handdator

Visa fullständig version : Tips på mat för att fylla upp kaloribehovet?

Figgeduni
2012-11-20, 22:01
Hej, har precis börjat styrketräna seriöst efter en lång period med bantande osv så har lite svårt för att få ihop ett överskott på kalorier, speciellt då mina dagar ser lite konstiga ut.

En vanlig dag med tanke på att jag studerar på distans och har ett "eget" schema att gå efter brukar se ut så att jag är uppe till 02-03 på natten och vaknar vid 12-13 på dagen, är ingen frukostmänniska så brukar bara bli en 250g kvarg och kanske nån äggmacka, efter de äre lugnt fram till middag där jag ändå inte klarar av att äta så mycket så blir väll kanske en 600-700 kalorier max där, blir lite mer kvarg på kvällen samt en proteinshake ifall jag tränat.

Efter allt detta ligger jag i runt 1500 kalorier och behöver ändå en 700 kalorier extra för att ligga på kaloribalans, och då är de inte inräknat dom 200-300 extra som behövs för att lägga på mig lite muskelmassa.

Undrar därför om ni har nå bra tips på bra saker man kan äta som är fulla me kalorier så man inte behöver äta så mycket av det, som t.ex nötter brukar jag äta, äre bra "kalorifyllnings" mat elr äre för mycket fett elr liknande i det?

Undrar även hur stor skillnad de är om jag skulle t.ex istället för nötter äta godis, hur stor skillnad skulle de göra (eftersom jag i princip enbart är ute efter kalorierna, brukar få i mig nog proteiner ändå). Skulle de bli mer fläsk och mindre muskler av de pågrund av allt socker osv elr äre "kalorier som kalorier" i muskelbyggningssyfte (då inräknat att man får i sig nog protein etc från dom 1500 andra kcal)?

Hoppas ni fattar hur jag menar och ber om ursäkt för wall of text =)

benaciii
2012-11-20, 22:04
200g pasta (vägd okokt) = ungefär 700kcal. Det får man i sig utan några problem alls.

Mouline
2012-11-20, 22:05
Har du fyllt din protein budget? om Ja,
Har du fyllt ditt rekommenderade dagliga intag av fett? om Ja,

Kolhydrater i vilken form du vill! :)

Figgeduni
2012-11-20, 22:10
Har du fyllt din protein budget? om Ja,
Har du fyllt ditt rekommenderade dagliga intag av fett? om Ja,

Kolhydrater i vilken form du vill! :)

Hur mycket fett äre man ska få i sig? Finns de nå mått liknande de me protein att man ska få i sig runt 2g/kg (även om jag såg nån studie häromkring att de krävdes mycket mindre)?

benaciii
2012-11-20, 22:12
Hur mycket fett äre man ska få i sig? Finns de nå mått liknande de me protein att man ska få i sig runt 2g/kg (även om jag såg nån studie häromkring att de krävdes mycket mindre)?

1g/kv brukar vara att föredra.

Spartansk
2012-11-20, 22:12

0,5 gram fett/kg kroppsvikt så klarar du dig. :)

Mouline
2012-11-20, 22:14

1g kv är rekomenderat dagligt intag

Figgeduni
2012-11-20, 22:17
0,5 gram fett/kg kroppsvikt så klarar du dig. :)

0,5gram/kg känns ju ändå inte så mycket, om man då äter hyffsat normalt, behöver man ens räkna/tänka på de då så att man är säker på att man får i sig elr brukar man klara den gränsen utan en massa räknande och ätande av "extra" mycket fett?

Om man jämför med proteinet t.ex så är det ju ganska svårt att uppnå om man inte äter speciell mat för att uppnå de (2gr/kg)

Jeml
2012-11-20, 22:21

15e% brukar man föredra vid medvetet överskott.

Eller??

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Spartansk
2012-11-20, 22:23
0,5gram/kg känns ju ändå inte så mycket, om man då äter hyffsat normalt, behöver man ens räkna/tänka på de då så att man är säker på att man får i sig elr brukar man klara den gränsen utan en massa räknande och ätande av "extra" mycket fett?

Om man jämför med proteinet t.ex så är det ju ganska svårt att uppnå om man inte äter speciell mat för att uppnå de (2gr/kg)

Hehe, men jag blev tydligen nedröstad (två andra sa 1 g/kg kroppsvikt).

Men det är inte så svårt att få ihop, nej. Det är lite fett i de flesta proteinkällor. Till och med en "fettfri" sak som kycklingfilé har ofta 1 % fett eller så i sig. Men visst, har du en dag då du bara äter fettfri kvarg, kokt alaskan pollock, grönsaker och vassledrinkar så kan du råka få i dig för lite.

Jeml
2012-11-20, 22:23
Och förresten; kommer du verkligen ligga på överskott på 2400-2500kcal? Låter sjukt lite..

Figgeduni
2012-11-20, 22:29
Hehe, men jag blev tydligen nedröstad (två andra sa 1 g/kg kroppsvikt).

Men det är inte så svårt att få ihop, nej. Det är lite fett i de flesta proteinkällor. Till och med en "fettfri" sak som kycklingfilé har ofta 1 % fett eller så i sig. Men visst, har du en dag då du bara äter fettfri kvarg, kokt alaskan pollock, grönsaker och vassledrinkar så kan du råka få i dig för lite.

Okej, får väll snöra ner lite flytande margarin i proteindrinken, men borde nog gå att fixa =)

Och förresten; kommer du verkligen ligga på överskott på 2400-2500kcal? Låter sjukt lite..

Väger 75kg på 177cm, räknade ut mitt dagliga behov och det var runt 2200kcal/dag, blir inte mycket gjort då jag inte tränar då jag lagt cardion åt sidan nu medans jag försöker bygga upp så gott de går så blir mest bara stillasittandes.

Låter det lite elr?

Mouline
2012-11-20, 22:36
Margarin är du sinnes? Köp omega 3 ät avokado käka glass.. Margarin? Jesus..

Figgeduni
2012-11-20, 22:40
Margarin är du sinnes? Köp omega 3 ät avokado käka glass.. Margarin? Jesus..

Hehe, var ett skämt.. =) Så om jag har fattat de rätt så kör jag kvarg och proteinshakes för att få ihop proteinet, sen en massa glass för att få ihop fettmängden och efter de massvis me godis tills jag fått ihop kaloribehovet, kommer leva gott på den dieten! =D

Ne skämt åsido, så de spelar i princip ingen roll om kalorierna kommer från godis elr sallad sålänge jag får i mig nog mycket protein och fett?

Jeml
2012-11-20, 23:40
Jo i det mesta godis består mkt kolhydrater av fruktos och i choklad osv är det en del fett (vilket är onödigt om du redan nått önskat fett intag)

Wiizra
2012-11-21, 09:19
Potatissallad, korv, pomme, mjölk

Bulta
2012-11-21, 09:47
Drick bra med mjölk och ät fettrikt kött/fisk. Pasta mättar inte speciellt mycket så det är bra för personer med dålig aptit. Utöver dina huvudmål kan du ju lägga till kaloritäta mellanmål exempelvis nötter/mörk choklad.

Om du ändå tycker det är svårt att öka i vikt och du har koll på att du får i dig tillräckligt med näringsämnen varje dag så kan det nog vara värt att fundera på att lägga till en gainer eller käka lite godis efter träningen. Lycka till!

TomasB
2012-11-21, 10:06
Hej, har precis börjat styrketräna seriöst efter en lång period med bantande osv så har lite svårt för att få ihop ett överskott på kalorier, speciellt då mina dagar ser lite konstiga ut.

En vanlig dag med tanke på att jag studerar på distans och har ett "eget" schema att gå efter brukar se ut så att jag är uppe till 02-03 på natten och vaknar vid 12-13 på dagen, är ingen frukostmänniska så brukar bara bli en 250g kvarg och kanske nån äggmacka, efter de äre lugnt fram till middag där jag ändå inte klarar av att äta så mycket så blir väll kanske en 600-700 kalorier max där, blir lite mer kvarg på kvällen samt en proteinshake ifall jag tränat.

Efter allt detta ligger jag i runt 1500 kalorier och behöver ändå en 700 kalorier extra för att ligga på kaloribalans, och då är de inte inräknat dom 200-300 extra som behövs för att lägga på mig lite muskelmassa.

Undrar därför om ni har nå bra tips på bra saker man kan äta som är fulla me kalorier så man inte behöver äta så mycket av det, som t.ex nötter brukar jag äta, äre bra "kalorifyllnings" mat elr äre för mycket fett elr liknande i det?

Undrar även hur stor skillnad de är om jag skulle t.ex istället för nötter äta godis, hur stor skillnad skulle de göra (eftersom jag i princip enbart är ute efter kalorierna, brukar få i mig nog proteiner ändå). Skulle de bli mer fläsk och mindre muskler av de pågrund av allt socker osv elr äre "kalorier som kalorier" i muskelbyggningssyfte (då inräknat att man får i sig nog protein etc från dom 1500 andra kcal)?

Hoppas ni fattar hur jag menar och ber om ursäkt för wall of text =)

Jag gjorde en stor portion pasta med skaldjur igår lär varit 1200 KCAL per portion.

Skaldjur 300 gram (35 gram protein ungefär)
200 gram pasta
2 dl riven parmesan

(vitlök och tomatsås och tomatpure + oregano).
Salt och peppar

Totalt 60+ gram protein och massor av energi.

cero
2012-11-21, 13:02
Det lättaste är nog att dricka en havreshake eller likn. Googla för recept.