Visa fullständig version : Hjälp - Äter jag för mycket?!
iwasdrunk
2012-11-19, 15:06
Hej,
reggade mig här på forumet mest för att jag undrar detta;
har räknat ut enligt Harris Benedict's formula att jag ska äta 3778 kcal per dag = 378g protein, 283g kolhydrater och 126g fett. Har tidigare hört att man ska äta ca 2 x sin kroppsvikt i gram protein, vilket för mig skulle vara ca 168g protein per dag, men enligt denna uträkning ska jag äta ungefär 4,5 gånger min kroppvikt i gram protein... Är det för mycket? Jag vill gå upp lite, långsamt, kanske 0,5 kg i månaden ungefär, men ändå inte gå upp i fett...
Tack på förhand! :)
Alldeles för mkt protein. Halvera den mängden. Fyll ut med kolhydrater istället.
iwasdrunk
2012-11-19, 15:11
Alldeles för mkt protein. Halvera den mängden. Fyll ut med kolhydrater istället.
Tack för svar!
Vad händer med min kropp osv. om jag äter så mycket protein?
Av vilken anledning? undrar bara.
Det finns ingen vits att äta så mycket protein för anabolism, iallafall inget som tyder på det. Istället för att äta så mycket protein så är det roligare att t.ex. äta kolhydrater som fungera som bränsle för kroppen på gymmet.
Det finns ingen vits att äta så mycket protein för anabolism, iallafall inget som tyder på det. Istället för att äta så mycket protein så är det roligare att t.ex. äta kolhydrater som fungera som bränsle för kroppen på gymmet.
Plus att det blir dyrare med protein.
Kolhydrater är godare. *popcorn*
Njurarna får jobba extra mycket på en högproteindiet.
iwasdrunk
2012-11-19, 18:38
Finns det någon som använder sig av Harris Benedict's formula?
Tack för era svar. Hur många gram Protein är lagom då?
Jag är:
20 år gammal
Kille
190 lång
Väger 84,5 kg
Tränar 6 gånger i veckan - 5 styrka 1 kondition
Vill gå upp ca 0,5 kg i månaden utan att dra på mig massa fett
Vill bygga muskler alltså.
2x kroppsvikten i g är bra. Egentligen finns det inga konkreta bevis för att det skulle vara bättre än säg 1,6-1,7 som rekommenderas av SOK. Men många äter mer än 1,6-1,7 för att vara på säkra sidan.
Finns det någon som använder sig av Harris Benedict's formula?
Tack för era svar. Hur många gram Protein är lagom då?
Jag är:
20 år gammal
Kille
190 lång
Väger 84,5 kg
Tränar 6 gånger i veckan - 5 styrka 1 kondition
140-200 g protein är lagom (läs förmodligen optimalt och redan för mycket) om man inte orkar vara exakt.
iwasdrunk
2012-11-19, 22:12
idag har jag ätit 2654 kcal varav
235g protein (skulle äta 378)
132g kolhydrater (skulle äta 283)
129g fett (skulle äta 126)
Vad säger ni om det? Vad ska jag ändra på...? Harris Benedicts formula verkar ju vara helt ute och cykla enligt er?
2 x kroppsvikt i protein
1 x kroppsvikt i fett
Resten carbs..
http://www.1percentedge.com/ifcalc/
(1lb = 2kg)
2 x kroppsvikt i protein
1 x kroppsvikt i fett
resten carbs..
http://www.1percentedge.com/ifcalc/
(1lb = 2kg)
~0.45 kg
Ah tänkte att 1lb motsvarar 2kg på if räknarn.. :)
Tack för svar!
Vad händer med min kropp osv. om jag äter så mycket protein?
Lär bli fisig men inte mycket mer. Det är fullständigt onödigt och helt miljövidrigt att dra i sig sådana mängder protein.
Fullständigt onödigt och mkt dåligt för miljön. Man behöver knappast så mycket protein för att lyckas bra inom träningen, snarare finns risken att det går sämre pga för lite energi i form av kolhydrater. Dessutom blir maten sjukt trist om man ska äta 400g protein per dag (exempel: 2L mjölk, 1,5kg kött, 100g bönor/linser (torrvikt) 100g pasta, 100g havregryn. Detta blir 400g protein, 280g kolh. Fett har jag inte räknat på men med 1,5kg kött och 2L mjölk blir det ju en hel del.)
Silencer
2012-11-20, 08:49
idag har jag ätit 2654 kcal varav
235g protein (skulle äta 378)
132g kolhydrater (skulle äta 283)
129g fett (skulle äta 126)
Vad säger ni om det? Vad ska jag ändra på...? Harris Benedicts formula verkar ju vara helt ute och cykla enligt er?
Harris Benedicts formel är ju en kaloriberäkning, var får du det där höga proteinkravet ifrån?!
massakay
2012-11-20, 08:55
[/I]
Kan bli svårt att lägga på sig enbart 6 kilo muskler på ett år t,ex, om man för den delen inte vill lägga på sig lite fett också!!
Men det är klart! Man ska lägga ribban högt. Annars blir det inget gjort!!!*flex*
iwasdrunk
2012-11-20, 09:43
Ser det här bättre ut då?
"Kalorier
Ditt basala energiintag (BMR) är 2033 kcal per dag.
Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 3507 kcal per dag.
Ditt totalt energiintag för att Öka i vikt är 3757 kcal per dag.
Fördelning av energikällor
Energiintaget (3757 kcal / dag) är uppdelat på följande sätt:
Protein
188 gram protein per dag. 751 kcal kommer från protein.
Kolhydrater
432 gram kolhydrater per dag. 1728 kcal kommer från kolhydrater.
Fett
142 gram fett per dag. 1277 kcal kommer från fett."
BTW,
Dem där 378g protein/dag fick jag från en kille som heter Marc Fitt som sa att man skulle ta 40% (om jag minns rätt) av sitt dagliga näringsintag till protein vilket enligt hans uträkningar blev 378 gram.
iwasdrunk
2012-11-20, 09:46
problemet är att jag nästan inte äter kolhydrater...
Fick i mig 205 gram igår och ska alltså få i mig 227g mer kolhydrater om dagen. Tips på bra, högkalori-kolhydrater? haha
pro_whey
2012-11-20, 09:46
Fett går man alltid upp i om man bulkar, bara att deffa sen ju 4-5 kg muslemassa per år kan man gå upp om man är medeltränad. http://traningslara.se/muskeltillvaxt-hur-snabbt-det-gar-och-finns-det-nagon-ovre-grans/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.