handdator

Visa fullständig version : Tips på mat för att fylla upp kaloribehovet?

Figgeduni
2012-11-20, 22:01
Hej, har precis börjat styrketräna seriöst efter en lång period med bantande osv så har lite svårt för att få ihop ett överskott på kalorier, speciellt då mina dagar ser lite konstiga ut.

En vanlig dag med tanke på att jag studerar på distans och har ett "eget" schema att gå efter brukar se ut så att jag är uppe till 02-03 på natten och vaknar vid 12-13 på dagen, är ingen frukostmänniska så brukar bara bli en 250g kvarg och kanske nån äggmacka, efter de äre lugnt fram till middag där jag ändå inte klarar av att äta så mycket så blir väll kanske en 600-700 kalorier max där, blir lite mer kvarg på kvällen samt en proteinshake ifall jag tränat.

Efter allt detta ligger jag i runt 1500 kalorier och behöver ändå en 700 kalorier extra för att ligga på kaloribalans, och då är de inte inräknat dom 200-300 extra som behövs för att lägga på mig lite muskelmassa.

Undrar därför om ni har nå bra tips på bra saker man kan äta som är fulla me kalorier så man inte behöver äta så mycket av det, som t.ex nötter brukar jag äta, äre bra "kalorifyllnings" mat elr äre för mycket fett elr liknande i det?

Undrar även hur stor skillnad de är om jag skulle t.ex istället för nötter äta godis, hur stor skillnad skulle de göra (eftersom jag i princip enbart är ute efter kalorierna, brukar få i mig nog proteiner ändå). Skulle de bli mer fläsk och mindre muskler av de pågrund av allt socker osv elr äre "kalorier som kalorier" i muskelbyggningssyfte (då inräknat att man får i sig nog protein etc från dom 1500 andra kcal)?

Hoppas ni fattar hur jag menar och ber om ursäkt för wall of text =)

benaciii
2012-11-20, 22:04
200g pasta (vägd okokt) = ungefär 700kcal. Det får man i sig utan några problem alls.

Mouline
2012-11-20, 22:05
Har du fyllt din protein budget? om Ja,
Har du fyllt ditt rekommenderade dagliga intag av fett? om Ja,

Kolhydrater i vilken form du vill! :)

Figgeduni