ett nytt inlägg för att jag vill att ni ska berätta om hur ni tycker jag äter Bra/dåligt vad kan bli bättre?

Morgon 07:00: En proteinshake , ofta två tunnbröds mackor till det ! (Har svårt att äta på morgonen)

Nio fikat 09:00: Tar en macka med lite ost på hihi! och en kaffe på det.

Elva fikat 11:00: Tar jag en till proteinshake och en till kaffe!

Lunch 13:00: En Hel del potatis, ärtor och kött,fisk osv..

Hemma 16:00: Slänger i mig en banan, ibland lite nötter och även ibland en till proteinshake

Klar med gymmet: Ca 18:00 - tar en gainer

Hemma kvällsmat: blir oftast stekta ägg stekt potatis korv och en macka på det!

Så vad tycker ni :)?

Ps: Tränar oftast 4-5 dagar i veckan!

Skitväder
2012-11-21, 22:06
Glömde tar Omega3 och en Vitamintablett på morgonen med :D

Jeml
2012-11-21, 22:09
Hej! Skriver nu ett nytt inlägg för att jag vill att ni ska berätta om hur ni tycker jag äter Bra/dåligt vad kan bli bättre?

Morgon 07:00: En proteinshake , ofta två tunnbröds mackor till det ! (Har svårt att äta på morgonen)

Hemma 16:00: Slänger i mig en banan, ibland lite nötter och även ibland en till proteinshake

Vad är dina mål?

spontant, onödigt mkt pulver. Det är visserligen upp till var och en men jag äter hellre mat :)
och jag misstänker att du kan få i dig en gnutta för mkt fett för min smak ifall målet är viktuppgång men återigen är det också en "smaksak" många förespråkar 1g fett/kg kv.

Skitväder
2012-11-21, 22:19
Vad är dina mål?

spontant, onödigt mkt pulver. Det är visserligen upp till var och en men jag äter hellre mat :)
och jag misstänker att du kan få i dig en gnutta för mkt fett för min smak ifall målet är viktuppgång men återigen är det också en "smaksak" många förespråkar 1g fett/kg kv.

Målet är inte satta ännu! vet att det lätt att det blir oseriöst osv. Men planen är just nu att byggaa muskler

312
2012-11-21, 22:29

Bra för vad?

Du skriver inte hur mycket av allt heller, väldigt svårt att säga då. Vad är ditt mål? Bygga muskler? Deffa?

EDIT: Såg att du skrev bygga. För lite information för det ändå.

Bygga: 200-500kcal överskott, 2gram protein per kroppskilo, 1g fett per kroppskilo och resten kolhydrater. Nu kan du kolla upp det själv. :)

Jeml
2012-11-21, 22:31
Om du inte ens har bestämt ifall du ska gå upp ner eller stå still i vikt är det ju omöjligt att säga vad som är bra/dåligt...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2012-11-21, 22:32
312 varför så mkt fett? :)

StarkaUlf
2012-11-21, 22:46
Nu är ju inte direkt 1g fett per kroppskilo särskilt mycket. Men man klarar sig med mindre om man vill.

Spettet
2012-11-21, 22:48
Skitväder: Skriv lite mer fakta om dig själv. Vikt, längd och ålder så man kan räkna ut vad du ungefär bör få i dig och sen hur mycket av allting du äter så man kan räkna ut om du ligger på -/+ balans.

312
2012-11-22, 00:06
312 varför så mkt fett? :)

Lite gott måste man ju få ha. :D Jaja, 0,5-1g.

Skitväder: Skriv lite mer fakta om dig själv. Vikt, längd och ålder så man kan räkna ut vad du ungefär bör få i dig och sen hur mycket av allting du äter så man kan räkna ut om du ligger på -/+ balans.

+1! :)

Och hur mycket du rör dig per dag. Vad för jobb du har osv.

Albin Eriksson
2012-11-22, 08:40
När du frågar vad vi tycker så får jag lite lust att svara "ja korv är gott".
Faktum är att det är svårt att göra några större uttalanden än så utan mer måttangivelser och utan att veta vad du har för mål.

Ser ut som du iaf får i dig en del protein, det är ju bra.

Pretorian
2012-11-22, 08:43
Vad innebär:

Albin Eriksson
2012-11-22, 08:45
Pretorian: Det finns fler frågetecken... ---->

Pretorian
2012-11-22, 08:46
Pretorian: Det finns fler frågetecken... ---->

Absolut.. jag tog bara ETT av alla frågetecken som exempel.

feyin
2012-11-22, 09:38
För mig blir det mer lättsamt om jag har kött/fisk/fågel som "bas" i måltiderna för att försäkra om proteinmängden och sedan potais/ris/pasta efter behov.

Jag försöker även att använda kvarg eller någon annan form av proteinkälla som inte är i pulverform i så hög utsträckning som möjligt. Proteinpulvret åker fram direkt efter träning eller när jag märker att jag glömt köpa kvarg och affären är stängd/långt bort.

Skitväder
2012-11-22, 09:40

18 år , 190 lång . väger 86 Kg , för dom som undrar har jag börjat gå lärling med en elektriker

Nikodemus
2012-11-22, 09:43
vad finns det för nackdelar med att ta proteinpulver framför vanlig mat? (förutom mättnad och kostnad då). Om man tex, inte gillar att äta mycket kött, mejeri etc.. när kan det bli, "för mycket" whey tex. Eller är det ingen fara så länge totala proteinintaget inte är för högt?

StarkaUlf
2012-11-22, 09:45
vad finns det för nackdelar med att ta proteinpulver framför vanlig mat? (förutom mättnad och kostnad då). Om man tex, inte gillar att äta mycket kött, mejeri etc.. när kan det bli, "för mycket" whey tex. Eller är det ingen fara så länge totala proteinintaget inte är för högt?

Mineral- och vitaminbrister t.ex.

Nikodemus
2012-11-22, 10:06
Mineral- och vitaminbrister t.ex.

jo det är klart.. jag är mer ute efter om det kan vara slitsamt för kroppen att ta in proteinet på det sättet.. i pulverform altså..

ta som exempel att jag ligger i en lätt bulk, 3000 kcal (ett överskott på kanske 250-500). Äter en väl sammansatt kost med kolhydrater, fett och protein. Tycker inte om att äta så mycket kött, så hamnar på proteinintag 50-70 gram per dag. Vill höjja detta till 150g +, och dricker 4 whey drinkar om dagen. Kan det vara potentiellt skadligt i långa loppet?

312
2012-11-22, 10:12
jo det är klart.. jag är mer ute efter om det kan vara slitsamt för kroppen att ta in proteinet på det sättet.. i pulverform altså..

ta som exempel att jag ligger i en lätt bulk, 3000 kcal (ett överskott på kanske 250-500). Äter en väl sammansatt kost med kolhydrater, fett och protein. Tycker inte om att äta så mycket kött, så hamnar på proteinintag 50-70 gram per dag. Vill höjja detta till 150g +, och dricker 4 whey drinkar om dagen. Kan det vara potentiellt skadligt i långa loppet?

50-70g på 3000kcal? Känns ju typ omöjligt att hamna så lågt på protein om man äter 3000kcal.

Jeml
2012-11-22, 10:15

Vad äter man för att lyckas hamna på 50-70g p på 3000kcal??
Bara pasta för 3000kcal ger 115g protein och lite kött petar du väl i dig?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Pretorian
2012-11-22, 10:30
och dricker 4 whey drinkar om dagen. Kan det vara potentiellt skadligt i långa loppet?

Ser inga problem med att dricka 4 whey-drinkar om dagen. Det gör jag nog själv plus att jag äter mängder med kött, fisk och fågel.

Nikodemus
2012-11-22, 10:34
tack för svaren :) För att stilla er oro; det var ett exempel, jag höftade bara. Äter säkert mer än 70g protein på 3000 kcal. Var bara intresserad av potentiella problem i kombination med "överkonsumption" av vassle.

Skitväder
2012-12-17, 21:19
Ni får mig att låta som jag är efterbliven .. men det kanske jag är. Men hur som helst för att få en stabil viktuppgång har jag hört att man ska ligga på ett överskott på ca 500Kcal. För att man ska kunna hålla det varje dag ska man behöva ta fram deceliter måttet och börja räkna kalorier? Förstår typ inget. mvh

King Grub
2012-12-17, 21:24
Om du vill vara någorlunda säker så måste du ha en matvåg och väga allt för att sedan jämföra med en kaloritabell, ja.

Skitväder
2012-12-17, 21:40
Om du vill vara någorlunda säker så måste du ha en matvåg och väga allt för att sedan jämföra med en kaloritabell, ja.

jaha det var inte så svårt då

Amfksp
2012-12-17, 21:45
jaha det var inte så svårt då

Det räcker att göra det i några veckor, sen kan du höfta fram. Att landa på exakt rätt antal kalorier plus eller minus är omöjligt för du gör garanterat av med olika mycket enegi varje dag.

Men börja med att räkna och väga så du får ett hum.

Nyström
2012-12-17, 22:04
Vad är ditt mål med träningen? Det totala du äter på en dag äter jag på en måltid, ser ut som grymt lite mat om du ska bygga (men det är min åsikt). Hur lång/tung är du?

Skitväder
2012-12-17, 22:20
Men börja med att räkna och väga så du får ett hum.[/QUOTE]

Har tränat i ca 3 månader ordentligt nu med bra mat väger nu 88 kg. Mitt mål just nu är att väga 90 kilo. Men är ändå så otroligt dålig form för att väga 88 kilo, är ju dock ganska lång 190 cm. Själv tycker jag att jag är lite för fet och kanske borde deffa ner något kilo och sedan börja om. Broder säger åt mig skit i deffandet och ät massa jävla mat och träna sten hårt så blir det bra.

Lyssna på storebror eller har ni något bättre förslag ?

Amfksp
2012-12-17, 22:39
"Har tränat i ca 3 månader ordentligt nu med bra mat väger nu 88 kg. Mitt mål just nu är att väga 90 kilo. Men är ändå så otroligt dålig form för att väga 88 kilo, är ju dock ganska lång 190 cm. Själv tycker jag att jag är lite för fet och kanske borde deffa ner något kilo och sedan börja om. Broder säger åt mig skit i deffandet och ät massa jävla mat och träna sten hårt så blir det bra.

Lyssna på storebror eller har ni något bättre förslag "

ja, är du nybörjare så kommer du lägga på dig muskler i sådan takt att du du kommer se "bättre" ut utan att deffa om du förstår mig.
Lyssna på din brorsa. Du kan bygga muskler utan att lägga på dig speciellt mkt fett nu om du sköter maten bra och ligger på ett svagt överskott.

Skitväder
2012-12-19, 19:20
Hur mycket mer är ett svagt överskott enligt dig?