handdator

Visa fullständig version : Varför blir unga män så "sviniga" i grupp?

filmjölk
2012-11-18, 19:15
Grabbgäng på charterresor som bajsar i hotellpoolen, hockeykillar som tävlingsonanerar i bastun och kissar på varandra, "ollar" varandras tandborstar eller tvångsrakar varandras könshår. Någon i lumpen-logementet har druckit alldeles för mycket sprit och somnat och blir nedkladdad med tandkräm. Snärta varandra - helst på skinkan! med blöta handdukar.

Vad är det här? Varför förvandlas en grupp unga män till ett gäng fängelseinterner som är endast ett litet hack ifrån att spänna på varandra så fort inga äldre, yngre eller kvinnor är i närheten?

Jag (trots att jag är man) har aldrig förstått mig på den här kulturen och äcklats lite av den. I skolgympans duschrum i högstadiet när en kille (som spelade hockey) tyckte att han var rolig och kissade mig på benet blev jag så arg att jag slog honom på käften, efteråt betraktades det som att det var jag som var dum i huvudet...lite kiss, han skojade ju bara? Jag upplevde det bara grovt förnedrande och inte alls roligt. Visst jag kan absolut förstå tanken i att det kan vara roligt att kissa på varandra, men från tanke till att faktiskt bli kissad på är ett stort steg.

Jag upplever det att de unga killar som spelar lagsport, spec. hockey är de som håller på så här mest, jag har själv aldrig hållt på med lagsport, vi höll inte alls på så här i Judons omklädningsrum, eller på gymmet.

Skönt att vara gammal så att man slipper sånt här. Vad för psykologiska processer, vilka tankar, vilken mentalitet driver fram sådant här beteende när grabbar är ensamma med andra grabbar?

Pudzianovski
2012-11-18, 19:20
Jag har inte upplevt det särskilt mycket. Jag kanske umgås i "rätt" gäng.

Ronn
2012-11-18, 19:26
Kan inte relatera till eller påstå att jag själv varit med om det men antar att det är omogna killar som har ett starkt behov av att hävda sig, testa gränser och söka bekräftelse bland likasinnade på en och samma gång.

rooz
2012-11-18, 19:31
Jag spelade hockey i 13 år, men känner inte igen vad du skriver.

Det är okej filmjölk, du ville bara ha lite bukkake av ett J20-lagcofffee

Robbmeister
2012-11-18, 19:34
Man kommer närmre varandra i laget när man smakat på sina medspelares kulsäckar. Kan ju säga att filmkväll med polarna inte var roligt när man var 15 år. Någon viftade med dasen i ena hörnet av soffan och i det andra hörnet luktade någon på något han skrapat upp bakom ollonet. Självklart satt man i mitten.

Control_61
2012-11-18, 19:39
Hahaha, jag blir alltid lika konfunderad över dina erfarenheter av hockeyspelare. Vart har du vuxit upp egentligen?

Olegh
2012-11-18, 19:42
Undermålig uppfostran i kombination med nitlott i genlotteriet.

Jag har noterat liknande fenomen (utan de värsta överdrifterna) under min uppväxt, men alltid tyckt att det är precis lika efterblivet.

timoat
2012-11-18, 19:42
Olla en tandborste låter fruktansvärt smärtsamt.

stevebc
2012-11-18, 19:45
Pöbelmentalitet/"borderline gay shit".

jvTkAzkCD9k

Förstår, precis som Dave Chappelle, inte poängen med allt det här. Visst är det roligt som fan, men smärtan är värre. Alltså, går man laget runt och förödmjukar alla så hamnar man ibland på plus, åtminstone innan det har kommit till ens egen tur, men at the end of the day så blir det minus.

Ape3
2012-11-18, 19:47
Frågan är ju varför hockeyomklädningsrummet har mer sånt här än fotbollsomklädningsrummet?
Jag spelade både hockey och fotboll som ung och enda förklaringen jag har är att vi bastade efter hockeyn och att man då blev yr av värmen. Det var mer "ok" med konstigheter i duschrummet i hockeyn än i fotbollen.

filmjölk
2012-11-18, 19:47
Jag spelade hockey i 13 år, men känner inte igen vad du skriver.

Så, du har aldrig ens hört talas om någon som runkat bulle, kört practical jokes på den som är fullast, "skojat" med lumparpolare och flytta deras sängar, bajsat i hotellpoolen på fyllechartern eller ollat saker?

G_lund
2012-11-18, 19:48
Olla en tandborste låter fruktansvärt smärtsamt.

Du behöver ju inte borsta ollonet i typ 5 minuter. Räcker att dutta lite.

tjing
2012-11-18, 20:05
Grupptryck, intern tävling etc.

rooz
2012-11-18, 20:07
Så, du har aldrig ens hört talas om någon som runkat bulle, kört practical jokes på den som är fullast, "skojat" med lumparpolare och flytta deras sängar, bajsat i hotellpoolen på fyllechartern eller ollat saker?

Nej, tyvärr så låg fokus mest på att spela hockey för min del och inte ****** kalle i duschen.

Din besatthet med hockeyspelare i duschen och vad dessa håller på med där är jag mer intresserad av*hug*

filmjölk
2012-11-18, 20:13
Frågan är ju varför hockeyomklädningsrummet har mer sånt här än fotbollsomklädningsrummet?
Jag spelade både hockey och fotboll som ung och enda förklaringen jag har är att vi bastade efter hockeyn och att man då blev yr av värmen. Det var mer "ok" med konstigheter i duschrummet i hockeyn än i fotbollen.

Jag noterade samma skillnad på hockey vs fotboll, hockey var värre. Man tacklar varandra hårt, man slåss när man blir arg - hockey är mer fysiskt och våldsamt. Våldsamhet och sexualitet är hos vissa starkt förknippade, ägnar man sig åt våldslekar på isen blir det ett naturligt steg att ägna sig åt sexlekar utanför isen.

Dessutom är fotboll lite friare, man kan börja senare i livet, att vara "fotbollskille" är nog inte lika stor del i identiteten som att vara "hockeykille" för en tonårsgrabb. Hockeyn blir ett slutnare sällskap än fotbollen.

filmjölk
2012-11-18, 20:17
Nej, tyvärr så låg fokus mest på att spela hockey för min del och inte ****** kalle i duschen.

Din besatthet med hockeyspelare i duschen och vad dessa håller på med där är jag mer intresserad av*hug*

Jag är intresserad av själva mentaliteten. Vad driver en person till att tvångsraka av någon annan könshåret under helglägret? Vad för tankar går genom någons berusade huvud när han en sen natt i Ayia Napa, påhejad av sina gapskrattande killkompisar, beslutar sig för att bajsa i hotellets pool?

Ado2000
2012-11-18, 20:18
känner igen mkt av det här från högstadiet och lumpen

en gång var det en snubbe som började runka i omklädningrummet efter idrotten i skolan å då kom läraren in som dessutom var kvinna :D

sen var det en annan snubbe som gillade å stoppa in grejer i sin egen röv å sen slänga det på folk

ja tror det beror på den unga åldern å att det är ett försök att kunna befästa sig själv i den krets av grabbar som man är i

Spartansk
2012-11-18, 20:19
Det är manligt att vara svinig, och bögigt att vara proper.

Ronn
2012-11-18, 20:28
Till och med jag börjar se att du har en ohälsosam relation till hockey, mystiken tätnar.

Eddie Vedder
2012-11-18, 20:35
Jag är intresserad av själva mentaliteten. Vad driver en person till att tvångsraka av någon annan könshåret under helglägret? Vad för tankar går genom någons berusade huvud när han en sen natt i Ayia Napa, påhejad av sina gapskrattande killkompisar, beslutar sig för att bajsa i hotellets pool?

De specifika detaljerna är en sak men själva fenomenet tror jag ju beror på att pojkar vinner status genom att bete sig som svin mot andra och visa att man törs göra förbjudna saker. Dominans och riskbeteende helt enkelt. Som Spartansk påpekar så blir pojkar betraktade som töntar, fjollor, homos etc. Där tror jag problemet ligger i att pojkar tyvärr halkar efter mer och mer i skolan. Vi är några som tycker att det är väldigt tråkigt och vill ändra på det, andra hävdar att pojkar är biologiskt determinerade att bete sig på det sättet och därför vill behålla status quo.

Alla dina exempel är ju förstås överdrifter för att du vill att att folk ska skratta men jag pratar om själva grejen med taskigheter i grupp och sexuella övergrepp av olika grad i omklädningsrum, läger etc.

smolov
2012-11-18, 20:37
Tråkigt att vara svin ensam

Spartansk
2012-11-18, 20:38
Vi är några som tycker att det är väldigt tråkigt och vill ändra på det, andra hävdar att pojkar är biologiskt determinerade att bete sig på det sättet och därför vill behålla status quo.

Jag tror det är delvis biologiskt, men väldigt tråkigt och vill ändra på det. I vissa kulturer är självbehärskning ett manlighetsideal, om man på något vis kunde implementera det i vår kultur så att man blev manlig av att plugga stenhårt inför ett prov, så kanske det skulle vara något...

Latissimus Dorsi
2012-11-18, 20:40
De specifika detaljerna är en sak men själva fenomenet tror jag ju beror på att pojkar vinner status genom att bete sig som svin mot andra och visa att man törs göra förbjudna saker. Dominans och riskbeteende helt enkelt. Som Spartansk påpekar så blir pojkar betraktade som töntar, fjollor, homos etc. Där tror jag problemet ligger i att pojkar tyvärr halkar efter mer och mer i skolan. Vi är några som tycker att det är väldigt tråkigt och vill ändra på det, andra hävdar att pojkar är biologiskt determinerade att bete sig på det sättet och därför vill behålla status quo.

Alla dina exempel är ju förstås överdrifter för att du vill att att folk ska skratta men jag pratar om själva grejen med taskigheter i grupp och sexuella övergrepp av olika grad i omklädningsrum, läger etc.
Om det bara var så...

Eddie Vedder
2012-11-18, 20:42
I vissa kulturer är självbehärskning ett manlighetsideal

Det är i allra högsta grad ett ideal här i västvärlden. Men det gäller inte allt och inte bland pojkar. Men den rationella, behärskade, känslolösa och framgångssökande mannen är ju ett väldigt hyllat ideal. Du behöver inte se många filmer för att se prov på det. "Delvis biologiskt" är inte samma sak som determinism. Att det finns små biologiska grunder säger väldigt på, och absolut inte jag, emot men de är ju bevisligen ganska obetydliga eftersom man hur enkelt som helst bara ändrar sig.

Control_61
2012-11-18, 20:43
Ska jag bli seriös en runda så tror jag att det beror på vilka som blir inofficiella ledare i ishockeyn.

De tuffaste, galnaste och vildaste blir vanligtvis duktiga i ishockey. Låg intelligens kan hjälpa en att prestera bra - helt allvarligt.
När dessa blir inofficiella ledare spårar det gärna ut.

Ett roligt exempel, som 13-14 åring lirade vi mycket mot ett lag i närheten av min hemstad. Deras överlägset bästa spelare stod inför en match och blossade cigg utanför rinken. Några år senare blev han utsparkade från hockeygym i närheten av Sthlm pga att han betett sig som ett svin.
Han vann Norris Trophy som NHLs bästa back denna säsongen.
Har sanslöst många liknande exempel.

filmjölk
2012-11-18, 20:50
men jag pratar om själva grejen med taskigheter i grupp och sexuella övergrepp av olika grad i omklädningsrum, läger etc.

Där har vi essensen av tråden. Taskigheter och svinigheter av män i grupp mot andra män. varför?

(Om ni vill diskutera om jag är bög eller ej, eller hatiska kommentarer riktade åt min person får ni gärna göra det, men isf. får ni gärna göra det- fast då hellre i en ny tråd eller i pm)

cero
2012-11-18, 20:50
Ishockey, som är en väldigt fysisk sport, drar till sig många alfahanar. Eddie fick med det mesta.

Spinkot
2012-11-18, 20:52
Jag känner igen det där från fotbolls/hockeykillarna på landsbygden jag kommer från. I min lilla by så var ju dessutom hockey- och fotbollskillarna samma människor de bytte bara beroende på säsong. Mycket machoskit som inte försvinner ens när de blivit 40 :(

Philley
2012-11-18, 21:37
Om någon pissat på mitt ben hade jag direkt nitat personen, no doubt.
Jag tycker faktiskt det är tvärtom i omklädningsrummet efter skolidrotten. Alla är extremt "skygga" och duschar max en i tagen trots att det finns TRE duschar. Tycker det är larvigt.. Å andra sidan är de ganska smarta så intelligens och beteende i omklädningsrummet hör ihop? :P

stevebc
2012-11-18, 21:44
Men varför har det här blivit en typisk "vit" grej?

Är det bara en slump? Jackass, CKY, den där australiensiska versionen samt random college clips på nätet.

Jag har nog aldrig sett andra "etniciteter" behandla varandra på liknande sätt. Jag bara ser framför mig två vita bros i Suburbia, där den ena ska hoppa från ett hustak och den andra filmar, inspirerade av Jackass. Han faller ner på gräsmattan, bryter benet, och polaren asgarvar åt honom. Senare läggs den upp på Metacafe och andra vita bros garvar sig harmynta åt det.

Det är ju ett ganska nytt fenomen också. Kanske inte det där med att gruppvåldta varandra i omklädningsrummet, men just den här sadisthumorgenren på MTV/internet. Kom den i samband med hela skejtarkulturen? Känns som samma folk, och denna kultur involverar ju också mestadels vita grabbar som ramlar och slår sig mycket.

tjing
2012-11-18, 21:48
stevebc: Tycker du? Jag tycker nog se mig beteendet hos precis alla etniciteter jag kommer att tänka på.

Sniggel
2012-11-18, 21:53
Humor överlag verkar ha blivit våldsammare. Fick en länk häromdagen av min 13-årige kusin som var "collection of fails". Det slutade med en tjej som blev skrämd av sin kill (han låtsades vara inbrottstjuv) varpå hon sprang ut livrädd och blev rejält påkörd av en bil på gatan.
När jag researchat i det hela så uppdagade det sig att filmen var (bra) editerad så det var ingen verklig händelse. Men själva humorn i att någon blir påkörd och ligger på gatan och blöder och är okontaktbar, har jag svårt att förstå.

Iofs har jag en tvetydig inställning till hur roligt det är när folk trillar och slår sig. Jag känner nog mer medlidande än vad jag känner mig road. Men många tycker ju det är enbart jättekul när folk trillar och slår sig. Oavsett hur illa det ser ut att vara.

Jockefoten
2012-11-18, 21:54
Humor överlag verkar ha blivit våldsammare. Fick en länk häromdagen av min 13-årige kusin som var "collection of fails". Det slutade med en tjej som blev skrämd av sin kill (han låtsades vara inbrottstjuv) varpå hon sprang ut livrädd och blev rejält påkörd av en bil på gatan.
När jag researchat i det hela så uppdagade det sig att filmen var (bra) editerad så det var ingen verklig händelse. Men själva humorn i att någon blir påkörd och ligger på gatan och blöder och är okontaktbar, har jag svårt att förstå.

Finns liknande där folk i videon faktiskt dör.

Tricklew
2012-11-18, 21:54
Stevebc, jag är inne på samma spår som tjing, du är nog bara färgad av det faktum att Dave Chappelle kallar detta för en vit grej.

stevebc
2012-11-18, 21:58
Stevebc, jag är inne på samma spår som tjing, du är nog bara färgad av det faktum att Dave Chappelle kallar detta för en vit grej.Jag är färgad av media.

Men hur som helst så kan han ju kulturskillnader i USA bättre än jag.

Galt
2012-11-18, 21:58
tror mycket grundar sej i rädlsan att hamna utanför "gänget" som ung,alla är medveten om att när du är själv i tonåren så är oddsen stora att du kommer bli ansatt av ett gäng "coola killar" som inte klarar av att stå på egna ben och att ha egna och starka åsikter om vad som är rätt och fel.

Jag var personligen en av dom som aldrig förstod mej på lagsporternas konstig homofob lekar i omklädningsrummen,hade och har än idag väldigt svårt för när en grupp kollegor tex vill ha roligt på någon annans bekostnad,bara för att stärka gruppens gemenskap och förtydliga andras utanförskap!

Spartansk
2012-11-18, 21:59
Svarta är mer kända för att ha svart humor.

Tricklew
2012-11-18, 22:02
Svarta är mer kända för att ha svart humor.

Lustigt, men nej, de är de inte. :)

rajjan_dammit
2012-11-18, 23:49
Jag och mina polare kan hålla på sådär, och vi är snart 30. Det handlar väl om att det är just omoget som fan och det är jobbigt och tråkigt att vara mogen.

I förlängningen beror det väl såklart på att vi är rädda för att växa upp och bli förståndiga och mogna människor som alltid tar rätt beslut.

Ronn
2012-11-19, 00:00
Jag och mina polare kan hålla på sådär, och vi är snart 30. Det handlar väl om att det är just omoget som fan och det är jobbigt och tråkigt att vara mogen.

I förlängningen beror det väl såklart på att vi är rädda för att växa upp och bli förståndiga och mogna människor som alltid tar rätt beslut.

Spelar ni hockey?

Ristretto
2012-11-19, 00:25
Glöm inte pissbomben. Det förmodligen lättase sättet att välkomna en ny spelare till hockeylaget.

Att skjuta stenhårda slagskott med tejpbollar, oftast gjorda av begagnad benskyddstejp, på varandra i duschen ska tydligen också förekomma har jag hört...

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Sniggel
2012-11-19, 00:45
Lustigt, men nej, de är de inte. :)

+1. Jag drar iaf inte den parallellen.

Scratch89
2012-11-19, 00:48
Känner igen fenomenet, fast jag var aldrig med i organiserad idrott när jag var liten så jag missade det mesta. Ofta var det de "populära" killarna, de som satt längst bak i klassrummet och var dryga, högljudda och elaka. Jag tror det handlar om osäkerhet; för att ingen ska se deras svaghet eller osäkerhet blir de utåtagerande, beter sig som svin och skaffar sig ett par Bill och Bull som börjar bete sig likadant för att få liknande respekt, och sen är det i rullning.

Ofta är dessa personer väldigt snälla och i det närmaste menlösa när man är med dem ensamma, men så fort det finns folk i närheten börjar rangordningssystemet igen.

rajjan_dammit
2012-11-19, 00:57
Spelar ni hockey?

Nej, märkligt nog.

Sniggel
2012-11-19, 01:01
Jag märkte heller inte av sånt men jag höll iofs inte på med hockey eller fotboll utan isåfall kampsport av olika slag. Där verkade folk vara väldigt sansade och mogna individer i jämförelse med vad man får höra om "hockeykillar" :D
Är det bara beta-killar som utöver kampsport? :confused:

Ronn
2012-11-19, 01:13
Jag märkte heller inte av sånt men jag höll iofs inte på med hockey eller fotboll utan isåfall kampsport av olika slag. Där verkade folk vara väldigt sansade och mogna individer i jämförelse med vad man får höra om "hockeykillar" :D

Fast en riktig alfa behöver ju inte hålla på så.

anton2000
2012-11-19, 02:07
Vår hockeytränare lärde oss att göra pissbomber. ´Nuff said.

Spartansk
2012-11-19, 02:32

Tränade du någon sån där japansk kampsport där man blir itutad i att en riktig mästare aldrig slåss, och där det är viktigare att andas rätt än att kunna sparka och slå? Det skulle kunna förklara saken.

Hemi
2012-11-19, 02:45

Är det bara en slump? Jackass, CKY, den där australiensiska versionen samt random college clips på nätet.

Jag har nog aldrig sett andra "etniciteter" behandla varandra på liknande sätt. Jag bara ser framför mig två vita bros i Suburbia, där den ena ska hoppa från ett hustak och den andra filmar, inspirerade av Jackass. Han faller ner på gräsmattan, bryter benet, och polaren asgarvar åt honom. Senare läggs den upp på Metacafe och andra vita bros garvar sig harmynta åt det.

Det är ju ett ganska nytt fenomen också. Kanske inte det där med att gruppvåldta varandra i omklädningsrummet, men just den här sadisthumorgenren på MTV/internet. Kom den i samband med hela skejtarkulturen? Känns som samma folk, och denna kultur involverar ju också mestadels vita grabbar som ramlar och slår sig mycket.

Tror Att det handlar om kulturer. I De I-lander jag bott i Finns det dar beteendet men I Karibien inte direkt svinigt. men vissa kulturer ar man van att ga ut I stora gang, Karibien exempelvis men det ar en social Grej. man ser upp till folk som ar duktiga och skotsamma, och har mycket "excellence". men De blir drillade med detta I skolan, skotsamhet och religion och revolt mot det saknas. I UK t ex ar det ju nastan tvartom. I alla fall ar det nagot som vissa lander/kulturer ofta u-lander gor battre. I Iran gar man Val ocksa ut I storre grupper? tror Att det ar EN forklaring.

rajjan_dammit
2012-11-19, 08:29

När man var mindre skulle ju alltid hockeykillarna spöa kampsportsfjantarna som malde på om att även om de var mindre så kunde de vända de stora hockeykillarnas styrka mot dem och annat högfärdigt judotjafs.

Konstigt nog lyckades de aldrig med detta.*jorgen*

Hobbes
2012-11-19, 08:47
När man var mindre skulle ju alltid hockeykillarna spöa kampsportsfjantarna som malde på om att även om de var mindre så kunde de vända de stora hockeykillarnas styrka mot dem och annat högfärdigt judotjafs.

Konstigt nog lyckades de aldrig med detta.*jorgen*

Intressant, för de vågade aldrig ens försöka med mig - måste bero på att de inte hade alla skydden på sig plus hjälm:d

True story bro. Sen var jag lite större än dem oxå:d

JB12K
2012-11-19, 09:23
Vår hockeytränare lärde oss att göra pissbomber. ´Nuff said.

+1, dessutom en massa bögskämt.

cero
2012-11-19, 16:57

Brottning, Judo, Jiujutsu och alla andra grapplingsporter är för fjollor. Man ligger bara och kramas ju.

Sen kan man inte förvänta sig att en riktig alfa-hane skulle bry sig om lite mer "lugna" strikingsporter som t ex karate.

Alexton
2012-11-19, 17:29
Det är väl den manliga motsvarigheten av tjejer som skriker i falsett när de samlas flera på samma plats och ska köra sina duckface bilder.

Latissimus Dorsi
2012-11-19, 17:38
Det är väl den manliga motsvarigheten av tjejer som skriker i falsett när de samlas flera på samma plats och ska köra sina duckface bilder.

Njae grabbarna gör de mest bara för att släppa loss, medans tjejerna söker någon slags jävla bekräftelse från omvärlden.

WHITEFOLKS
2012-11-19, 17:54
"släppa loss"?

alla vill innerst inne kissa på varandra? :D

Philley
2012-11-19, 18:05
Brottning, Judo, Jiujutsu och alla andra grapplingsporter är för fjollor. Man ligger bara och kramas ju.

Sen kan man inte förvänta sig att en riktig alfa-hane skulle bry sig om lite mer "lugna" strikingsporter som t ex karate.

Så du menar altså att Anderson Silva, B.J penn, thiago Alves, alexander Gustavsson är "fjollor" för de grapplar? Hade varit kul och se dig säga det till någon mma fighter.

Mantus
2012-11-19, 18:37
Njae grabbarna gör de mest bara för att släppa loss, medans tjejerna söker någon slags jävla bekräftelse från omvärlden.

Att kissa någon på benet är väl uppmärksamhetssökande om något (och tyder väl även på något sorts bekräftelsebehov visavi gruppen)! Om någon kissat mig på benet hade han haft min fulla uppmärksamhet. Om han blivit bekräftad är en annan fråga...

Hur fan tänker man när man kissar någon på benet för att "släppa loss". Tänker man " Fan det har varit en tuff dag i skolan/ på jobbet/ att spela WOW i pojkrummet jag kanske skulle ta och pissa Börje på benet för att släppa loss lite. Lite wild and crazy sådär"

cero
2012-11-19, 18:56
Så du menar altså att Anderson Silva, B.J penn, thiago Alves, alexander Gustavsson är "fjollor" för de grapplar? Hade varit kul och se dig säga det till någon mma fighter.

Haha, varför skulle jag inte kunna säga det till en MMA-fighter om jag tyckte det?

Trodde det var uppenbart, men jag får göra om inlägget du svarade på:

"Brottning, Judo, Jiujutsu och alla andra grapplingsporter är för fjollor. Man ligger bara och kramas ju."

- Alfahane

Macroman
2012-11-19, 19:02
haha, varför skulle jag inte kunna säga det till en mma-fighter om jag tyckte det?

Trodde det var uppenbart, men jag får göra om inlägget du svarade på:

"brottning, judo, jiujutsu och alla andra grapplingsporter är för fjollor. Man ligger bara och kramas ju."

- Betahane

fyp

cero
2012-11-19, 19:13
Alfahane är något negativt enligt mig. Men i alla fall, citatet var en förklaring till hur många tänker och varför det kanske inte finns så många personer med macho-attityder i vissa kampsporter.

rajjan_dammit
2012-11-19, 19:50
Intressant, för de vågade aldrig ens försöka med mig - måste bero på att de inte hade alla skydden på sig plus hjälm:d

True story bro. Sen var jag lite större än dem oxå:d

Ja, det ligger ju såklart något i storleken.

Att kissa nån på benet är nog någon slags missriktad teambuilding, lite som "kamratuppfostran" på våra internatskolor. Och kissbomber hör väl hemma i en bröligare miljö.

Hockey är snus, svett och kissbomber. Häftigt på högstadiet. Judo är eftertänksamhet, psyke och inte så jävla häftigt på högstadiet.

Och vissa fastnar väl just där, på samma sätt som vissa inte kan släppa det här med att göra lumpen - även 10 år senare.

Eddie Vedder
2012-11-19, 20:01

Det är det inte. Det förekommer i massor av kulturer och är mycket värre än här. Initieringsriter för att "bli man" finns i många sorter och ofta saker som vi här i väst tycker är fruktansvärda. Typ krav att ha sex med äldre män och/eller äldre kvinnor för att inte tala om våld som initieringsrit. I vissa kulturer är du inte man förrän du har dödat.

rajjan_dammit
2012-11-19, 20:10
Det är det inte. Det förekommer i massor av kulturer och är mycket värre än här. Initieringsriter för att "bli man" finns i många sorter och ofta saker som vi här i väst tycker är fruktansvärda. Typ krav att ha sex med äldre män och/eller äldre kvinnor för att inte tala om våld som initieringsrit. I vissa kulturer är du inte man förrän du har dödat.

Ungefär som http://en.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi