handdator

Visa fullständig version : konstig värk i bakhuvud/nacke/traps

wcanka
2012-11-19, 18:50
Heyo people!

I fredags när jag körde plan hantelpress så började det värka sjukt skumt i trapzen som sedan strålade upp i bakhuvudet typ. Avbröt hantelpressen. Gick o körde rotatorcuffar + mage istället. Sen inge mer med det.

Körde rygg på igår, märkte ingenting.

Men idag på benpasset, så körde jag knäböj.. i botten på varje böj, fick jag samma smärta igen, fick avbryta där också.

Nån som har nån aning vad detta beror på, är det nån muskel som är stel, nån nerv som hamnat fel?

pezrulezhaakon
2012-11-19, 21:16
wcanka

Du tryckte sannolikt huvudet omedvetet onödigt hårt i bänken. Lätt att överbelasta nackmuskler då.

wcanka
2012-11-19, 21:23
wcanka

Du tryckte sannolikt huvudet omedvetet onödigt hårt i bänken. Lätt att överbelasta nackmuskler då.

Okey :)

Konstigt att smärtan kom tillbaka under knäböjarna idag då, tar det tid för nackmusklerna att "läka" ?

Stor Hård Ådrig
2012-11-19, 21:29
Been there, var ett helvete, hade kvar det där i några veckor. Fick det från att jag pressade huvudet i bänken och hade gamnacke ("svanka med nacken") när jag körde böj. Kunde inte träna då, inte ens med typ 4 kg i bicepscurl utan att det gjorde ont. Och den rörelsen har inte ens med nacken att göra.

pezrulezhaakon
2012-11-19, 21:35
wcanka

Om det är ett rent muskulärt problem så går det över ganska fort, men är det mer muskelfäste/senproblem, disk/ligamentproblem, kan det vara kvar ett gäng veckor.

Därför är det så viktigt att alltid ha ett bra medvetet utförande oavsett hur tungt det än blir.

wcanka
2012-11-20, 08:21
Kan man inte värma upp dessa muskler för att förhindra att detta händer igen? sjukt obehagligt :)

Stor Hård Ådrig
2012-11-20, 09:20
Kan man inte värma upp dessa muskler för att förhindra att detta händer igen? sjukt obehagligt :)

För mig gjorde 10-15 min crosstrainer att jag kunde träna, av nån anledning... bara empirisk erfarenhet dock

wcanka
2012-11-20, 18:17
Så jävla konstigt asså, körde armat nyss, så fort jag behövde ta i ordentligt i t.ex. Stångcurlen, börja de värla ordentligt i främst bakhuvudet :(

Stor Hård Ådrig
2012-11-20, 19:08
Så jävla konstigt asså, körde armat nyss, så fort jag behövde ta i ordentligt i t.ex. Stångcurlen, börja de värla ordentligt i främst bakhuvudet :(

Låter exakt som det jag hade.

wcanka
2012-11-20, 19:22
Låter exakt som det jag hade.

Kan jag fortsätta träna trots smärtan, eller kommer problemet bara sitta kvar längre då? :)

Stor Hård Ådrig
2012-11-20, 19:34
Kan jag fortsätta träna trots smärtan, eller kommer problemet bara sitta kvar längre då? :)

Jag körde på och då blev det tyvärr värre så att jag inte kunde träna på en vecka. Testade som sagt att köra typ långsamma koncentrationscurls med lååga vikter och även det gjorde ont.

Testade typ varannan dag lite knäböj/chins hemma för att se om det gjorde ont och efter några dagar gjorde det inte ont längre. Då körde jag crosstrainer tills jag blev varm, sen tänkte jag hela tiden på att inte böja nacken (som jag ibland gjorde överdrivet mkt när jag fokuserade på att "hålla blicken upp" i knäböj) när jag körde samtliga övningar. Fick köra så i typ 2 veckor, nu är det helt borta.

Silencer
2012-11-20, 19:52

Det skulle behövas en sticky om det här.

Du har överansträngt/spänt/låst nacken och antagligen bröstryggen. Min erfarenhet är att man måste vila en vecka helt från träningen för att det ska släppa. Själv brukar jag också gå till naprapat och få både hård massade och "knäckning" av rygg och nacke under viloveckan för att det ska släppa. Undvik det i framtiden genom att värma upp ordentligt, andas ordentligt och försök att inte spänna nacken så hårt när det blir tungt.

Själv får jag det du beskriver varenda gång jag försöker ta i ordentligt i en knäböj eller benpressrörelse... inte så kul eftersom jag i princip inte kan träna ben.

Lycka till.

wcanka
2012-11-20, 20:05
Åå fan. En hel vecka av alltså?

Nått mer man kan göra under denna tiden för att snabba på läkningen/lindra smärtorna? :)

Mastodntflmsmats
2012-11-20, 22:12
wcanka

Jag råkade ut för precis samma sak för ca en vecka sedan. Låg på bänken och körde triceps med Oz- stång bakom huvudet. Dum som jag var hade jag bråttom och körde övningen ouppvärmd och tryckte huvudet ganska hårt mot bänken. Smärta uppstod, fick avbryta passet. I ett par dagar stegrade smärtan trots smärtstillande. Det slutade med att jag gick till en naprapat som knådade och knäckte. Sa att jag fått nackspärr. Efter ett par dagar därefter gick smärtan över.

Scratch89
2012-11-21, 00:34
Det som jag tror hjälper i det långa loppet är inga manipulationer, ingen vila. Utan att helt enkelt träna upp din nacke och kontrollen av den, så att du inte skjuter ut hakan eller extenderar nacken när det börjar bli tungt.

Detta får man göra den hårda vägen; lätta vikter i diverse övningar där nacken och hakan kan åka fram om det blir tungt, t.ex olika roddar, lyft åt sidan och såklart knäböj. I knäböj får du ha en bra position på stången (var den nu ligger beror på dig och vad du tycker om), men öva på att ha nacken neutral hela rörelsen. Du ska inte behöva sträcka eller böja i den för att få upp vikten, och du ska kunna hålla en liten nick/dubbelhaka genom hela rörelsen, precis som i andra övningar.

Silencer
2012-11-21, 14:43
Det som jag tror hjälper i det långa loppet är inga manipulationer, ingen vila. Utan att helt enkelt träna upp din nacke och kontrollen av den, så att du inte skjuter ut hakan eller extenderar nacken när det börjar bli tungt.

Detta får man göra den hårda vägen; lätta vikter i diverse övningar där nacken och hakan kan åka fram om det blir tungt, t.ex olika roddar, lyft åt sidan och såklart knäböj. I knäböj får du ha en bra position på stången (var den nu ligger beror på dig och vad du tycker om), men öva på att ha nacken neutral hela rörelsen. Du ska inte behöva sträcka eller böja i den för att få upp vikten, och du ska kunna hålla en liten nick/dubbelhaka genom hela rörelsen, precis som i andra övningar.

En fundering jag får nu efter det du skriver; kan extenderingen av nacken förvärras av vilket läge som resten av ryggraden längre ner är i? isåfall börjar ett och annat trilla på plats här nu...

Mastodntflmsmats
2012-11-21, 15:01
enligt min naprapat så kan värken bli värre utav att träna mer. Man behöver egentligen bara vila till smärtan har lagt sig. Om det gör för ont så kan man gå till en naprapat för att lindra smärtan lite. Personligen tycker jag det var waste of money. Men naprapaten sa även att bara för att man fått "nackspärr" en gång så är det inget som i framtiden kommer göra att man har lättare att få det igen. Vila är således mitt bästa tips!

Scratch89
2012-11-21, 15:10
En fundering jag får nu efter det du skriver; kan extenderingen av nacken förvärras av vilket läge som resten av ryggraden längre ner är i? isåfall börjar ett och annat trilla på plats här nu...
Hur menar du? Du har ju en normal kurvatur i ryggraden, ändå från nacken ner till svanken, och den ska vara där och man kan försöka behålla den. I marklyft och liknande planas kurvaturen ut och blir rak, och så ska det vara. Men det är vanligt om man har dålig bålkontroll, nackkontroll och för tunga vikter, att man svankar och översträcker ryggen för att kunna curla upp stången till hakan man trycker fram så mycket man kan. Det blir en ordentlig dragning i nacken då.

enligt min naprapat så kan värken bli värre utav att träna mer. Man behöver egentligen bara vila till smärtan har lagt sig. Om det gör för ont så kan man gå till en naprapat för att lindra smärtan lite. Personligen tycker jag det var waste of money. Men naprapaten sa även att bara för att man fått "nackspärr" en gång så är det inget som i framtiden kommer göra att man har lättare att få det igen. Vila är således mitt bästa tips!
Vila är värdelöst.

Mastodntflmsmats
2012-11-21, 15:46
Vila är värdelöst.

Hur många gånger har man inte intalat sig själv det för att sedan dra till gymmet och ådra sig en värre skada? Det bästa man kan göra är att vila annars riskerar man bara att bli borta längre. trist men sant

pezrulezhaakon
2012-11-21, 16:35
Scratch89, definera vad i vilan som gör det värdelöst.

Silencer
2012-11-21, 19:02
Hur menar du? Du har ju en normal kurvatur i ryggraden, ändå från nacken ner till svanken, och den ska vara där och man kan försöka behålla den. I marklyft och liknande planas kurvaturen ut och blir rak, och så ska det vara. Men det är vanligt om man har dålig bålkontroll, nackkontroll och för tunga vikter, att man svankar och översträcker ryggen för att kunna curla upp stången till hakan man trycker fram så mycket man kan. Det blir en ordentlig dragning i nacken då..

Jag försöker förstå varför jag får denna huvudvärk 100% av gångerna som jag försöker träna med en meningsfull belastning oavsett om det är knäböj, benpres, hack squat eller utfall eller whatever... Med meningsful belastning menar jag att det är vikter som upplevs som ansträngande. Att köra på lätta vikter utan att bli trött är inga problem, men om jag t.ex. känner att jag klarar max 20 reps på en vikt så smäller huvudvärken till på ungefär 12 reps så jag kan inte träna med mer än 50% belastning i benövningar vilket gör att det i praktiken då inte går att träna dem alls.

Kvartsböj kan jag träna till fail utan problem, inte en tillstymmelse till huvudvärk. Samma sak med benspark, och grunda benpressar. Konklusionen av detta är att någonting sker i höftböjning/sträckningen som orsakar en total krampaktig spänning i bröstrygg och nacke och ger mig huvudvärk, eftersom alla övningar där man tar bort höften mycket eller helt går bra.

Jag har varit hos läkare, naprapater, sjukgymnaster... ingen har kunnat förklara vad det beror på. Men jag har nu försökt hitta en lösning på detta i fyra år och det enda som är klart är att höften är med och påverkar på något sätt. Jag vill så gärna hitta en lösning därför funderade jag på detta som du påstår att det har med att man sträcker ut nacken för mycket, för mot bakgrund av mina erfarenheter känns det som att det inte kan vara så enkelt. Jag har verkligen försökt träna alla möjliga varianter (även hacklift) där jag inte börjar skjuta fram nacken, och det gör ändå ont.

Vart ska jag gå för att få hjälp? Kinesiolog? Det måste ju finnas någon människa på denna jord med kunskaper och metoder som kan hitta en förklaring och en lösning på mitt problem.

Scratch89
2012-11-21, 19:03
Hur många gånger har man inte intalat sig själv det för att sedan dra till gymmet och ådra sig en värre skada? Det bästa man kan göra är att vila annars riskerar man bara att bli borta längre. trist men sant

Scratch89, definera vad i vilan som gör det värdelöst.

Det finns ju ett mellanting mellan att vila och att köra på som vanligt.... ;)

Vila i en skadad kroppsdel kan leda till rörelseinskränkning då muskler och strukturer runt om är spända. Tar man inte ut rörligheten och ökar cirkulationen kan det leda till en ökad spänning och stelhet, som leder till en ytterligare rörelseinskränkning, som leder till en ökad spänning och stelhet som leder till...

Sen får man såklart se vad det är för skada. Jag skulle såklart inte rekommendera någon med avslitna korsband att enbensknäböja. Men om skadan från början beror på att man är slö, slapp och likgiltig känns det väl rätt så logiskt att det inte är bra att fortsätta vara i ett sederat stadie?

Scratch89
2012-11-21, 19:09
Jag försöker förstå varför jag får denna huvudvärk 100% av gångerna som jag försöker träna med en meningsfull belastning oavsett om det är knäböj, benpres, hack squat eller utfall eller whatever... Med meningsful belastning menar jag att det är vikter som upplevs som ansträngande. Att köra på lätta vikter utan att bli trött är inga problem, men om jag t.ex. känner att jag klarar max 20 reps på en vikt så smäller huvudvärken till på ungefär 12 reps så jag kan inte träna med mer än 50% belastning i benövningar vilket gör att det i praktiken då inte går att träna dem alls.

Kvartsböj kan jag träna till fail utan problem, inte en tillstymmelse till huvudvärk. Samma sak med benspark, och grunda benpressar. Konklusionen av detta är att någonting sker i höftböjning/sträckningen som orsakar en total krampaktig spänning i bröstrygg och nacke och ger mig huvudvärk, eftersom alla övningar där man tar bort höften mycket eller helt går bra.

Jag har varit hos läkare, naprapater, sjukgymnaster... ingen har kunnat förklara vad det beror på. Men jag har nu försökt hitta en lösning på detta i fyra år och det enda som är klart är att höften är med och påverkar på något sätt. Jag vill så gärna hitta en lösning därför funderade jag på detta som du påstår att det har med att man sträcker ut nacken för mycket, för mot bakgrund av mina erfarenheter känns det som att det inte kan vara så enkelt. Jag har verkligen försökt träna alla möjliga varianter (även hacklift) där jag inte börjar skjuta fram nacken, och det gör ändå ont.

Vart ska jag gå för att få hjälp? Kinesiolog? Det måste ju finnas någon människa på denna jord med kunskaper och metoder som kan hitta en förklaring och en lösning på mitt problem.

Det behöver ju inte vara själva rörelsen, protraktionen/retraktionen i nacken, utan att du spänner den. Eller drar upp axlarna. Eller roterar bak armarna. Eller vad som helst, egentligen. Det kan vara så att du är stel i bröstryggen, så när du hamnar i ett mer flekterat läge, så kommer du så pass långt fram med överkroppen att du vill kompensera med nacken.

Silencer
2012-11-21, 19:13
Okej, jag lyckades prova fram samma huvudvärk (men mycket svagare i intensitet) när jag försökte den här biceps stretchen, ju djupare jag sjönk ner desto värre blev det.

http://www.t-nation.com/img/photos/301fig-3.jpg

Skillnaden mot bilden var att jag hade händerna på stången, istället för under som han på bilden.

Kan man dra några slutsatser på var jag bör öka rörligheten baserat på den informationen?

Scratch89
2012-11-21, 19:15
Får du fram samma värk om du håller nacken neutral (i linje med överkroppen) eller om du t.o.m flekterar, dvs tittar ner i marken? Blir den värre om du samtidigt tittar upp i taket?
EDIT: Kanske redan frågat men glömt; strålar det ut nånstans? Vad är det för slags smärta?

Silencer
2012-11-21, 19:26
Jag provade hänga här hemma nu och även om det började göra lite lite ont så var det så svagt att jag inte kände någon jätteskillnad av att titta upp eller ner. Men det kändes mer bekvämt att titta ner iaf.

Det strålar inte, det sitter helt och hållet i det absoluta bakhuvudet och skallbasen där mot nacken. MEN, som ett kvitto på posten kommer det rejält med låsningar och triggerpunkter/krampaktiga spänningar i bröstryggen och på skallbasen vid nacken, varje gång som huvudvärken slagit till vid benträning.

Silencer
2012-11-21, 19:32
Så ja, det har väl något att göra med bristande rörlighet någonstans i ryggen som gör att en massa muskler högre upp bara totalkrampar och det blir låsningar. Försöker lite med allmän rörlighetsträning men hittills utan framgång. Svårt att veta om det man gör har effekt eller om man bara slösar tid när man inte kan mäta framgången på något sätt.

Scratch89
2012-11-21, 19:49
Hmmm. Det är som sagt svårt att ställa någon form av diagnos utan att ha klämt på dig och sett dig röra på dig. Men det kan vara någon form av bröstryggsproblem. Jag skulle besöka en sjukgymnast med kompetens inom OMT (ortopedisk manuell terapi) och be honom undersöka dig och ta med dig det som sagts här. Det borde finnas ett helt knippe av dem i Örebro.

Silencer
2012-11-21, 19:51
Tack, jag ska leta upp en sån.

Scratch89
2012-11-21, 20:01
Hör av dig sen om hur det gick.

wcanka
2012-11-21, 20:03
Nånting jag märkte utlöste verken "extra mycket" var när jag böjde mig "som en knäböj" för att lägga ner hantlarna efter utfallen.

Du har inga stretchövningar man kan köra en period och se om de hjälper för min del iaf, Scratch? :)

Scratch89
2012-11-21, 20:31
Nånting jag märkte utlöste verken "extra mycket" var när jag böjde mig "som en knäböj" för att lägga ner hantlarna efter utfallen.

Du har inga stretchövningar man kan köra en period och se om de hjälper för min del iaf, Scratch? :)

Jodå, ska bara se om jag hittar på youtube eller instruktionsbilder. :)

Scratch89
2012-11-21, 20:34
Första övningen:
aqwx6uCwhUQ

Som hon säger; dra in nederdelen av magen mot ryggraden. Om man känner precis innanför höftbenen så ska man vid en bra kontraktion känna att det putar ut. INTE de raka bukmusklerna, INTE de sneda, utan de djupa tvärgående som omslingrar hela magen och ryggen. Det kan kännas väldigt löjligt att göra dessa övningar, men det kan vara bra att ha det som en början.

När du fått till detta, ska du se till att du kan andas samtidigt. Man måste kunna andas normalt utan att det känns som om du håller andan.

Som stegring kan du försöka att hålla kvar spänning och andas normalt samtidigt som du rör en arm, ett ben eller liknande. Detta ska ge en aktivering av muskeln om allt funkar som det ska.

pezrulezhaakon
2012-11-21, 23:04
Scratch89

Undrade bara om din definitionstanke.

Scratch89
2012-11-22, 01:14
Scratch89

Undrade bara om din definitionstanke.

Ja, jag tar inte illa upp. :) Det är alltid bra att bli ifrågasatt så att man håller koll på vad man själv skriver!

Scratch89
2012-11-22, 01:16
Eh. Nu ser jag att jag har blandat ihop videon, den skulle in i tråden nedan jag skrivit i. :D

Inte för att det är dåligt att aktivera buken i ditt fall heller. Hmm. Ska se om jag hittar något vettigt morgon istället. :)

wcanka
2012-11-22, 07:31
Eh. Nu ser jag att jag har blandat ihop videon, den skulle in i tråden nedan jag skrivit i. :D

Inte för att det är dåligt att aktivera buken i ditt fall heller. Hmm. Ska se om jag hittar något vettigt morgon istället. :)

:hbang:

Silencer
2012-11-27, 15:18
Hör av dig sen om hur det gick.

Pratat med en duktig sjukgymnast nu som är utbildad inom manuell terapi och som själv sysslar med tyngslyftning. Så här sa han.

* Inte helt ovanligt att man får spännig i nacke och huvudvärk om man tränar ben tungt
* Ingen idé att boka in en undersökning, troligtvis är problemet:
* Dålig rörlighet och/eller stabilitet någonstans längre ner vilket gör att ryggen får bära upp för mycket vikt och att det då blir spänningar som refererar smärta upp i bakhuvudet
* Han sa att jag kan prova köra utfall och se om det fungerar bättre. Han sa också att benpressövningar ofta tar med på bålstabilitet än ben och att det därför kan vara svårt att få bra belastning på låren om man har begränsningar i stabilitet/rörlighet.
* Till sist sa han också att jag (eftersom det 'funkar' för mig) kan köra med kortare ROM, men att det kan bli skadligt på knäna i längden pga att man vänder i ett dåligt läge, och att jag därför måste variera och köra tungt ibland och lättare ibland.

Så jag får väl prova utfall och om det inte går är det kvartsböj som gäller för mig.

Västkustarn
2013-03-19, 11:16
har samma problem, hur har det gått för dig?