Visa fullständig version : Vad är bästa proteinkällan i köttväg?
Hej.
Kanske finns en tråd redan till det jag undrar, länka gärna och ta bort denna då. Det jag undrar är en bra proteinkälla under bulk. Har kört på kyckling ett tag, fast vill öka lite fortare utan att behöva äta så jättemycket mer. Vilket kött innehåller ungefär lika mycket protein som kyckling fast med fler kalorier? Enda jag vet är lax, gillar det inte så mycket så därför skulle det vara bra med något annat.
Tack på förhand
King Grub
2012-11-21, 17:11
Nötkött och griskött är väl vanligast. Ju fetare delar, desto mer kalorier.
Okej, men innehpller 100g nötkött lika mycket protein som 100g kyckling?
King Grub
2012-11-21, 17:18
Ungefär, om köttet är lika fett. Ju fetare kött, desto mindre protein, och tvärtom. Olika delar på djuren är olika feta. Gäller både nöt, gris, kyckling och alla andra. Dom magraste delarna ger mest protein, men är därmed också naturligtvis kalorisnålare.
alltså spelar det ingen roll om äter 200g kyckling eller 200g nötkött? Vi säger att jag nötköttet kommer ifrån ett fettrikt ställe på djuret, då kommer jag behöva äta mer för att komma upp i samma mängd protein som jag får i 200g kyckling, och tar jag från något fettsnålt ställe på djuret så får jag äta mer för att komma upp över de kalorier som kycklingen ger? så jag får äta typ... lax?
Eller har jag fattat fel? :confused:
vicarious
2012-11-21, 18:08
alltså spelar det ingen roll om äter 200g kyckling eller 200g nötkött? Vi säger att jag nötköttet kommer ifrån ett fettrikt ställe på djuret, då kommer jag behöva äta mer för att komma upp i samma mängd protein som jag får i 200g kyckling, och tar jag från något fettsnålt ställe på djuret så får jag äta mer för att komma upp över de kalorier som kycklingen ger? så jag får äta typ... lax?
Eller har jag fattat fel? :confused:
Stämmer. Men skillnaden brukar vara tämligen liten, bara några få gram per 100g. Om vi tar ett exempel (rakt ur luften); lax kanske ger 17g protein per 100g medan kycklingfilé ger 21g protein per 100g. På 200g så blir det alltså en skillnad på 8g protein.
Nötfärs 8-10 % fett brukar väl även innehålla 20% protein precis likasom kyckling och ge någonstans imellan 150-170 kalorier/100 g istället för kyckling som ligger på ca 100 kcal / 100 gram :)
Är kött den bästa proteinkällan för maximal muskelutveckling eller kommer man undan med ex kesella?
Är kött den bästa proteinkällan för maximal muskelutveckling eller kommer man undan med ex kesella?
Kasein minskar muskelnedbrytning mer än det stimulerar proteinsyntesen. Men i det stora hela är det positivt oavsett, sett till proteinbalansen under dygnet.
Mjölkprotein är på olika sätt nära på optimalt för muskelutveckling.
Men det ger inga signifikanta skillnader i muskeltillväxt på att inta all sin protein via kasein/vassle än via exempelvis kött?
King Grub
2012-11-21, 20:38
Nej högst osannolikt.
Okej, tack för alla svar. Kör nog på nötfärs ett tag då :d
Perramja
2012-11-21, 21:33
Skulle knappast säga att nötkött är "bäst" pga av canceraspekterna associerade till rött kött. Överkonsumera inte åt något håll är mitt råd, variera dina proteinkällor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.