handdator

Visa fullständig version : Att "falla" i drömmar

Onigiri
2012-11-18, 22:30
Någon som tyder drömmar eller har legitim kunskap om det?

Jag brukar drömma i perioder att jag faller, eller ramlar från höga höjder på något vis (tex häromnatten gick en hiss till våning fem, forsätter sakta lite lite till så jag inte kan gå ur hissen och tvärstörtar så jag vaknar i sjuk panik i 1 sekund) eller ibland ramlar jag att jag står på skyskrapor eller liknande och tittar ner och liksom ramlar sakta över kanten, ni vet lite som när man springer eller ska slåss i en dröm, det går i slowmotion och fungerar inte alls. Precis på samma sätt ramlar jag alltid från höga höjder och är påväg mot en säker död.

Jag är och har aldrig varit höjdrädd och har ingen otäck upplevelse pga höjder eller fall. Skulle lätt kunna stå på våning 10 och titta ner för en kant utan att vara rädd, tycker snarare tvärtom att höjder är lite häftigt.

Drömmer det alltid i perioder med jämna mellanrum. Någon som drömmer liknande "fall" drömmar, vad betyder de?

Ignatius72
2012-11-18, 22:32
Du är rädd för att tappa kontrollen.

Xtronal
2012-11-18, 22:42
Någon som tyder drömmar eller har legitim kunskap om det?

Jag brukar drömma i perioder att jag faller, eller ramlar från höga höjder på något vis (tex häromnatten gick en hiss till våning fem, forsätter sakta lite lite till så jag inte kan gå ur hissen och tvärstörtar så jag vaknar i sjuk panik i 1 sekund) eller ibland ramlar jag att jag står på skyskrapor eller liknande och tittar ner och liksom ramlar sakta över kanten, ni vet lite som när man springer eller ska slåss i en dröm, det går i slowmotion och fungerar inte alls. Precis på samma sätt ramlar jag alltid från höga höjder och är påväg mot en säker död.

Jag är och har aldrig varit höjdrädd och har ingen otäck upplevelse pga höjder eller fall. Skulle lätt kunna stå på våning 10 och titta ner för en kant utan att vara rädd, tycker snarare tvärtom att höjder är lite häftigt.

Drömmer det alltid i perioder med jämna mellanrum. Någon som drömmer liknande "fall" drömmar, vad betyder de?

Jag har haft perioder då jag drömmer att jag faller från en skyskrapa eller liknande.. brukar alltid vakna upp precis när jag är på väg att nå backen. Kanske det är en slags dröm som hjärnan skapar för att jag är kissnödig eller törstig? .. ingen aning faktiskt. Fråga Freud! :)

delta_mats
2012-11-18, 22:45
Det betyder ingenting, det är en dröm!

Philley
2012-11-18, 22:46
Hatar när man drömmer och inte kan slåss, som du säger det funkar inte går helt "segt". Blir rädd att det ska hämma en när man verkligen slåss :S

Dreas
2012-11-18, 22:49
Har för mig ha läst om anledningen. Var det delar av kroppen som inte somnade i synk tro?

Ape3
2012-11-18, 22:57
https://www.1177.se/Blekinge/Fraga-1177se/Fragor/Har-drommar-en-betydelse/
"Drömmar om att falla är mycket vanliga. Man tror att det har samband med att blodtrycket sjunker när man somnar."

Själv drömde jag i morse om ett X och hennes tuttar. Min dröm verkar ha varit bättre än din.

Pinoy
2012-11-18, 22:58
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk

Kål
2012-11-18, 23:16
Har för mig ha läst om anledningen. Var det delar av kroppen som inte somnade i synk tro?

Den här tråden påminner mig av någon anledning om när jag slogs mot dig, Dreas, i en dröm för något år sedan. Väldigt lustigt då jag tittat på max tio st av dina filmer och knappt läst dina inlägg överhuvudtaget :)