Visa fullständig version : Nu byter sjukgymnasterna namn
Scratch89
2012-11-20, 21:04
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/sjukgymnaster-vill-byta-namn/
Inte en dag för tidigt. Jag tycker att namnet sjukgymnast är förlegat, och man får direkt tankarna till en gammal kort, tjock, tant som håller på med bäckengymnastik. Ordet fysioterapeut (physiotherapist enligt brittisk engelska och physical therapist enligt amerikansk engelska) klingar så mycket bättre, och beskriver mer vad vi håller på med. "Gymnastik med sjuka" låter... nervärderande.
Ah, pratade med en som var med i styrelsen där om det häromdagen. Var nog en ganska stor grej egentligen, jag la inte så mycket tanke på det då dock, hehe.
Låter ju häftigare hursomhelst.
Ristretto
2012-11-20, 21:07
Skönt att man får en så cool titel när man är färdig.
Jockefoten
2012-11-20, 21:10
Ungefär lika coolt som när städtanterna bytte namn till sanitetstekniker.
Tycker det är urlöjligt att byta namn.
Lagerpersonal blir någon "warehouse techi......"
En vanlig jävla säljare blir något "hel-flashigt"
Trams.
En diskare blir Maskindiskoperatör :D
Det låter vettigt att byta iaf.
Om jag förstod det rätt så reflekterar det vad de arbetar med på ett bättre sätt. Vilket låter rimligt.
Latissimus Dorsi
2012-11-20, 21:30
Tycker det är en bra idé, för du har jävligt rätt angående namnbeskrivningen och vilka tankar det för till.
Äh, ni kommer ändå alltid vara korta, tjocka tanter för mig :D
Ristretto
2012-11-20, 21:31
Om jag förstod det rätt så reflekterar det vad de arbetar med på ett bättre sätt. Vilket låter rimligt.
Ja. Sjukgymnast säger rätt lite om vad arbetet går ut på.
Det är dessutom jättebra om fysioterapeut blir en skyddad yrkestitel.
Fysioterrorist FTW!
För gemene man torde sjukgymnast var en mer beskrivande titel än fysioterapeut. Dessutom är det det lite trist att använda ett engelskt låneord.
Spartansk
2012-11-20, 21:36
Kul för er! MVH/En data collector.
Scratch89
2012-11-20, 21:40
För gemene man torde sjukgymnast var en mer beskrivande titel än fysioterapeut. Dessutom är det det lite trist att använda ett engelskt låneord.
Fast det var svenskar som kom på själva yrket och förde det vidare ut i världen, och kallade de då fysioterapeut.
Och yrkesbenämningsändringen känns väldigt befogad, då det stämmer överens med resten av världen.
Sheogorath
2012-11-20, 21:40
Detta är två starka argument mot tycker jag. Jag tycker att nästan allt med "terapeut" låter lite WT. Typ som "coach".
Scratch89
2012-11-20, 21:42
Detta är två starka argument mot tycker jag. Jag tycker att nästan allt med "terapeut" låter lite WT. Typ som "coach".
Jag får väl hålla med om att själva "terapeut" låter lite jobbigt, men det är för att det är många hitte-på-jobb som har döpt sig till detta på senare år. Men inte fan är det gymnastik vi håller på med heller.
Sheogorath
2012-11-20, 21:44
Jag får väl hålla med om att själva "terapeut" låter lite jobbigt, men det är för att det är många hitte-på-jobb som har döpt sig till detta på senare år. Men inte fan är det gymnastik vi håller på med heller.
"Manuell ortoped"? Förvirringen blir total :D
Scratch89
2012-11-20, 21:53
Det hade väl varit något. Konservativ ortopedist? :D
Eller, jag tycker egentligen att det som det talats om skulle funka bra; samma grundutbildning för SG, naprapater och kiropraktorer, men olika riktningar sedan, med olika långa utbildningar. Olika titlar. Olika specialiteter. Nu är det bara så löjligt pubertalt att man försöker måla upp naprapater och kiropraktorer som onda män som tar våra kunder och håller på med häxkonster.
Skulle vilja ha svenska, beskrivande ord. Tandläkare är ju en bra, jämförbar titel. Lemläkare? ;)
Det blir ju mycket roligare om någon råkar särskriva sjukgymnast än fysioterapeut.
Sjuk gymnast och fysio terapeut. Konservativ ortopedist blir också kul.
Spartansk
2012-11-20, 22:00
"Terapeut" låter inte så farligt svengelskt, man uttalar ju det svenskt - "terrapefft" - inte som engelskansk "terrapjut". Går inte att jämföra med "coach" som uttalas exakt som på engelska.
Scratch89
2012-11-20, 22:00
Synd att OMT:arna har tagit patent på sin titel. Ortopedisk manuell terapeut låter häftigt, men man kommer fortfarande inte ifrån terapeut-ordet då. :(
Ristretto
2012-11-20, 22:03
Ortopell Manoped.
Jag tycker terapeft är helt ok med en liten stavningsreform, det jag spyr mest på är fysio, det tycker jag känns väldigt plastigt på nåt sätt. Fast kombinationen av de två är nog det som gör det, två ord där inget egentligen avslöjar så mycket om man inte tänker efter.
Spartansk
2012-11-20, 22:07
"Psykoterapeut" är väl ett jätteetablerat svenskt ord? Känns inte som om det språkliga steget därifrån till fysioterapeut är särskilt långt.
Ristretto
2012-11-20, 22:56
Det blir ju mycket roligare om någon råkar särskriva sjukgymnast än fysioterapeut.
Sjuk gymnast och fysio terapeut. Konservativ ortopedist blir också kul.
På engelska blir det roligare.
Scratch89
2012-11-20, 23:03
In Sweden we call it sick gymnastics!
Chrillee
2012-11-20, 23:06
Varför?
Terapeut betyder väl nåt i stil med behandlare, så är väl något sånär korrekt?
Skulle vilja ha svenska, beskrivande ord. Tandläkare är ju en bra, jämförbar titel. Lemläkare? ;)
Låter nästan som något prostituerade borde kalla sig. :laugh:
Ristretto
2012-11-20, 23:39
In Sweden we call it sick gymnastics!
Haha, men jag menade om man särskriver den engelska titeln. Physio the rapist.
Scratch89
2012-11-20, 23:41
http://static.fjcdn.com/pictures/insanity_f2cf55_1238695.jpg
Ristretto
2012-11-20, 23:43
http://static.fjcdn.com/pictures/insanity_f2cf55_1238695.jpg
Funkar inte. Är det insanity wolf "I take the "the" out of psychotherapist?:d
BelowAverage
2012-11-20, 23:52
http://uptownmagazine.com/files/2012/02/joplin-expats-stamp-of-approval.png
Sjukt gymnastisk fysioterapeut™
Fisioterapeut ??
http://hjalmen.files.wordpress.com/2011/06/fis.jpg?w=610
:d
Låter nästan som något prostituerade borde kalla sig. :laugh:
Lemgymnastik? :naughty:
Lemgymnastik? :naughty:
Genitaliedistributör.
För övrigt tyckte jag länge att det var larvigt att folk höll på så mycket och bråkade om titlar. Det var innan man började benämna mig med fel namn för min yrkeskategori. Nu är det blodigt allvar. *grr*
Scratch89
2012-11-21, 00:16
Funkar inte. Är det insanity wolf "I take the "the" out of psychotherapist?:d
Japp. :D
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/30546462.jpg
:D
fysioterapeut låter som ett jädra hittepå och inger inte respekt. Sen känns det som en fråga som endast sjukgymnaster bryr sig om. "ni tror faktiskt såhär om oss" medan resten av världen "ehm nej?"
Men... här på rehab har de då vad som ser ut som en klassisk gammal gympasal, med ribbstolar, madrasser, bollar och lite vikter. Balansgruppen, ryggruppen, yogagruppen och några andra gruppass ser då ut som gymnastiken gjorde i skolan. Aningen mindre bollsport kanske ;) Och sjukgymnasten käns ofta som en gymnastiklärare (skolämnet då, som inte har mycket med idrotten gymnastik att göra)
:D
Ristretto
2012-11-21, 08:23
Sen känns det som en fråga som endast sjukgymnaster bryr sig om.
Ja, självklart är det så.
Men man vill alltså att både sjukgymnast och fysioterapeut ska vara skyddade yrkestitlar? Ska man ha dubbla titlar?
Scratch89
2012-11-21, 08:48
Fast gruppträning är ju inte det enda vi gör, utan en rätt så liten del av verksamheten. Mycket diagnostik, undersökning och bedömning också.
Fast gruppträning är ju inte det enda vi gör, utan en rätt så liten del av verksamheten. Mycket diagnostik, undersökning och bedömning också.
Jo, men då gömmer ni er på rummen så det är ju inte den verksamheten jag ser ;)
Nålar och andra hemskheter har ni med. Ryser bara jag ser en akupunkturnål.
Leg Dötsnålsstickare borde ni heta.
Oh, glömde vattengymnastiken! Ytterligare ett gymnastikmoment ;)
Näe, ni får heta vad ni vill, men det kommer ta en generation eller så innan namnet fastnar hos den åldrande allmänheten.
Jämför med hur många som fortfarande säger dagis och dagisfröken om förskolan tex. 1972 blev det förskola i stället för daghem, så 40 år har passerat och än har det inte bytt i folkmun :p
fiskebulle
2012-11-21, 09:32
Undra hur många år det kommer ta innan man slutat säga sjukgymnast.
Undra hur många år det kommer ta innan man slutat säga sjukgymnast.
Utgår vi från dagis/förskola så säger jag 40+ år :D
Utgår från att ni även kommer att använda er av HEN annars kommer man ju ingen vart i dagens Sverige:D
Anton Fräs
2012-11-21, 09:59
Jag tycker att det är ett bättre namn, helt klart mer förklarande än ordet "sjukgymnast".
Behöver folk som är leg. sjukgymnast ansöka för att bli leg. fysioterapeut?
Utgår vi från dagis/förskola så säger jag 40+ år :D
Dagis är å andra sidan ett mycket mer opti ord än sjukgymnast.
Jag tycker att det är ett bättre namn, helt klart mer förklarande än ordet "sjukgymnast".
Eh? För 95% av befolkningen säger det lika lite.
eller ok, för mig handlar gymnast om träning på något sätt och sjuk om att man har något problem.
Vad lägger ni i ordet fysioterapeut?
Ett annat man vet lika lite om är Arbetsterapeut, det jag vet om vad de gör vet jag inte utifrån namnet utan från vad jag läst om yrket och från att ha arbetat med de.
Samma som med Dietist, folk tänker diet som i viktnedgång och bantningskost. Men att byta till diettekniker/kosttekniker eller något sådant vore bara krystat.
Skitbra.
Ordet sjukgymnast är som sagt kass.
Jag tror det kommer snurra ihop det i hjärnan för folk, i varje fall till en början. Nu vet folk för det mesta vad en sjukgymnast gör, men dom kommer inte ha ett dyft till aning om vad en fysioterapeut gör. Som Mental skriver så är det (ännu?) mindre beskrivande - dåligt.
Å andra sidan tycker jag att jag mest hör negativt, gnäll och surande ang. sjukgymnaster när man pratar med någon som har ont någonstans "det hjääälper ju inte - jag går till en homeopat istället!", så man kanske blir av med lite av det dåliga ryktet i namnbytet, det skulle kunna vara en fördel, förutom att sjukgymnasterna själva tycker att det låter fräckare då ;)
Scratch89
2012-11-21, 14:27
Jag tror det kommer snurra ihop det i hjärnan för folk, i varje fall till en början. Nu vet folk för det mesta vad en sjukgymnast gör, men dom kommer inte ha ett dyft till aning om vad en fysioterapeut gör. Som Mental skriver så är det (ännu?) mindre beskrivande - dåligt.
Å andra sidan tycker jag att jag mest hör negativt, gnäll och surande ang. sjukgymnaster när man pratar med någon som har ont någonstans "det hjääälper ju inte - jag går till en homeopat istället!", så man kanske blir av med lite av det dåliga ryktet i namnbytet, det skulle kunna vara en fördel, förutom att sjukgymnasterna själva tycker att det låter fräckare då ;)
Vet folk verkligen vad en sjukgymnast gör om man själv inte varit hos en eller har kontakt med någon som arbetar med det? Berättar jag att jag studerar till sjukgymnast säger de "Jaha! Vad bra! Då kan du massera mig!". Jag blir förbannad och vill utdela en Propp (tm).
Sen andra stycket är bara frustrerande. Patienter kommer med sin nackvärk de haft i fem år, och tycker att sex till tolv veckors behandling/mobilisering/träning är för lång tid, så då går de till en naprapat som knäcker istället för att det är en quick fix. Sen är det sjukgymnastens fel att det inte blev bättre när smärtan kommer tillbaka efter en månad...
Vet folk verkligen vad en sjukgymnast gör om man själv inte varit hos en eller har kontakt med någon som arbetar med det? Berättar jag att jag studerar till sjukgymnast säger de "Jaha! Vad bra! Då kan du massera mig!". Jag blir förbannad och vill utdela en Propp (tm).
Sen andra stycket är bara frustrerande. Patienter kommer med sin nackvärk de haft i fem år, och tycker att sex till tolv veckors behandling/mobilisering/träning är för lång tid, så då går de till en naprapat som knäcker istället för att det är en quick fix. Sen är det sjukgymnastens fel att det inte blev bättre när smärtan kommer tillbaka efter en månad...
Så om man byter till fysioterapeut förstår folk vad ni gör och vad man kan förvänta sig? Heh
Jämför du hur många som vet vad en sjukgymnast gör idag, med antalet som vet vad en fysioterapeut gör om ett år så är det nog fler som vet vad sjukgymnasten gör i alla fall. Både pga det mer adresserande namnet och för att namnet är mer intutat i hjärnan hos folk.
Men visst håller du med?
Det är ju bekvämare att behandlas passivt än att behöva göra nånting själv. Då måste man anstränga sig.
Scratch89
2012-11-21, 14:54
Så om man byter till fysioterapeut förstår folk vad ni gör och vad man kan förvänta sig? Heh
Det har jag inte sagt. Däremot gillar jag inte den negativa klang som jag och många andra får av ordet sjukgymnast. Min lärare som jag hade senast idag var uppe på kongressen och fick vara med och rösta. Hon är fortfarande velig, och gillar båda sidors argument, men jag tror att hon till slut röstade för fysioterapeut.
Men visst håller du med?
Det är ju bekvämare att behandlas passivt än att behöva göra nånting själv. Då måste man anstränga sig.
Ja, det är väl klart, människan är lat i naturen. Det jag däremot irriterar mig på är att folk inte ser orsak-verkan. Det är väl klart att det inte blev bättre om behandlingen inte blev fullföljd.
Det har jag inte sagt. Däremot gillar jag inte den negativa klang som jag och många andra får av ordet sjukgymnast. Min lärare som jag hade senast idag var uppe på kongressen och fick vara med och rösta. Hon är fortfarande velig, och gillar båda sidors argument, men jag tror att hon till slut röstade för fysioterapeut.
Ja, det är väl klart, människan är lat i naturen. Det jag däremot irriterar mig på är att folk inte ser orsak-verkan. Det är väl klart att det inte blev bättre om behandlingen inte blev fullföljd.
Men vad kommer den negativa klangen från? Var sjukgymnaster dåliga förr och ryktet lever kvar? Vad är det som säger att ryktet/klangen inte bara följer med när man byter namn? För en ganska lång tid kommer förklaringen på vad en fysioterapeut är att vara "en sjukgymnast"
Mig spelar det ingen roll, men jag tror inte man förbättrar något, snarare förvirrar.
Eller är det ordet sjuk som är problemet, som i sjuksköterska? Som ju gör bra mycket mer än att sköta sjuka.
Scratch89
2012-11-21, 15:07
Det är själva ordet. Har jag inte sagt det?
Vad med ordet är negativt då? Jag sätter det i samma kategori som sjuksköterska. Eller är det gymnastdelen?
Det nya namnet, vad är tanken att man ska förstå med det ordet? Det säger mig ännu mindre.
Scratch89
2012-11-21, 15:11
Det låter som om vi har husmorsgymnastik med gamla och sjuka människor.
Är inte majoriteten gamla och sjuka då?
Återigen, det här känns mer som något ni sjukgymnaster fått för sig än en faktiskt sanning.
Vad låter Fysioterapeut som?
Man fysioteraperar? För mig är det totalt intetsägande och kunde lika gärna vara golandierolog eller något annat påhittat ord :)
Är det fysio från fysiologi så tänker jag för egen del på hormonsystem, mage och tarmar, blodomlopp, lukt smak hörsel och all annan sinnesfysiologi mm.
Sjukgymnast för mig låter som rehabträning, dvs sjuka som ska träna på ett eller annat sätt.
Scratch89
2012-11-21, 15:44
Som sagt. Debatten pågår väl fortfarande och folk får tycka vad de vill. :)
Du blir sur för att folk har föruthastade saker om sjukgymnaster så skriver du likadant själv om naprapater? De knäcker juh inte enbart eller håller på med quick fix.. :)
Sheogorath
2012-11-21, 16:10
Nu ska vi inte försöka vara nyanserade här. Det här är Internet.
Scratch89
2012-11-21, 16:34
Du blir sur för att folk har föruthastade saker om sjukgymnaster så skriver du likadant själv om naprapater? De knäcker juh inte enbart eller håller på med quick fix.. :)
Fast nu pratar jag ju om specifika, äkta fall. Jag vet att naprapater och kiropraktorer är jätteduktiga på vad de håller på.
Fast nu pratar jag ju om specifika, äkta fall. Jag vet att naprapater och kiropraktorer är jätteduktiga på vad de håller på.
Var lite ironi bara :)
Gillar att bytat namn ifrån sjukgymnast men vet inte om just fysioterapeut var det bästa valet. Men är det helt klubbat och när är planen att bytet ska ske?
Scratch89
2012-11-21, 17:29
Var lite ironi bara :)
Gillar att bytat namn ifrån sjukgymnast men vet inte om just fysioterapeut var det bästa valet. Men är det helt klubbat och när är planen att bytet ska ske?
Vad jag vet är det inte helt klubbat än. Men om det går igenom sker det väl inom ett år eller två.
Sheogorath
2012-11-21, 19:21
Känns ju sådär att ett sousseförbund ska kunna bestämma en sån här sak... Jag kommer med all sannolikhet inte byta min titel om båda blir lagskyddade.
Ristretto
2012-11-21, 19:27
Känns ju sådär att ett sousseförbund ska kunna bestämma en sån här sak... Jag kommer med all sannolikhet inte byta min titel om båda blir lagskyddade.
Men om du kallar dig fysioterapeut så har du ju samma titel som Axon har nu, fatta vad frääänt!
Sheogorath
2012-11-21, 19:29
Men om du kallar dig fysioterapeut så har du ju samma titel som Axon har nu, fatta vad frääänt!
Shit! Fan det tänkte jag inte på! Jag tar tillbaka allt dumt jag sagt och tänkt. Någonsin. Om allt!
Ristretto
2012-11-21, 19:31
Shit! Fan det tänkte jag inte på! Jag tar tillbaka allt dumt jag sagt och tänkt. Någonsin. Om allt!
Jo. Säg förlåt!
Sheogorath
2012-11-21, 19:32
Förlåt, Saxon!
Scratch89
2012-11-21, 19:46
Kallar sig han för fysioterapeut? Jag känner att hela min världsbild har blivit reviderad.
Fysioterapeut låter betydligt bättre och följer väl en mer internationell namngivning av yrket.
luderlasse
2012-11-21, 23:19
15_Y3_eRfOU
Tycker personligen det känns lite dumt, är ju inte en människa som vet vad en fysio terrapeft är! Kommer ta minst 10 år innan gemene man börjar fundera på att använda det.
luderlasse: Är det inte så med typ alla ord man ändrar? Man måste ju börja någonstans.
luderlasse
2012-11-22, 00:00
luderlasse: Är det inte så med typ alla ord man ändrar? Man måste ju börja någonstans.
Jo det har du rätt i, tack för du förstörde min dag...
Kroppsfunktionsarbetare eller Kroppsfunktionstekniker beskriver också vad vi håller på med.
Fysio låter som att det täcker kroppen och vad den gör och terapeut är en behandlare. Kroppsbehandling är det ju vad vi håller på med :) Sjukgymnasten bär ju med sig sin tradition och historik samt inger respekt hos många. Så på det sättet känns lite tråkigt att lämna den titeln.
burkmannen
2012-11-22, 20:36
Skyldig. MEN, jag märkt är att man som patient nästan måste dra ut svaren ur den som behandlar en. Undersökningen är viktig, men att även INFORMERA patienten och förklara vad man kommit fram till, vad man som terapeut rekommenderar som tillvägagångssätt, varför och TIDSPANNET man tror det kommer ta så att man förbereder patienten. Vet inte om det läggs någon vikt vid det här?
Tycker namnbytet är ett dåligt val, låter tuffare och seriösa men svårare att genom namnet att gissa vad man gör.
Nån som vet exakt när namnbytet sker?
Ni som redan är verksamma, har ni planerat att byta eller vill ni behålla SJG-titeln?
Nån som vet exakt när namnbytet sker?
Ni som redan är verksamma, har ni planerat att byta eller vill ni behålla SJG-titeln?
Vad jag vet har förslaget inte slutgiltigt godkänts i riksdagen ännu, men detta kommer att ske i höst (om de ej röstar nej då, vilket ej känns särskilt troligt). Det kommer då att börja gälla från och med 2014.
Awesome!
Mvh,
Sårbarhetsanalytiker/trivselingenjör på en krog (dvs servitör).
Kul för er!
\fritidsforskare & knappolog
Med denna tråd som stöd ska jag slå ett slag för sjuksköterskorna också - Det är ju så fruktansvärt nedvärderande på så många olika plan. Att man som man ska kalla sig sköterska, att man direkt kategoriserar patienten som sjuk.. Nej, jag blir så arg att jag håller på att smälla av! Hur föråldrat är det inte!?!?!?!?!?!?
Båda titlarna kommer väl att finnas kvar? I så fall är det bara bra om man plockar bort en öppen titel som många förknippar med sjukgymnastik från marknaden.
Berättar jag att jag studerar till sjukgymnast säger de "Jaha! Vad bra! Då kan du massera mig!". Jag blir förbannad och vill utdela en Propp (tm).
Hehe jag fick en bild nu där du sitter i någon tjejs kök klockan 5 en söndagmorgon och dricker te :D
Rikard Jansson
2013-09-15, 15:09
Kul för er! /f.d. Computer Numerical Control-operatör och numer Ekonomisk Riskinvesterare.
Får man mycket tjejer som sjukgymnast?
Scratch89
2013-09-15, 16:10
Får man mycket tjejer som sjukgymnast?
Jag har bara fått positiva svar tillbaka när man säger att man pluggar till sjukgymnast. Se mitt tidigare svar i tråden, även fast det var en av de sämre reaktionerna. Flickor förstår direkt att man är duktig med fingrarna när man är sjukgymnast.
:cool:
Sjukgymnast har väl rent allmänt ganska låg status, känns oförtjänt med tanke på kunskapen de besitter
edit: tror f.ö att namnbytet kan vara ett steg i rätt riktning
Sjukgymnast har väl rent allmänt ganska låg status, känns oförtjänt med tanke på kunskapen de besitter
edit: tror f.ö att namnbytet kan vara ett steg i rätt riktning
Är det så? Jag har då aldrig stött på någon som jag upplevt ser ner på yrket.
Brukar också bara få positiva kommentarer jag berättar att jag utbildar mig till sjukgymnast. Men som Scratch säger, "gud va bra, då kan du ju massera mig" är kommentaren som kommer efter eller så frågar de flesta "vad gör ni då, masserar folk eller?".
Igår var det en bekant som frågade mig om man blir massör när man utbildar sig till sjukgymnast, lite tröttsamt ibland är det.
Vet inte vad jag tycker om namnbytet, inte reflekterat kring det speciellt mycket om jag ska vara ärlig. Kommer ju ta ett bra tag innan folk börjar använda fysioterapeut istället för sjukgymnast..
Inte ser ner på, men att de ses mer som en massör/PT när de är betydligt mer avancerat än så
Inte ser ner på, men att de ses mer som en massör/PT när de är betydligt mer avancerat än så
OK, jag har då aldrig upplevt det i alla fall. Men å andra sidan umgås jag nästan bara i kretsar som verkar inom hälso- och sjukvård.
OK, jag har då aldrig upplevt det i alla fall. Men å andra sidan umgås jag nästan bara i kretsar som verkar inom hälso- och sjukvård.
Det klassar inte jag som allmänt, jag syftar på i medelsvenssons ögon
Brukar också bara få positiva kommentarer jag berättar att jag utbildar mig till sjukgymnast. Men som Scratch säger, "gud va bra, då kan du ju massera mig" är kommentaren som kommer efter eller så frågar de flesta "vad gör ni då, masserar folk eller?".
Igår var det en bekant som frågade mig om man blir massör när man utbildar sig till sjukgymnast, lite tröttsamt ibland är det.
Vet inte vad jag tycker om namnbytet, inte reflekterat kring det speciellt mycket om jag ska vara ärlig. Kommer ju ta ett bra tag innan folk börjar använda fysioterapeut istället för sjukgymnast..
Många sjukgymnaster verkar se ner på rent manuella behandlingsformer likt massage som om de är "för fina" för det. Jag tror det är där problemet ligger om man blir stött av att någon ställer den frågan.
Det klassar inte jag som allmänt, jag syftar på i medelsvenssons ögon
Men det är ju knappast unikt för vår bransch utan så är det för alla när de diskuterar med ej insatta.
Många sjukgymnaster verkar se ner på rent manuella behandlingsformer likt massage som om de är "för fina" för det. Jag tror det är där problemet ligger om man blir stött av att någon ställer den frågan.
Bra sagt, även om det är lustigt att man skulle bli stött av en kommentar som är baserad på okunskap. :)
snelhest
2013-09-15, 17:37
Ska jag vara ärlig tycker jag att fysioterapeut låter riktigt, riktigt fånigt.
Jag har bara fått positiva svar tillbaka när man säger att man pluggar till sjukgymnast. Se mitt tidigare svar i tråden, även fast det var en av de sämre reaktionerna. Flickor förstår direkt att man är duktig med fingrarna när man är sjukgymnast.
:cool:
Lite det jag tänkte, ja. ;)
Många tänker nog på lite halvflummiga behandlingar med pilatesbollar och streching med gummiband när de hör "sjukgymnast", tyvärr. Någon man går till om man inte har råd med en doktor. :D
Ska jag vara ärlig tycker jag att fysioterapeut låter riktigt, riktigt fånigt.
Det är förmodligen en rätt bra beskrivning på vad de gör, men låter som en flumm-titel som kan tolkas som någon slags terapi för själen. Det låter viktigt men gemene person har nog ingen aning om vad de egentligen gör.
Många tänker nog på lite halvflummiga behandlingar med pilatesbollar och streching med gummiband när de hör "sjukgymnast", tyvärr. Någon man går till om man inte har råd med en doktor. :D
OK, det är möjligt. Vad det spelar för roll för den enskilda sjukgymnasten förstår jag inte.
Jag känner att jag kommer vara nöjd om de inom närliggande yrkeskårer inser vilken kompetens sjukgymnaster oftast besitter. Sen vad genomsnittspersonen tror bryr jag inte mig särskilt mycket om. Oftast handlar det inte om att medvetet trycka en yrkeskår utan om ren okunskap/informationsbrist.
Förstår inte hur man kan gnälla för att folk inte vet vad ens yrke/utbildning innebär. Att prata om massage med en sjukgymnast är väl inte spec. långsökt?
Sheogorath
2013-09-15, 18:51
OK, det är möjligt. Vad det spelar för roll för den enskilda sjukgymnasten förstår jag inte.
Jag känner att jag kommer vara nöjd om de inom närliggande yrkeskårer inser vilken kompetens sjukgymnaster oftast besitter. Sen vad genomsnittspersonen tror bryr jag inte mig särskilt mycket om. Oftast handlar det inte om att medvetet trycka en yrkeskår utan om ren okunskap/informationsbrist.
Det är egentligen inte konstigt att det är en prestige/hederssak. Precis som man inte kommer in till en doktor och beställer ett sjukintyg går man inte in till en sjukgymnast och beställer massage. Vårdgivaren bestämmer vilken åtgärd som är lämplig. Vård är ingen serviceverksamhet där man tittar på menyn och väljer vad som faller en i smaken för aftonen.
Går man till en massör är det annorlunda. Ett helt annat förhållande gäller mellan köpare och säljare. Köparen är den som bestämmer vilken tjänst som ska konsumeras. Det spelar ingen roll vad som är "rätt" eftersom det inte finns något "rätt", eftersom det inte är sjukvård.
Det är egentligen inte konstigt att det är en prestige/hederssak. Precis som man inte kommer in till en doktor och beställer ett sjukintyg går man inte in till en sjukgymnast och beställer massage. Vårdgivaren bestämmer vilken åtgärd som är lämplig. Vård är ingen serviceverksamhet där man tittar på menyn och väljer vad som faller en i smaken för aftonen.
Går man till en massör är det annorlunda. Ett helt annat förhållande gäller mellan köpare och säljare. Köparen är den som bestämmer vilken tjänst som ska konsumeras. Det spelar ingen roll vad som är "rätt" eftersom det inte finns något "rätt", eftersom det inte är sjukvård.
Nej, gå in och styra och ställa gör man inte. Det var inte det jag tänkte på heller. Jag tänkte scenariot att du pratar med en främling/bekant/vän/anhörig och nämner att du är sjukgymnast varav frågan blir "ahaa, kan du ge mig massage då?". Vardagliga möten där motparten inte riktigt vet vad sjukgymnastik innebär.
Det är sanning med modifikation. Jag känner massörer som jobbar inom psykatrin och andra inriktningar tillsammans med sjukgymnast, sjuksköterskor, AT- och ST-läkare. Där blir patienten ordinerad en viss behandling och väljer inte utifrån en meny.
Sheogorath
2013-09-15, 19:29
Nej, gå in och styra och ställa gör man inte. Det var inte det jag tänkte på heller. Jag tänkte scenariot att du pratar med en främling/bekant/vän/anhörig och nämner att du är sjukgymnast varav frågan blir "ahaa, kan du ge mig massage då?". Vardagliga möten där motparten inte riktigt vet vad sjukgymnastik innebär.
Det är sanning med modifikation. Jag känner massörer som jobbar inom psykatrin och andra inriktningar tillsammans med sjukgymnast, sjuksköterskor, AT- och ST-läkare. Där blir patienten ordinerad en viss behandling och väljer inte utifrån en meny.
Jag framförde nog inte min poäng på ett bra sätt. Reaktionen att sjukgymnast = massör insinuerar att man just är den typen av servicepersonal, därav kanske de aviga reaktionerna. Din massör i exemplet utför fortfarande en tjänst som ordinerats av någon annan. Strunt samma om det är en sjukgymnast eller kunden som bestämt vad som utföras: det är fortfarande så att någon annan berättar för dig vad som ska göras.
Försöker bara förklara varför sjukgymnaster kanske blir bitska när de möts av "men då kan du massera mig då?"
Är det verkligen så pass vanligt att folk inte har ett hum om vad sjukgymnaster gör? Kopplingen till massörer låter väldigt långsökt för mig.
Sheogorath
2013-09-15, 19:34
Är det verkligen så pass vanligt att folk inte har ett hum om vad sjukgymnaster gör? Kopplingen till massörer låter väldigt långsökt för mig.
I praktiken är det främst de riktigt gamla och i viss mån andra nationaliteter som inte har så bra koll på vad en svensk sjukgymnast gör år 2013, tycker jag.
snelhest
2013-09-15, 19:41
I praktiken är det främst de riktigt gamla och i viss mån andra nationaliteter som inte har så bra koll på vad en svensk sjukgymnast gör år 2013, tycker jag.
Fysioterapeffft menar du väl? Det heter ju inte sjukgymnast längre.Vi kan väl börja säga rätt i den här tråden :Virro
Vet inte riktigt. Jag är ung, och många i min bekantskapskrets ser sjukgymnaster som några man går till om man vill ha ett papper med "övningar" som man kan göra hemma i sin ensamhet, ungefär.
snelhest
2013-09-15, 20:28
Vet inte riktigt. Jag är ung, och många i min bekantskapskrets ser sjukgymnaster som några man går till om man vill ha ett papper med "övningar" som man kan göra hemma i sin ensamhet, ungefär.
Hur är det i verkligheten då?
Scratch89
2013-09-15, 21:03
Det måste vara tråkigt att utbilda sig till sjukgymnast och det enda man kan göra är att arbeta som en dålig PT, fast med sämre betalt.
Nu är det definitivt att det blir ett namnbyte, dock så kommer Sjukgymnast att fortsätta vara skyddat så i princip har vi två yrkestitlar då man kan välja att fortsätta kalla sig sjukgymnast.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/fysioterapeut-ar-den-nya-titeln/
Det är nog den vanligaste uppfattningen jag hört. Eller att man dagligen hjälper tanter med höftfraktur (liknande) för 20 tusen elle mindre i lön. Stämmer det på något vis eller är det helt och hållet trams? Inte för jag har något emot det men..
Sheogorath
2013-12-24, 13:14
Vi kommer övergå till leg. fysioterapeut på vår enhet, som det ser ut nu.
/För intresseklubben
Man får dock ansöka (http://www.sjukgymnastforbundet.se/Om-LSR/nyheter/20131/2013/Detta-galler-for-dig-som-vill-bli-fysioterapeut/) om den nya yrkestiteln innan man börjar använda den benämningen, vilket jag kommer att göra så snart som möjligt. Troligen så kommer jag fortfarande använda sjukgymnast när jag träffar nya patienter, ett tag till i alla fall, av ren vana...
Det är nog den vanligaste uppfattningen jag hört. Eller att man dagligen hjälper tanter med höftfraktur (liknande) för 20 tusen elle mindre i lön. Stämmer det på något vis eller är det helt och hållet trams? Inte för jag har något emot det men..
Det beror på var man jobbar. -20k hoppas jag att ingen sjukgymnast har gått med på. Har man vidareutbildningar på avancerad nivå kan man förhandla sig till högre lön iallafall inom den privata sektorn. Jobbar du på primärvården så kan det komma patienter med tåbesvär upp till nackproblem, neurogiskabesvär, muskel-led-nerv, frakturer, post-operation, hjärt-lung och allt du kan tänka dig som handlar om kroppen och dess funktionsstörningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.