handdator

Visa fullständig version : nytt schema. åsikter

henke_in_training
2004-02-10, 16:45
k, det viktigaste först, är 21 år, har tränat "ordentligt" i 2 år ca. Man vill ju öka i det mesta, men armar och ben är prio 1, jag tänker inte gå in på specifika övningar, vet itne ens vad alla heter
:em:

Dag 1 Axlar

Dag 2 Rygg, underarmar

Dag 3 Ben

Dag 4 Armar

Dag 5 Vila

Dag 6 Bröst

Dag 7 Vader , mage

Är "mellan jobb" så tid har jag....men funderar på om jag skulle ha någon mer vilodag?? yä yä tacksam för tips och åsikter

:bpump:

DiZi
2004-02-10, 16:55
Jag kör såhär och det funkar bra för mig

Pass 1 -> Rygg&Triceps
Pass 2 -> Biceps&Ben
Pass 3 -> Bröst&Mage
Pass 4 -> Axlar/Nacke&Underarmar

Testa dig fram och se vad som känns bra och går bra för dig! Alla är vi olika!

henke_in_training
2004-02-10, 16:59
kör du dom där 4 passen på varann??? lr har du 1 dags vila emellan?...det är det jag är mest orolig för...att det blir för mycket träning för lite vila

DiZi
2004-02-10, 17:04
Testa dig fram killen! Jag kör just nu Måndag, Tisdag, Torsdag och Lördag.

Vet dock inte om jag ska fortsätta såhär eller köra alla pass på Mån, Tis, Ons och Tors om jag pallar. Får se vad som känns bäst, är lockande och jävligt skönt med 3 vilodagar. Men vet inte om det är för mycket att köra alla 4 dagen efter varandra. Men testa vad som känns bra, känner du dig trött och att du har ont i kroppen, VILA en dag, Skadar dig inte. Gör dig gott!

Kero
2004-02-10, 17:07
Att bara vila en dag i veckan låter välidgt lite.

henke_in_training
2004-02-10, 17:11
en jävla balansgång det där....benpasset är ju tänkt att vara vilodag för överkroppen... men men... får testa några veckor, minst... tack för tipsen..:thumbup:

Pär
2004-02-10, 19:30
Originally posted by henke_in_training
k, det viktigaste först, är 21 år, har tränat "ordentligt" i 2 år ca. Man vill ju öka i det mesta, men armar och ben är prio 1, jag tänker inte gå in på specifika övningar, vet itne ens vad alla heter
:em:

Dag 1 Axlar

Dag 2 Rygg, underarmar

Dag 3 Ben

Dag 4 Armar

Dag 5 Vila

Dag 6 Bröst

Dag 7 Vader , mage

Är "mellan jobb" så tid har jag....men funderar på om jag skulle ha någon mer vilodag?? yä yä tacksam för tips och åsikter

:bpump:

Jag personligen tycker du ska trycka ihop allt lite. Känns ganska ovärt att bara köra bröst en dag t.ex då du inte ska göra allt för många set. Många styrketränare ute i världen är övertränade fastän de inte vet om det och detta minskar muskelutvecklingen.

Jag gör på detta sätt:
Tisdag: axlar och ländrygg
Onsdag: lats och biceps
Torsdag: ben
Fredag: bröst och triceps

Anledningen att jag ej tog med mage och underarmar är att det är svårt att överbelasta de musklerna. Kör gärna dem när du har tid eller varför inte hemma? Istället för på gymmet menar jag. Med detta sett sparar du in en massa tid. Och som man brukar säga "Tid är pengar..."

Lycka till!

JAM
2004-02-10, 19:45
Originally posted by henke_in_training

Dag 1 Axlar
Dag 2 Rygg, underarmar
Dag 3 Ben
Dag 4 Armar
Dag 5 Vila
Dag 6 Bröst
Dag 7 Vader , mage

funderar på om jag skulle ha någon mer vilodag??
Ja, minst en vilodag till tycker jag att du ska lägga in. Kanske två till?

Ännu ett tips:
1. Framsida lår, vader
2. Baksida lår, axlar, mage
3. Rygg, biceps
4. Bröst, triceps, underarmar

Shadow Warrior
2004-02-10, 19:58
Det enda riktigt bra 4-splittet är enligt min mening Dorains split:

Bröst & Biceps
Ben

Rygg
Axlar & Triceps

Dorian körde detta 2-1-2-1, men som vanlig "mortal" borde man inte köra det oftare 2-1-2-2.

Generellt sett så tränar dom flesta för offta och med för hög volym i förhållande till intensiteten vilket leder till överträning....

/Shadow Warrior

emmzan
2004-02-10, 20:10
Jag gillar inte upplägg som har rygg och biceps på separata dagar då ryggträning ofta belastar biceps väldigt mycket och då kan det vara svårt att prestera bra på den ena av träningsdagarna.

Likväl som Shadow Warriors ex på 4-split kan man ju köra (som jag gör)

1.Rygg-biceps
2.Vila
3.Bröst-mage
4.Vila
5.Ben
6 Vila
7.Axlar-triceps-mage
8. Vila

Eller köra 2 träningsdagar, 2 vilodagar etc.

Huruvida man vill lägga framsida och baksida lår på olika dagar är ju upp till en själv men det är rätt så svårt att koppla ur den ena sidan av låren på den ena av dessa dagar - förutsatt att man kör mer komplexa övningar än benspark och lårcurl förstås! Kör man dessutom marklyft på ryggdagen så använder man en hel del ben också!

JAM
2004-02-10, 22:04
Originally posted by Shadow Warrior

Bröst & Biceps
Ben
Rygg
Axlar & Triceps
Var är magen och underarmarna då? Som vanlig "mortal" (;)) borde man väl träna dem också...?

AcidSleeper
2004-02-10, 22:12
Originally posted by Shadow Warrior

Bröst & Biceps
Ben

Rygg
Axlar & Triceps

Jag kör nästan precis så, fast jag kör:
Bröst & Biceps
Framsida Ben, Vader och Mage

Axlar & Triceps
Rygg & Baksida Ben

Inte en aning att det var Dorians split, snart likanr man väl honom också.. :D

Shadow Warrior
2004-02-10, 22:19
Originally posted by JAM
Var är magen och underarmarna då? Som vanlig "mortal" (;)) borde man väl träna dem också...?

Sådanna petitesser kan man slänga in var somhelst ;)
Men givetvis ska man träna vaderna, för mej räcker det med greppträning för underarmarna och nån wrist curl ibland när jag känner för det.

/Shadow Warrior

henke_in_training
2004-02-11, 11:55
Originally posted by Pär

Anledningen att jag ej tog med mage och underarmar är att det är svårt att överbelasta de musklerna. Kör gärna dem när du har tid eller varför inte hemma? Istället för på gymmet menar jag. Med detta sett sparar du in en massa tid. Och som man brukar säga "Tid är pengar..."

Lycka till!

Tack för alla tips!!!!

Mage är omöjligt för mig att köra på nåt annat ställe än gymmet, och mina underarmar är ganska underutvecklade så dom vill jag gärna köra hårt.

I övrigt så kan man väl ta vader på benpasset och mage närsomhelst egentligen, då får jag totalt 3 vilodagar för överkroppen vilket borde vara okej ?? Men som sagt, får testa ett par veckor sen får vi se... än en gång tack för tipsen..!

:bow: :thumbup: