handdator

Visa fullständig version : Friskvård - Påverka arbetsgivaren

weedow
2012-11-20, 10:45
Vi har för närvarande 500kr i friskvårdsbidrag där jag är anställd. Detta tycker jag givetvis är helt bissart och har därför för avsikt att försöka förändra.

För att lyckas med det tänker jag att en ekonomisk vinkling bör vara smartast och behöver därför hjälp med att få fram div. studier, böcker, avhandlingar etc. för att kunna illustrera vinsterna med en rimligare friskvårdspolitik.

Med andra ord jag behöver all hjälp jag kan få med att på ett övertygande sätt förklara vinsterna (framförallt monitära) med att satsa mer på friskvård.

Tack på förhand.

Mental
2012-11-20, 10:47
Påvisa att era låga löner inte räcker till för att finansiera friskvården?
Tyvärr har man väl visat på att de som använder friskvårdspengen är de som ändå annars hade lagt pengar på sin friskvård. Dvs att det inte leder till något ökat tränande bara med friskvårdsbidrag.

kaer
2012-11-20, 12:42
Är det inte fullt avdragsgillt för arbetsgivaren?`

Alt kolla om det går att få mot bruttolöneavdrag? Frågan är hur stor vinst det är för det är väl inte så hög moms på t ex träningskort?

På mitt jobb räknar vi av det innan sociala avgifter osv.

z_bumbi
2012-11-20, 14:01
Det finns en del forskning som visar på att det lönar sig men då oftast bara i kombination med en rejäl satsning som berör rätt personer. Den grupp som redan rör sig är inte så intressant, den gruppen med absolut sämst hälsa är inte heller så intressant (ur ekonomiskt synvinkel) utan det man bör sikta på är gruppen som har ökade risker för ohälsa men som inte har börjat utveckla problem. Den gruppen är iofs bara intressant om företaget jobbar långsiktigt. Att företaget sedan kan tjäna på att även de med sämst hälsa som inte redan rör sig och äter bra kommer igång är mer en bonus.
Så att bara öka friskvårdsbidragen ger antagligen inte så mycket utan det som gäller är att få igång ett friskvårdsarbete på företaget och då pratar vi helt plötsligt helt andra pengar och ett helt annat engagemang från företagets sida.