handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott under styrketräning förbättrar muskelmasse- och styrkeökningar

King Grub
2012-11-20, 11:57
Protein ingestion following a single bout of resistance type exercise increases postexercise muscle protein synthesis rates and inhibits muscle protein breakdown, thereby allowing net muscle protein accretion during acute postexercise recovery. As such, it is often suggested that dietary protein supplementation can maximize the skeletal muscle adaptive response to more prolonged, resistance type exercise training. However, there has been much discrepancy in the literature on the proposed surplus benefits of dietary protein supplementation during prolonged resistance type exercise training. Whereas some studies report greater gains in muscle mass and strength when dietary protein is supplemented during prolonged resistance type exercise training, most studies have failed to confirm these findings.

J Am Med Dir Assoc. 2012 Nov 13. Protein Supplementation During Prolonged Resistance Type Exercise Training Augments Skeletal Muscle Mass and Strength Gains.

Fulltext: http://www.jamda.com/article/S1525-8610%2812%2900383-0/pdf

MVP
2012-11-20, 11:58
Är väl minst lika bra med vanlig mat?

Langster
2012-11-20, 12:21

Ett tillskott av dietärt (alltså mat) protein under träning står det. Det står inte ett ovanligt, onaturligt intravenöst införande av syntetiska produkter under träning.

Sen är det nog bra mycket enklare att dricka en vassledrink när man tränar än att tugga på ett kycklingben. Men även vassleprotein är, faktiskt, helt vanlig mat.

tjing
2012-11-20, 12:26

Beror på.

Att t ex vasslets snabba egenskaper kan vara mer gynnsamt kring träning känns givet.

MVP
2012-11-20, 12:35
Synd man får acne av pulver :/

Gober
2012-11-20, 12:42
Och hur ställer detta sig jämfört med gamla goda "intag före och efter träning" ?

tjing
2012-11-20, 12:46
Själv kör jag bara före.

benaciii
2012-11-20, 12:47
Brukar ta en drink med bcaa under passet. har det samma effekt, eller är det bara protein som gäller? Gillar bcaa även för dess lite uppiggande effekt

JohanSaxerud
2012-11-20, 12:49
Jag blandar ihop 2 st petflaskor och börjar dricka 30 min innan passet, fortsätter dricka under hela träningen och tar det sista 30 min efter jag är klar.

Fishtank
2012-11-20, 13:04
Intressant med tanke på den förra studien.

Någon som kommer ihåg vad huben för att läsa fullängdsstudier heter?

Fishtank
2012-11-20, 13:20
nvm hittade.

Buttran
2012-11-20, 17:59
Någon som vet hur mycket protein som det gällde? Hittade inte det i utdraget.

Pepz
2012-11-20, 18:05
alltid lika roligt att folk ska applicera dylikt på sin egen träning.

lite mysträning en timme på gymmet och samtidigt försöka optimera allt med pulver och piller...

Eddie Vedder
2012-11-20, 18:10
JAMDA låter som vetenskapliga tidskrifters motsvarighet till billiga kopior av klockor och kläder, typ Rollex eller Armanni. :D

EDIT: Och originalet jag syftar på är då en väldigt högt renommerad tidskrift som heter JAMA (kan ju vara värt att påpeka)

Gober
2012-11-20, 18:13

lite mysträning en timme på gymmet och samtidigt försöka optimera allt med pulver och piller...

Vore kul om det kom fram att King Grub förfalskat alla studier i syfte att förvirra alla optionanister som söker genvägen till megamassan.

Buttran
2012-11-20, 18:27

Ja fan va töntigt du.. ja verkligen alltså

exevision
2012-11-20, 18:28
Man kan ju även undra hur länge "prolonged" är.

Dreas
2012-11-20, 18:31
Ja fan va töntigt du.. ja verkligen alltsåTror du att detta är applicerbart på din egen träning för bättre resultat?

Pepz
2012-11-20, 18:31
Ja fan va töntigt du.. ja verkligen alltså

ja det är det.

Man kan ju även undra hur länge "prolonged" är.

precis. och vi som inte läst fullängdaren kan egentligen inte säga så mycket alls.

pratar de om fastande innan träning till exempel?
Har man mätt över längre tid eller bara akut
etc

och sen kan man ju läsa avslutningen en gång till
Whereas some studies report greater gains in muscle mass and strength when dietary protein is supplemented during prolonged resistance type exercise training, most studies have failed to confirm these findings

Buttran
2012-11-20, 18:38
Tror du att detta är applicerbart på din egen träning för bättre resultat?

Ingen aning, därför jag frågade.

tearz
2012-11-20, 18:40
Har senaste 2 åren alltid intagit 30-40 gram snabbt protein under mitt träningspass :)
Hydrosolat/isolat (Vassle)

Sheogorath
2012-11-20, 18:53
Så länge det inte jämförs med före- och/eller efterintag känns det inte som att man kan säga bu eller bä. "Under-intag" må vara bättre än "inget-intag", men är det bättre än efterintag? Får man ytterligare effekt av ett under-intag om man ändå äter protein i nära anslutning till passet?

So innan you drar några slutsatser: tänk efter lite.

Fyllot
2012-11-20, 18:56
Hur många promille ökning blev det? Bra att veta innan jag drar och tränar snart.